Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Tänäre View Post
    Har funderingar på en 690 13 års modell.
    Ni som åkt längre "touring" med 690....hur överlevde ni? ;)
    Modeller fr 12 har ju rejäl motor & den känns inte som nått problem. ...vibrationer kanske?
    Ett bra vindskydd bör man väl ha.
    Sätet är ju bättre på dom nyare modellerna.
    Ngr tips?
    Kört 6700 mil med 2008 & 2011. Komfort fixades med sänkta fotpinnar, värmehandtag och Seat Concept sadel.

Största störningsmoment var handtagsvibbar. Dämpades med 2*200 gram styrändsvikter men bra blev det inte. Aktivt grusåka är helt Ok men motorvägstransport är ett gissel

På min nuvarande 2015 har jag X-trig dämpade fästen till styret. Känns bättre men vet inte ännu om det funkar på motorväg.
    HMR

The art event!

Comment

Jag har en -13 med lilla rutan framtill och har kört rätt många mil semesterkörning
      När det börjar ömma i baken står jag och kör en stund då går det över
      Rutan tar bort mycket av vindtrycket och det går att hålla rätt hög marchfart
      Det är en sagolik hoj när det blir sämre vägar
      Jag har beställt en extratank på 14 l för bättre räckvidd

Comment

Tack HMR.
        Vibrationer blir jobbigt i längden .
        Vill tillbaka till 1 hojs konseptet, tycker det är roligast.
        Superenduro fanns med i planen men den börjar bli "gammal " nu tycker jag.
        690 fr 2012 känns som bästa alternativet .
        Min hva 630 gillade jagmen hade för lite motor för snabbare transporter på asfalt 600cc.
        Kör ju till och från grus & terräng i sthlms omr mest men vill ibland ta lite längre tur på flera dagar.
        Min kompis 2013 690 är så mkt bättre på allt än 09 690 jag hade en kort tid.

Comment

Tack HMR.
          Vibrationer blir jobbigt i längden .
          Vill tillbaka till 1 hojs konseptet, tycker det är roligast.
          Jo jag har oxå satsat på att ha bara en hoj. Att anpassa en hoj till sin egen smak kostar bra mycket mindre än att ha två standardhojar. Att köra en EXC som är en pina på riksvägen eller en 1200GS som är en pina i skogen passar inte för långdistans äventyrsåka som jag ser det. Tycker att en 650-stånka är bättre. Tar sig fram överallt.

Som det nu är så har jag snöat in på just 690. De moddar jag gör framgår av tidigare inlägg. Handlar om komfort, räckvidd, packning & navigering.

Varför bytte jag min perfekt fungerande 2011 mot en 2015? Jo jag ville ha ABS och den nya smidigare dubbelstiftmotorn. Skillnaden var enorm faktiskt. Den nya motorn är så sanslöst mycket bättre vid lugnare körning. Vid hårdkörning är dom ungefär lika men på långdistans när det ingår både att köa sig genom städer och att passera träsk med full packning så är nya motorn grym. Köp inte en 2013 utan att först provköra en 2014/15 med standard mappning!
          HMR

The art event!

Comment

Har sett en del av dina inlägg HMR & där finns många bra tips.
            Gillar ABS och särskilt bra att den går att stänga av bak.
            Kompisens 13 har evo map tror jag...Accra & öppet luftfilter & 3 kugg mer bak. Den går otroligt bra.
            Ska försöka få prova en med abs nånstans.

Comment

...Accra & öppet luftfilter & 3 kugg mer bak. Den går otroligt bra.
              Jo det är bekant att 690 går bättre i lågfartsområdet med några exta kugg bak. Främst då på 2:an och 3:an. Men det försämrar egenskaperna för långa sträckor på asfalt. Högre förbrukning och mer surr.

