Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag fick uppfattningen att kontroversen gällde KTM-verkstad kontra Gör Det Själv i egna garaget. Då är väl inget av ovanstående tillämpligt? Eller är det ett önskemål att få serva hojen på Mekonomen? I marknadsdomstolens dom står det:
    "En skicklig och erfaren reparatör som har tillgång till nödvändig teknisk information kan utan svårigheter utföra föreskriven service på en KIA-bil på ett fackmannamässigt sätt."
    Hempularen måste alltså (eventuellt i domstol mot KTM) kunna bevisa att han/hon är en skicklig och erfaren reparatör. Tror att det är få av oss som kan det.
    Last edited by elemji; 09-29-2014, 04:49 PM.
    http://elemji.blogspot.se/

Comment

soppapump

Tja. slängde i en ny soppapump i hojen. dock köpte jag pirat från ebay. tycker det är sjukligt dyrt med original priset. dock så går hojen inte nå bra och tänkte höra om någon annan provat pirat pumparna. ska försöka få till ett trycktest och se om det är felet, men kan ju va kul å höra vad andra gjort när pumpen lagt av :P

Comment

Hej, jag har hamnat i THAD/APAD träsket eftersom jag klantade mig och kom åt Throttle Grip sensorn (APAD) när jag skulle trycka tillbaka insugsgummit som lossnat mellan cylindern och spjällhuset, när jag använde sensorn som mothåll för STORA skruvmejseln, för att få tillbaka gummit.

Efter mycket sonderande här på SOE och på KTMforum (UK + USA) så har jag inte hittat toleransvärdena. Jag har en ER av 2011 årsmodell, och värdena är bara angivna i repair manual fram till och med 2010, så jag har samma problem som Oden att hitta vilka värden som gäller. Det enda jag har hittat är El Ponkins guide med värden tom 2010, fast med bilder från hans 2011. Finns det någon här som har en Enduro R 2011 årsmodell som går bra och kollat värdena med TuneECU så är jag tacksam om ni kan delge dem.

I infogad bild är de värden jag hittat hittills samt mina värden. Jag hade felkoden P0227 Grip throttle position sensor, low value, när jag kopplade upp första gången, men den är inte kvar efter min injustering till 0.28 och nollställning av felkoder. Ändå går bara hojen i 5-10 sekunder, den kommer först upp i 2000 varv (kall motor), sedan sänker till 1500 varv och dör sedan tvärt. Jag har Acra slipon (provat både med och utan insats, fick baktändningar tidigare utan insats, därav lossnade nog gummit), O2 controller, Acramap KM765EU11B0232FIB22 (EVO1 & EVO2) inlagd från KTM-verkstad. Ej använt TuneECU till annat än för att läsa värden och nollställa felkoder.

Edit, jag har nog missuppfattat El Ponkin och m00ng0se THAD värde: 0.49 V, gäller nog när spjället är orört (emergency running position =tomgångsläge), men jag har testat även med de värdena, då blev THAD med stängt spjäll 0.28, dvs samma som deras APAD, men min tjyvstannar i alla fall. Även provat återställa min THAD till mitt ursprungliga värde 0.30 med stängt spjäll, 0.52 i orört, ingen skillnad. Nästa steg är nog att justera "tomgångsläges-skruven", inte velat röra den ännu, men om inget annat kommer fram utgår jag från att det är samma värden som för DUKE R -11 (dvs El Ponkin har för lågt) och följer den manualen till punkt och pricka Är bortrest i veckan, så till helgen får det bli nya tag.
        Attached Files
        Last edited by AndersÅ; 09-30-2014, 02:07 AM.

Comment

Två saker. Fingeröppet spjäll? Man ska ju hålla fullgas med gashandtaget. Du listar Duke R 2011 vilket är den motor som används för Enduro R 2012+2013.

Jämför man artikelnumren mellan 2010 och 2011 så ser man att det är ett annat spjällhus och andra sensorer 2011 vilket torde betyda att värdena från manualen 2010 inte går att använda för 2011.

http://www.karlstrommotor.se/sv/rese...g=MOTOR&g=1430

Jämför man Duke R 2010 och Enduro R 2011 ser det ut som att Enduro R 2011 fick motorn från Duke R 2010, eller i alla fall insprutet.

