Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hojen gillar att tjuvstanna på tomgång, både varm som kall. Störande. Har läst att det inte är helt ovanligt förekommande. Är det bara ommappning som gäller? Hur funkar switchen under dynan? Bågen är sedan tidigare mappad å bänkad av Bike i samband med nytt avgassystem.

Årsmodellen är en 2009 eller något sånt.
    Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Satsa på en rejäl rengöring av allt som har med bränsletillförsel att göra. Byt alla bränslefilter, kolla slangarna, kolla pumpen och gör rent spridaren.
      Om spridaren är igensatt är min erfarenhet att den svår att få ren. Om du har möjlighet, låna en spridare som du vet funkar så blir felsökningen enklare.

Comment

Originally posted by Mahhbechh View Post
        Hojen gillar att tjuvstanna på tomgång, både varm som kall. Störande. Har läst att det inte är helt ovanligt förekommande. Är det bara ommappning som gäller? Hur funkar switchen under dynan? Bågen är sedan tidigare mappad å bänkad av Bike i samband med nytt avgassystem.

Årsmodellen är en 2009 eller något sånt.
        De kan bero på vädret de är för kallt så mappen ligger på gränsen till för snålt på tomg. Har den gått bra förut med denna mapp? Gör en 15min recet med hojen på tomg om den nu går i 15 min utan att stanna? 15 min recet är att starta hojen och låta den gå på tomg i exakt 15 min de kan lösa problemet. Men om den inte kan gå 15 min på tomg så är de bara annan mapp som gäller. Gratismapparna som du dunkar in med Tuneecu funkar kallasbra.

Comment

Fick problem med min nyinköpta 690 på förmiddagen idag, årsmodell -15 (gått 295 mil). Hojen har en acra-dämpare, öppnare luftfilter samt mappad steg 1 på auktoriserad verkstad. Idag var jag som sagt ute och körde en sväng i vårsolen. Hojen gick som den skulle. Stannade till och tvättade av den innan jag åkte hem. Eftersom jag vet att dom är känsliga för högtryckstvätt var jag noga med att inte spruta direkt på känsliga eldelar. Inga problem efter tvätten. Hojen gick som den skulle. Passade på att köra en extra sväng för att lufttorka den lite, därefter åkte jag och tankade den för att sedan åka hem. Inga problem.

Senare på eftermiddagen tänkte jag åka en sväng igen. Hojen gick fortfarande som den skulle. hamnade i bilkö och då märkte jag att den började gå stötigare på låga varv. När trafiken öppnade upp sig och jag gav på lite mer gas upptäckte jag att hälften av effekten var borta. Och lät annorlunda dessutom. Den gick fortfarande förhållandevis jämnt, men som sagt...med ett floppande ljud och ca hälften av effekten.

Kollade tempen som låg bra. Stannade, tog bort sadeln och testade andra lägen på mapswitchen men utan förbättring. Dessutom såg den ut att stå i läget 0 från början, vilket i så fall innebär att den är mappad i det läget. 0 är ju vanligtvis "Bad fuel" pch verkar märkligt att mappa den i det läget...om jag nu såg rätt.

Det är min första 690 och jag har ägt den i ca 3 veckor. Att det känns trist är bara förnamnet.

* Någon som har någon idé om vad det här beror på?
          * Är det normalt att oljelampan lyser när man dragit på tändningen (slocknar när jag startar motorn).

Är som sagt helt grön på dessa hojar och har väldigt begränsade möjligheter att skruva själv. Därför jag satsade på en så pass ny, för att slippa problem. Men tji fick jag.

Mvh // Peder

Comment

Originally posted by Peda View Post
            * Är det normalt att oljelampan lyser när man dragit på tändningen (slocknar när jag startar motorn).

Mvh // Peder
            Ja det är normalt. Mest som en "check" att "systemet" funkar.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Fick problem med min nyinköpta 690 på förmiddagen idag, årsmodell -15 (gått 295 mil). Hojen har en acra-dämpare, öppnare luftfilter samt mappad steg 1 på auktoriserad verkstad. Idag var jag som sagt ute och körde en sväng i vårsolen. Hojen gick som den skulle. Stannade till och tvättade av den innan jag åkte hem. Eftersom jag vet att dom är känsliga för högtryckstvätt var jag noga med att inte spruta direkt på känsliga eldelar. Inga problem efter tvätten. Hojen gick som den skulle. Passade på att köra en extra sväng för att lufttorka den lite, därefter åkte jag och tankade den för att sedan åka hem. Inga problem.

