Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Noyah View Post
    30 mil är väll magiska gränsen när jag är ute och kör.
    Jag körde evo1 mappen med tanken under sadeln dvs öppet filter och akrapuff.
    Vad gör evo 1 mappen för skillnad?

Comment

Originally posted by JoHu View Post
      Vad har du för pris på den fjädern?
      Halva nypriset. Vad det nu är.... Plus ev frakt.
      Han som använt den väger nog 95+. Jag är bortrest nu men skall kolla upp vad fjädern är avsedd för när jag kommer hem.
      Last edited by HMR; 12-10-2015, 07:35 PM.
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by Gixxer 1000 View Post
        Vad gör evo 1 mappen för skillnad?
        Vet inte vad EVO1 mappen är men min -11 med Acramap drog 6-7% mer bensin än kompisens med standardmap.
        HMR

The art event!

Comment

Evo1 mappen används när man monterar Acra (annan ljuddämpare kan användas) och öppnar upp på insugssidan (finns ett insug att köpa som ersätter snorkeln)
          Finns mycket spekulationer på vad den gör men en sak är säker. Den ger mer soppa så motorn inte går alldeles för magert. (många säger att den fortfarande är för mager, men det är bättre än att köra standardmappen när andningsvägarna är öppnade)
          Sen stängs sas och restriktionerna på de första växlarna av.

Comment

SAS o restriktioner ?
            Det är ju inget effektmonster precis, på vilket sätt är det restriktioner?
            Last edited by Gixxer 1000; 12-11-2015, 12:27 AM.

Comment

Sas= miljötrams som gör att hojen kan bli godkänd. Googla om du vill veta mer, jag kan för lite för att gå in djupare på det.
              Restriktionerna är på växel 2 och 3 för att gå igenom bullerkraven om jag har förstått det rätt. (datorn tillåter helt enkelt inte att man mosar fullt)

Comment

Originally posted by Gixxer 1000 View Post
                Går i tank-tankar och funderar på vad jag behöver. 5 liter extra kanske räcker om man håller sig till kortare utflykter, 3-5 dagar i Norden. Man kan klämma ner en sån på den plats där luftrenaren sitter och byta ut den mot en mindre.
                Frågan är hur påverkar det motorn? Ställer den om sig själv eller måste jag mappa om den? (12+5=17 dvs. 30mil+)

På sikt om det blir riktigt långa turer så har man ju möjligheten kvar att komplettera med dom 10 liters tankar som finns, men i dagsläget när jag inte vet vart det bär hän så kanske ovan är en bra början? (12+5+10=27 då kommer man 50 mil)
                Rally Raid säljer en tank som enkelt monteras på motsatt sida som ljuddämparen. Rymmer drygt 4 liter. Jag kör ca 35 mil på fulla tankar.
                Leffe

Comment

Standardmapp och akramapp är väldigt magra mappar, evo1 fetar på lite mer och ev ryckighet är som bortblåst.
                  Kör du med original avgasrör så är standardmappen det du ska köra med.
                  KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Kom på att jag har en sån där alutank man ersätter luftburken med i mitt förråd om någon är intresserad.
                    KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Då har man plöjt igenom 900 sidor nu i ktm 690 tråden puh :) vad jag förstått är det viktigt med 10w/60w olja motorex samt att kedjan kan gå av
                      nåt mer man ska hålla koll på ?

Comment

Originally posted by ISIDOR View Post
                        Då har man plöjt igenom 900 sidor nu i ktm 690 tråden puh :) vad jag förstått är det viktigt med 10w/60w olja motorex samt att kedjan kan gå av
                        nåt mer man ska hålla koll på ?
                        Köpte min -12a i höstas.
                        Har bytt vipparmslagren (hela armen), ställt ventiler.
                        Skruvat ner länkaget, fettat upp och bytt trasiga larger
                        Nu återstår att plocka ner styrlagret och granska de oxå.

Comment

ok det var en del, nu var min hoj nyservad för 200 mil sedan, så ventiler skulle vara kollade vipparms lager frågade jag om, men vad dom visste var det inte bytt
                          tror inte jag skruvar med länkaget , om det nu inte glappar för mycket hoppas sådant ska vara åtgärdat fick 6 månader garanti så är det nåt tar jag det med funbike tänkte jag

Comment

ok det var en del, nu var min hoj nyservad för 200 mil sedan, så ventiler skulle vara kollade vipparms lager frågade jag om, men vad dom visste var det inte bytt
                            tror inte jag skruvar med länkaget , om det nu inte glappar för mycket hoppas sådant ska vara åtgärdat fick 6 månader garanti så är det nåt tar jag det med funbike tänkte jag
                            Nedre fjäderbenslagret är otätat och brukar rosta sönder. Kolla noga innan garantin går ut.

Oljan behöver inte vara Motorex men 10W60 rekommenderas bestämt. Stor risk att du har billigare tunnolja i nu. Byt gärna olja tätare än rekommenderade 750 mil.

Kolla även efter oväsen från vipparmarna innan garantin går ut.

Motorn skall gå tyst utan rassel när den är kall. Annars kan oljefusk misstänkas.
                            HMR

The art event!

Comment

ok ska kolla över detta, ska åka förbi ktm handlaren köpa motorex 10w/60 samt ett oljefilter sats byta för säkerhets skull, tyvärr kan man ju inte vara säker på att dom hällde i rätt på förra servicen

Comment

ok ska kolla över detta, ska åka förbi ktm handlaren köpa motorex 10w/60 samt ett oljefilter sats byta för säkerhets skull, tyvärr kan man ju inte vara säker på att dom hällde i rätt på förra servicen
                                Jaha nu var jag glömsk förut, har köpt till 12 månader extra garanti genom solid försäkring så allt som allt 18 månader garanti första 6 månader från funbike som sålde hojen, sen genom solid fritid tror jag det var har ej fått hoj eller papper än, men ska ändå köpa motorex olje paket komplett för ktm 690 enduro r från lelles mc byta för säkerhetsskull .
                                Last edited by ISIDOR; 12-15-2015, 12:05 PM.

Comment

Working...
                                X