Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Perfekt, tack för hjälpen. Några förslag på blinkers? Om jag inte lyckas laga ihop dom.
    Går det att få befintlig skyltbelysning att passa?
    Svara mig själv, verkar inte gå med skyltbelysningen. Täcker hela bakljuset.
    Var hittar ni dom där små?

/Hans-Åke
    Last edited by Akuza; 08-17-2014, 12:36 PM.

Comment

Har smällt in en ny EP-map som en blandning mellan en populär progressiv-relativ mappning från en finsk herre på ett annat forum och orginal "soft" mappningen. Denna har åtminstone på papperet mjukare kurva än soft orginal (vet inte om det har någon praktisk betydelse) och går till 60% istället för 40%.

Har själv haft lite problem med hojens fulla potential på vissa ställen där det bara vart mer uttröttande jämfört med soft-mappningen. Min plan är att vänja mig vid denna och om det börjar kännas riktigt bra ev. öka på till 70-80%

Last edited by MangeSoderlund; 08-17-2014, 09:55 PM.

Comment

Jag har gjort en trottelmapp som börjar med soft som mellan ~50-75% går över till advanced. Övergången är mjuk och känns bra vid acceleration men lite underlig vid avslag. Reflexmässigt slutar man strypa rullen när kraften avtar men då är det långt kvar till helt avdrag så det är lätt att komma in i kurvan med lite för mycket pådrag. Men man vänjer sig.

Tyvärr han jag bara testa den en gång sedan vägrade hojen läsa in någon annan mapp än adv el std oavsett vad jag ställde in map-switchen på. Har inte hunnit greja mer med det innan semestern med familjen och sedan regnet började.

Comment

Originally posted by Akuza View Post
          Perfekt, tack för hjälpen. Några förslag på blinkers? Om jag inte lyckas laga ihop dom.
          Går det att få befintlig skyltbelysning att passa?
          Svara mig själv, verkar inte gå med skyltbelysningen. Täcker hela bakljuset.
          Var hittar ni dom där små?

/Hans-Åke
          Fick du dom att hålla i 50 mil, det är ju skitbra. Min gick sönder efter 33 mil! Lelles har ledblinkers och skyltbelysning. KTM har LED-blinkers som Powerparts om du vill lyxa (och Biltema har om du vill slumma). Men om KTM inte kan få original att hålla längre än så här...hmm?. Jag hittade mina prylar på Louis. Jag köpte ett KTM blinkrelä till min -14 men jag har inte hunnit montera det än.

https://www.louis.de/en/produkte/mot...rn-signals/409
          http://shop.ktm.com/se_en/powerparts...cator-set.html
          http://www.elemji.blogspot.se/2013/0...g-i-baken.html
          http://elemji.blogspot.se/

Comment

Mina har hållt i över 1000mil, en gick av pga. att jag hade packat lite fel vid turen hem från Säfsen.
            Det första jag gjorde var att ta bort "älgläppen" bak, skylt belysning det behövs ju bara vid besiktnig o då monterar man på "älgläppen" igen, eller så byter man hoj innan första besiktningen : )
            Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Originally posted by elemji View Post
              Fick du dom att hålla i 50 mil, det är ju skitbra. Min gick sönder efter 33 mil! Lelles har ledblinkers och skyltbelysning. KTM har LED-blinkers som Powerparts om du vill lyxa (och Biltema har om du vill slumma). Men om KTM inte kan få original att hålla längre än så här...hmm?. Jag hittade mina prylar på Louis. Jag köpte ett KTM blinkrelä till min -14 men jag har inte hunnit montera det än.

https://www.louis.de/en/produkte/mot...rn-signals/409
              http://shop.ktm.com/se_en/powerparts...cator-set.html
              http://www.elemji.blogspot.se/2013/0...g-i-baken.html
              Ja, eller nästan 50 mil i alla fall. Tillsvidare har jag limmat blinkersen men det lär väl inte hålla allt för länge.
              Är lite dålig på det elektriska, kan man bara koppla på en Led-belysning? Tänkte framför allt på skyltbelysningen.
              Tänkte även montera handtagen på bakskärmen men den vänstra främre bulten bara snurrar... Kan bli problem att få ur den. Hoppas garantin täcker det. Snart dags för 1:a service, hoppas dom kan titta på det.

Comment

Jag har en -14 och är rätt nöjd med den.

Det jag saknar är bättre punsch i låg och mellanregister, och jag tänkte att kanske ett slipon och ny mappning skulle kunna göra nåt åt det.

Nackdelen är ju pengarna, och att det blir livat - men det kanske det är värt.

Det skulle jag dock gärna vilja veta INNAN jag byter, så jag undrar om någon har en -14 i Stockholmstrakten, med slipon och mappning? För vore det så, hade vi ju kunnat testa på lite före/efter. Jag står för före.

