Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Anslutningen mellan filterlocket och luftburken är inte bra. Rek rallyraidslösning där du har ett lock som du silocontätar och skruvar fast filtret på.
    I drive because i enjoy it.

    Comment


      Jag har slängt på motardhjul på min enduro och hittade en beskrivning hur man skulle ändra hjulmkrets i mätaren genom att plocka bort en kabel till mätarhuset, men efter jag gjort det så vill inte tempmätaren funka.
      Någon som vet vilken kabel som är för tempen? Om jag råkat plocka bort fler kablar än avsedd?!

      Comment


        Originally posted by Martin Eves View Post
        Anslutningen mellan filterlocket och luftburken är inte bra. Rek rallyraidslösning där du har ett lock som du silocontätar och skruvar fast filtret på.
        Menar du denna:

        http://www.rally-raidproducts.co.uk/...-foam-twin-air

        ?

        Säkert rätt så osmidigt att mickla med då jag ju har safaritanken på. Dessutom är det ju skit samma att ta bort luftburken och sätta konfilter direkt på insuget.

        Comment


          Originally posted by oden View Post
          Menar du denna:

          http://www.rally-raidproducts.co.uk/...-foam-twin-air

          ?

          Säkert rätt så osmidigt att mickla med då jag ju har safaritanken på. Dessutom är det ju skit samma att ta bort luftburken och sätta konfilter direkt på insuget.
          Precis den är det.
          En bra lösning för mig som är tät dessutom, lika lätt att rengöra som på en enduro.
          I drive because i enjoy it.

          Comment


            Fast bilden som visades var ju under, dvs silikonet du sätter dit blir ovanför den där otrevliga sprickan oden postade.

            När du byter filter på produkten Martin länkade så behöver du inte lossa dom två främre skruvarna man ser på din bild oden.
            Jobbigt att få dit första gången men sen är det mycket smidigare.
            Jag kör pod-filter för att slippa burken...

            Börja med att få en ny luftburk av KTM.
            KTM 1190 Adventure R

            --> My Movies <--

            Comment


              Misstänker att min safaritank är ivägen då man ska skruva lös skumfiltret. Jag menar att då man ändå blottar filtret på detta sätt är det i mitt fall enklare att komma åt ett konfilter direkt på insuget.

              Comment


                Ni som har "konfilter" direkt på insuget, var har ni köpt dem och vad fick ni ge för dem ?
                Funderar på att montera bort luftburken och bygga förvaringslåda.
                // lev livet idag, imorgon kan det vara för sent...

                Comment


                  Kollade runt lite. Vet att PiteRobban satte ett konfilter och kör med EVO 1 mappning på sin 2013, sök i denna tråd om det.

                  Men, läste länken nedan (är ingen trimguru) och det verkar som att man förlorar effekt i lågregistret då man tar bort struten.

                  http://www.supermotojunkie.com/showt...er-guide/page2

                  Intressant nog verkar denne STEALTHRIDER nyss börjat tillverka gummistrutar som passar K&N 830 filter(?). Struten verkar lustigt nog kallas "Velocity stack" http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_stack

                  Då man läst såpass mycket inser man nog att man inte bör fippla hej vilt med sitt intonerade luftintag.

                  Comment


                    Går ju att använda tratten från original luftbox om man inte gör som jag och tillverkar en egen tratt. Går ju att laborera en del med främst längd och utformning på denna också. Jag blev mycket nöjd med k&n konfilter, egen tratt och modifierad akramap. Givetvis akra slipon också.

                    Comment


                      Jäkligt intressant. Jag tror även volymen av luftburken i sig spelar in. Liknar ju nästan audioteknik det här, ha ha.

                      Comment


                        Originally posted by oden View Post
                        Misstänker att min safaritank är ivägen då man ska skruva lös skumfiltret. Jag menar att då man ändå blottar filtret på detta sätt är det i mitt fall enklare att komma åt ett konfilter direkt på insuget.
                        Japp, fick svar från rr uk. Med detta filter måste jag lös med tanken för att få på/lös filtret. Ganska osmidigt mao.

                        Comment


                          Stämmer, jämförbart med att räkna ut port/rör på en baslåda.

                          /Tommi
                          Där asfalten tar slut, börjar vägen..

                          Comment


                            Originally posted by oden View Post
                            Jäkligt intressant. Jag tror även volymen av luftburken i sig spelar in. Liknar ju nästan audioteknik det här, ha ha.
                            Jag tror du är inne på rätt spår - tänk på hur ett blåsinstrument som saxofon/trombon är utformat. Stående våg som förändras genom längden som luften färdas. Svårt på hojar att få plats med tillräckligt stor luftburk. Därav öppna filter/fullradietrattar som medför att man måste feta upp bestyckningen motsvarande ökat luftflöde.

                            Kolla in racers - de har insugstrattar som ändrar längd mha servo utifrån varvtal. Grovt förenklat så ger längre insug bättre vrid, kortare ger mer varv = effekt.

                            Aprilia/MV Augusta har infört den tekniken på en del sporthojar http://www.af1racing.com/store/Scrip...dproduct=56471
                            Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                            950SE, the answer to the question nobody was asking.

                            Comment


                              Cool. Jag tror jag nöjer mig med original luftburk, fast en ny sådan som hämtas imorgon på väg till sthlm.

                              Är inget för mig att laborera med trattar, har ju ingen egen bromsbänk och obegränsad tid att labba. Jag kör hellre : - ) Dock väldigt intressant ämne.

                              Comment


                                Originally posted by oden View Post
                                Cool. Jag tror jag nöjer mig med original luftburk, fast en ny sådan som hämtas imorgon på väg till sthlm.

                                Är inget för mig att laborera med trattar, har ju ingen egen bromsbänk och obegränsad tid att labba. Jag kör hellre : - ) Dock väldigt intressant ämne.
                                Tror du redan har någon form av integrerad tratt original - 950 har det.
                                Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                                950SE, the answer to the question nobody was asking.

                                Comment

                                Working...
                                X