Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DRglidarn View Post
    Noyah, nån länk till var du köpt nya framljuset med tillhörande kåpa? Ser riktigt najs ut, vad tycker du om ljusbilden?
    Jag kör med 2014 skärm och lampmask.

http://www.bajadesigns.com/products/...ecific/ktm-exc
    KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Nog är det obegripligt att KTM förser 690 med en skräpsadel. Men totalt sett så är jag efter 5000 mil på två olika 690 mycket nöjd med driftsäkerheten. Inte ett enda stopp!
      Min 2011 har under 2000 mil bara kostat 650 kr i reservdelar utöver slitdelar såsom däck. Jämför det med 14000 kr för bensin.
      HMR

The art event!

Comment

Hej!
        Min 690 har ingen luftburk utan en extra tank där istället.
        Idag hittade jag en kabel med en vit liten pinne på, ca 2cm.
        Ska den sitta i luftburken??
        Som inte finns..

Comment

Originally posted by Hellamannen View Post
          Hej!
          Min 690 har ingen luftburk utan en extra tank där istället.
          Idag hittade jag en kabel med en vit liten pinne på, ca 2cm.
          Ska den sitta i luftburken??
          Som inte finns..
          Japp!

Comment

Ok tackar!
            Vad är den till för?
            Hojen verkar ju gå bra utan.

Comment

Originally posted by Hellamannen View Post
              Ok tackar!
              Vad är den till för?
              Hojen verkar ju gå bra utan.
              Låter som 28 på länken nedan?
              http://ktmshop.se/index.php?action=s...4110#partslist
              KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Tempmätare, antar att kabeln sitter i och då fyller den sin funktion ändå

Comment

Ja 28!
                  Kabel sitter på så då funkar det väl ändå.
                  Stort tack!

Comment

Det finns flera sensorer som påverkar insprutet. Den som nämns ovan mäter tempen på insugsluften. Bakom lyktan sitter en som mäter lufttrycket. En annan mäter motortempen. Andra vet vilken växel som är i och om kopplingen är i ingrepp. Etc. Viktigt att alla är inkopplade och rimligt placerade
                    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by stefan molin View Post
                      mapp å evo å hit å dit.....mest placeboeffekt bättre ut å gasa eller slå en skruvmejsel genom ljuddämparen högt ljud = satan vad det går.....
                      Liknelse : Biltema vinge till Volvo 140 funkar bäst i farter över 800 km/h
                      Problemet är inte brist på effekt. Däremot kanske man anser att den är nervös vid små gaspådrag just över tomgång. Jobbigt om det är guppigt och man ofrivilligt råkar gasa på när man rör sig på hojen i guppen. Blir jobbigt i längden. Åtgärd? Byta profil på gasrullens vajerinfästningar, om man nu inte har en 690. Då kopplar man in datorn och får samma resultat.
                      Går den ryckigt och snålt. In med datorn och tryck på några knappar.

Du skulle få prova min och odens hoj efter varandra =). Samma hoj men ändå såpass olika bara pga mappningen (och öppet filter på min). Redig skillnad tyckte då jag iallafall på hur den reagerar på gaspådrag. Hur upplevde du min hoj Oden?

Comment

Originally posted by oden View Post
                        Kollade runt lite. Vet att PiteRobban satte ett konfilter och kör med EVO 1 mappning på sin 2013, sök i denna tråd om det.

Men, läste länken nedan (är ingen trimguru) och det verkar som att man förlorar effekt i lågregistret då man tar bort struten.

http://www.supermotojunkie.com/showt...er-guide/page2

Intressant nog verkar denne STEALTHRIDER nyss börjat tillverka gummistrutar som passar K&N 830 filter(?). Struten verkar lustigt nog kallas "Velocity stack" http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_stack

Då man läst såpass mycket inser man nog att man inte bör fippla hej vilt med sitt intonerade luftintag.
                        Ingen fara att fippla med luftintaget, men sätt inte ett konfilter direkt på spjällhuset. Ett sådant filter gör att man tappar effekt på låga varv enligt tester, pga att det bildas turbulens i skarven mellan filter och spjällhus. På höga varv ger det en viss ökning dock. Minns inte artikelnumret på det konfiltret. Beställde först ett sådant på mekonomen men hämtade aldrig ut det.
                        Beställ istället ett filter som heter K&N 0830. Ta sedan ut originaltratten ur luftburken och få dit alltihopa. Det är lite mixter men det går. Det är tratten som avgör luftens hastighet in i motorn på låga varv. Original luftburk når inte sin gräns förrän motorn börjar nå max-effekt (alltså närmare maxvarv). Därför får man ut mer effekt med evo1 lock på originalboxen (originallocket med snorkeln är den strypande delen). Original luftbox med EVO1 lock ger samma funktion som ett K&N 0830 med original tratt som sitter direkt på spjällhuset. Dvs samma lågvarvseffekt men fritt flöde vid högre varvtal.
                        Folk har testat med bredbandslambda.
                        Om man modifierar luftburken så att man måste ge den mer bränsle för korrekt lambdavärde, så har man följdaktligen lyckats ge motorn mer luft också. Mer luft = mer effekt.

