Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
    Lämna för fan inte in hojen till Din MC!
    Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
    Idioter som slår i 10/40 olja i min 690 på 100mila servisen. Dom vägrar att hjälpa mig och nu vid 700mil är motorn på totalrenovering vid fun bike. Han som äger din MC är en idiot som bara nekar att dom gort fel men dom kommer att få en saftig räkning från mitt försäkringsbolag då jag har visat upp både kvitto och servisbok där din MC skrivit motul10/40 olja.mvh Tomas Carlsson
    Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
    Nu är min hoj klar efter motor renoveringen som Fun bike gort! Allt pga Din MC som hälde i fel olja på 100 mila servisen. Allt gick på ca 20000kr och nu har jag en hoj som är omöjlig att sälja! Jag är inte bitter men din mc hatar jag pga deras dåliga bemötande och nekande att dom gort något fel! Tur det finns motor skade försäkring och jag ska ge dom kvitto och visa servis boken så kan dom försöka få din mc att betala notan. Mvh Tomas C
    Hej,

    Jag heter Andreas och är nyinflyttad i vår huvudstad, kommer ursprungligen från Göteborg. Har en KMT 690 Enduro R 2014 som gått ganska exakt 98 mil och sökte därför efter auktoriserade serviceverkstad på nätet eftersom jag inte känner till staden speciellt bra och inte vet vilken verkstad man ska välja. Hittade då denna tråd och började läsa om kom till detta med Din MC.

    Ringde dit och frågade efter deras version av vad som hänt och den skiljer sig från det du skriver. Man säger där att man gjorde servicen vid 100 mil och att du körde problemfritt fram till närmare 700 mil då du hörde oljud från motorn. Du ringde Din MC och skrek på personalen och var allmänt otrevlig när man försökte förklara att man har använt rätt olja men att tryckfelsnisse har varit framme så det som står på kvitto/servicebok är fel. Du skrek då att du skulle stämma företaget och att du banne mig skulle skriva om det på forum. När man sa att du kollade på kvittot/serviceboken och inte hade några problem med det för 600 mil sedan så slängde du på luren i hans öra.

    Du ska ha lämnat in hojen hos Fun Bike och någon vid namn Ragnar ska ha hänvisat dig till Michael Johansson på KTM. Ringde Michael (070-548 50 03) och han har inte fått något samtal eller mail om Din MC eller detta ärende. Ringde också till Fun Bike (021-350026) och man sa där att man bara har hört din version så man ville inte säga mer. När jag sa att du skriver på forumet att du fått hjälp av en kompis med lagertapp och vevstake så sa han att det är ju inte bra om personen inte vet vad han gör. Mer ville han inte säga.

    Har inget med Din MC att göra. Enda anledning till min förfrågan är för att jag inte vill råka ut för samma missöde om det du säger nu stämmer. Jag vet inte vad som stämmer eftersom jag inte var där men jag tror dock att det ligger mer saker bakom denna tråkiga historia än vad du skriver. Har nämligen svårt att tro att oljan skulle orsaka ras även om det nu skulle vara den olja man säger sig inte ha använt som användes.

    Tacksam för återkoppling.

    Mvh
    Andreas
    Last edited by Andreas West; 09-15-2014, 04:38 PM.

    Comment


      Originally posted by ktm Peter View Post
      Vad förslags motorhaverier är det dina bekanta har råkat utför, är det också oljerelaterat?
      Hur kommer det sig att den är så känslig för fel olja?
      Frågan är väl om man vågar köpa en 690 begagnad, man vet ju inte vilken olja den är körd på.
      Frågan är om du tar risken att inte våga köpa en. Dom är vanebildande och beroendeframkallande.

      Inget av de haverier som jag vet är relaterade till fel motorolja och kom ganska tidigt och togs på garantier/försäkringar.

      Oljan lär bla vara designad för att behålla oljefilmen vid högre temparaturer. Om det fuskats ordentligt som det påstås så undrar man hur mycket det egentligen har för betydelse.
      De flesta här verkar ha problemfritt ägande. Fast det kan jag inte skryta med :)

      Tror du kan vara ganska lugn och alla har mer eller mindre problem, 690a är en vanlig modell och alla skvallerkärringar inkl mig skriver om allt :). Köp och sköt om den som det vore din bättre hälft och var glad.
      I drive because i enjoy it.

      Comment


        Originally posted by Martin Eves View Post
        Frågan är om du tar risken att inte våga köpa en. Dom är vanebildande och beroendeframkallande.

        Inget av de haverier som jag vet är relaterade till fel motorolja och kom ganska tidigt och togs på garantier/försäkringar.

