Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tredje Svartbygget

Idag har jag sysslat med sådant som inte borde behövas. Tredje Svartbygget har fått uppflyttad nummerskylt & blinkers. Dessutom har den uppfällbara väskhållaren, efter 5000 mil på två olika 690, renoverats.

Duktigt obegåvat av KTM att placera bensinpåfyllningen så att packningen måste plockas av. Likaledes klart obegåvad montering av skylt & blinkers så att dom ryker vid första seriösa skogsåka. Andra MC har inte samma problem!

Ännu värre, för att inte säga superkorkat, är att KTM inte rättat problemen nu när dom ändå designade om tanken för HVA 701. T ex satte tanklocket på högersidan modell 800GS.

:(

Men å andra sidan så funkar det ju med uppfällbar packväska & uppflyttade blinkers.

:)
    HMR

The art event!

Comment

Nu har nya 690 kommit ut på Blocket http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_....htm?ca=15&w=3

Priset blir 83900kr dvs samma som förra årets modell. Dom är ju iofs precis likadana.

Skillnaden mot den uppgraderade Husqvarna 701 blir alltså 3600kr. Det blir intressant att se vilken som säljer bäst av 690 och 701 i år!

Comment

Lägger man på vibrationsdämparen till styret på KTM 690 för 2000:- skiljer det alltså 1600:- för lite större bensintank och längre fjädringsväg.
        Last edited by kave; 11-24-2015, 04:14 PM.

Comment

Jag har kompletta motardhjul som suttit på en 2011 om du är intresserad. Vill ha 6000:- för dom.

Comment

1600kr är billigt för bättre stötdämpare och lite större tank! 😃
            Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag utan tvekan välja Husqvarnan, men jag har många mil kvar på min -14 690😊

Comment

Originally posted by kave View Post
              Lägger man på vibrationsdämparen till styret på KTM 690 för 2000:- skiljer det alltså 1600:- för lite större bensintank och längre fjädringsväg.
              Nu är det ju faktiskt lite mer som skiljer, t.ex. annan ram (förberedd för den nya 690-motorn, skulle jag tro), 4cs gaffel, etc.

Comment

Originally posted by kave View Post
                Och större styrutslag...
                Last edited by HMR; 11-25-2015, 07:24 AM.
                HMR

The art event!

Comment

Och annan sadel (förmodligen bättre), andra blinkers (infästningen där bak verkar klart bättre), andra kylarvingar (bättre än saxen på 690) och grövre nabbdäck.

701 verkar ju som ett klart bättre köp. Om man gillar den vita färgen...

Comment

Originally posted by HMR View Post

Måste nog skaffa hem propelleraxelfett om jag skall fortsätta med KTM..

:)

Sorry att jag lyfter ett gammalt ämne, men tänkte fråga om du (HMR) skruvade isär och granskade denna lösning igen?
                    Håller oringarna för de konstanta nötandet?

Plockade ner mitt lager i helgen och de var tok slut. Nytt lager är inköpt, marinfett och oringar finns, så nu ska de bara ihop igen.

Comment

Originally posted by r33z View Post
                      Sorry att jag lyfter ett gammalt ämne, men tänkte fråga om du (HMR) skruvade isär och granskade denna lösning igen?
                      Håller oringarna för de konstanta nötandet?

Plockade ner mitt lager i helgen och de var tok slut. Nytt lager är inköpt, marinfett och oringar finns, så nu ska de bara ihop igen.
                      O-ringarna var helt opåverkade efter 1000 mil. Lagret var friskt. Dvs stänklapp + O-ring + lithiumfett tycks funka så jag gör detsamma på Tredje Svartbygget. Skulle dock tro att propelleraxelfett är bättre.

F ö kan man undra hur det ser ut på 701? Gissningsvis samma?
                      HMR

The art event!

Comment

Länkage på den, så det blir tre ställen att sätta stänklapp på.
                        / Blutor

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                          Länkage på den, så det blir tre ställen att sätta stänklapp på.
                          Hur tänker du då?

Comment

Skämtsamt.
                            Men om man ska skydda tre punkter med lager i länkaget blir det ju tre stänklappar om man ska göra samma metod.
                            / Blutor

Comment

Originally posted by Blutor View Post
                              Skämtsamt.
                              Men om man ska skydda tre punkter med lager i länkaget blir det ju tre stänklappar om man ska göra samma metod.
                              Det är bara nedre stötdämparlagret som är otätat och behöver skyddas. De övriga har normala packboxar och klarar sig.

Hur man nu kan komma på idén att att placera ett otätat sfäriskt glidlager tillverkat av vanligt bonnjärn längst ner mitt i sprutet från framhjulet!
                              HMR

The art event!

Comment

Lite svårt att täta ett sfäriskt lager. Men jag köpte ett från all balls och det innehöll packboxar. Men eftersom lagret rör sig i alla led har jag svårt att tro att det håller så bra.
                                / Blutor

Comment

Working...
                                X