I ditt fall Oden, så skulle jag inte tveka över att modda dit ett 0830 filter. Det skulle lösa alla dina problem och dessutom bli redigt lättservat. Du slipper även ett (enligt utsago) abnormt insugsljud vilket man tydligen får med evo1 locket. Själv har jag skaffat ett sånt pre-filter i vinter som ska monteras senare =).

Här är tråden jag gjorde: https://forum.soe.se/showthread.php?...5g-budget-quot

Jäkligt intressant. Jag tror även volymen av luftburken i sig spelar in. Liknar ju nästan audioteknik det här, ha ha.
                        Det är nog viktigare på hojar med vakuumförgasare detta med avstämd luftburk. Då är det för att trottlarna ska lyfta lagom i förhållande till gaspådrag/varvtal etc =)

Vi hörs! //Robert

Comment

Väl skrivet robert! Upplever också en betydande skillnad efter ungefär samma modifikation :)

Comment

Originally posted by PiteRobban View Post
                            Hur upplevde du min hoj Oden?
                            Hmm, jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var. Det som nog förtog just den testen var hemsk närapå kattskalleunderlag där jag hade fullt upp att parera. Vilken hemsk upplevelse utan styrdämpare! Måste nog testa mer ingående med bättre förutsättningar, exempelvis på plan asfalt eller nå't.

Det jag tycker mig märka efter sista mapuppdateringen (KM765EU12B0216EP, KM765EU12B0216FI) är att den är något snällare på lågvarv, men på bekostnad av bottenvrid. Enligt vad jag läst mig till är KM765EU12B0216EP, KM765EU12B0216FI de mappar som sitter som standard in 2013 årsmodell.

Comment

Hmm, jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var. Det som nog förtog just den testen var hemsk närapå kattskalleunderlag där jag hade fullt upp att parera. Vilken hemsk upplevelse utan styrdämpare! Måste nog testa mer ingående med bättre förutsättningar, exempelvis på plan asfalt eller nå't.

Det jag tycker mig märka efter sista mapuppdateringen (KM765EU12B0216EP, KM765EU12B0216FI) är att den är något snällare på lågvarv, men på bekostnad av bottenvrid. Enligt vad jag läst mig till är KM765EU12B0216EP, KM765EU12B0216FI de mappar som sitter som standard i 2013 årsmodell.
                              Det stämmer fint =). 0216 är standardmapparna som sitter i 2013 års modell. Att du upplever den snällare är nog för att den får för lite soppa och saknar därmed lite punch, vilket stämmer om du saknar bottenvrid.

Testet som vi gjorde upplevde jag på liknande sätt. Underlaget var fruktansvärt jobbigt, och jag vet inte om jag upplevde någon skillnad med styrdämparen. Förmodligen just för att den var mer nervös på gasen. Sedan var jag ganska så trött och mör i armarna redan innan vi bytlånade, pga nämnda kattskalle-underlag.

Vi får prova igen vid lämpligt tillfälle på mera vettigt underlag =). Det märks ju mest när man försöker fisköra där det är jävligt. Vi höll ju ändå lite tempo på kattskallarna.

Tror din hoj skulle bli det bästa av två världar med öppet filter, rätt mappning och med en styrdämpare.

Vet du eller nån annan 690-pilot vad man får ge för en EP-box? Tänkte om din box är rökt. Hittade numret på boxen. 75041032000

//Robert
                              Last edited by PiteRobban; 04-01-2014, 11:59 AM.

Comment

Här har vi två bänkningar på samma bänk.

Bild 1, Acramap, luftburk med skumfilter i med öppet lock. inga ändringar i mappen.

Bild2, Evo1 med ökad soppa och tändning, uni podfilter.

Men bästa modden som man kan göra med TuneEcu är att ställa trottelmappens värden till 100%
                                KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Working...
                                X