Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Japp, funkar i alla fall på min 2014

Tackar.

Fortsätter med lite fler frågor

Jag håller på och letar efter vettiga kopplings och bromsgrepp (2-3 finger) typ Zeta pivot, Renthal intellilever till KTM 690 E -15. Det verkar dock vara allt annat än lätt.
    Är det någon här på forumet som har något vettigt förslag?

Comment

Det är ju väldigt viktigt med varmkörning innan man belastar motorn, själv så låter jag motorn gå på tomgång medan jag tar på mej mina grejor, några minuterJag kör mestadels varje dag till jobbet med min -09!

Comment

Från o med -14 modellerna så är det samma reglage som till Duke modellen, så prova att söka på det
        Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Ni som ersatt slanganslutningarna på ventilkåpan med en plåt , vad gjorde ni med slangen som går till burken med vevhusvent osv ? Bara pluggade anslutningen på burken ?
          Last edited by sundström; 09-24-2015, 10:54 PM.
          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by duccegubben View Post
            Det är ju väldigt viktigt med varmkörning innan man belastar motorn, själv så låter jag motorn gå på tomgång medan jag tar på mej mina grejor, några minuterJag kör mestadels varje dag till jobbet med min -09!
            Varmkörning på tomgång skall undvikas på i princip alla motorer. De bör varmköras med lätt belastning och ej på låga eller höga varvtal. Har bl a att göra med att smörjningen fungerar sämre på tomgång.
            HMR

The art event!

Comment

Jag bytte till nytt bakdäck och drevade även om till 14t fram och funderade då på om det märks stor skillnad med ett "odämpat" framdrev Hoppas at någon har erfarenhet och vill dela med sig.

När jag ändå höll på och skruvade tyckte jag att det var lika bra att gå genom hojen och göra det HMR rekommenderar med rengörning och infettning av styrlager, sving, länkage mm. Samt se över kabelhärvan, kanske lite omdragning och lithiumfett i "kontakterna".

Nu kom jag ju inte så långt, dels strulade det lite när jag skulle fälla upp tanken, batterikonsollen tog naturligtvis i hörnen på luftburken samt tempsensorn. där gick ju en del tid för att få ordning så det går lättare i framtiden.
              Det som däremot gjorde mig riktigt gubbgrinig var att när jag väl fällde upp tanken så läckte det bensin vid nedre skruvifästningen till plasten(ankstjärten) på vänster sida.
              Är det några fler som varit med om sådant läckage? Hojen är en 2015 om det har någon betydelse, vilket jag dock betvivlar.
              Last edited by wynot; 09-25-2015, 10:10 PM. Reason: Lite stavfel

Comment

Originally posted by wynot View Post
                Japp, funkar i alla fall på min 2014

Tackar.

Fortsätter med lite fler frågor

Jag håller på och letar efter vettiga kopplings och bromsgrepp (2-3 finger) typ Zeta pivot, Renthal intellilever till KTM 690 E -15. Det verkar dock vara allt annat än lätt.
                Är det någon här på forumet som har något vettigt förslag?
                Har du inte läst igenom alla niotusen inläggen

https://forum.soe.se/showthread.php?...l=1#post640424
                http://elemji.blogspot.se/

Comment

Originally posted by wynot View Post
                  Jag bytte till nytt bakdäck och drevade även om till 14t fram och funderade då på om det märks stor skillnad med ett "odämpat" framdrev Hoppas at någon har erfarenhet och vill dela med sig.

När jag ändå höll på och skruvade tyckte jag att det var lika bra att gå genom hojen och göra det HMR rekommenderar med rengörning och infettning av styrlager, sving, länkage mm. Samt se över kabelhärvan, kanske lite omdragning och lithiumfett i "kontakterna".

Nu kom jag ju inte så långt, dels strulade det lite när jag skulle fälla upp tanken, batterikonsollen tog naturligtvis i hörnen på luftburken samt tempsensorn. där gick ju en del tid för att få ordning så det går lättare i framtiden.
                  Det som däremot gjorde mig riktigt gubbgrinig var att när jag väl fällde upp tanken så läckte det bensin vid nedre skruvifästningen till plasten(ankstjärten) på vänster sida.
                  Är det några fler som varit med om sådant läckage? Hojen är en 2015 om det har någon betydelse, vilket jag dock betvivlar.
                  Dämpat framdrev innebär i princip bara att det är ljuddämpat. Ändrar inget annat.

Tanken får naturligtvis inte läcka någonstans! Det är i princip ett tryckkärl som skall klara lätt övertryck i flera timmar. Reklamera!

F ö så får jag min -15 om ett par veckor. Skall titta på det du tar upp.
                  Last edited by HMR; 09-26-2015, 10:09 AM.
                  HMR

The art event!

Comment

Hittar inget till Duke som jag kan se skulle kunna passa men däremot ser det ut som SX/SXF 2009-2012 skall kunna passa.