Senare på eftermiddagen tänkte jag åka en sväng igen. Hojen gick fortfarande som den skulle. hamnade i bilkö och då märkte jag att den började gå stötigare på låga varv. När trafiken öppnade upp sig och jag gav på lite mer gas upptäckte jag att hälften av effekten var borta. Och lät annorlunda dessutom. Den gick fortfarande förhållandevis jämnt, men som sagt...med ett floppande ljud och ca hälften av effekten.

Kollade tempen som låg bra. Stannade, tog bort sadeln och testade andra lägen på mapswitchen men utan förbättring. Dessutom såg den ut att stå i läget 0 från början, vilket i så fall innebär att den är mappad i det läget. 0 är ju vanligtvis "Bad fuel" pch verkar märkligt att mappa den i det läget...om jag nu såg rätt.

Det är min första 690 och jag har ägt den i ca 3 veckor. Att det känns trist är bara förnamnet.

* Någon som har någon idé om vad det här beror på?

Är som sagt helt grön på dessa hojar och har väldigt begränsade möjligheter att skruva själv. Därför jag satsade på en så pass ny, för att slippa problem. Men tji fick jag.

Mvh // Peder
              Vet inte om det stämmer men har för mig jag läst någonstans att de byter mapp när kopplingshandtaget är intryckt. Och att de blir slöa/lätt att få motorstopp om den ständigt är aktiverad/inte aktiverad? Kolla så den givaren funkar som den ska.
              Last edited by RR_larsson; 03-25-2018, 08:10 PM.

Comment

Tack för tipset :) Vet du, eller någon annan här, var man hittar den givaren?

Comment

Kan gå ut och kolla. Ett ögonblick.

Comment

Click image for larger version

Name:	20180325_214948.jpg
Views:	1
Size:	735.5 KB
ID:	851315

Satt vid handtaget. Du kan enkelt testa om den funkar. Fäll upp stödet och lägg i växel, Hojen ska inte gå att starta utan att du har kopplingen intryckt i det läget. Sitt på hojen och håll in frambromsen bara om startmotorn skulle gå runt.

Comment

Jag skulle kolla i instruktionerna " för jag är lite osäker på vilken siffra som är rätt" det är antingen 1 2 eller 3 , en är vild en är mild standard.
                      välj standard
                      Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

1 soft, 2 sport, 3-9 normal
                        Finns en liten pil på sidan som visar vilken vilken siffra. Vill minnas att man ser den från sidan och inte rakt uppifrån som man kan tro.

KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Tusen tack för hjälpen!

Comment

Tusen tack för hjälpen!
                            Hitta du vad som var fel?

Comment

Originally posted by RR_larsson View Post
                              Hitta du vad som var fel?
                              Har inte haft möjlighet att kolla ännu. Föräldramöte och utvecklingssamtal i veckan. Blir att kolla igenom i helgen. Ska kolla givaren då och annat tänkbart. Meddelar när jag vet vad som orsakade problemet ��

Comment

Idag kollade jag några saker på hojen. Mätte spänningen på batteriet efter den nu stått några dagar. Visade 12,65, dvs helt okej. Gick igenom alla jordkontakter jag kunde hitta. Samtliga okej. Ställde mapswitchen i läge 2. Passade på att kolla säkringarna (även om en trasig inte skulle generera i reducerad effekt, utan snarare motorstopp). När jag inte kunde hitta något ytterligare, skruvade jag dit sidoplasten igen och startade den. Den lät då helt normalt. Stängde av den och startade igen. Då svarade den inte lika rappt, precis som när den gick dåligt. Stängde av och startade åter och bestämde mig för att köra en sväng. Under provturen gick cykeln precis som den skulle, ingen reducerad effekt. Körde en ordentlig sväng så den blev körvarm och inga som helst problem.

Svårt att dra någon egentlig slutsats om det hela. Kanske fått dålig bensin/vatten i bensinen vid tankningen. Alternativt något vatten som lagt sig vid någon kontakt någonstans men som under tiden den stått i garaget hunnit (nästan) dunsta bort. Blir spännande att se om det håller i sig eller om problemet återkommer.

Comment

Working...
                                X