Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har en 2012 med steg 1 kit då med acra ljuddämpare.
    Har upplevt flertal gånger att hoj dra iväg 1 sec fast jag släppt gasen. Trodde först att det var inbillning. Otäckt.

Comment

Originally posted by bezerk View Post
      Har upplevt flertal gånger att hoj dra iväg 1 sec fast jag släppt gasen. Trodde först att det var inbillning. Otäckt.
      Står man upp just då så blir det antagligen mera gas när kroppen åker bakåt :(
      Hojresor
      Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by unox View Post
        Har kollat Thad/Apad på hojen i tuneecu nu.
        690 enduro 2011

Tomgång Thad 0,53V - Apad 0,29V
        Fullgas Thad 0,83V - Apad 4,33V
        Stängd Thad 0,0V - Apad 0,29V

Tack för ditt snabba svar Unox! Men dina värden för THAD stängd (0.0) och fullgas (0.83), kan jag inte få till när tomgång är 0.53. 0.53 får jag när jag justerat in på 0.29 vid stängt, sedan vid fullgas så är det alltid över 4 V, ganska nära APAD:s fullgasläge. Kanske självklart för dig, men väntade du in TuneECU innan du läste av värdena? Den har ganska många sekunders eftersläpning innan den lägger sig på ett stabilt värde ...

Din APAD 0.29 är ju väldigt nära El Ponkins APAD på 0.28 ...

Enligt manual för Duke R -10 (samma spjällhus som ER -11) så ska THAD i stängt läge vara inom samma intervall som APAD i tomgångsläge, dvs mellan 0.28-0.32, men det är ju inte säkert att det är detsamma för ER -11.

Comment

Originally posted by AndersÅ View Post
          Tack för ditt snabba svar Unox! Men dina värden för THAD stängd (0.0) och fullgas (0.83), kan jag inte få till när tomgång är 0.53. 0.53 får jag när jag justerat in på 0.29 vid stängt, sedan vid fullgas så är det alltid över 4 V, ganska nära APAD:s fullgasläge. Kanske självklart för dig, men väntade du in TuneECU innan du läste av värdena? Den har ganska många sekunders eftersläpning innan den lägger sig på ett stabilt värde ...

Din APAD 0.29 är ju väldigt nära El Ponkins APAD på 0.28 ...

Enligt manual för Duke R -10 (samma spjällhus som ER -11) så ska THAD i stängt läge vara inom samma intervall som APAD i tomgångsläge, dvs mellan 0.28-0.32, men det är ju inte säkert att det är detsamma för ER -11.
          Jag upptäckte nyss att batteriet är urladdat. Hade naturligtvis handtagsvärmen påslagen när jag kollade runt i tuneecu. Det kan ju kanske ha fått värdena att skena iväg. Håller på att ladda nu så kan jag kolla igen.

Comment

Originally posted by Mudder View Post
            Min hoj har originalmappen.
            Kanon, nu beskrev jag min hoj dock :)
            KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Jag upptäckte nyss att batteriet är urladdat...
              Bara läsa av tror jag inte påverkar, ska du skriva är det viktigt med ordentlig ström, så att det inte blir avbrutet mitt i. Minst 12.7V läste jag någonstans.

Sitter och skumläser i Advrider forum (http://www.advrider.com/forums/showt...685657&page=60), hittat igen AMa map där och där verkar det som att den är varvtalsrelaterad, och inte öppnar mer än 8% när motorn är ostartad (som vi säger här i Norrland ). Använder du orginalmapparna?

Jag har kört in orginalmapparna nu när jag försöker hitta rätta inställningarna för THAD/APAD ...
              Last edited by AndersÅ; 10-05-2014, 05:51 PM.

Comment

Originally posted by AndersÅ View Post
                Bara läsa av tror jag inte påverkar, ska du skriva är det viktigt med ordentlig ström, så att det inte blir avbrutet mitt i. Minst 12.7V läste jag någonstans.

Sitter och skumläser i KTM forum, hittat igen AMa map där och där verkar det som att den är varvtalsrelaterad, och inte öppnar mer än 8% när motorn är ostartad (som vi säger här i Norrland ). Använder du orginalmapparna?

Jag har kört in orginalmapparna nu när jag försöker hitta rätta inställningarna för THAD/APAD ...
                Ja ska man skriva till ecun så får man ju se till att ha kräm. Nu skulle jag ju bara läsa ut lite värden och orkade inte koppla in någon laddare.

Mapparna beror av varvtalet men är det tänkt att man ska hänga på varvstoppet för att få ut rätt värden vid helt öppet spjäll?

Jag har evo1 mapparna men påverkar det spänningarna? Öppet spjäll är ju fortfarande öppet spjäll osv?

