Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Någon som kör med ktm:s "egna" styrdämpare? Ger den någon förbättring eller är det bortkastade pengar?
    Skulle vilja få cykeln stadigare. Tycker den blir lite orolig i chassit över 100km/h. Hittar ingen annan styrdämpare som inte höjer styret överdrivet mycket.

    Comment


      Jag kör med Ktm styrdämpare tidigare var den orolig på landsväg nu går den som loket

      Comment


        Originally posted by Bomagin View Post
        Jag kör med Ktm styrdämpare tidigare var den orolig på landsväg nu går den som loket
        Tack det låter lovande! Det får bli prio 1 på hojens inköpslista

        Comment


          Styrwobbel deluxe!

          Har efter montering av motardhjul med helt nya däck fått duktigt med wobbel i farter över 140km/h så till den milda grad att jag måste slå av på takten för att inte fara omkull. Ska prova att balansera om hjulen men har inga större förhoppningar om att det ska lösa problemet då jag aldrig behövt balansera något mc-hjul tidigare (bortsett från 1000cc rr-hoj).

          Någon som har några tips? Den var stabil hela vägen till toppfart med endurohjulen.

          Hjälp?
          Är det här man ska ha en signatur?

          Comment


            Originally posted by Mahhbechh View Post
            Styrwobbel deluxe!

            Har efter montering av motardhjul med helt nya däck fått duktigt med wobbel i farter över 140km/h så till den milda grad att jag måste slå av på takten för att inte fara omkull. Ska prova att balansera om hjulen men har inga större förhoppningar om att det ska lösa problemet då jag aldrig behövt balansera något mc-hjul tidigare (bortsett från 1000cc rr-hoj).

            Någon som har några tips? Den var stabil hela vägen till toppfart med endurohjulen.

            Hjälp?
            Antar att du då gått från 21" fram till 17"? Cykeln lär bli rejält mer snabbsvängd/vinglig om man bara byter hjulen.

            Kan ju kanske testa börja med fullösning att flytta ner gaffeln så långt det går så den är jäms med kronan och lägga åt kompet fram.
            Last edited by RR_larsson; 05-14-2018, 12:12 PM.

            Comment


              Originally posted by RR_larsson View Post
              Antar att du då gått från 21" fram till 17"? Cykeln lär bli rejält mer snabbsvängd/vinglig om man bara byter hjulen.

              Kan ju kanske testa börja med fullösning att flytta ner gaffeln så långt det går så den är jäms med kronan och lägga åt kompet fram.
              Yes, det är så det är gjort. Säkert femtonde hojen jag konverterar på det här viset med att bara byta hjul till 17" och behålla standardbromsar, och aldrig tidigare har jag stött på problem. Har tyckt att 690 är sjukt vinglig och lätt i styret från dag 1 i högre farter men aldrig så att det vobblar så här.

              Ska prova balansera hjulen och om inte det funkar gå på stödtämpningen.
              Tack för svaret.
              Är det här man ska ha en signatur?

              Comment


                Originally posted by Mahhbechh View Post
                Yes, det är så det är gjort. Säkert femtonde hojen jag konverterar på det här viset med att bara byta hjul till 17" och behålla standardbromsar, och aldrig tidigare har jag stött på problem. Har tyckt att 690 är sjukt vinglig och lätt i styret från dag 1 i högre farter men aldrig så att det vobblar så här.

                Ska prova balansera hjulen och om inte det funkar gå på stödtämpningen.
                Tack för svaret.
                Ja de är duktigt nervösa i chassit på både gott och ont. De är ju fruktansvärt roliga på små kurviga vägar. Smc modellen har förmodligen annan vinkel i styrkronan?

                Hjullager,styr och svinglager är fria från glapp?

                Du kan ju testa lite snabbare retur fram också kombinerat med hårdare komp för att få gaffeln att jobba högre upp. Eventuellt mer häng och mjukare komp bak. Kan du flytta bakhjulet längre bak så hjälper det ju också till att få den stabilare, Det kostar dig ju dock en ny kjedja om du inte har länkar liggandes.

                Comment


                  Originally posted by Mahhbechh View Post
                  Yes, det är så det är gjort. Säkert femtonde hojen jag konverterar på det här viset med att bara byta hjul till 17" och behålla standardbromsar, och aldrig tidigare har jag stött på problem. Har tyckt att 690 är sjukt vinglig och lätt i styret från dag 1 i högre farter men aldrig så att det vobblar så här.

