Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DanielB
    replied
    Ser kanon ut, och grattis till köpet! Så själv och väger mellan 690 eller 450...

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Det blev ett köp av moppen. Har sedan dess kört en del av TET södra sverige. Blev en del power parts med, bland annat ABS donglen som jag verkligen diggar.


    Hittade även ett par SM hjul på blocket. Det är varianten utan ABS.
    Jag förstår att jag behöver byta skivan fram till samma storlek som enduron har. Och skaffa en uppsättning ABS ringar. Är det nåt mer jag behöver som jag kan ha missat ?

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Godmorgon.
    Skummat igenom delar av tråden. Men inte hela.
    Jag ska åka och kika på en 2017 690 enduro R med ca 700 mil på klockan i eftermiddag.
    Nåt speciellt man bör kika på? Kända fel?

    Mvh Oscar J

    Leave a comment:


  • Kärsta Carlsson
    replied
    Fråga Kalevi Brandhed hur han gör när han trimmar dom.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant,

    Boris på detta forum vet om de går köra längre slag mot org balansaxel. Jag tror att de blir mer vibrationer någonstans i registret eller rättare sagt de blir så men frågan är om de är störande?

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!
    Boris på detta forum vet om de går köra längre slag mot org balansaxel (utan att få vita fingrar) pma honom pm ni vill veta. Jag tror att de blir mer vibrationer någonstans i registret eller rättare sagt de blir så men frågan är om de är störande?


    Trimma funderar man inte på de är en regel vid renovering!!

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!

    https://forum.soe.se/showthread.php?...l=1#post652728

    Ej testat...

    Leave a comment:


  • Kärsta Carlsson
    replied
    Originally posted by Hoppe View Post
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!
    [emoji106]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Leave a comment:


  • Hoppe
    replied
    Originally posted by Finnswed View Post
    Hej, ni som har byt till "nya" vevaxeln måste man byta balansaxeln också till den "nya" eller? Läste jyst denhär artikeln https://www.motorrad.se/produkter/re...90-enduro-smc/ där verkade dom inte byt balansaxeln
    Intressant artikel även om den handlar mer om trimning än renovering. Man nämner ju ingenting om byte av vipporna, kamkedjan etc som nämnts här i tråden som typiska renoveringstips.

    Men att byta till "nya" vevaxeln för att få mer slaglängd var intressant, då blir det ju även nya vevlager och ramlager. Verkar inte som att man behöver byta balansaxeln, men här gjorde man det ändå eftersom en av kuggarna var skadad.

    Man kanske borde passa på och trimma när man ändå renoverar!

    Leave a comment:


  • Finnswed
    replied
    Hej, ni som har byt till "nya" vevaxeln måste man byta balansaxeln också till den "nya" eller? Läste jyst denhär artikeln https://www.motorrad.se/produkter/re...90-enduro-smc/ där verkade dom inte byt balansaxeln

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Precis eldat av ca 300 mil på fem dagar med min 690.

    + Gick inte sönder.
    + Snål. Snittade 0,47och körde ca 25 mil mellan tankningarna.
    + Hög snittfart vid lågt varv med 15/40-drevning (motardhjul).
    + Bra frambroms (enduro)
    + Kopplade Garmin Zumo, handtagsvärme och USB till tändningsbruten ström.
    + Perun lastplatta på bakskärmen.

    - Kass placering av tanklocket. Försvårar tankning och packning.
    - Hård sadel, trots Powerparts ergo seat. Ont som fan i röven nu.
    - Svårstartad ibland efter en natt ute.
    - Kass svängradie. Riktigt störigt.
    - Orolig i chassi.
    - Tändningsnyckelns placering. Kass när man har tankväska.
    - Knävinkeln. Vill ha ner fotpinnarna! Kasst för en så hög hoj. Sitter bättre på min cb1000r.