Comment

Öppet spjäll är ju fortfarande öppet spjäll osv?
                  Ja, när du vridit full gas på gashandtaget (med spjällmotorn urkopplad) så kan man känna på spjället om det är öppet max. På min står det 100 (dvs 100 %) till vänster om APAD när jag vrider fullt på handtaget.
                  Men fullgasvärdena är inte det viktiga om man ska följa manualen, där är det värdena när det är helt stängt och i tomgångsläget som ska stämmas av med angivet intervall ...

Comment

Har vart ute igen nu. Studerade kabelhärvan lite närmare och naturligtvis hade jag dragit fel kabel :p

mätt med nyladdat batteri, laddare ansluten, 690 2011 med evo1 mapp

Tomgång Thad 0,55V - Apad 0,29V
                    Fullgas Thad 4,58V - Apad 4,34V
                    Stängd Thad 0,34V - Apad 0,29V

låter det mer rimligt?

Comment

Ja det gör det, det skiljer bara lite från manualen för Duke R -10, där THAD i stängt läge ska vara mellan 0.28-0.32, det högre värdet är mitt i prick (0.53-.0.57). APAD är också bra i jmf med manualen 0.28-0.32.
                      Min har:
                      Tomgång Thad 0,55V - Apad 0,30V
                      Fullgas Thad 4,57V - Apad 4,39V
                      Stängd Thad 0,30V - Apad 0,30V
                      Fått för mig efter läsande på forum att stängd ska ha lika värden, men hittar inget stöd för det i manualen. SKa prova skruva upp min THAD till ditt värde 0.34, men är övertygad att den då sticker iväg över 0,57.

AMa verkar vara en kille med koll, kika på hans video https://www.youtube.com/watch?v=5cohxsqbQ8E

Comment

Originally posted by bezerk View Post
                        Precis så känns det. Min hoj var helt original. Jag skulle rekommendera alla som har det här fenomenet att lämna in hojen för åtgärd innan ni kör ihjäl er. Om det här hade varit en Volvo-bil som rusat för ett antal ägare och kraschat in in saker och människor, då skulle det nog ta hus i helvete och det skulle bli återkallningar. Men eftersom det är en KTM så verkar det som alla tar för givet att det är ägaren som kört vårdslöst.
                        http://elemji.blogspot.se/

Comment

Originally posted by elemji View Post
                          Precis så känns det. Min hoj var helt original. Jag skulle rekommendera alla som har det här fenomenet att lämna in hojen för åtgärd innan ni kör ihjäl er. Om det här hade varit en Volvo-bil som rusat för ett antal ägare och kraschat in in saker och människor, då skulle det nog ta hus i helvete och det skulle bli återkallningar. Men eftersom det är en KTM så verkar det som alla tar för givet att det är ägaren som kört vårdslöst.
                          Exakt, varför gör ingen något? Jag pratade nyss med försäkringsbolaget (Bilsport&MC) och undrade om inte de kunde dra igång en process i alla fall. Som det är nu betalar de bara ut hundratusentals kronor för reparation av skadade hojar och människor. Men hon sa att det är ett fel som är svårt att bevisa och där håller jag med, för jag hittade ju ett klockrent fabrikationsfel och ändå nekade KTM. Det är fan i mig otroligt.

Sen är det tråkigt att de flesta verkar acceptera vissa fel, eftersom det inte finns någon bättre hoj i den klassen.
                          Hojresor
                          Hojresor's YouTube kanal

Comment

Vilka årsmodeller bör vara berörda av dessa problem?

Bara 2012orna eller både äldre och nyare?

Comment

Originally posted by Mudder View Post
                              Exakt, varför gör ingen något? Jag pratade nyss med försäkringsbolaget (Bilsport&MC) och undrade om inte de kunde dra igång en process i alla fall. Som det är nu betalar de bara ut hundratusentals kronor för reparation av skadade hojar och människor. Men hon sa att det är ett fel som är svårt att bevisa och där håller jag med, för jag hittade ju ett klockrent fabrikationsfel och ändå nekade KTM. Det är fan i mig otroligt.

Sen är det tråkigt att de flesta verkar acceptera vissa fel, eftersom det inte finns någon bättre hoj i den klassen.
                              Informera Konsumentverket med din dokumentation i frågan, de är tillsynsmyndighet vad avser produktsäkerhetslagstiftningen i Sverige och om KoV gör en utredning som kommer fram till att det verkligen är en defekt som faller under deras domän informerar de övriga EU-länders motsvarande myndigheter. Då blir det säkerligen fart på kontoret i Mattighofen.
                              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Har gjort en review på Motonaut Raid som jag använt på min 690 på några turer, kan vara intressant för er som lurar på soft luggage. Jag gillar det här packväsksystemet jämfört med en del andra då det är okomplicerat och väldigt flexibelt med avseende på hur man vill lasta hojen för stunden.

http://youtu.be/2U9fuPhPbNw
                                DR800, -07 12GS Adv, -14 690 Endurå

Comment

Working...
                                X