Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tredje Svartbygget

Tredje Svartbygget under testning & finjustering.

Jodå det kortade stödet med större fotplatta funkar bra i mjukmossan. Kommer att köra en del långkörningar denna säsong, bl a upp emot 400 mil på 12 dagar, så det är viktigt att allt stämmer. T ex infästningarna till nya Enduristan tankväskan och tätheten hos de seriekopplade Rally-Raid tankarna. För att bränsleflödet skall funka så måste lock & slangar vara 100% lufttäta.

Botten på högertanken är kopplad till toppen på vänstertanken. Botten på vänstertanken är kopplad till toppen på bakre tanken. När bensin pumpas in i motorn så sugs bränslet bakåt i systemet. Betyder att en tank töms i taget och man få bra koll på hur mycket bensin man har. Enkelt oxå att tanka rätt. Räcker 12 liter så tankar man bara baktanken. Behövs 16.5 l så tankar man bak+vänster. Alla tre ger drygt 21 l. Jobbigt dock att testa om det funkar. Krävs bortåt 50 mil för en enda test... :)

Inställning av fjädringen är ett kapitel för sig. Verkar, som väntat, sämre i terräng än 2011. Men tycks bättre på väg. Den tunga lasten fram ger andra egenskaper än vad jag varit van vid. Inte så tokigt faktiskt. Känns väldigt stabilt. Hasplåt+verktyg+reservdelar+tankar+bränsle+lampor+ GPSer mm väger c:a 19 kg! Får se vad som händer med full packning bak. 20 kg till! Ger en totalvikt på c:a 187 kg eftersom jag kör med standard skittunga avgassystem. :(

Å andra sidan minst 80 kg lättare än kompisarna med tungbumsar & korvlådor! Dvs på långtouring. På en vanlig grushelg med enstaka övernattningar väger Tredje Svartbygget in på c:a 160 kg och det kan jag leva med. :)

:)
    Last edited by HMR; 03-22-2016, 07:35 AM.
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
      Tredje Svartbygget under testning & finjustering.

Jodå det kortade stödet med större fotplatta funkar bra i mjukmossan. Kommer att köra en del långkörningar denna säsong, bl a upp emot 400 mil på 12 dagar, så det är viktigt att allt stämmer. T ex infästningarna till nya Enduristan tankväskan och tätheten hos de seriekopplade Rally-Raid tankarna. För att bränsleflödet skall funka så måste lock & slangar vara 100% lufttäta.

Botten på högertanken är kopplad till toppen på vänstertanken. Botten på vänstertanken är kopplad till toppen på bakre tanken. När bensin pumpas in i motorn så sugs bränslet bakåt i systemet. Betyder att en tank töms i taget och man få bra koll på hur mycket bensin man har. Enkelt oxå att tanka rätt. Räcker 12 liter så tankar man bara baktanken. Behövs 16.5 l så tankar man bak+vänster. Alla tre ger drygt 21 l. Jobbigt dock att testa om det funkar. Krävs bortåt 50 mil för en enda test... :)

Inställning av fjädringen är ett kapitel för sig. Verkar, som väntat, sämre i terräng än 2011. Men tycks bättre på väg. Den tunga lasten fram ger andra egenskaper än vad jag varit van vid. Inte så tokigt faktiskt. Känns väldigt stabilt. Hasplåt+verktyg+reservdelar+tankar+bränsle+lampor+ GPSer mm väger c:a 19 kg! Får se vad som händer med full packning bak. 20 kg till! Ger en totalvikt på c:a 187 kg eftersom jag kör med standard skittunga avgassystem. :(

Å andra sidan minst 80 kg lättare än kompisarna med tungbumsar & korvlådor! Dvs på långtouring. På en vanlig grushelg med enstaka övernattningar väger Tredje Svartbygget in på c:a 160 kg och det kan jag leva med. :)

:)

Stiligt bygge det där HMR, vilken Enduristan-väska är det du har?

Comment

Snyggt. PM:at en fråga till dig HMR.

Kul att se att du satsat på samma tankväska som jag själv. Jag tycker den verkar riktigt lovande. Upplever kvalitén på deras grejer som otroligt bra. Har även köpt ett par Tornado 2 packsäckar i storlek S och M.

/Erik

Comment

Originally posted by Baveras View Post
          Stiligt bygge det där HMR, vilken Enduristan-väska är det du har?
          Enduristan Sandstorm 3S. Ger ett mycket mycket gediget intryck! Inte ivägen när jag kör stående. Lätt att knäppa loss.

Skulle oxå vilja slå ett slag för korvlådorna från Nanuk. Helt vattentäta & låsbara. Har dom mest på långtouring för att kunna parkera med låst bagage. Mina är små på 16 l/styck men finns i alla möjliga storlekar och färger. Använder ett par gamla Fjällräven Kånken som innerväskor. Största felet med andra korvlådor är att de är på tok för stora som jag ser det.
          Last edited by HMR; 03-22-2016, 02:07 PM.
          HMR

The art event!

Comment

Enduristan Sandstorm 3S. Ger ett mycket mycket gediget intryck! Inte ivägen när jag kör stående. Lätt att knäppa loss.

Det där var ju min följdfråga, vad jag undrar över mer är hur mycket bredare 690:in blir med Rally Raid-tankarna. Jag har ju en 701:a och antar att den är lika bred som 690 utan tankarna.

