Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Peda View Post
    Idag kollade jag några saker på hojen. Mätte spänningen på batteriet efter den nu stått några dagar. Visade 12,65, dvs helt okej. Gick igenom alla jordkontakter jag kunde hitta. Samtliga okej. Ställde mapswitchen i läge 2. Passade på att kolla säkringarna (även om en trasig inte skulle generera i reducerad effekt, utan snarare motorstopp). När jag inte kunde hitta något ytterligare, skruvade jag dit sidoplasten igen och startade den. Den lät då helt normalt. Stängde av den och startade igen. Då svarade den inte lika rappt, precis som när den gick dåligt. Stängde av och startade åter och bestämde mig för att köra en sväng. Under provturen gick cykeln precis som den skulle, ingen reducerad effekt. Körde en ordentlig sväng så den blev körvarm och inga som helst problem.

Svårt att dra någon egentlig slutsats om det hela. Kanske fått dålig bensin/vatten i bensinen vid tankningen. Alternativt något vatten som lagt sig vid någon kontakt någonstans men som under tiden den stått i garaget hunnit (nästan) dunsta bort. Blir spännande att se om det håller i sig eller om problemet återkommer.
    Gott så. Vid vissa (el-)fel ska FI-lampan blinka (tror det finns en lista på blinksekvenser i manualen) fram en "kod" när man slår på tändningen, händer det igen kanske det finns något där..?

Comment

Originally posted by Kazagger View Post
      Gott så. Vid vissa (el-)fel ska FI-lampan blinka (tror det finns en lista på blinksekvenser i manualen) fram en "kod" när man slår på tändningen, händer det igen kanske det finns något där..?
      Det stämmer. Finns en lista på felkoder om FI-lampan blinkar. Den har dock hållt sig lugn.

Comment

Originally posted by HMR View Post
        På min fabriksnya 2011 hade jag ett mycket svårfunnet fel. Den gick men var allmänt trött. Efter mycket gnetande och verkstadsbesök var problemet fortfarande olöst.

Då ställde jag min hoj bredvid kompisens exakt likadana. Skiftade komponenter mellan mopparna i hopp om att felet skulle byta MC. Styrboxar, insprutare, stödkontakt, stift, etc, etc. Men icke. Allt funkade på hans 690 men inte på min. Bra - då kunde jag utesluta en massa felorsaker!

Nästa steg var att lusläsa elshemat och leta efter allt som kunde ha koppling till styrboxar etc. Efter ett par timmar hittade jag en pryl jag inte testat. Brytaren i kopplingshandtaget. En enkel test visade att där var felorsaken. Brytaren var defekt och signalerade indragen koppling i alla lägen. 690 byter mappning med indragen koppling (liksom med växel i friläget) och den mappen funkar inte bra för normal körning.

Inte för att jag tror att just kopplingsbrytaren är problemet i detta läget (men kan vara det...) utan det är mest sätten att felsöka jag vill peka på. Vore t ex inte fel (men jobbigt) att testa kompisens bränslepump och spjällhus.
        Var sitter den brytaren?
        Last edited by Peda; 04-02-2018, 10:04 AM.

Comment

Click image for larger version

Name:	20180328_165858.jpg
Views:	1
Size:	760.9 KB
ID:	851318

Blev lite fundersam när jag kollade luftfiltret. Skall det verkligen vara en glipa mellan locket och burken som bilden visar? Locket sitter inte löst på något vis men ser märkligt ut med en glipa på det viset..någon mer som har samma filtertyp som vet hur det skall se ut?

Comment

Var sitter den brytaren? Blev du tvungen att byta den och vad kostade det i så fall? Har nämligen haft samma problem med reducerad effekt av oförklarlig anledning.
            Det är antagligen den brytaren som sitter vid handtaget. Länkade bild i tidigare inlägg. Har du kollat så den fungerar?

Comment

Originally posted by RR_larsson View Post
              Det är antagligen den brytaren som sitter vid handtaget. Länkade bild i tidigare inlägg. Har du kollat så den fungerar?
              Har blåst rent vid handtaget. Men när jag pratade med Hojbutiken i Katrineholm, återförsäljare för Ktm, så påtalade han även någon kontakt till kopplingshandtaget nere vid motorn som eventuellt kan ha fått fukt i sig. Inte vid handtaget. Därför jag ville fråga HMR vilken brytare han hade haft problem med. Den vid handtaget eller kontakten vid motorn? Har själv inte sett någon kontakt eller brytare vid motorn. Men följde som sagt ditt råd och blåste rent vid handtaget så gott jag kunde =)

Comment

[ATTACH=CONFIG]85046[/ATTACH]