                  Ska prova balansera hjulen och om inte det funkar gå på stödtämpningen.
                  Tack för svaret.
                  När jag lägger på Motard hjul så ställer jag dämpningen på 10 klick, både komp. å retur till att börja med.
                  Jag har aldrig upplevt att den är vinglig, håll i styret o knip med knäna
                  Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

                  Comment


                    Originally posted by RR_larsson View Post
                    Någon som kör med ktm:s "egna" styrdämpare? Ger den någon förbättring eller är det bortkastade pengar?
                    Skulle vilja få cykeln stadigare. Tycker den blir lite orolig i chassit över 100km/h. Hittar ingen annan styrdämpare som inte höjer styret överdrivet mycket.
                    Scotts


                    HMR
                    HMR

                    The art event!

                    Comment


                      Originally posted by RR_larsson View Post
                      Ja de är duktigt nervösa i chassit på både gott och ont. De är ju fruktansvärt roliga på små kurviga vägar. Smc modellen har förmodligen annan vinkel i styrkronan?

                      Hjullager,styr och svinglager är fria från glapp?

                      Du kan ju testa lite snabbare retur fram också kombinerat med hårdare komp för att få gaffeln att jobba högre upp. Eventuellt mer häng och mjukare komp bak. Kan du flytta bakhjulet längre bak så hjälper det ju också till att få den stabilare, Det kostar dig ju dock en ny kjedja om du inte har länkar liggandes.
                      Ja, det är lite synd med nervositeten. Förstör en hel del på landsvägen.
                      Alla lager du frågar om är nya och fina. Är iväg fram till helgen, men ska när jag kommer hem först o främst balansera hjulen och sen kolla dämparna. Återkommer :)
                      Är det här man ska ha en signatur?

                      Comment


                        Fortsätter frågandet!

                        Jag har den lilla hastighetsmätaren (76514069000) och undrar om det går att ändra hjulstorlek någonstans i denna? Har googlat runt som fan och bara hittat hur man låser upp o ändrar den andra större mätaren med varvräknare.

                        Vet någon om det går att göra även på den här lilla? Hojen visar 145kmh i 120 nu, så milen tickar fort om jag fortsätter så här.
                        Är det här man ska ha en signatur?

                        Comment


                          Originally posted by Mahhbechh View Post
                          Fortsätter frågandet!

                          Jag har den lilla hastighetsmätaren (76514069000) och undrar om det går att ändra hjulstorlek någonstans i denna? Har googlat runt som fan och bara hittat hur man låser upp o ändrar den andra större mätaren med varvräknare.

                          Vet någon om det går att göra även på den här lilla? Hojen visar 145kmh i 120 nu, så milen tickar fort om jag fortsätter så här.
                          Jodå det går enkelt , en kabel som ska klippas på baksidan , kommer inte ihåg vilken färg jag klippte men jag gjorde som du- googlade
                          http://www.fraggel.se/forum/viewtopic.php?t=852 här t.ex
                          kan vara så att färgen skiljer på årsmodell kommer inte ihåg
                          Last edited by sundström; 05-18-2018, 03:09 PM.
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                          Comment


                            Om det är lika som enduron så räcker det att dra isär strömkontakten och ändra när mätaren går på batteri.
                            / Blutor

                            Comment


                              Originally posted by sundström View Post
                              Jodå det går enkelt , en kabel som ska klippas på baksidan , kommer inte ihåg vilken färg jag klippte men jag gjorde som du- googlade
                              http://www.fraggel.se/forum/viewtopic.php?t=852 här t.ex
                              kan vara så att färgen skiljer på årsmodell kommer inte ihåg
                              Originally posted by Blutor View Post
                              Om det är lika som enduron så räcker det att dra isär strömkontakten och ändra när mätaren går på batteri.
                              Bra guide på Fraggel. Inte hittat innan om denna lilla mätaren. Ska prova i helgen!
                              Danke!
                              Är det här man ska ha en signatur?

                              Comment


                                Skulle till att byta dekompfjäder, men den nya saknar en knorr.

                                Verkar som att det inte ska vara en knorr om man tittar i mek-boken utan helt rak så som den nya jag har.

                                Så nu är jag osäker, hur ser era fjädrar ut? Den nya till höger i bild.






                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                Comment

                                Working...
                                X