        Oljan lär bla vara designad för att behålla oljefilmen vid högre temparaturer. Om det fuskats ordentligt som det påstås så undrar man hur mycket det egentligen har för betydelse.
        De flesta här verkar ha problemfritt ägande. Fast det kan jag inte skryta med :)

        Tror du kan vara ganska lugn och alla har mer eller mindre problem, 690a är en vanlig modell och alla skvallerkärringar inkl mig skriver om allt :). Köp och sköt om den som det vore din bättre hälft och var glad.
        Tack :)
        Vi får se vad det blir, att det är en kapabel cykel vet jag, tycker bara att den här tråden blev ganska ensidig mot slutet.

        Comment


          Kom och på den killen på Adrian som kör RTW körning och det här med olja. Känns lite väl känsligt vilken olja man ska använda men återigen 690 är väl rätt ensam om man inte en 570 med att vara så allsidig och Japsarna har nog förlorat rätt mkt köpare på dessa alla år att de inte tagit fram en XR 650 efterträdare.
          Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
          www.fastlinephotos.se

          Comment


            Har själv en 690 från 2008 som jag köpte fabriks ny och inte haft några bekymmer med den har dock alltid servat den själv och alltid med rätt olja, även några som kört RTW med 690 som jag följer på Facebook verkar ha ganska lite bekymmer.
            https://www.facebook.com/RtwWithNoah?fref=ts
            https://www.facebook.com/LyndonPoskittRacing?fref=nf
            Last edited by koolio; 09-17-2014, 07:14 PM.

            Comment


              Originally posted by koolio View Post
              Har själv en 690 från 2008 som jag köpte fabriks ny och inte haft några bekymmer med den har dock alltid servat den själv och alltid med rätt olja, även några som kört RTW med 690 som jag följer på Facebook verkar ha ganska lite bekymmer.
              https://www.facebook.com/RtwWithNoah?fref=ts
              https://www.facebook.com/LyndonPoskittRacing?fref=nf
              Får man fråga hur många mil du klämt ur din 690?

              Sitter själv med en 2011 med 3500 mil utan problem nämligen.
              Man ser ju bara dom som har problem :)

              Fel olja skadar ju främst kopplingen om jag förstår det rätt.
              Motorhaveri pga fel olja låter helt galet.

              Jag kör just nu med evo2 kam, org luftburk och lock med original slipon.
              Till det har jag en aggressiv evo1 mapp med extra allt...
              Galen setup som skulle få experterna att skrika.

              Det är svårt att döda dessa motorer.
              KTM 1190 Adventure R

              --> My Movies <--

              Comment


                Originally posted by Noyah View Post
                Fel olja skadar ju främst kopplingen om jag förstår det rätt.
                Motorhaveri pga fel olja låter helt galet.
                Du är nog lite fel på det här.

                Problem med slirande koppling kan du få om du inte använder olja som uppfyller JASO normen. Dvs oljan smörjer "för bra".

                Allvarligare motorskador dyker upp när oljan är tunnare än vad motorkonstruktören beräknat lagerytor och kontakttryck för. En 40-olja är MYCKET tunnare än den 60-olja som 654 cc motorns lagerytor är dimensionerade för. Dvs oljefilmen förmår inte bära utan metallkontakt kan uppstå.

                Detta har inget med oljans kvalitet att göra. Endast viskositeten avgör huruvida oljan kan bära lasten hydrodynamiskt. Däremot kan en "bättre" olja ha bättre egenskaper för gränsskiktssmörjning. Det som tar över när t ex lagerhastigheterna är så låga att inte oljeskiktet bär lasten.

                Använd alltid 10W60 till 690. Annars kan det bli dyrt!
                HMR

                The art event!

                Comment


                  Originally posted by Noyah View Post
                  Får man fråga hur många mil du klämt ur din 690?

                  Sitter själv med en 2011 med 3500 mil utan problem nämligen.
                  Man ser ju bara dom som har problem :)

                  Fel olja skadar ju främst kopplingen om jag förstår det rätt.
                  Motorhaveri pga fel olja låter helt galet.

                  Jag kör just nu med evo2 kam, org luftburk och lock med original slipon.
                  Till det har jag en aggressiv evo1 mapp med extra allt...
                  Galen setup som skulle få experterna att skrika.

                  Det är svårt att döda dessa motorer.
                  3500mil Har inte blivit mer kört pga. en svår knäskada för ett antal år sedan, blir ca 500mil om året nu för tiden.

                  Comment


                    Originally posted by Andreas West View Post
                    När man sa att du kollade på kvittot/serviceboken och inte hade några problem med det för 600 mil sedan så slängde du på luren i hans öra.
                    Det skulle nog jag ha gjort också. Firman (auktoriserad KTM märkesverkstad?????) menar alltså att det är kundens ansvar att kolla att rätt olja har använts? Den här raden gör att jag vet vilken sida jag tar parti för baserat på det som hittills kommit fram här.
                    http://elemji.blogspot.se/

                    Comment


                      Originally posted by HMR View Post
                      Du är nog lite fel på det här.

                      Problem med slirande koppling kan du få om du inte använder olja som uppfyller JASO normen. Dvs oljan smörjer "för bra".