2014/15 verkar klara bådadera bättre i rent standardutförande. Att komma neråt 4.2 l / 100 km känns inte orimligt. Dvs 520 km på full tank! Jag har inte kunnat testa ordentligt eftersom jag fortfarande kör på 10W40 inkörningsolja och måste undvika segdragning.
              Last edited by HMR; 01-08-2016, 02:28 PM.
              HMR

The art event!

Comment

Nån som krånglat dit äldre lc4 framfälg ?den med klena axeln
                Tänkte på vad som behöver bytas , räcker det med lager och hylsa mellan eller finns inte lager som passar i navet ?
                Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by HMR View Post
                  Jag har inte kunnat testa ordentligt eftersom jag fortfarande kör på 10W40 inkörningsolja och måste undvika segdragning.
                  Vilken olja kör du med då? (märke, namn osv)

Jag har ju köpt mig en 690 från 2014 som rullat 159 mil. Servad vid ca 85 mil på KTM-verkstad. Det var hösten 2014. Kördes sedan till ca 150 mil under hösten för att sedan stå mer eller mindre okörd i ett år tills jag köpte den nu i november. Jag har bara provkört och sedan bytt olja och filter (Motorex Cross power 10W60) pga av att det var så länge sedan sist. Gamla oljan såg nästan ny ut. Minimalt med grått klägg på magneten och mycket lite smuts i silarna (vilket alltid är skönt). Dock är jag jävligt nojjig att hojen skall dra massa olja (efter att ha läst ADVRIDER-trådar).

Väntar på dubbdäck nu, så skall snart börja köra med den. Skall jag tappa ur oljan och slänga i mineralolja för att garantera att kolvringarna bäddar in sig som de skall eller är det bara gasa på och se om det drar något närmsta tiden? Kan man "fixa" problemet senare med mineralolja?

Har dessa maskiner "inkörningsolja" från fabrik? alla säger olika tycker jag...

//Erik

Comment

Gör distanser som passar i gaffelbenen !
                    Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Vi skall undvika att skapa en religiös oljetråd. Tyvärr har dom med minst kunskaper mest åsikter. Speciellt på Advrider är det fullt av stollar som skriver smörja.... Att man kan bota motorskador med mineralolja är lika sant som att man kan bota lungcancer med gjyttjebad.

Följ tillverkarens rekommendation för olja. Det skall vara 10W60. Mineralolja är stenålder och finns inte med den spec som KTM kräver. Byt gärna lite oftare än rekommenderade 1000 mil.

Under 6700 mil med 10W60 i två 690 har oljeförbrukningen varit 0.20-0.25 liter per 100 mil. Dvs 200-250 mil mellan påfyllningar. Jag har aldrig hittat något i silarna och gegget på magneten har varit begränsat.

Tänk på att under inkörningen med vad som påstås vara tunnare inkörningsolja är motorn särskilt känslig för mycket låga varv.

F ö mår nästan inga motorer bra av att värmas upp på tomgång. Ett par km sansad körning är bäst. Beror på att smörjnigen är som sämst på tomgång.
                      HMR

The art event!

Comment

Från 250mm till 275mm?

Är det nån som vet om man kan höja fjädringen till gamla enduro r spec & hur gör man?
                        Vill inte lägga pengarna på dyra Öhlins eller likn.

Comment

Sett nån som gjort nån kombivariant med exc delar för längre slaglängd men annars slänger du väl dit en sån om du får till rätt pris
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Är det nån som vet om man kan höja fjädringen till gamla enduro r spec & hur gör man?
                            Kanske finns det någon med en 2011-12 som vill byta komponenter med dig rakt av?
                            HMR

The art event!

Comment

I denna tråden finns nog det du eftersöker :)
                              http://advrider.com/index.php?thread...elated.422445/

Comment

Tack för era svar!
                                Har kört 12 & 13 års 690 med 250mm & tycker
                                fjädringen är jätte bra men skulle va fint med lite bättre markfrigång.
                                Ska leta lite på adv rider eller att nån kanske vill byta?

Comment

Working...
                                X