Comment

Originally posted by Baveras View Post
              Det där var ju min följdfråga, vad jag undrar över mer är hur mycket bredare 690:in blir med Rally Raid-tankarna. Jag har ju en 701:a och antar att den är lika bred som 690 utan tankarna.
              Inte så mycket bredare att det stör mig.
              Vid stående märks de inte alls. Sittande så kommer knäna ut ett par cm. Jag vande mig efter bara ett par mil.

701:an har väl orginal extratankar? Har du sett något pris på dom?

Enduristanväskan är inte ivägen i 7-litersläget. Men med utökad volym (expanderar uppåt) så kan jag tänka mig att den tar i skrevet när man står långt fram.

Du får väl ta dig till Österlen och köra ett varv.
              Last edited by HMR; 03-22-2016, 05:04 PM.
              HMR

The art event!

Comment

Inte så mycket bredare att det stör mig.
                Vid stående märks de inte alls. Sittande så kommer knäna ut ett par cm. Jag vande mig efter bara ett par mil.

701:an har väl orginal extratankar? Har du sett något pris på dom?

Enduristanväskan är inte ivägen i 7-litersläget. Men med utökad volym (expanderar uppåt) så kan jag tänka mig att den tar i skrevet när man står långt fram.

Du får väl ta dig till Österlen och köra ett varv.
                Det kan jag mycket väl tänka mig att göra :)

Har tittat på diverse tankväskor på internet de senaste veckorna och slog till på precis en sådan förra veckan, tyvärr var den restad och kommer först om nån vecka eller två.

Husqvarna har ju ställt ut en 701 med extratankar på en mässa och dom såg ut att inte påverka var man har knäna direkt. Tyvärr har dom inte dykt upp på deras hemsida ännu så det går inte att beställa några. Finns inte heller någon prisindikation på dom.
                Lär väl köpa ett par sådana när dom dyker upp...

Comment

Har en fråga ang. Motardhjul o körning på asfalt/bana.
                  Ragnar utryckte att det inte var ngn bra idé att köra med dom på en enduro?
                  Vet inte vad han byggde det på? Kanske om man tävlar? Jag tänkte köra lite bana o asfalt på kul och även om man gillar att det går riktigt fort så får man väl anpassa sig till det man kör på. Hur upplever ni som provat det, vad är det som blir fel?
                  Är den för mjuk? Geometrin blir fel eller vad? Bromsarna kan jag tänka mig inte räcker till.

Comment

Originally posted by Gixxer 1000 View Post
                    Vet inte vad han byggde det på? Kanske om man tävlar? Jag tänkte köra lite bana o asfalt på kul och även om man gillar att det går riktigt fort så får man väl anpassa sig till det man kör på. Hur upplever ni som provat det, vad är det som blir fel?
                    Är den för mjuk? Geometrin blir fel eller vad? Bromsarna kan jag tänka mig inte räcker till.
                    Det går utmärkt och är riktigt trevligt, men det blir inte samma som en ren SMC/SMC-R såklart.

Kört mycket gokart och storbana med motardhul på enduro och bromsarna duger gott även om det känns lite svampigt.

Sport inställning på dämparna samt höj gaffeln i styrkronan lite och kör bara kör 👍
                    KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Bromsarna räcker OK liksom fjädringen

Jag har kört en del med 17/17 hjul på 690 Enduro men trivdes inte alls. Styrgeometrin blev fel. Funkade någorlunda på bana men blev jobbigt på alpvägar. Bytte 17/17 hjulen mot 18/21 och nu har jag en uppsättning med knotterdäck och en med landsvägsdäck. Funkar mycket bättre!
                      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Noyah View Post
                        Det går utmärkt och är riktigt trevligt, men det blir inte samma som en ren SMC/SMC-R såklart.

Kört mycket gokart och storbana med motardhul på enduro och bromsarna duger gott även om det känns lite svampigt.

Sport inställning på dämparna samt höj gaffeln i styrkronan lite och kör bara kör 👍
                        Kan du precisera lite mer vad som inte blir samma och hur du känner det?

Comment

Bromsarna räcker OK liksom fjädringen

Jag har kört en del med 17/17 hjul på 690 Enduro men trivdes inte alls. Styrgeometrin blev fel. Funkade någorlunda på bana men blev jobbigt på alpvägar. Bytte 17/17 hjulen mot 18/21 och nu har jag en uppsättning med knotterdäck och en med landsvägsdäck. Funkar mycket bättre!
                          Vad blev fel på styrgeometrin?

Comment

Vad blev fel på styrgeometrin?
                            Cykeln ville styra in kraftigt i snäva kurvor. Dvs resa sig upp och då styra ut. Vingligt minst sagt!

Höjde framänden så mycket det gick men det blev inte bra. Antagligen så kunde problemen ha minskat med andra däckprofiler.

Enklare dock att använda 18/21. Funkar rakt av. Passar dessutom bättre med min körning.

- 18/21 Maxxis IT - när jag kör 80/20 grus/asfalt.

- 18/21 TKC80/K60 - när jag kör 20/80 grus/asfalt.

- 17/17 Finmönstrat - när jag kör 0/100 grus/asfalt. Dvs aldrig numera...
                            HMR

The art event!

Comment

Ok, tack för infon, jag får testa mig fram vad som kan tänkas funka.

Comment

Den blir mer lättsvängd, eftersom det är en mindre diameter på hjulen.
                                Bromsarna är den inga problem,jag har kört många många varv på Gröndal banan o aldrig några problem med att dom har tappat bättet.
                                Jag skall upp till Gälleråsen den 24/5 för att åka med min 690 ER.
                                Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Working...
                                X