Jag skall försöka att jaga fatt på en sådan hoj och jämföra

Comment

Någon här som har koll på skillnaderna mellan olika årsmodeller av 690 Enduro R?

Jag har själv en 2011 som väl är identisk med 2010 (dom "riktiga" R-modellerna med längre fjädringsväg och högre markfrigång).

2012 sänktes dom 25mm och fick 690cc istället för 650. Någon annan skillnad från 2011? Är 2012 identisk med 2013?

2014 kom väl ny motorstyrning och ride-by-wire? Något annat nytt? Är 2014 identisk med 2015?

Jag funderar på att byta till en nyare så därför är jag lite nyfiken.

Några problem att flytta över tillbehör från en 2011 till en nyare modell, t.ex Acrapipan?

Comment

Originally posted by Hoppe View Post
                        Någon här som har koll på skillnaderna mellan olika årsmodeller av 690 Enduro R?

Jag har själv en 2011 som väl är identisk med 2010 (dom "riktiga" R-modellerna med längre fjädringsväg och högre markfrigång).

2012 sänktes dom 25mm och fick 690cc istället för 650. Någon annan skillnad från 2011? Är 2012 identisk med 2013?

2014 kom väl ny motorstyrning och ride-by-wire? Något annat nytt? Är 2014 identisk med 2015?

Jag funderar på att byta till en nyare så därför är jag lite nyfiken.

Några problem att flytta över tillbehör från en 2011 till en nyare modell, t.ex Acrapipan?
                        Jag har köpt en 2015 och skall inom kort börja flytta prylar från min 2011. Några problem jag lär få är:

- Extrahjulen måste få nya bromsskivor. Inte billigt.

- Extratanken under sadeln passar inte pga att ABS-pumpen sitter i vägen.

- Ljuddämparen har ändrat fäste så Acran kan bli problem.

Under november så kommer jag att tämligen detaljerat redovisa hur det går och vad det kostar. Mycket bör gå att flytta. T ex styrdämparen, dämpat styrfäste, sänkta fotpinnar, GPS-hållare, lasthållare, hasplåt, mm.
                        Last edited by HMR; 09-29-2015, 11:10 PM.
                        HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Jag har köpt en 2015 och skall inom kort börja flytta prylar från min 2011. Några problem jag lär få är:

- Extrahjulen måste få nya bromsskivor. Inte billigt.

- Extratanken under sadeln passar inte pga att ABS-pumpen sitter i vägen.

- Ljuddämparen har ändrat fäste så Acran kan bli problem.

Under november så kommer jag att tämligen detaljerat redovisa hur det går och vad det kostar. Mycket bör gå att flytta. T ex styrdämparen, dämpat styrfäste, sänkta fotpinnar, GPS-hållare, lasthållare, hasplåt, mm.
                          Ser fram emot din flyttredovisning i november HMR!

Ljuddämparfästet ändrades tydligen 2014, men det kan man lösa med en sån här: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...encer-mounting

ABS kom väl redan 2012 eller? Om man vill kan man koppla ur den med en sån här: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...ke-enduro-2014

Med den nya motorstyrningen från 2014 är det tydligen svårare att ändra mappningen t.ex till Acramappen eller egna mappar. Stämmer det fortfarande eller är det fixat?

Har man gjort några ändringar på fjädring och dämpning mellan årgångarna (förutom sänkningen med 25mm från 2012)?

Comment

Originally posted by Hoppe View Post
                            Ser fram emot din flyttredovisning i november HMR!

Ljuddämparfästet ändrades tydligen 2014, men det kan man lösa med en sån här: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...encer-mounting

ABS kom väl redan 2012 eller? Om man vill kan man koppla ur den med en sån här: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...ke-enduro-2014

Med den nya motorstyrningen från 2014 är det tydligen svårare att ändra mappningen t.ex till Acramappen eller egna mappar. Stämmer det fortfarande eller är det fixat?

Har man gjort några ändringar på fjädring och dämpning mellan årgångarna (förutom sänkningen med 25mm från 2012)?
                            Nja, ABS kom tydligen inte förrän 2014. Precis som dom flesta andra större förändringarna t.ex dubbla tändstift och dubbla mappar för motorstyrningen (en separat mapp/tändstift) samt en ny gaffel med separata dämpningskretsar så gaffelbenen kan justeras oberoende av varandra.

Frågan är fortfarande om det går att justera mapparna om man vill byta ljuddämpare och luftfilter?

Och kommer det några nyheter 2016?

Hittade två bra artiklar där det står lite mer:

http://www.bike.se/test/mc-test/ktm-690-endurosmc-r

http://www.fastbikes.se/index.php/20...-2014-provkord

Comment

Handlarna kan byta mappningen, men årsmodell 2013 är sista som man kan fixa själv mha kabel och TuneEcu.

Comment

12 & 13 är likadana, 13 har annan kopplingspump.

Comment

Working...
                                X