    Allt som allt var semestern bra men jag är sådär nöjd med hojen. För mkt som jag stör mig på känns det som! Får se vad det blir istället om jag säljer...
    Uppdatering:
    - Tanklocket är där det är. Inga problem att leva med det. Bytt ut originalet till Rally Raids skruvlock från Acerbis. Kanon!
    - Sadeln är inte hojens fel. Till nästa långresa blir det en sadel från Seat Concept istället, för KTM Powerparts Ergo seat är ingen jävla höjdare alltså.
    - Svängradien. Man lär sig leva med den, men det är rätt störande när man hoppar från en hoj med "normal" svängradie till denna. Men inga konstigheter annars.
    - Oroligheten i chassit kom från en skev framfälg som nu är åtgärdad. Nu går hon fint även i 200kmh.
    - Nyckelns placering är fortfarande kass, men också en liten sak i sammanhanget. Jag har slutat klaga över denna :)
    - Knävinkeln är fortfarande kass MEN jag har köpt nya fotpinnar härifrån: LÄNK. Storlek 115x54mm (stora rackare) och även 20mm lägre än original. Rostfritt stål, skickade o klara för under 900kr. Perfekta grejer! Dessa pinnar gjorde verkligen susen, och de extra millimetrarna på längden gjorde gott när jag står upp.

    Kontenta: Kommer inte sälja hojen :)

    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Ultimat vagnpark för mig kan nog tänkas vara:
    Yamaha wr450f
    BMW f800/850gs
    Honda cb1000r

    Ingenstans ser jag syftet för en 690. Eventuellt som motard, men inget mer..
    Uppdatering här med!

    Jag har nu följande park:
    Yamaha WR450F
    KTM Enduro R 690
    Honda CB1000r

    Sjukt nöjd med denna setup. Överallt ser jag nu syftet med en 690 :) Den växer hos mig...

    Edit: Ev är yamahan lite mäktig för den körning den används till nu men det e ingen dålig hoj :)
    Last edited by Mahhbechh; 12-08-2018, 11:58 AM.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Styrwobbel deluxe!

    Har efter montering av motardhjul med helt nya däck fått duktigt med wobbel i farter över 140km/h så till den milda grad att jag måste slå av på takten för att inte fara omkull. Ska prova att balansera om hjulen men har inga större förhoppningar om att det ska lösa problemet då jag aldrig behövt balansera något mc-hjul tidigare (bortsett från 1000cc rr-hoj).

    Någon som har några tips? Den var stabil hela vägen till toppfart med endurohjulen.

    Hjälp?
    Det var framfälgen som var "vågig". Såg inte det förrän jag undersökte saken närmre. Nu är hon stabil igen :)

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh View Post
    Hojen gillar att tjuvstanna på tomgång, både varm som kall. Störande. Har läst att det inte är helt ovanligt förekommande. Är det bara ommappning som gäller? Hur funkar switchen under dynan? Bågen är sedan tidigare mappad å bänkad av Bike i samband med nytt avgassystem.

    Årsmodellen är en 2009 eller något sånt.
    Hojen stannar inte längre på tomgång. Som hag sagt tidigare så har den över tid efter mkt användning börjat bete sig helt klanderfritt och känns riktigt solid. Vippor är bytade och ventiler justerade i samband med det, thats it.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Originally posted by Mahhbechh2 View Post
    Hej!
    Jag tycker hojen är lite svårstartad, den kan tugga lite på startmotorn innan den fräser igång. Batteriet är fräscht, men mer än så vet jag inte. Hojen har slipon och är mappad av Bike Thn.


    Otäta ventiler?
    Felställda ventiler?
    Dåligt tändstift?


    Luftfilter är nytt.


    Vad tror ni? Eller dom kanske rent av är så här...


    Mvh
    Uppföljning för den intresserade:
    Hojen startar numer direkt. Har egentligen inte gjort något större med den förutom bytt vippor och då också schimsat ventilerna. Minns inte hur dom stod, men det behövdes ändras lite. Detta var i typ slutet av Maj 2018, och har sedan dess inte rört sig. Tror dock jag ska göra mig av med motardhjulen. Har nog växt ifrån det där, och kör min cb1000r om jag vill åka fort på gatan...

    Hojen växer hos mig. Gillar den mer och mer, och jag kommer nog inte sälja den i första taget! Speciellt inte sedan jag sett hur 2019 kommer se ut, och vad den kommer kosta. Överjävligt dyr, och i min mening ingen större skillnad i utseende (iaf inget som befogar mellanskillnaden, spec iom att jag köpte min för ca 30k...).

    Stor tumme upp!

    Leave a comment:


  • Baen
    replied
    Är det samma spec i övrigt på 701 och 690 - 19?

    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Ktmhandlarn i Karlstad har sagt att dom prishöjer även exc:hojarna när lagret på -19 hojar är sålt så ktm höjer nog rakt av kanske ?borde ju dra med qvarna också isåfall

    Leave a comment:

Working...
X