Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kamkedjesträckare Rally Raid

Hej!
    Jag har köpt bättre kamkedjesträckare från Rally Raid.
    Nån som har tips ang monteringen?
    Det följer med en beskrivning men det är alltid bra med egna erfarenheter.

/Johan

Comment

Originally posted by Bumse View Post
      Förstår jag det rätt eller fel, skulle det verkligen missa ca 10 hästar, vart sitter dom?

Om det är som HMR säger att KOPPLING SWITCH är kopplad till MAPP SWITCH, troligtvis baraen skröna betyder i stort sett samma sak som lögnhistoria.

KTM har aldrig hört talat om att skulle vara så.
      // MrTopplock

YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
      YAMAHA WR450F -08
      KTM 690 Fun Bike Edition -12
      "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
      "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

Comment

Originally posted by MrTopplock View Post

KTM har aldrig hört talat om att skulle vara så.
        Aha, du har checkat med ktm?
        Brytaren är bara till för att man skall kunna starta i växel med indraget kopplingshandtag?

Comment

Effekt slipon VS original

Hej,
          har kollat & letat och det finns massor skrivet om slipon och öppnare luftburk, annat luftfilter, EVO 1 etc.
          Tyvärr hittar jag ingenstans några grafer på effekt före och efter installation av slipon, annat luftfilter och ny map. Är det någon som gjort sådana tester och som vill dela med sig av resultatet / graferna från bänkkörningen.

Tack på förhand!

Comment

Originally posted by Anders- View Post
            Aha, du har checkat med ktm?
            Brytaren är bara till för att man skall kunna starta i växel med indraget kopplingshandtag?
            Brytaren är väl snarare till för att man INTE skall kunna starta motorn med växel i och kopplingen ute. HMR har skrivit utförligt om det här problemet tidigare i tråden, jag tror inte att han ljuger. Men det är väl lätt att testa. Koppla bort switchen och ut och åk. Det finns det många problem som "KTM" aldrig har hört talas om men lika fullt så existerar dom.
            Men det var inte det jag skulle gnälla om ...
            Om ABS-systemet på 2014 finns att läsa på interwebben:

The 690 Enduro R enters the fray in 2014 with Bosch 9M+ABS - highly effective, disengageable and optionally with offroad ABS (by means of PowerParts dongle) for real offroad riding: Freely lockable rear wheel with a sharp ABS function up front.

Dongeln brukar jag lägga på sadeln, men det här är väl något annat. Någon som vet något om nya ABS-systemet?
            http://elemji.blogspot.se/

Comment

Han kanske skojade bara lite, tappa bort 10 hk bara för att KOPPLING SWITCH inte funkar.....
              // MrTopplock

YAMAHA WR450F -08

Comment

Står tidigare i tråden hur hojen fungerar i dom två olika lägen som finns.
                KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Originally posted by MrTopplock View Post
                  Han kanske skojade bara lite, tappa bort 10 hk bara för att KOPPLING SWITCH inte funkar.....
                  Kopplingsbrytaren är inte kopplad till mappomkopplaren utan till motorstyrningen. När kopplingen är indragen så bryr sig inte systemet om hur mappomkopplaren är ställd utan då går motorn med en särskild mapp. Det är inte främst toppeffekten som påverkas utan mer gasresponsen. Och inte minst vridet. Motorn känns allmänt trött kan man säga.
                  Det finns fler brytare som påverkar mappningen. T ex så minskas vridmomentet rejält på de två lägsta växlarna.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                    Kopplingsbrytaren är inte kopplad till mappomkopplaren utan till motorstyrningen. När kopplingen är indragen så bryr sig inte systemet om hur mappomkopplaren är ställd utan då går motorn med en särskild mapp. Det är inte främst toppeffekten som påverkas utan mer gasresponsen. Och inte minst vridet. Motorn känns allmänt trött kan man säga.
                    Det finns fler brytare som påverkar mappningen. T ex så minskas vridmomentet rejält på de två lägsta växlarna.
                    Källor på det..
                    I drive because i enjoy it.

