Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by BiNi View Post
    Tjenare har precis köpt en 690 enduro r -12 och tycker den tickar vid kamkedjan.
    har läst att det är ett ganska så vanligt problem på dessa hojen.
    Men har kollat runt på svenska företag och hittar inte på någon som säljer mekaniska
    kam spännare.
    Någon som vet av något företag som säljer??
    Börja med att kontrollera ventilvipporna.

    Sent from my E5823 using Tapatalk
    HMR

    The art event!

    Comment


      Brukar det vara trassel med viporna? Som sagt är det en -12 som gått 750 mil.
      Finns det någon uppdatering på dessa?

      Comment


        Originally posted by BiNi View Post
        Brukar det vara trassel med viporna? Som sagt är det en -12 som gått 750 mil.
        Finns det någon uppdatering på dessa?
        Ett standardfel och brukar börja med ett svagt tickande av att rullen som påverkas direkt av kamaxeln börjar glappa.
        Ventilspelet påverkas slutligen innan raset är ett faktum vilket inte ska behöva hända om man uppmärksammar problemet.
        Rekommenderas att du tar isär i samband med ventiljustering och byter båda vipparmarna då det finns nya versioner av dessa.
        Mina gav upp efter 1000(avgas) respektive 1700(insug) mil.

        Fördelen är att det är relativt billigt och enkelt att byta.

        Lycka till med nya hojen :)
        I drive because i enjoy it.

        Comment


          Click image for larger version

Name:	46F00BA0-9107-4C1C-A187-09C3F514DF11.jpg
Views:	1
Size:	906.9 KB
ID:	849508Click image for larger version

Name:	246A441A-B5C6-476F-A86C-40C746D46561.jpg
Views:	1
Size:	900.4 KB
ID:	849509Click image for larger version

Name:	EC5B8E94-A2D9-4935-BCC9-AC548DC0D7FD.jpg
Views:	1
Size:	912.4 KB
ID:	849510Click image for larger version

Name:	D31969EE-4C9D-4284-AC61-DC42471D5BA2.jpg
Views:	1
Size:	908.0 KB
ID:	849511

          Har nu lyft och kollat ventilvipporna. Dom glappar i sidleds både arm och hjulet men vet dock inte om det är normalt.
          kollar man första och andra bild så ser man vid skarven till toppen och det glappar på både hjul och arm. Inte så mycket
          upp och ner om man säger så. Sen tänkte jag på slitaget på hjulet? Normalt? Fick in en 0,12 på intag och ca 0,08 på avgas.

          Comment


            Om du håller ner rullen mot kammen och sen rör vipparmarna upp och ner och kollar om det glappar, rullarna är nållagrade och det är dom små nållagren som brukar ge sig.
            Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

            Comment


              Originally posted by HMR View Post
              Sök efter skador från högtryckstvättning. Rostiga styrlager eller svinglager. Nedre stötdämparlager ofta fastrostat.

              Elsystemet undermåligt. Utbytt på garantin på många ex. Jordfel kan göra att tempmätaren inte funkar.

              Vipparmarna brukar ge upp vid 2000-3000 mil.

              Kopplingens slavcylinder ibland läck.

              Servicestämplar betyder inte mycket eftersom verkstäderna systematiskt använder undermålig (billig) olja. Hemmaservad kan vara bättre...

              Generellt sett är 690 slitstark och mycket driftsäker så 2500 mil skrämmer inte.
              Originally posted by sundström View Post
              Displayen var väl otät på 08-08 annars kabelskav runt styrhuvud/under sadel , vippor märks ju liksom det övriga så för det priset är det bara att handla :)

              Tack för era båda svar!
              hej

              Comment


                Originally posted by BiNi View Post
                Sen tänkte jag på slitaget på hjulet? Normalt? Fick in en 0,12 på intag och ca 0,08 på avgas.
                En fördel med konstruktionen är att den håller ventilspelet mycket bra. Behöver sällan justeras.
                Dvs ända tills rullagret havererar. Byter man inte omedelbart så havererar ofta även kamaxeln och den är dyrare. Jag tänker byta mina vippor nu på min 2015 för säkerhets skull. Har gått 2100 mil.
                HMR

                The art event!

                Comment


                  Originally posted by Doro View Post
                  Hej!

                  Har ett problem som jag inte finner något svar på och börjar få slut på idéer.

                  Köpte förra veckan en ktm 690 e-11. Den gick till att börja med kanon och det var dags för första tankningen. Tankade 95 och rullade åter ut. Efter drygt en kilometer började den gå konatigt.
                  Vid start och låga varvtal märker jag inget, men vid gaspådrag börjar den "bubbla" och blir kraftlös. Kan altså köra på låga varv på varje växel och lyckades därför ta mig hem. (gick att köra i 70-80km/h på sexan)

                  Väl hemma var jag övertygad om att det var dålig bensin jag fått så tömde tanken, gick igenom bränslefilter, slangar och spridare utan att finna något konstigt. Köpte finbensin 98 men problemet kvarstod.

