Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

är ktm 690 mer en ett st grusvägshojj..? hur beter den sig på snäppet stökigare terräng?

Comment

Originally posted by Påven View Post
      är ktm 690 mer en ett st grusvägshojj..? hur beter den sig på snäppet stökigare terräng?
      Stigar är ok men stock & sten kräver en bra förare. Egentligen är fjädringen för kort och vikten för hög för enduro.

Man skall nog se 690 som en suverän grusbuse som faktisk kan ta sig fram nästan överallt. Men vill man njuta av skogsåka så finns mycket bättre grejor.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Påven View Post
        Det är inga problem att åka lite bökigare terräng, vi åker ofta på små stigar, skogsmaskinsspår lättare enduro så att säga.
        Jag och ett par till har drevat om så att det går att köra på tvans vxl. i svårare terräng, 15/48
        Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Tycker ungefär som pepe , klart tyngre än typ en exc men nog kommer man fram i terrängen . det största minuset är svängradien som är liknande en finlandsfärjas :) skoterled och spår i skogen går finemang även om det finns cyklar som går bättre
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Då fick man leverans av hojen :) den drog på bra men jävlar vad kallt det var Click image for larger version

Name:	12369266_1046478705384247_8028040663349519021_n.jpg
Views:	2
Size:	89.2 KB
ID:	848385

Comment

Originally posted by ISIDOR View Post
              Då fick man leverans av hojen :) den drog på bra men jävlar vad kallt det var [ATTACH=CONFIG]82269[/ATTACH]
              Handtagspåsar och handtagsvärme. Kör fortfarande med sommarhandskar...

Comment

Handtagsvärmare fanns var inte kallt om händerna körde med gortex skidhandskar, drog kallt i ansiktet då jag körde med öppen crosshjälm utan glasögon,samt åkte i jeans inte så smart men ville prova hur hojen gick
                har enduro byxor funderar på att besöka biltema såg dom hade en del bakalava mm som skyddar ansiktet vid fartvind,samt ska nog köpa deras skydds byxor samt dom delade knäskydden såg bra ut till ett bra pris

Comment

Originally posted by ISIDOR View Post
                  Handtagsvärmare fanns var inte kallt om händerna körde med gortex skidhandskar, drog kallt i ansiktet då jag körde med öppen crosshjälm utan glasögon,samt åkte i jeans inte så smart men ville prova hur hojen gick
                  har enduro byxor funderar på att besöka biltema såg dom hade en del bakalava mm som skyddar ansiktet vid fartvind,samt ska nog köpa deras skydds byxor samt dom delade knäskydden såg bra ut till ett bra pris
                  Inte undra på att det var kallt...
                  Balaklava är bra. Biltemas var kass, helt oelastisk och svår att få av/på (kanske ändrad men prova först). Kör med 4Bikers vindtäta nu, den är kalasbra.

Comment

Originally posted by Kazagger View Post
                    Inte undra på att det var kallt...
                    Balaklava är bra. Biltemas var kass, helt oelastisk och svår att få av/på (kanske ändrad men prova först). Kör med 4Bikers vindtäta nu, den är kalasbra.
                    ska kolla upp 4 bikers tackar

Comment

Tredje Svartbygget ur garaget

Har börjat provköra Tredje Svartbygget. Störs rätt kraftigt av idiotiska manöversystem. Måste trycka på 10 obegripliga knappar i rätt ordning vid varje start för att allt skall funka.

Montanan stänger av sig själv vid stopp och kräver ett par knappningar för att funka. Måste kopplas om direkt till batteriet via strömbrytare. Fast då glömmer man väl att stänga av och tömmer batteriet.

Handtagsvärmen från Oxford minns inte sin inställning och kräver 1 - 5 knappningar för att gå igång efter stopp. Blir ev till att koppla om till gammeldags serie/parallell koppling via vanlig vippa.

Värst är den helkorkade ABS-dongeln. Den har tre lägen - full ABS, halv ABS resp ingen ABS. I praktiken måste man stanna för att byta mode och den minns inte sin inställning. Jag vill kunna växla mellan full ABS på asfalt och halv ABS på grus. I praktiken omöjligt att göra under gång. Standardläget är ingen ABS bak. Kan vara direkt farligt om man tror att man har full ABS. Vill man ha något annat krävs trixande med olika knappar. Enda lösning som jag ser det är att ständigt köra med halv ABS och vänja sig vid det. Varför i he-ete kan dom inte bara sätta en treläges vippströmbrytare på styret? Kravet på knapptrixandet är ungefär lika begåvat som att sätta mapswitchen under sadeln!

