Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1396730136310.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	843801
    Kärsta Carlsson

    Comment


      Bzz bzz
      Kärsta Carlsson

      Comment


        Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1396734591981.jpg
Views:	1
Size:	79.1 KB
ID:	843831
        Kärsta Carlsson

        Comment


          Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1396734635210.jpg
Views:	2
Size:	107.3 KB
ID:	843832
          Kärsta Carlsson

          Comment


            Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1396734705519.jpg
Views:	1
Size:	126.3 KB
ID:	843833
            Kärsta Carlsson

            Comment


              Som nybliven 690-ägare så försöker jag lära mig lite om hojen.

              Kan man utläsa lagrade och aktiva felkoder på något sätt?

              Allt prat om mappar i tråden, innebär det att ni sitter med laptop och knappar på hojens originalsprut? Vad behövs för att göra det?

              Kommer säkert fler "dumma" frågor i framtiden.
              Har du spik?

              Comment


                Originally posted by K J D View Post
                Som nybliven 690-ägare så försöker jag lära mig lite om hojen.

                Kan man utläsa lagrade och aktiva felkoder på något sätt?

                Allt prat om mappar i tråden, innebär det att ni sitter med laptop och knappar på hojens originalsprut? Vad behövs för att göra det?

                Kommer säkert fler "dumma" frågor i framtiden.
                Hejsan! Lagrade och aktiva felkoder kan utläsas hos närmaste KTM-verkstad. FI lampan ska ju även blinka om det dyker upp något knas.

                Det finns möjlighet att knappa med laptop i hojens originalsprut. Jag och många med mig har möjlighet till det, och det innebär att man själv kan kolla felkoder med datorn.

                Man behöver en dator, en OBD kabel, en adapter som passar obd-kabeln och hojen. Utöver det så behöver man ett program som heter TuneECU, vilket finns att hämta gratis på TuneECUs hemsida.
                Sedan behövs noggrannhet och tålamod =)

                Mvh //Robert

                Comment


                  Tack Robert.

                  Några följdfrågor OBD-kabel, är det ett format (typ HDMI) eller en tillverkare?
                  Finns det något kit med adaptrar att köpa från KTM/annan handlare, bevisligen har några hittat det som behövs.

                  Jag är en bit ifrån stötstänger och munstycken nu.
                  Har du spik?

                  Comment


                    Tjenare pågar,
                    Mina dekaler har börjat släppa i spetsen på tanken och fladdrar nu ganska rejält när jag kör. Någon som har ett bra knep att få fast dom igen, eller är jag hänvisad till att köpa nya? Vanligt klister fäster väl inte på den feta plasten som kåporna är gjorda av.
                    Jag har inget emot global uppvärmning, när kommer värmen?

                    Comment


                      Originally posted by K J D View Post
                      Tack Robert.

                      Några följdfrågor OBD-kabel, är det ett format (typ HDMI) eller en tillverkare?
                      Finns det något kit med adaptrar att köpa från KTM/annan handlare, bevisligen har några hittat det som behövs.

                      Jag är en bit ifrån stötstänger och munstycken nu.

                      Här har du en länk http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/KTM.html på hur det kan se ut.
                      Antingen meckar man ihop en själv eller så använder man sig av länkarna på siten var man hittar färdiga kabel-kit.
                      Last edited by JoHu; 04-06-2014, 05:40 PM.
                      Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

                      ex. Knalltackterfahrer

                      Comment


                        Originally posted by Cyber_zeke View Post
                        Tjenare pågar,
                        Mina dekaler har börjat släppa i spetsen på tanken och fladdrar nu ganska rejält när jag kör. Någon som har ett bra knep att få fast dom igen, eller är jag hänvisad till att köpa nya? Vanligt klister fäster väl inte på den feta plasten som kåporna är gjorda av.
                        Tjocka crossdekaler jag satt på mina plastkåpor har ibland velat släppa efter ett tag. Mest när man använder cykeln på vintern o dekalerna blir stela.

                        Förarbete som hör till är att tvätta noga innan med rödsprit och värma lite lätt med pistol efter man klistrat.

                        Där det har släppt har jag ibland tvättat bort limmet där det släppt och limmat med superlim.
                        Sitter som berget efter det. Får skära/slipa bort om man ska av med dem.
                        Inget problem om man ska klistra nya...