Blev lite fundersam när jag kollade luftfiltret. Skall det verkligen vara en glipa mellan locket och burken som bilden visar? Locket sitter inte löst på något vis men ser märkligt ut med en glipa på det viset..någon mer som har samma filtertyp som vet hur det skall se ut?
                Bifogar en bild till. Locket ser onekligen för smalt ut för burken. Inte lätt att töja ut plasten för att få ner locket över kanterna ;)Click image for larger version

Name:	20180328_165910.jpg
Views:	1
Size:	668.4 KB
ID:	851319

Comment

Var sitter den brytaren? Blev du tvungen att byta den och vad kostade det i så fall? Har nämligen haft samma problem med reducerad effekt av oförklarlig anledning.
                  Det är brytaren vid kopplingshandtaget jag menar. Fick ny på garantin.
                  Har du kollat om du kan starta motorn med växel i utan att dra in kopplingen? Kan du det så skall brytaren bytas.

Ett annat fel som ledde till ojämn gång och minskad effekt jag råkat ut för (på en annan 690) var att spjällhuset lossat från motorn så att tjuvluft sögs in. Berodde på slarvigt montage på fabriken.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                    Det är brytaren vid kopplingshandtaget jag menar. Fick ny på garantin.
                    Har du kollat om du kan starta motorn med växel i utan att dra in kopplingen? Kan du det så skall brytaren bytas.

Ett annat fel som ledde till ojämn gång och minskad effekt jag råkat ut för (på en annan 690) var att spjällhuset lossat från motorn så att tjuvluft sögs in. Berodde på slarvigt montage på fabriken.
                    Brytaren fungerar som den ska. Hojen har gått felfritt senaste gångerna så kanske det var kass bensin, vatten i bensinen eller fukt i någon kontakt.

Får känslan av att 690E är för känslig för den terräng jag tänkt köra i. Jag menar...om den inte tål vatten, exempelvis lägger av efter en mycket försiktig högtryckstvätt, så är det inte mycket att ha i blöta lerhål i skogen. Bruksanvisningen säger att högtryckstvätt går bra med avstånd på minst 40 cm (om jag minns avståndet rätt). Har aldrig tidigare varit med om att någon av mina tidigare hojar gått dåligt efter varken tvätt eller tankning.

Kanske går tillbaka till EXC igen.

Comment

Brytaren fungerar som den ska. Hojen har gått felfritt senaste gångerna så kanske det var kass bensin, vatten i bensinen eller fukt i någon kontakt.

Får känslan av att 690E är för känslig för den terräng jag tänkt köra i. Jag menar...om den inte tål vatten, exempelvis lägger av efter en mycket försiktig högtryckstvätt, så är det inte mycket att ha i blöta lerhål i skogen. Bruksanvisningen säger att högtryckstvätt går bra med avstånd på minst 40 cm (om jag minns avståndet rätt). Har aldrig tidigare varit med om att någon av mina tidigare hojar gått dåligt efter varken tvätt eller tankning.

Kanske går tillbaka till EXC igen.
                      Koppla bort brytaren och kolla om hojen går likadant som sist den gick illa, Så kan du ev utesluta den om du inte känner igen problemet.

Tror inte du behöver dissa hojen över det här. Fordon som det aldrig blir minsta lilla fel på har iaf jag aldrig ägt ett. Att byta till exc förbättrar knappast oddsen

Comment

Originally posted by RR_larsson View Post
                        Koppla bort brytaren och kolla om hojen går likadant som sist den gick illa, Så kan du ev utesluta den om du inte känner igen problemet.

Tror inte du behöver dissa hojen över det här. Fordon som det aldrig blir minsta lilla fel på har iaf jag aldrig ägt ett. Att byta till exc förbättrar knappast oddsen
                        Du har kanske rätt ;)
                        Last edited by Peda; 04-02-2018, 10:03 AM.

Comment

Tjenare är ute efter ett par motardfälgar till min 690 enduro -12. Det ligger ett par ktm duke 690 fälgar ute på blocket.
                          Killen säger att det är 20mm bak och fram. Undrar om dessa passasr med nya distanser?

Comment

Originally posted by BiNi View Post
                            Tjenare är ute efter ett par motardfälgar till min 690 enduro -12. Det ligger ett par ktm duke 690 fälgar ute på blocket.
                            Killen säger att det är 20mm bak och fram. Undrar om dessa passasr med nya distanser?
                            Dom passar på din hoj med dina distanser.
                            Alla 690/701 modeller delar axelmått.
                            KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Originally posted by BiNi View Post
                              du har pm , har en uppsättning liggande
                              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Pm skickat!

Comment

Working...
                                X