Comment

När man nu ändå tjötar om sensorer....

Utöver ovan nämnda sensorer som påverkar "mappningen", dvs bränslemängd och tändläge som funktion av spjällvinkel och motorvarvtal, så finns några till:

- Motortemperatur.
                      - Insugslufttemperatur.
                      - Omgivande lufttryck.

Enklaste sättet att trimma en 690 torde vara att manipulera sensorvärden och t ex lura motorstyrningen att motorn eller insugsluften är kallare än den är. Det ger en något rikare bränsleinblandning och motorn kan då upplevas lite starkare.

Det finns t o m färdiga "trimkit" att köpa som består av ett mellanstycke som monteras på sensorkablaget. Kan ibland vara så enkelt att det bara är frågan om ett vanligt motstånd. Men det kan oxå vara mer avancerade kretsar som manipulerar sensorvärden beroende av t ex spjällvinkel.

Hur det funkar kan man t ex läsa här: http://www.motorcycleinfo.co.uk/inde...&pageId=746028

:)
                      Last edited by HMR; 03-08-2014, 11:50 AM.
                      HMR

The art event!

Comment

Hur är proceduren att smörja upp svinglagren? Måste kolla detta innan garantin går ut.

Comment

När man nu ändå tjötar om sensorer....

Utöver ovan nämnda sensorer som påverkar "mappningen", dvs bränslemängd och tändläge som funktion av spjällvinkel och motorvarvtal, så finns några till:

- Motortemperatur.
                          - Insugslufttemperatur.
                          - Omgivande lufttryck.

Enklaste sättet att trimma en 690 torde vara att manipulera sensorvärden och t ex lura motorstyrningen att motorn eller insugsluften är kallare än den är. Det ger en något rikare bränsleinblandning och motorn kan då upplevas lite starkare.

Det finns t o m färdiga "trimkit" att köpa som består av ett mellanstycke som monteras på sensorkablaget. Kan ibland vara så enkelt att det bara är frågan om ett vanligt motstånd. Men det kan oxå vara mer avancerade kretsar som manipulerar sensorvärden beroende av t ex spjällvinkel.

Hur det funkar kan man t ex läsa här: http://www.motorcycleinfo.co.uk/inde...&pageId=746028

:)

Vad har det med KOPPLING SWITCH att göra du sa att man förlorade 10 hästa säkert???
                          // MrTopplock

YAMAHA WR450F -08

Comment

Originally posted by oden View Post
                            Hur är proceduren att smörja upp svinglagren? Måste kolla detta innan garantin går ut.
                            ???

Plocka isär, gör rent, smörj, sätt ihop. Dvs montera bort swing och länkar.

Eller missförstår jag din fråga?
                            HMR

The art event!

Comment

???

Plocka isär, gör rent, smörj, sätt ihop. Dvs montera bort swing och länkar.

Eller missförstår jag din fråga?

Ska fotpinnsfästena (eller vad de heter) lös exempelvis eller drar man bara svingen bakåt?

Samt om jag ska smörja övre stötdämparlager så kan det bli besvärligt att få lös de nedre tankbultarna.

Men, jajja, finns säkert beskrivet någonstans.

Comment

Originally posted by oden View Post
                                Ska fotpinnsfästena (eller vad de heter) lös exempelvis eller drar man bara svingen bakåt?

Samt om jag ska smörja övre stötdämparlager så kan det bli besvärligt att få lös de nedre tankbultarna.

Men, jajja, finns säkert beskrivet någonstans.

Svarar mig själv ifall någon annan funderar. Ja, fotpinnsfästena måste lös. Jajja, alla mina lager är OK. Bara rengöra, smörja, skruva ihop och köra vidare. Min har nu gått cirka 1400mil. Man kan ju undra varför de inte smort lagerxlarna så vidare bra, lite rost på dem här och där.

Fick SMS att min nya luftburk har kommit, så då måste den gamla lös (av med kåpor, safaritank, osv.) och lämnas in. Mycket jobb för så lite kan tyckas.

Comment

Working...
                                X