                        Har även använt kantlack man penslar längs skarven.
                        Det syns lite men inget som stör...
                        Minns inte vad lacken heter men det jag använde använder man på helikoptrar för att inte dekaler släpper i vinden.
                        Ser ut som klarlack och är lite halvsegt när det torkat...
                        Last edited by Kojen; 04-06-2014, 08:03 PM.

                        Comment


                          Originally posted by K J D View Post
                          Som nybliven 690-ägare så försöker jag lära mig lite om hojen.

                          Kan man utläsa lagrade och aktiva felkoder på något sätt?

                          Allt prat om mappar i tråden, innebär det att ni sitter med laptop och knappar på hojens originalsprut? Vad behövs för att göra det?

                          Kommer säkert fler "dumma" frågor i framtiden.
                          Förvisso på engelska, men en en riktigt bra "howto" om ECUn på 690 och hur man användare TuneECU för mappning och felsökning.

                          http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=931664

                          Comment


                            Originally posted by K J D View Post
                            Allt prat om mappar i tråden, innebär det att ni sitter med laptop och knappar på hojens originalsprut? Vad behövs för att göra det?
                            Först bör man fråga sig vilket syfte man har med att ändra mappningen. Dvs bl a gasrespons, tändtidpunkt och bränsle/luft blandning. Vanligast torde vara att få till en snällare stabilare gång på låga gaspådrag när man puttrar fram i skogen men ändå ha ett rappt betende i högre farter på grusväg.

                            Enklast är att flytta upp mapswitchen under sadeln till styret så att man kan skifta mellan standardmapparna utan att stanna. Men bäst funkar det om man har en map som man anpassat till sina behov. I det senare fallet krävs dator, kabel, program och ett stort tålamod.

                            Mitt tips är att börja med att flytta upp mapswitchen. Är du inte nöjd med det så gå vidare med hemkörda mappar.
                            HMR

                            The art event!

                            Comment


                              Hej,

                              Tack för alla svar, ska läsa länkarna.

                              Jag har Map Switch under sadeln för tillfället. Hade den på styret på min förra 570FE, men rörde den aldrig.

                              I stök-körning så är 690'n lite lynnig, men med originalutväxling så är jag inte förvånad.
                              Jag tror att standard-läget är bra för mig och min körning.

                              Mina frågor är mest för min egen utbildning samt att jag ser ett värde i att kunna felsöka om problem uppstår.
                              En luftkyld förgasarhoj är mer "rätt fram" vid eventuella problem, men moderna fordon är betydligt mer komplicerade, det är svårt att gissa sig till sensorfel, glappkontakter o.s.v.
                              Har du spik?

                              Comment


                                Originally posted by HMR View Post
                                Först bör man fråga sig vilket syfte man har med att ändra mappningen. Dvs bl a gasrespons, tändtidpunkt och bränsle/luft blandning. Vanligast torde vara att få till en snällare stabilare gång på låga gaspådrag när man puttrar fram i skogen men ändå ha ett rappt betende i högre farter på grusväg.

                                Enklast är att flytta upp mapswitchen under sadeln till styret så att man kan skifta mellan standardmapparna utan att stanna. Men bäst funkar det om man har en map som man anpassat till sina behov. I det senare fallet krävs dator, kabel, program och ett stort tålamod.

                                Mitt tips är att börja med att flytta upp mapswitchen. Är du inte nöjd med det så gå vidare med hemkörda mappar.
                                Tillägg till ditt tips: Vid ändring av map-switchen så måste man stänga av hojen på nyckeln och starta om den igen för att ändringen ska äga rum. Ändrar du switchen, så ger det ingen skillnad förrän hojen är omstartad med nyckeln i avstängt läge.

                                Hade du bott i närheten K J D, så hade jag kunnat lägga in en annan "gasrespons-mapp" åt dig. Det är inget magiskt med det utan snarare väldigt enkelt om man vet hur man gör. Det funkar utan några konstigheter med den tändning och bränslekurva du har original.
                                Med den mappen så behövs ingen switch alls, då den är det bästa av alla världar (enligt min åsikt då. Andra kanske tycker annorlunda).

                                Mvh //Robert

                                Comment

                                Working...
                                X