                      Allvarligare motorskador dyker upp när oljan är tunnare än vad motorkonstruktören beräknat lagerytor och kontakttryck för. En 40-olja är MYCKET tunnare än den 60-olja som 654 cc motorns lagerytor är dimensionerade för. Dvs oljefilmen förmår inte bära utan metallkontakt kan uppstå.

                      Detta har inget med oljans kvalitet att göra. Endast viskositeten avgör huruvida oljan kan bära lasten hydrodynamiskt. Däremot kan en "bättre" olja ha bättre egenskaper för gränsskiktssmörjning. Det som tar över när t ex lagerhastigheterna är så låga att inte oljeskiktet bär lasten.

                      Använd alltid 10W60 till 690. Annars kan det bli dyrt!
                      Skönt att - som omväxling - få läsa ett inlägg grundat på faktisk kunskap, tack.
                      Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                      950SE, the answer to the question nobody was asking.

                      Comment


                        Originally posted by HMR View Post
                        En 40-olja är MYCKET tunnare än den 60-olja som 654 cc motorns lagerytor är dimensionerade för.

                        Använd alltid 10W60 till 690. Annars kan det bli dyrt!
                        Från 2014-års upplaga av manualen:

                        Engine oil (SAE 10W/60) (00062010035)
                        Standard/classification
                        – JASO T903 MA ( p. 199)
                        – SAE ( p. 199) (SAE 10W/60)
                        – KTM LC4 2007+
                        Guideline
                        – Use only engine oils that comply with the specified standards (see specifications on the container) and that possess the corresponding properties.
                        Recommended supplier Motorex®
                        – Cross Power 4T

                        Engine oil (SAE 10W/50)
                        Standard/classification
                        – JASO T903 MA ( p. 199)
                        – SAE ( p. 199) (SAE 10W/50)
                        Guideline
                        – Use only engine oils that comply with the specified standards (see specifications on the container) and that possess the corresponding properties.
                        Recommended supplier Motorex®
                        – Power Synt 4T
                        Originally posted by elemji View Post
                        Det skulle nog jag ha gjort också. Firman (auktoriserad KTM märkesverkstad?????) menar alltså att det är kundens ansvar att kolla att rätt olja har använts? Den här raden gör att jag vet vilken sida jag tar parti för baserat på det som hittills kommit fram här.
                        Ja, jag tycker att ägaren ska veta vilken olja som ska användas för det är hans ansvar i slutändan. Eller lämnar du in din hoj för service på bromsarna och kör sedan därifrån i full fart utan att först kolla så att bromsarna verkligen tar?

                        Visste han vilken olja som ska användas så skulle han ha reagerat direkt när han tittade på kvittot/serviceboken och krävt att oljan byttes ut på plats, direkt (företaget säger dock att man har använt rätt olja men att det står fel p.g.a. fel i artikelnumret).

                        Med tanke på att KTM Scandinavia inte har fått något klagomål på företaget så tror jag det det ligger mer saker bakom än vad han skriver. Skulle företaget serva hojar med fel oljor skulle det kommit fram tycker man.

                        Hoppas han loggar in snart så man kanske får lite återkoppling.
                        Last edited by Andreas West; 09-18-2014, 07:12 PM.

                        Comment


                          Originally posted by Andreas West View Post

                          Med tanke på att KTM Scandinavia inte har fått något klagomål på företaget.....


                          Så skulle jag också ha svarat om någon ringde och undra massa gojja om företag som man samarbetar/har affärer ihop med.
                          Allt annat är ju tjänstefel.
                          Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

                          ex. Knalltackterfahrer

                          Comment


                            Originally posted by JoHu View Post
                            Så skulle jag också ha svarat om någon ringde och undra massa gojja om företag som man samarbetar/har affärer ihop med.
                            Allt annat är ju tjänstefel.
                            Helt korrekt.
                            SM

                            Comment


                              Originally posted by JoHu View Post
                              Så skulle jag också ha svarat om någon ringde och undra massa gojja om företag som man samarbetar/har affärer ihop med.
                              Allt annat är ju tjänstefel.
                              Dessutom får man samma svar oavsett om man frågar om en sak som KTM ersätter på garantin.
                              Typ dåliga lager på vipporna "Det hade han aldrig hört talas om tidigare"...

                              Så KTM verkar ha ett väldigt dåligt minne, alt att de bara inte vill erkänna att de känner till vissa problem direkt till kund.

                              Comment


                                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1411075344.839214.jpg
Views:	1
Size:	299.4 KB
ID:	845171
                                Då blev det en ny leksak på jobbet Bike Trollhättan 😚
                                http://www.jsoffroad.se - Missa inte min OFFROAD-BLOG! Läs om prylar, utrustning och givetvis uppladdning inför Hellas Rally i Grekland!

                                Comment

                                Working...
                                X