Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hej Mudder, låter inte alls kul det där :( antar att redan har kollat kompressionen?

Comment

Originally posted by JNT View Post
      Hej Mudder, låter inte alls kul det där :( antar att redan har kollat kompressionen?
      Nej inte ännu eftersom den bara hade gått 1000 mil då den började jävlas. Sen borde väl dålig kompression göra att motorn går dåligt över hela registret och inte bara mellan 4000 - 5500 RPM? Men i morse snackade jag med Kalevi om ett kompressionsprov så det är planerat till i morgon.
      Hojresor
      Hojresor's YouTube kanal

Comment

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1379779841.504444.jpg
Views:	1
Size:	103.4 KB
ID:	841169, Bort med den smutsiga, dit med den rena ;)
        http://www.jsoffroad.se - Missa inte min OFFROAD-BLOG! Läs om prylar, utrustning och givetvis uppladdning inför Hellas Rally i Grekland!

Comment

Som JNT sa, ett kompressionsprov och även om du kan köra en repa i bromsbänk och kolla lambdan, är lambdakurvan och kompet bra fast dålig effekt så måste det vara tändningsrelaterat eller fel kamtider.
          Kanske kan vara att den automatiska decompen på kammen strular men då borde avgasventilen vara bränd så det syns på komp provet

Comment

Originally posted by Mudder View Post
            I vintras började min KTM690 krångla,
            Har för mig det finns nån givare som ska känna ifall kopplingen är intryckt eller att man ligger i neutral. Då går insprutningen på något snålläge, har för mig HMR hade det problemet

Comment

Originally posted by unox View Post
              Har för mig det finns nån givare som ska känna ifall kopplingen är intryckt eller att man ligger i neutral. Då går insprutningen på något snålläge, har för mig HMR hade det problemet
              Rätt lätt att kolla, bara att stänga av hojjen och se om den går att starta med växel i utan att frikoppla. Startmotorn ska endast gå om neutrallampan lyser eller om kopplingsgreppet är indraget.

Om Mudder har testat alla sensorer och el så sitter problemet troligtvis i toppen. Fel kamtider, decomp som har hakat upp sig, någon trasig trasig ventil eller ventilsäte. Kan ju även vara fel på cylindern och kolven också. Jag hade nog lyft av cylinder och topp och gjort en noggrann inspektion av alla delar.

Comment

Nej inte ännu eftersom den bara hade gått 1000 mil då den började jävlas. Sen borde väl dålig kompression göra att motorn går dåligt över hela registret och inte bara mellan 4000 - 5500 RPM? Men i morse snackade jag med Kalevi om ett kompressionsprov så det är planerat till i morgon.
                Har ni funderat på vad är det som händer vid 4000 ~ 5500 varv?
                Är det tändpunkt som ändras vid dessa varv?
                Skulle lägga fokus på de tändningsreglerande delarna för att det är återkommande vid samma varvtal.

Ta fram gamla hederliga stroboskoplampan som dammar på hyllan för att jämföra tändlägena mellan din moppe och en annan lika/samma moppe och se om det är tändkurve relaterat.
                Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

ex. Knalltackterfahrer

Comment

Originally posted by sunnis View Post
                  Rätt lätt att kolla, bara att stänga av hojjen och se om den går att starta med växel i utan att frikoppla. Startmotorn ska endast gå om neutrallampan lyser eller om kopplingsgreppet är indraget.

Om Mudder har testat alla sensorer och el så sitter problemet troligtvis i toppen. Fel kamtider, decomp som har hakat upp sig, någon trasig trasig ventil eller ventilsäte. Kan ju även vara fel på cylindern och kolven också. Jag hade nog lyft av cylinder och topp och gjort en noggrann inspektion av alla delar.
                  Ytterligare en dag med felsökning. Några resultat är att startspärren är kollad och funkar helt OK, kamaxeln står i exakt rätt läge, kamkedjan är inte onormalt sliten, decompventilen och fjädern är OK. Kompressionen är 8,2 kg med spärrad decompventil. Med decompventilen inkopplad är kompressionen ca. 6 kg, helt OK alltså. Jag jämförde även med en annan motor, för att vara säker att inte komressionsmätaren visade fel. Min motor hade t.o.m. något bättre kompression än en annan 690-motor som går som ett skållat.