Comment

Originally posted by Akuza View Post
                  Ja, eller nästan 50 mil i alla fall. Tillsvidare har jag limmat blinkersen men det lär väl inte hålla allt för länge.
                  Är lite dålig på det elektriska, kan man bara koppla på en Led-belysning? Tänkte framför allt på skyltbelysningen.
                  Tänkte även montera handtagen på bakskärmen men den vänstra främre bulten bara snurrar... Kan bli problem att få ur den. Hoppas garantin täcker det. Snart dags för 1:a service, hoppas dom kan titta på det.
                  Som pepe skriver så måste du bygga bort grundproblemet, annars kommer det att gå sönder igen. Jag gjorde det efter 100-mila, då får i alla fall återförsäljaren se vilket skräp det är (men det vet dom naturligtvis redan även om dom inte vill kännas vid det). Det var inget problem att få nya delar på garantin. Men tyvärr så orkar inte återförsäljaren med pappersarbetet mot KTM om det är småsaker. KTM har nu haft 6 modellår på sig att fixa det här.
                  Skyltbelysning i LED-utförande är bara att koppla in, håll bara reda på vilken kabel som är plus och minus, kopplar du fel så lyser den inte. Vill du koppla in blinkers utan fippel så behöver du köpa lampor som har KTM-kontakter, exempelvis powerparts som jag länkade till. Du måste också byta blinkrelät om det skall blinka i lagom takt. Det följer med i satsen eller kan köpas separat, finns även från tredjepartstillverkare, har skrivits om tidigare i denna tråd.
                  http://elemji.blogspot.se/

Comment

Originally posted by elemji View Post
                    Som pepe skriver så måste du bygga bort grundproblemet, annars kommer det att gå sönder igen. Jag gjorde det efter 100-mila, då får i alla fall återförsäljaren se vilket skräp det är (men det vet dom naturligtvis redan även om dom inte vill kännas vid det). Det var inget problem att få nya delar på garantin. Men tyvärr så orkar inte återförsäljaren med pappersarbetet mot KTM om det är småsaker. KTM har nu haft 6 modellår på sig att fixa det här.
                    Skyltbelysning i LED-utförande är bara att koppla in, håll bara reda på vilken kabel som är plus och minus, kopplar du fel så lyser den inte. Vill du koppla in blinkers utan fippel så behöver du köpa lampor som har KTM-kontakter, exempelvis powerparts som jag länkade till. Du måste också byta blinkrelät om det skall blinka i lagom takt. Det följer med i satsen eller kan köpas separat, finns även från tredjepartstillverkare, har skrivits om tidigare i denna tråd.
                    Förlåt, var lite otydlig. Jag har tagit bort "älgläppen" och flyttat upp blinkersen och skylten. Bara belysningen kvar att fixa, nån gång
                    Såg att du gjort en snygg kabeldragning till blinkersen, ska nog fixa till det också om det ska hålla.
                    Nu ska jag bara se till att få 50 mil till på mätaren, men det är ju ett angenämnt bekymmer.
                    Tack för hjälpen.

Comment

Lämna för fan inte in hojen till Din MC!
                      Kärsta Carlsson

Comment

Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
                        Lämna för fan inte in hojen till Din MC!
                        ...pga?

Comment

Idioter som slår i 10/40 olja i min 690 på 100mila servisen. Dom vägrar att hjälpa mig och nu vid 700mil är motorn på totalrenovering vid fun bike. Han som äger din MC är en idiot som bara nekar att dom gort fel men dom kommer att få en saftig räkning från mitt försäkringsbolag då jag har visat upp både kvitto och servisbok där din MC skrivit motul10/40 olja.mvh Tomas Carlsson
                          Kärsta Carlsson

Comment

En blöt, smutsig och extremt rolig sväng runt Kalvberget, Umeå, igår :) En tur på banan i det blöta har nog avgjort mitt velande fram och tillbaka för att delta i en tävling där den 30.e Augusti. Tänker nog anmäla mig försöka slåss om att inte hamna sist i min allra första tävling någonsin på motorcykel! (Undrar om folk kommer häpna om man kommer till start med en 690?)

http://youtu.be/PBsezMSXX8w

Comment

Originally posted by Kärsta Carlsson View Post
                              Idioter som slår i 10/40 olja i min 690 på 100mila servisen. Dom vägrar att hjälpa mig och nu vid 700mil är motorn på totalrenovering vid fun bike. Han som äger din MC är en idiot som bara nekar att dom gort fel men dom kommer att få en saftig räkning från mitt försäkringsbolag då jag har visat upp både kvitto och servisbok där din MC skrivit motul10/40 olja.mvh Tomas Carlsson

Samma sak hände mig när jag gjorde 750-service på min. Fick dåliga vibbar direkt när jag var på servicen men glömde att fråga och ringde dagen efter. Snubben i tele (ägaren?) var väldigt oförstående och berättade att man minsann hällde motul 10/40 i alla cyklar då 10/60 var onödigt med det svenska klimatet. Jag orkade inte bråka och bytte oljan själv.. Som bonus hade dom dragit pluggen med 300nm så det blev insatsgänga för mig. Min service gjordes i södra Hälsingland så vet ni ett till ställe ni bör undvika...

Comment

Tråkigt att vissa verkstäder beter sig på detta vis, bevisligen även KTM Sportmotorcycles Scandinavia AB i Örebro(!). Tråkigt för dem att sådana här saker inte går att sopa under mattan i dagens informationssamhälle. Tråkigt för dem att ett dåligt rykte biter sig fast och är nästan omöjligt att reparera.

Comment

Working...
                                X