Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tredje Svartbygget

Tredje Svartbygget har fått hasplåt, dubbla brakesnakes och sänkta fotstöd. Prylar som suttit på både Första & Andra Svartbygget och därmed redan varit med i drygt 6000 mil.

Det visade sig att Rally Raid Evo 2 tankarna inte funkade ihop med orginal kylarskydd. Blev till att tillverka en egen variant.

Last edited by HMR; 11-28-2015, 07:22 AM.
    HMR

The art event!

Comment

Tredje Svartbygget

Idag har Tredje Svartbygget fått en Koubalink. Samtidigt har nedre stötdämparlagret fått O-ringstätningar och stänklapp.

Blir denna 690 min första som klarar två säsonger utan att nedre stötdämparlagret rostar fast?

Nu är jag nästan klar med Tredje Svartbygget. Hoppas bli klar i morgon. :)
      HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Idag har Tredje Svartbygget fått en Koubalink. Samtidigt har nedre stötdämparlagret fått O-ringstätningar och stänklapp.

Blir denna 690 min första som klarar två säsonger utan att nedre stötdämparlagret rostar fast?

Nu är jag nästan klar med Tredje Svartbygget. Hoppas bli klar i morgon. :)
        Koubalink, är det för att sänka hojen ? hur mycket får man ner den isåfall?
        Har du några andra tips ? :)

Comment

Originally posted by rockstone View Post
          Koubalink, är det för att sänka hojen ? hur mycket får man ner den isåfall?
          Har du några andra tips ? :)
          Det finns olika Koubalink. Den jag monterat är till för att sänka 25 mm. Gaffeln är svårare. Sänker man mer än 10 mm riskerat hjulet ta i skärmen. Kan bli knepiga chassivinklar om man sänker olika mycket fram o bak. Viktigt att mäta och ställa in hänget.
          Last edited by HMR; 11-30-2015, 07:18 AM.
          HMR

The art event!

Comment

Tredje Svartbygget

Så var då Tredje Svartbygget klart. Dvs min 2015 KTM 690 Adventure Black.

Klarar 47 mil på en tank. Väger 172 kg fulltankad och utrustad såsom på bilderna. Kostat c:a 133000.- inkl all utrustning såsom GPSer, styrdämpare, extra uppsättning hjul mm.

Ett särskilt tack till Patrik som ordnade fram en svart orginal 2008 framskärm!

HMR

The art event!

Comment

Snyggt! Har du stoppat in en "H4-led" i lyktan?

Comment

Originally posted by Anders- View Post
                Snyggt! Har du stoppat in en "H4-led" i lyktan?
                Nej. Valde att inte göra det av två skäl.

Dels har jag nästan aldrig lyktan tänd eftersom jag kör på mina LED varselljus dagtid och mycket sällan kör i mörker.

Dels så ser jag en poäng i att ha E-godkänt ljus (och ljud) och därmed slippa ev strul med farbror Blå.
                HMR

The art event!

Comment

Snyggt bygge HMR. Blir säkert många fina mil på den!!
                  Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Comment

Klarar 47 mil på en tank. Väger 172 kg fulltankad och utrustad såsom på bilderna. Kostat c:a 133000.- inkl all utrustning såsom GPSer, styrdämpare, extra uppsättning hjul mm.

Ett särskilt tack till Patrik som ordnade fram en svart orginal 2008 framskärm!
                    Bara roligt att vara till hjälp.

Comment

Den vänstra av de två vippomkopplarna är mapswitchen. Den är kopplad så att motorstyrningen bootar om när man byter map. Dvs något separat från/till av tändningen behövs ej. Praktiskt när man rullar på i full fart.
                      Väldigt smidig lösning! Själv har jag en vanlig mapswitch på styret där man måste bryta tändningen varje gång man byter map.

Däremot byter jag aldrig map längre, utan kör alltid på läget "wild". Wild funkar bäst för mig oavsett om jag kör surhål, knixiga skogsstigar eller snabba grusvägar. Tycker dom andra maplägena är helt onödiga.

Vad tycker ni andra?

Comment

Originally posted by Hoppe View Post
                        Väldigt smidig lösning! Själv har jag en vanlig mapswitch på styret där man måste bryta tändningen varje gång man byter map.

Däremot byter jag aldrig map längre, utan kör alltid på läget "wild". Wild funkar bäst för mig oavsett om jag kör surhål, knixiga skogsstigar eller snabba grusvägar. Tycker dom andra maplägena är helt onödiga.

Vad tycker ni andra?
                        Jag byter heller aldrig map ; )

Comment

Maxxis IT

Blev tipsad på FB att de svåråtkomliga däcken på bilden, Maxxis IT, nu finns att köpa från tirendo.se.

Beställde hem 120/100-18 (7305) och 80/100-21 (7304). Dom lär gå åt! :)

HMR

The art event!

Comment

Någon som kan tipsa om passande dubbdäck till 690:in? Tänkte att man kanske måste ha hårdare däck än till vanliga enduron pga av mer vikt och effekt??

Kör AC10 på 350:in...

Hur gör ni andra med servicen? Jag har precis köpt en från 2014 som bara gått 160 mil. Servad på firma vid 80+ mil på sommaren 2014. Sedan gick den ca 80 mil till innan den parkerades. Nu när den stått still drygt ett år, så jag vill byta olja+filter iaf. Vill helst göra det själv, men hur funkar det med garanti och motorskadeförsäkringen jag har genom halvförsäkringen?? Det blir ju inga stämplar i boken. Tänkte däremot spara kvitto på Motorexoljan och filtrena från bytet. Bor norr om Sundsvall, så det är långt till närmsta KTM-handlare (15 mil till Järvsö, som är närmast).
                            Last edited by Knoxville; 12-02-2015, 12:55 PM.

Comment

Kör vanliga Endurodubbdäck aldrig ens övervägt nåt annat då folk med t.ex superenduro kör samma utan problem .
                              Troligen får du bekymmer med garantin om du servar själv men gjort så själv sen 100milaservicen och spar kvitton och dokumenterar
                              Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Blev tipsad på FB att de svåråtkomliga däcken på bilden, Maxxis IT, nu finns att köpa från tirendo.se.

Beställde hem 120/100-18 (7305) och 80/100-21 (7304). Dom lär gå åt! :)
                                Lysande info!
                                Blev dock lite konfunderad då det fanns olika upplagor av Maxxis IT att köpa...?
                                Har FÖR mig att det är 100/100-18 59M som brukade inhandlas - är det ngn som kan bekräfta innan man klickar hem en beställning?
                                Eller ska man kanske slå till på 120/100-18 68M månde?
                                XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Working...
                                X