Nu lutar det åt elfel. Ska höra med KTM-mecken vilka värden och givare som diagnosen kontrollerar.
                  Hojresor
                  Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by Thomas i Järvsö View Post
                    Fråga till dom tekniskt bevandrade... Vill rensa elsystemet på så mycket onödigt som möjligt, och undrar om lambda-sonden "stängs av" med akra-mappen eller om man måste in i ecu:n och rota.
                    Jag pratade nyss i telefon med KTM-mecken angående min hoj och då frågade jag bl.a. om lambdasonden, men enligt honom så är den bortkopplad ur systemet om man kör med akramappen.

Vi kom överens om att min hoj ska in igen, så att han kan köra en mer utförlig diagnostest med datorn. Tydligen så kan han testa om spridaren mm. reagerar rätt. Jag är alltså inne på att det är något slags elfel på min hoj.
                    Hojresor
                    Hojresor's YouTube kanal

Comment

Tjuvgasande 690!
                      Hojen ger lite (efter-)gas vid avslag, typ en liten dutt på en bråkdels sekund, ingen fördröjning, utan den liksom ger en liten efterdutt trots stängd trottel. precis efter avslaget.
                      Upplevt det både på grus och vid gubb-enduro.
                      Har gjort 15 min återställningen och gjort strömlöst, ingen skillnad.
                      Någon som upplevt samma eller har tips?.
                      K-märk gruset!

Comment

Originally posted by Arno View Post
                        Tjuvgasande 690!
                        Hojen ger lite (efter-)gas vid avslag, typ en liten dutt på en bråkdels sekund, ingen fördröjning, utan den liksom ger en liten efterdutt trots stängd trottel. precis efter avslaget.
                        Farligt, farligt. En polare påstod att det har hänt honom också, just efter att han hade gasat upp framhjulet över nån grop. Gashängningen på nån bråkdels sekund resulterade i att hojen drog rakt ut i ett stenröse, varvid han bröt båda handlederna och en arm. :(

Edit: Jag har dock aldrig märkt av något gashäng på min "gamla" 690. Troligen är det bara de nyare modellerna som är drabbade av detta.
                        Last edited by Mudder; 09-23-2013, 10:12 AM.
                        Hojresor
                        Hojresor's YouTube kanal

Comment

Tjuvgasande 690!
                          Jag upplevde detta i början, vet ej vad det kom ifrån.
                          På den tiden körde jag acramappen. Vet ej om det är boven? (Gissar friskt)
                          KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Märks inte vid påslag, det är en 08:a och den har gått 500 mil.
                            Får kanske mappa om den?
                            K-märk gruset!

Comment

Märks inte vid påslag, det är en 08:a och den har gått 500 mil.
                              Får kanske mappa om den?
                              Brukar vara det första man gör på bilverkstäderna numer när det är Gremlins i maskin.
                              Flasha om ECU och se om avvikelsen återkommer. Gör en sökning efter ev. felkoder innan.
                              Last edited by Kolja; 09-23-2013, 08:26 PM.
                              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Jag pratade nyss i telefon med KTM-mecken angående min hoj och då frågade jag bl.a. om lambdasonden, men enligt honom så är den bortkopplad ur systemet om man kör med akramappen.

Vi kom överens om att min hoj ska in igen, så att han kan köra en mer utförlig diagnostest med datorn. Tydligen så kan han testa om spridaren mm. reagerar rätt. Jag är alltså inne på att det är något slags elfel på min hoj.
                                Man undrar ibland vad vissa KTM Åf har för kunskaper i att felsöka.
                                Att dom tar bra betalt vet vi redan.
                                I drive because i enjoy it.

Comment

Working...
                                X