Fjädringen känns dock klart bättre än på mina tidigare Svartbyggen. I alla fall på asfalt.
                      Last edited by HMR; 12-18-2015, 04:46 PM.
                      HMR

The art event!

Comment

Tredje Svartbygget äntligen i sitt rätta element

Körde 9 mil grus med Tredje Svartbygget idag. Nu kändes inte fjädringen (250 mm) lika bra som den på andra Svartbygget (275 mm). Men den får nog gå några mil innan jag har en mer bestämd åsikt.

Något som funkade bra var motorn. Enormt mycket bättre gång än mina tidigare (2008 och 2011). Silkeslen & urstark samtidigt. Klart bättre än väntat. Behovet av att byta mappning stup i kvarten eller dreva om var i stort sett eliminerat. Tuffar på som en ångmaskin på låga varv i skogen. Mycket bättre än alla andra MC jag ägt.

En annan egenskap jag uppskattar är att den går så tyst. Visst är orginalburken tung att släpa på men det känns väldigt bra att kunna tuffa förbi surbönder utan att reta gallfeber på dom.

Det var ett tag sedan jag senast körde på Maxxis IT. Tokbra däck faktiskt. Självklart bra på löst underlag men oxå förbluffande bra på asfalt trots relativt lågt tryck. 1.4 både fram & bak.
                        Last edited by HMR; 12-18-2015, 04:50 PM.
                        HMR

The art event!

Comment

God jul [ATTACH]82293[/ATTACH]
                          Kärsta Carlsson

Comment

Kör ni med motorex cross power 10w60 motor olja eller motorex powersynt 10w60 motorolja spelar det nån roll ? samt vad är skillnaden på dom 2 oljorna

Comment

Du vet forum verkligen är bra ställen, för det mesta de erbjuder bra rapport, ett skratt med likasinnade, och goda råd i tekniska frågor ... men tyvärr ibland någon skickar felaktig information som inte bara missvisande, men kan ha potentiellt katastrofala följder cos antingen de helt enkelt inte vet vad de talar om, eller göra ett uttalande, men kan inte kvalificera den med någon motivering.

Det ovan är ett sådant uttalande tyvärr.

Inget personligt här parar, men forumet behöver korrekt information i denna fråga eller det kan kosta någon kär.

Jag har ägt, åkt, sålde och repar KTM: s under många år. Jag vet vad jag talar om.

De 690, 250 och 350 4-taktsmotorer från KTM kräver Motorex Cross Effekt 10/60 för dem att ha livslängden de var konstruerade för och att köra effektivt. Jag ska försöka hålla det så enkelt som jag kan.

Det är inte särskilt ner till viskositeten för Cross Effekt 10/60, inte heller är det bara för att det är en helsyntetisk olja. Det beror på att det har specifika tillsatser endast tillgängliga för Motorex som de är patenterade, att låta dessa motorer med silver bornitrid belagda stora ändlager att köra bättre och varar längre. Det är tillsatser i olja som utgör större andel av dess kostnader. Dumt som det låter, det finns väldigt lite olja ... i flaskor av olja, är det till stor del tillsatser. Tillsatser är mest av kostnaden.

Bara en av de särskilda tillsatser som CrossPower 10/60 har - och inget annat är de speciella tvättmedel tillsatser. Om du använder Putoline, Rock, Silkolene, Castrol (eller någon annan Motorex produkt bar Effekt Synt 10/60) då du eventuellt minska livslängden på din motor. Det specificeras eftersom KTM och Motorex arbetade hand i hand tillsammans för att utveckla olje- och motorerna samtidigt.

Vill ha bevis? OK jag kan göra det. Jag har fiffla denna bulletin så det inte identifierar mig. Men detta är en del av en bulletin skickas till alla KTM återförsäljare visar vad som kan hända om du inte använder Cross 10/60. Detta är en bulletin avseende de senare SXF motorer men samma sak gäller för den 690 klump också.
                              Attached Files
                              // MrTopplock

YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
                              YAMAHA WR450F -08
                              KTM 690 Fun Bike Edition -12
                              "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
                              "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

Comment

OK så motorex powersynt 10w60 har inte tillsatsen som motorex cross10w60 har ? eller har jag fel, så ska man inte köra med motorex powersynt 10 endast motorex cross 10w 60
                                båda är motorex oljor så vore bra att veta vilken man ska köpa.

Comment

Working...
                                X