Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sundström
    replied
    En 690 eller husky 701:är ju tänkta till grus-lightoffroad så Det är bara att välja färg :) ,nä för mycket är väl du bakom styret som bestämmer
    tyckte själv 690:n var för mycket road och kommer om riktigt grussug återkommer sikta på en 500/501:a istället men till rent grus/väg är du rätt ute

    Leave a comment:


  • sunkan
    replied
    Jag har funderingar på att köpa en ny 690 för att i huvudsak köra grus med.
    Fundering är hur snäll/lättkörd den är för någon som inte åkt mkt grus?
    Skulle en sådan cykel vara alldeles "för mkt" för en icke fullfjädrad grus åkare?

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Yxan View Post


    Lite uppföljning på ovan:
    Säljaren ringde mig dagen efter och hade plockat av toppkåpan och kollat dels ventilspel & rullvipporna, inga glapp och allt va ok.
    Så de va ju kanon, att man fick de checkat. Men ja oljudet finns ju kvar... jag har väl själv fått ner orsaken till antingen:

    Kamkedjesträckaren, löser man problemet med orginal, dvs den hydraliska Art: 77036003000, kostar inte speciellt mkt och är lätt att byta.
    Eller ska man köpa en man ställer manuellt? Sett många skriva om de på andra forum.
    Kollar man på https://www.ktmshop.se/index.php?act...id=1246&c=4339
    Så finns de en för 1195:- nr #18 är de eftermarknad? manuella varianten? Dvs denna Dirt Tricks som den verkar kallas.

    Jag har ingen aning om en ny sträckare gör den tystare men på min ktm 990 08 så blev den tyst med nya sträckare.Men de felet va uppmärksammat av ktm så när man köper nya sträckare fick man uppdat vers. Felet va att de va för gles inv så oljetrycket läckte förbi tryckkolven . Så om de är känt fenomen på 690 så kan nya sträckare va uppdaterade. Innan jag köpte nyare sträckare gjorde jag en pilsnermodd som jag läst om på forum. De va att trula in en m6 mutter mellan yttre muttern och sträckaren så den inte kunde gå bakåt lika mycket. De funkade också. Ett tecken på dålig hydralsträckare är att kedjan skramlar till några sek innan oljetrycket tryck in sträckaren så ska de inte va den ska va tyst från kall start som varm start.

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    Originally posted by Yxan View Post
    Varit och kollat/provat en 690 enduro r -15 som jag skulle köpa. Har kollat och läst frekvent denna tråden så kände jag hade koll på cykelmodellen.

    och denna skulle bara med mig hem.. men så blev de inte.
    Vid uppstart ville jag nästan direkt slå av den, men tänkte de skulle bli bättre efter den blivit varm. Jag tyckte den slamra å ticka så i motorn. läst att de är vanligt, men va inte bered på detta oljudet. Hojen är servad som den ska och 1200mil, gick kanon, och skicket va väldigt fint. Men ljudet motorn gjorde skrämde iväg mig. Är de vipparmarna? Jag är ju bered att de måste nångång bytas då man väl har en 690, å de kostar 1500kr/st men själva bytet är ju enkelt. Men känns tråkigt att första man gör är att riva en hoj man köpt.

    hittade ett youtube klipp, den lät såhär... fast mera. Ifs skiljer film å verklighet hur man upplever de.


    https://youtu.be/YNvyWeHvOIg

    Är de vipparmarna med dåliga lager? Eller är de kamkedjan?

    Lite uppföljning på ovan:
    Säljaren ringde mig dagen efter och hade plockat av toppkåpan och kollat dels ventilspel & rullvipporna, inga glapp och allt va ok.
    Så de va ju kanon, att man fick de checkat. Men ja oljudet finns ju kvar... jag har väl själv fått ner orsaken till antingen:

    Kamkedjesträckaren, löser man problemet med orginal, dvs den hydraliska Art: 77036003000, kostar inte speciellt mkt och är lätt att byta.
    Eller ska man köpa en man ställer manuellt? Sett många skriva om de på andra forum.
    Kollar man på https://www.ktmshop.se/index.php?act...id=1246&c=4339
    Så finns de en för 1195:- nr #18 är de eftermarknad? manuella varianten? Dvs denna Dirt Tricks som den verkar kallas.


    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    K1322: ja jag var ju bered på oljud... men blev skrämd.
    känns inge kul att lägga 60k på nåt som låter som ett krossverk

    åkte faktiskt till en bekant idag som har en 2019 med 150mil på mätaren, lyssnade man riktigt noga kunde man ana ett svagt svagt tickande...

    Den där 2015 ja kollade på hade slipon men slamrandet var öronbedövande, skulle aldrig kunna åka avslappnat hörandes de där slamret under mig.

