Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by oden View Post
    Svarar mig själv ifall någon annan funderar. Ja, fotpinnsfästena måste lös. Jajja, alla mina lager är OK. Bara rengöra, smörja, skruva ihop och köra vidare. Min har nu gått cirka 1400mil. Man kan ju undra varför de inte smort lagerxlarna så vidare bra, lite rost på dem här och där.

Fick SMS att min nya luftburk har kommit, så då måste den gamla lös (av med kåpor, safaritank, osv.) och lämnas in. Mycket jobb för så lite kan tyckas.
    Även styrlager och lagren i länkaget är dåligt smörjt från fabrik. Ja rev ner och fettade in allt när hojen var ny. Passade även på att byta tankfästerna till Rally Raid.

Comment

Förresten. Är det normalt att en av pinnarna i varje pinnlager för svinglagren har ungefär halva diametern? Har aldrig sett detta förut.

Comment

Originally posted by Martin Eves View Post
        Källor på det..
        EP mappen har 4 olika tabeller, Soft, Standard, Performance och Neutral. De tre första styrs av mappswitchen.

Performance och Standard är i stort sett identiska, Standard är något eftersatt i spjällöppningen vid halvgas men ger 100% öppning vid 100% gaspådrag. Performance är helt linjär mot gaspådrag och spjällöppning.

Neutral och Soft är också väldigt lika. Neutral är något mer aggressivare och ger maximalt 62,5% spjällöppning vid fullt gaspådrag, medans Soft ger 45,6% öppning vid full gas.

Så ser standard EP mappen ut för 2011 årsmodell i TuneECU.

Hurvida kopplingsswitchen skulle påverka EP mappen låter jag vara osagt. Men det är fullt möjligt då det finns en trotteltabell för obelastad motor.

Är det så att kopplingsswitchen ändrar tabell i EP mappen så skulle man faktiskt kunna nyttja den för att ha en Soft++ switch lätt åtkomlig på styret utan att behöva dra en brytare med motstånd till mappswitchen under sadeln. Samt att man slipper bryta tändningen för att ändra läge. Då är det ju bara att montera en extra brytare på kabeln till kopplingshandtaget.
        Last edited by sunnis; 03-09-2014, 12:36 AM.

Comment

Svarar mig själv ifall någon annan funderar. Ja, fotpinnsfästena måste lös. Jajja, alla mina lager är OK. Bara rengöra, smörja, skruva ihop och köra vidare. Min har nu gått cirka 1400mil. Man kan ju undra varför de inte smort lagerxlarna så vidare bra, lite rost på dem här och där.
          Jävligt att få ut svingaxeln? Tänkte smörja upp min någon dag men har inte tillgång rätt verktyg om skiten sitter riktigt hårt.
          Last edited by sunnis; 03-09-2014, 12:34 AM.

Comment

Hej!
            Jag har problem med bensinpumpen. När jag vrider om nyckeln klickar reläet till men pumpen låter inget. Jag misstänker pumpen eller strömförsörjningen till den. Någon som varit med om liknande och vad hjälpte då?

Bakgrund:
            Hojen började gå rejält ojämnt och tjuvstannade vid tomgång sista turen i höstas och jag misstänkte spridaren var skitig eller soppa filtret. Pumpen funkade fortfarande då. Bytte idag injektorn och efter det startar inte pumpen.
            FI lampan blinkar 41, alltså "Fault/short-circuit in fuel pump control circuit" - "check the fuel pump control". Vad är det och var sitter den?

Bytte även soppafiltret efter det som var helt svart och igensatt. Så det är ju möjligt att pumpen har fått jobba hårt men tycker det är skumt att den pajade när jag bytte injektorn isåfall.

Hojen har gått ca 1800 mil och jag har aldrig bytt filtret innan.
            Ny pump kostar ca 4000 så finns det något jag kan testa för att veta om det är den eller något annat som pajat?

Tacksam för tips!

