Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hmmm - gashäng borde inte kunna inträffa på 690 före 2014. Dom har dubbla vajrar och man kan med "våld" stänga spjället även om spjällmotorn får för sig att öppna. Jag får nog ta och se över vajrarna på min 690 som närmar sig 3000 mil.
    HMR

The art event!

Comment

HMR, ser att du har samma modell som jag, hörde att du har kablaget för att koppla in dig, har du läst av dina THAD och APAD värden?

Ställt in mina enligt Duke R -10 manual (Stängd: THAD 0.28-0.32, Emergency running position: THAD 0.53-0.57 och APAD 0.28-0.32, så nu har jag 0.30 V fingerstängt spjäll på THAD, och 0.55 V i "Emergency running position", vid full gas på gashandtaget har jag 4.57 V.

APAD har jag 0.30 i "Emergency running position", vid full gas på gashandtaget har jag 4.39. Inga felmeddelande, provat olika mappar, men fortfarande går den bara någon minut på tomgång. Om du ej läst av så skulle jag uppskatta om du kan göra det vid tillfälle eftersom jag inte kan hitta någon information på nätet om vad som gäller för en ER -11:a.

Med vänlig hälsning/Anders

Comment

Originally posted by HMR View Post
        Hmmm - gashäng borde inte kunna inträffa på 690 före 2014. Dom har dubbla vajrar och man kan med "våld" stänga spjället även om spjällmotorn får för sig att öppna. .....
        Jag verkligen pressade tillbaka gasen, men den fortsatte att gasa. Tyvärr hann jag inte få in kopplingen :(
        Hojresor
        Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by Mudder View Post
          Jag verkligen pressade tillbaka gasen, men den fortsatte att gasa. Tyvärr hann jag inte få in kopplingen :(
          Otäckt som fan. Har du kollat efter fel?

Comment

Originally posted by oden View Post
            Otäckt som fan. Har du kollat efter fel?
            Nej jag har inte rivit och kollat efter fel, men jag körde hem den och gasreglaget kändes helt OK.

Nåt skumt är det i alla fall. Jag pratade nyss med polaren som bröt båda armarna när hojen drog ut i ett stenröse pga. gashäng. Han berättade att en gång tidigare gav hojen helt plötsligt full gas i en korsning, så han fick en ofrivillig bredsladd, med en highsider som följd.
            Hojresor
            Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by AndersÅ View Post
              HMR, ser att du har samma modell som jag, hörde att du har kablaget för att koppla in dig, har du läst av dina THAD och APAD värden?

Ställt in mina enligt Duke R -10 manual (Stängd: THAD 0.28-0.32, Emergency running position: THAD 0.53-0.57 och APAD 0.28-0.32, så nu har jag 0.30 V fingerstängt spjäll på THAD, och 0.55 V i "Emergency running position", vid full gas på gashandtaget har jag 4.57 V.

APAD har jag 0.30 i "Emergency running position", vid full gas på gashandtaget har jag 4.39. Inga felmeddelande, provat olika mappar, men fortfarande går den bara någon minut på tomgång. Om du ej läst av så skulle jag uppskatta om du kan göra det vid tillfälle eftersom jag inte kan hitta någon information på nätet om vad som gäller för en ER -11:a.

Med vänlig hälsning/Anders
              Jag kan kolla imorgon jag har nyss kollat ventilerna så har luftburken avskruvad.
              Vad är det för lägen spjället ska stå i?

1. stängt med finger
              2. fullgas på handtaget
              3. ?

Jag har en 2011

Comment

Originally posted by unox View Post
                Jag kan kolla imorgon jag har nyss kollat ventilerna så har luftburken avskruvad.
                Vad är det för lägen spjället ska stå i?

1. stängt med finger
                2. fullgas på handtaget
                3. ?

Jag har en 2011
                Låter jättebra!
                3. Orörd (Emergency running position= typ tomgångsläget).
                Kom bara ihåg att lossa kontakten till vänster bakom spjällhuset, den till spjällmotorn, innan du försiktigt trycker med fingret i överkant av spjället till stängt läge. THAD (Vänstra sensorn) = övre siffra i TuneECU, APAD (högra sensorn) = undre siffra i TuneECU /Anders

Comment

Tur det gick bra Mudder! Fy fan det där får bara inte hända! Vad kan det bero på?
                  Kärsta Carlsson

Comment

Gashäng är fel ord i sammanhanget, det ordet ger associationer till kärvande vajrar och osmort gasreglage. Det som hände var att hojen helt plötsligt började axa. Nu är det väl så att gasrullens läge bestämmer hur mycket spjällmotorn kan öppna spjället, men här måste det finnas ett visst spelrum. Om spjällmotorn helt plötsligt gör ett ryck, så innebär det att hojen knuffas framåt, varvid gashanden åker bakåt, som ger möjlighet för spjällmotorn att gasa mera osv. Är detta i ett trixigt parti, så hinner man inte reagera.
                    Hojresor
                    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by AndersÅ View Post
                      Skall försöka få tummen loss och prioritera det. Har länge tänkt göra det eftersom min 690-11 går så problemfritt och har alltid gjort det. Bra att ha värden sparade om det börjar klydda.
                      HMR

The art event!

Comment

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=931664
                        Här är El Ponkins guide för THAD/APAD.

Enligt manual kollar man aldrig fullgasläget, där är det endast fingerstängt och tomgångsläget för THAD samt tomgångsläge för APAD (som har samma värde vid stängt).

Comment

Originally posted by HMR View Post
                          Hmmm - gashäng borde inte kunna inträffa på 690 före 2014. Dom har dubbla vajrar och man kan med "våld" stänga spjället även om spjällmotorn får för sig att öppna. Jag får nog ta och se över vajrarna på min 690 som närmar sig 3000 mil.
                          Det kan man ju tycka, men nästan alla som jag känner som har en 2012, varav flera med få mil på mätaren, har känt detta fenomen i mer eller mindre utsträckning. Och om det händer i exakt fel ögonblick, som det gjorde för mig, så kan det gå riktigt illa. Jag tror inte att det är ett problem med vajrarna, det är någon skit med motorstyrningen. Och nu har vi ett skrämmande exempel även på en äldre årsmodell. Vad det än beror på så litar jag inte på detta smäck för fem öre och har bytt till en 2014 just pga av den har "äkta" RideByWire. Jag har (ännu) inte känt några tendenser med den.
                          Last edited by elemji; 10-05-2014, 09:19 AM.
                          http://elemji.blogspot.se/

Comment

Jag upplevde ofta med acramap att den hickade till när man slog av på gasen.
                            Fick även en gång detta problem att motorn rusade fast rullen var stängd.
                            Togglade tändningen så var problemet borta. Aldrig hänt med andra mappar.
                            KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Originally posted by Noyah View Post
                              Jag upplevde ofta med acramap att den hickade till när man slog av på gasen.
                              Fick även en gång detta problem att motorn rusade fast rullen var stängd.
                              Togglade tändningen så var problemet borta. Aldrig hänt med andra mappar.
                              Min hoj har originalmappen.
                              Hojresor
                              Hojresor's YouTube kanal

Comment

Har kollat Thad/Apad på hojen i tuneecu nu.
                                690 enduro 2011

Tomgång fel
                                Fullgas fel
                                Stängd fel
                                Last edited by unox; 10-05-2014, 09:12 PM. Reason: mätte åt "#¤ fel se inlägg 8454

Comment

Working...
                                X