Så, med den slutsatsen borde man kunna använda värdena från Duke R 2010 manualen.

Hittade manualen här: http://duke690r.com/files/3206084en.pdf

Där står följande för Duke R 2010:

Basic position - Voltage "THAD" 0.28... 0.32V
          Emergency running position - voltage "THAD" 0.53... 0.57V
          Voltage "APAD" 0.28... 0.32V

Yttermera ska motorn vara kall, låt hojen stå i varmgarage ett dygn innan du justerar.
          Last edited by oden; 09-30-2014, 09:52 AM.

Comment

Tack Oden, verkar mycket rimligt! Ska prova till helgen!

Comment

Originally posted by elemji View Post
              Jag fick uppfattningen att kontroversen gällde KTM-verkstad kontra Gör Det Själv i egna garaget. Då är väl inget av ovanstående tillämpligt? Eller är det ett önskemål att få serva hojen på Mekonomen? I marknadsdomstolens dom står det:
              "En skicklig och erfaren reparatör som har tillgång till nödvändig teknisk information kan utan svårigheter utföra föreskriven service på en KIA-bil på ett fackmannamässigt sätt."
              Hempularen måste alltså (eventuellt i domstol mot KTM) kunna bevisa att han/hon är en skicklig och erfaren reparatör. Tror att det är få av oss som kan det.
              Så länge du följt tillverkarens gällande serviceinstruktion och datablad samt dokumenterat ditt arbete tror jag det går utmärkt! Att sedan 98 % av ägarna inte bör vara i närheten av sin hoj med verktyg i hand är en annan sak...

För att återkoppla kring ovan diskussion och få en utomstående bedömning ställde jag frågan till KoV. Här är svaret:

"Tack för ditt brev.

Svaret blir ja eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.

Med vänliga hälsningar
              Konsumentverket

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Vi arbetar med olika typer av konsumentfrågor: varors och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor.

Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare. Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU. En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se.

> Ärende: Annat ärende
              > Meddelande: Hej, läser på er webb om Kia målet i MD
              >
              > http://www.konsumentverket.se/Nyhete...tin-ska-galla/
              >
              > Är situationen jämförbar vid tillverkares garantivillkor för registrerade motorcyklar och krav på service vid - av tillverkaren - auktoriserad verkstad? Mvh/

"
              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Originally posted by Kolja View Post
                Så länge du följt tillverkarens gällande serviceinstruktion och datablad samt dokumenterat ditt arbete tror jag det går utmärkt! Att sedan 98 % av ägarna inte bör vara i närheten av sin hoj med verktyg i hand är en annan sak...

För att återkoppla kring ovan diskussion och få en utomstående bedömning ställde jag frågan till KoV. Här är svaret:

"Tack för ditt brev.

Svaret blir ja eftersom det är villkoret i sig som det varit fråga om.

Med vänliga hälsningar
                Konsumentverket

Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Vi arbetar med olika typer av konsumentfrågor: varors och tjänsters säkerhet, företagens reklam och avtalsvillkor, privatekonomi samt konsumentrelaterade handikapp- och miljöfrågor.

Vi utbildar också kommunernas konsumentvägledare, samhällsvägledare samt budget- och skuldrådgivare. Dessutom bevakar vi konsumenternas intressen inom EU. En annan central uppgift är att föra ut aktuell och relevant information till konsumenterna på vår webbplats www.konsumentverket.se.

> Ärende: Annat ärende
                > Meddelande: Hej, läser på er webb om Kia målet i MD
                >
                > http://www.konsumentverket.se/Nyhete...tin-ska-galla/
                >
                > Är situationen jämförbar vid tillverkares garantivillkor för registrerade motorcyklar och krav på service vid - av tillverkaren - auktoriserad verkstad? Mvh/

"
                Mycket intressant!

Vem törs vara först?

Comment

Först & först....