                  Gick där efter genom luftburken och kanalerna ner till motorn utan att hitta något som ligger ivägen.

                  Har bytt tändstift, kollat alla säkringar, prövat olika "körlägen".

                  Har även kollat vipparmarna då jag läst att de kan vara dåliga men allt ser bra ut.

                  Nu börjar idéerna ta slut så jag vänder mig till er som kanske kan ge mig ett råd om vad detta kan vara? Och vad jag kan kolla mer?
                  Har nu tyvärr fått domen från verkstan. (Även om det alltid är bra att få ett svar). Var ett shims på en av "avgasventilerna" som hoppat loss och där med gjort att ventilerna ut inte öppnades fullt och motorn kövde sig vid gaspådrag.
                  Tyvärr medför det också att en shims hoppat runt och idag omöjligt att veta hur mycket de slagit sönder. Så mitt köp visade sig inte vara någon höjdare och en trolig vinter med att riva motorn står framför mig

                  Comment


                    Hej igen,
                    Är det samma två oljefilter till RFS som till LC4? Har jämfört lite artikelnummer på Karlströms och tycker mig se ett samband. Har nämligen massa oljefilter kvar från en 450 jag hade för ett tag sedan.

                    Dessa bör funka?
                    hej

                    Comment


                      Upp till -11, är båda samma, fr o m -12 är det bara den korta som passar, den långa är det "hål" rakt igenom pga. oljetrycksgivare.
                      Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

                      Comment


                        Originally posted by Doro View Post
                        Har nu tyvärr fått domen från verkstan. (Även om det alltid är bra att få ett svar). Var ett shims på en av "avgasventilerna" som hoppat loss och där med gjort att ventilerna ut inte öppnades fullt och motorn kövde sig vid gaspådrag.
                        Tyvärr medför det också att en shims hoppat runt och idag omöjligt att veta hur mycket de slagit sönder. Så mitt köp visade sig inte vara någon höjdare och en trolig vinter med att riva motorn står framför mig
                        Oj de va illa att shimset hoppat ur för de innebär att ventilen fastnat i öppet läge så shimset kunnat hoppa lös. I värsta fall har kolven sopat igen ventilen så den kan vara lite krokig. De duger inte att bara sätta i ett nytt shims för börjar ventiler att fastna i öppet läge så kan de hända igen. De är förmodligen sot på ventilskaftet som kärvar i ventilstyrningen , de är inte helt ovanligt men inte vanligt heller.
                        Jag skulle bytt denna ventil för säkerhets skull för om den fått en smäll av kolven så kan den gå av närsomhelst. Ta lös bägge utblåsventilerna och sota av själva ventilskaften noga samt rengör inne i ventilstyrningen byt sedan ventiltätningar.
                        Last edited by Boost III; 10-04-2017, 08:29 AM.

                        Comment


                          Någon som har provat det här luftfiltret från Twin Air istället för original pappfilter? Verkar ju både prisvärt och bra!

                          https://www.ktmschnellversand.de/artikel.php?id=114724

                          Passar nog Husky 701 också.

                          Comment


                            Originally posted by pepe View Post
                            Upp till -11, är båda samma, fr o m -12 är det bara den korta som passar, den långa är det "hål" rakt igenom pga. oljetrycksgivare.
                            Tack för svar!

                            Vet någon också om plasten passar från 13 och framåt på en äldre 2009? Har fått bra deal på ny plast men till en 14 tror jag. Går den att montera?
                            hej

                            Comment


                              Originally posted by Mahhbechh2 View Post
                              Tack för svar!

                              Vet någon också om plasten passar från 13 och framåt på en äldre 2009? Har fått bra deal på ny plast men till en 14 tror jag. Går den att montera?
                              Ja det går bra. Jag har använt plasten från min 2008 på min 2011 och använder den numera på min 2015.

                              2015 (nu med RallyRaid tankar)
                              Click image for larger version

Name:	690-15-24b.jpg
Views:	1
Size:	472.2 KB
ID:	849527

                              2011 (inkl sidoplasten)
                              Click image for larger version

Name:	690ready1.jpg
Views:	1
Size:	343.6 KB
ID:	849528
                              Last edited by HMR; 10-11-2017, 07:03 PM.
                              HMR

                              The art event!

                              Comment


                                Tackar!
                                Snygg båge också. Ser stealth ut, hähä!

                                Originally posted by HMR View Post
                                Ja det går bra. Jag har använt plasten från min 2008 på min 2011 och använder den numera på min 2015.

                                2015 (nu med RallyRaid tankar)
                                [ATTACH=CONFIG]84704[/ATTACH]

                                2011 (inkl sidoplasten)
                                [ATTACH=CONFIG]84705[/ATTACH]
                                hej

                                Comment

                                Working...
                                X