Click image for larger version

Name:	soppafilter.JPG
Views:	1
Size:	112.1 KB
ID:	843495
            KTM 690 Enduro -08 "Brumman"
            KTM 350 Freeride -14 "Musen"
            KTM 640 E -02 "Svarten" - Såld

Comment

Jag byter bort min på en bilfirma. Ska bli skönt att slippa allt skit!
              Kärsta Carlsson

Comment

Originally posted by sunnis View Post
                Är det så att kopplingsswitchen ändrar tabell i EP mappen så skulle man faktiskt kunna nyttja den för att ha en Soft++ switch lätt åtkomlig på styret utan att behöva dra en brytare med motstånd till mappswitchen under sadeln. Samt att man slipper bryta tändningen för att ändra läge. Då är det ju bara att montera en extra brytare på kabeln till kopplingshandtaget.
                Tror inte det är någon höjdare. Körde en del på den mappen eftersom kopplingsbrytaren var defekt på min 690 vid leverans från fabrik. Kändes varken "smidig" eller "rapp" utan mest "trött".
                HMR

The art event!

Comment

Originally posted by richardl View Post
                  Ny pump kostar ca 4000 så finns det något jag kan testa för att veta om det är den eller något annat som pajat?
                  Jag hade gjort en noggrann kontroll av hela kablaget mellan pump och styrenheten under sadeln. Se elschemat. Inte ovanligt med kablagekrångel på 690.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by sunnis View Post
                    Jävligt att få ut svingaxeln? Tänkte smörja upp min någon dag men har inte tillgång rätt verktyg om skiten sitter riktigt hårt.

Med "lagerxlarna" menade jag också bultarna. Lagerhylsorna är ju naturligtvis också lite rostiga på insidan.

Jag skruvade in svingbultarna ganska långt tills det fanns ungefär 10mm spel på varje sida och knackade på dem ganska bestämt med slägga från båda hållen för att massera. Det var ju inte direkt gravrost men hade nog blivit. Jag upplever det som att bultar i länkaget samt svingaxeln har för bra passning, så minsta lilla rostfläck gör att det kärvar.

Kör ju inte på saltade vägar här uppe men kan tänka mig att detta fenomen ställer till problem söderöver. Om jag någonsin köper en ny KTM igen så blir det att fixa allt detta det första jag gör.

Comment

Är det bara jag - eller är 690 ett redigt problembarn?
                      Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                      950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Originally posted by Kolja View Post
                        Är det bara jag - eller är 690 ett redigt problembarn?

Tror nog bara att det är jag som är petig. Jag tycker att om man som jag hostar upp 85kkr skattade slantar så ska fan i mig sadeln hålla, även de där bultarna i bakskärmen ska hålla, etc.

Comment

Tror nog bara att det är jag som är petig. Jag tycker att om man som jag hostar upp 85kkr skattade slantar så ska fan i mig sadeln hålla, även de där bultarna i bakskärmen ska hålla, etc.
                          Jag är ju van vid RFS legendariska gedigenhet - så man blir lite konfunderad över allt som verkar krångla på den där 690.
                          Har nog gått liite för bra för Mattighofen på senare tid: man sparar på krutet.
                          Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                          950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Det är kvalitetsproblem på vissa komponenter och det är för mig helt obegripligt.

Jag blev matt då jag idag såg en cirka 1mm glipa efter att ha skruvat lös luftburken som jag får bytt av andra skäl som nämnts tidigare i tråden. Höll en pannlampa bakom så att det skulle synas bättre.

Click image for larger version

Name:	IMG_1169.jpg
Views:	1
Size:	529.9 KB
ID:	843501

Alltså, KTM - HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA???

Jag uppmanar härmed alla ägare att noga syna sin egen jävla skitburk.

Köpa en ny KTM idag innebär nog att man får sköta kvalitetskontrollen själv innan man kör en meter. Kan fresta på tålamodet då man måste strida för sin sak, ställtid, etc. All eloge till den firma där jag köpte min hoj, jag har nog varit en lite besvärlig kund.
                            Last edited by oden; 03-09-2014, 03:06 PM.

Comment

Ska kolla på en enduro r 09 åt en kompis ikväll.

Vad ska man kika efter, förutom det vanliga vid hojköp?

Comment

Originally posted by kalleb View Post
                                Ska kolla på en enduro r 09 åt en kompis ikväll.

Vad ska man kika efter, förutom det vanliga vid hojköp?
                                Det enskilt viktigaste är nog att den gått på rätt olja. Kan säljaren styrka det så är det ett stor plus. Annars kan man inte göra så mycket mer än att lyssna på motorn. Får inte rassla alltför mycket.

2009 tål inte högtryckstvätt. Kan ha skadat elsystem, styrlager, hjullager, svinglager, fjäderbenslager, etc.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X