Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Titta vad det står i din manualen. Jag har en -12 Motorex Cross Power 10/60 så står det i men manualen.
    // MrTopplock

    YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
    YAMAHA WR450F -08
    KTM 690 Fun Bike Edition -12
    "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
    "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

    Comment


      Likväl finns det auktoriserade KTM-verkstäder som häller på den standardolja dom köper i 50-litersfat. 10W40 dvs för tunn. Lågpris dvs utan de tillsatser som behövs. Kortlivad. Suck!
      HMR

      The art event!

      Comment


        Det är därför man ska byta olja själv. Suck!!! Så man vet!!!
        // MrTopplock

        YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
        YAMAHA WR450F -08
        KTM 690 Fun Bike Edition -12
        "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
        "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

        Comment


          Originally posted by MrTopplock View Post
          Det är därför man ska byta olja själv. Suck!!! Så man vet!!!
          Det är inte omöjligt få en indikation huruvida verkstaden fuskat. Gör så här:

          - Skaffa två lika behållare som rymmer c:a 1 dl olja. Jag brukar ta små PET vinflaskor från flyget.

          - När verkstaden bytt olja tömmer du av c:a 1 dl från motorn till ena flaskan. Häll på av KTM rekommenderad 10W60 i andra flaskan.

          - Köldtest: Lägg flaskorna i frysen över natten. Töm båda flaskorna samtidigt. Oljan skall rinna lika trögt ur båda.

          - Värmetest: Lägg båda flaskorna i kokande vatten tills dom håller 100 grader. Töm båda flaskorna samtidigt. Oljan skall rinna lika trögt ur båda.

          Om den varma oljan du tömt ut motorn rinner märkbart lättare bör du omgående byta både olja och verkstad. Om dessutom den kalla oljan från motorn rinner märkbart trögare så bör du publicera verkstadens namn här.

          Obs att testen bara mäter viskositeten och säger inget om oljekvaliteten i övrigt. Dvs testen kan visa om verkstaden fuskat. Men den visar inte huruvida rätt oljekvalitet använts.
          Last edited by HMR; 12-22-2015, 09:01 PM.
          HMR

          The art event!

          Comment


            Boken säger motorex cross power 4t samt längre ner i boken motorex power synt 10w50
            kommer köra på motorex cross power 10w60

            Comment


              Originally posted by MrTopplock View Post
              Det är därför man ska byta olja själv. Suck!!! Så man vet!!!
              Tumme upp!
              Kärsta Carlsson

              Comment


                Nya lyset funkar kanon bra!
                Kärsta Carlsson

                Comment


                  Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
                  Nya lyset funkar kanon bra!
                  Det är både hel och halv ljus + det lyser så bra att jag kunde köra utan pannlampa i 10mil i bäcksvart mörker.
                  I 80/90 km på landsväg! Jag är skitnöjd men visst är det för dyrt.
                  Kärsta Carlsson

                  Comment


                    Det blir ju en del förändringar på nya dukemotorn inte bara i toppen.

                    http://fichefinder.ktm.com/Images/maps%5C167663060.png

                    Comment


                      Första provkörningen i dag på grusväg med 690 enduro r , imponerad av vridet:) isiga vägar samt slitna michelin däck men det funkade bra ändå ,samt att den var väldigt lätt körd var nervös över höjden på hojen men det gick kanon när man väl började köra, känner mig nöjd då detta är hojen jag sökt efter kört en husqvarna wr360 för många år sedan den hade oxå bra klipp i motorn :)

                      Comment


                        Originally posted by HMR View Post
                        Idag har jag sysslat med sådant som inte borde behövas. Tredje Svartbygget har fått uppflyttad nummerskylt & blinkers. Dessutom har den uppfällbara väskhållaren, efter 5000 mil på två olika 690, renoverats.





                        Duktigt obegåvat av KTM att placera bensinpåfyllningen så att packningen måste plockas av. Likaledes klart obegåvad montering av skylt & blinkers så att dom ryker vid första seriösa skogsåka. Andra MC har inte samma problem!

                        Ännu värre, för att inte säga superkorkat, är att KTM inte rättat problemen nu när dom ändå designade om tanken för HVA 701. T ex satte tanklocket på högersidan modell 800GS.

                        :(

                        Men å andra sidan så funkar det ju med uppfällbar packväska & uppflyttade blinkers.

                        :)

                        Den där ställningen för den bakre packväskan, är den hemmasnickrad eller är det en köpepryl?

                        Comment


                          Originally posted by Baveras View Post
                          Den där ställningen för den bakre packväskan, är den hemmasnickrad eller är det en köpepryl?
                          Hemmasnickrad. Al-rör och popnit. Väger nästan ingenting.
                          HMR

                          The art event!

                          Comment


                            Originally posted by HMR View Post
                            Hemmasnickrad. Al-rör och popnit. Väger nästan ingenting.
                            Använder du bara de 4 fästena/bulthålen för handtagen som finns bak vid tanklocket på 690:in då eller har ställningen något stöd längre bak? Kan inte riktigt se på dina bilder om det finns en fästpunkt vid baklampan.

                            Vad är det för rör du har använt och finns det någon form av låsning så den uppfällbara delen håller sig nere när du kör?
                            Last edited by Baveras; 01-06-2016, 11:33 AM.

                            Comment


                              Tredje Svartbygget

                              Originally posted by Baveras View Post
                              Använder du bara de 4 fästena/bulthålen för handtagen som finns bak vid tanklocket på 690:in då eller har ställningen något stöd längre bak? Kan inte riktigt se på dina bilder om det finns en fästpunkt vid baklampan.

                              Vad är det för rör du har använt och finns det någon form av låsning så den uppfällbara delen håller sig nere när du kör?
                              Alla profiler är köpta på Bauhaus men kan nog fås billigare hos någon smed. Rören har bockats snyggt genom att jag fyllt dom med blästersand och värmt med gasolbrännare.

                              Vanligtvis så har jag Biltemas vattentäta cykelväska fastskruvad på den övre löstagbara ramen. Praktiskt att kunna lyfta in väskan på hotell och fartygshytter. Övre ramen stagas i uppfällt läge med ett band.



                              2+2 piggar på tvärbalken låser ihop ramarna i horisontalplanet.



                              En rem håller fast paketet. Dvs det är bara en enda rem som behöver lossas vid tankning!



                              Undre stänkskärmen är fastskruvad underifrån i övre skärmen med två skruvar. Dessa är ersatta med genomgående 50 mm M5 bultar som även håller undre lastramen. Se skallarna på insexskruvarna nedan.

                              HMR

                              The art event!

                              Comment


                                Har funderingar på en 690 13 års modell.
                                Ni som åkt längre "touring" med 690....hur överlevde ni? ;)
                                Modeller fr 12 har ju rejäl motor & den känns inte som nått problem. ...vibrationer kanske?
                                Ett bra vindskydd bör man väl ha.
                                Sätet är ju bättre på dom nyare modellerna.
                                Ngr tips?

                                Comment

                                Working...
                                X