För några år sedan började jag serva min -08 själv efter att verkstan fuskat med fel olja. När kopplingens slavcylinder pajade vägrade KTM stå för garantin med motiveringen att jag inte servat på verkstan. Till saken hör att slavcylindern inte behöver någon service enligt KTMs plan.

Jag ställde då till ett djävla liv på SOE forum och till slut så backade KTM. Delvis efter påtryckningar från verkstaden. Du kan definitivt inte lita på KTM.

Men det är viktigt att ha en bra relation med sin KTM-handlare.
                  Last edited by HMR; 10-02-2014, 07:08 AM.
                  HMR

The art event!

Comment

Tack för att du finns HMR! Du vet vad du pratar om + att du delar med dig så vi som inte är så duktiga kan känna ditt stöd när det blir problem. Jag har nu fullt stöd från min handlare och hojen kommer nog bli bra efter lite justeringar. Den lägger av hela tiden efter motor renoveringen. Mvh Tomas
                    Kärsta Carlsson

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Jag har nu kört 15 mil med ett 15K motstånd i serie med IAT.
                      Nu är jag uppe i över 300 mil. Provat olika lägen på stegmotståndet. Verkar funka bäst med c:a 10K.

Ryckningarna vid sittande körning och konstant pådrag finns kvar. Ingen förbättring.

Vid stående körning och varierat pådrag så går motorn klart smidigare. Använder därför alltmer sällan låga mappningen "slippery".

Vid normal körning påverkas inte bensinförbrukningen men vid hårdkörning så går den upp en hel del.

Jag rekommenderar att man lödar in ett 10K motstånd i serie med IAT. Kostar c:a 60 öre styck i 25-pack.
                      HMR

The art event!

Comment

Halloj,

tänkte dreva ner min 2014 till 14 fram och beställde drev från motoaction.

På orginaldrevet sitter som gummipackningar på varje sida, vilka inte finns på drevet från motoaction.

Kan man köra utan dessa packningar? Måste man beställa dessa separat?

Comment

Orginal drevet är dämpat, kör du odämpat är det viktigt att tjockleken är 11mm har jag för mig, annars blir det oljeläckage. tror det var HMR som tipsade om detta for ett tag sen

Comment

Originally posted by kalleb View Post
                            tänkte dreva ner min 2014 till 14 fram
                            Se också upp för ökat slitage på kedjeslidern.

Comment

Originally posted by kalleb View Post
                              Halloj,

tänkte dreva ner min 2014 till 14 fram och beställde drev från motoaction.

På orginaldrevet sitter som gummipackningar på varje sida, vilka inte finns på drevet från motoaction.

Kan man köra utan dessa packningar? Måste man beställa dessa separat?
                              Det är bättre att gå upp till 48 kugg bak, det blir mindre närvös att köra än med framdrevs byte.
                              Det är oxå bättre för kedjan.
                              Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Originally posted by Mudder View Post
                                Farligt, farligt. En polare påstod att det har hänt honom också, just efter att han hade gasat upp framhjulet över nån grop. Gashängningen på nån bråkdels sekund resulterade i att hojen drog rakt ut i ett stenröse, varvid han bröt båda handlederna och en arm. :(

Jag har dock aldrig märkt av något gashäng på min "gamla" 690. Troligen är det bara de nyare modellerna som är drabbade av detta.
                                Jag citerar mig själv, för nu har det hänt med min gamla 690 också. Ett riktigt jävulskt gashäng, så hojen drog ut i skogen på bakhjulet och jag kraschade bland några mindre trän. Jag klarade mig skapligt, har bara lite ont i vänster tumme, höger lillfinger och vänster knä. Hjälmen är dock bortom räddning. Tur att jag hade riktiga skydd. Vad som syns nu på hojen är krokigt styre, något sne framgaffel, spräckt kåpa till framlyset och lite repig GPS.

Jävligt otäckt i alla fall. Hur fan ska man våga köra 690 efter detta? ..... och NEJ, det är inget nybörjarmisstag, för jag har haft den här hojen i flera år.
                                Hojresor
                                Hojresor's YouTube kanal

Comment

Working...
                                X