    Var iaf en otrolig skillnad på slamret mellan 2015 och 2019 cykeln, absolut 4år nyare hoj... och vetskapen att man måste byta vipparmarna är jag medveten om. Men njaa jag passar på denna och väntar på nästa som kommer ut.

    Leave a comment:


  • k1322
    replied
    Originally posted by Yxan View Post
    Varit och kollat/provat en 690 enduro r -15 som jag skulle köpa. Har kollat och läst frekvent denna tråden så kände jag hade koll på cykelmodellen.

    och denna skulle bara med mig hem.. men så blev de inte.
    Vid uppstart ville jag nästan direkt slå av den, men tänkte de skulle bli bättre efter den blivit varm. Jag tyckte den slamra å ticka så i motorn. läst att de är vanligt, men va inte bered på detta oljudet. Hojen är servad som den ska och 1200mil, gick kanon, och skicket va väldigt fint. Men ljudet motorn gjorde skrämde iväg mig. Är de vipparmarna? Jag är ju bered att de måste nångång bytas då man väl har en 690, å de kostar 1500kr/st men själva bytet är ju enkelt. Men känns tråkigt att första man gör är att riva en hoj man köpt.

    hittade ett youtube klipp, den lät såhär... fast mera. Ifs skiljer film å verklighet hur man upplever de.


    https://youtu.be/YNvyWeHvOIg

    Är de vipparmarna med dåliga lager? Eller är de kamkedjan?
    Det är en LC4. Den låter ju alltid som att den ska explodera. Med lite mer öppen ljuddämpare så slipper du höra :). Min låter iaf mindre skramlig utomhus än om den står inne i garaget. Om vipporna glappar är tämligen lätt att kolla, bara ta av toppen och känna. På en 2015 lär du ha den "nya" modellen av vipparmarna som kom ~2013/2014. Men de bör ju betraktas som en förbruknignsdel och bytas förr eller senare oavsett. Sett flera exempel där de blir mindre slamriga med mekanisk kamkedjespännare istället för den hydrauliska.

    Hitta en annan LC4 att lyssna på, så kanske du blir mindre nojig över ditt köp. Alla andra LC4 jag lyssnat på låter likadana som min.

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    Varit och kollat/provat en 690 enduro r -15 som jag skulle köpa. Har kollat och läst frekvent denna tråden så kände jag hade koll på cykelmodellen.

    och denna skulle bara med mig hem.. men så blev de inte.
    Vid uppstart ville jag nästan direkt slå av den, men tänkte de skulle bli bättre efter den blivit varm. Jag tyckte den slamra å ticka så i motorn. läst att de är vanligt, men va inte bered på detta oljudet. Hojen är servad som den ska och 1200mil, gick kanon, och skicket va väldigt fint. Men ljudet motorn gjorde skrämde iväg mig. Är de vipparmarna? Jag är ju bered att de måste nångång bytas då man väl har en 690, å de kostar 1500kr/st men själva bytet är ju enkelt. Men känns tråkigt att första man gör är att riva en hoj man köpt.

    hittade ett youtube klipp, den lät såhär... fast mera. Ifs skiljer film å verklighet hur man upplever de.


    https://youtu.be/YNvyWeHvOIg

    Är de vipparmarna med dåliga lager? Eller är de kamkedjan?

    Leave a comment:


  • TimmyJ
    replied
    Hur stor skillnad är det mellan 2012-2013 och 2014-2016, dvs ridebywire-modellerna och modellen innan. Någon som har bra erfarenhet? Kan man mappa om 2014-2016 på något sätt eller är det powercommander som gäller?

    Leave a comment:


  • stockis
    replied
    Hejsan! Här är en video om hur man tänder upp skyltbelysningen som sitter i baklyset på 19+ modellerna!
    https://www.youtube.com/watch?v=rQvxJVr2nGM&t=4s

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Samt KTM 690 RFR

    Leave a comment:


  • oden
    replied
    Passar även KTM 200 EXC 2004

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Svarar på min egen fråga angående svart framskärm. Exc 08-11 har samma hålbild o fästpiggar för framlampan. Den är dock ej ventilerad, men 701an har inte ventilerad framskärm heller.

    Leave a comment:


  • Mahhbechh
    replied
    Jag köpte för ett gäng år sedan nya gaffelbensskydd till min 2009 Enduro R, men då till en EXC. Minns dock inte årsmodellerna som passar från EXC till Enduro R. Gör ni? Behöver nya nu och pallar inte köpa original som måste träs över gaffeln, utan vill ha vanliga som man enkelt kan ta loss.

    Mvh

    Leave a comment:


  • klimtachakka
    replied
    Någon som vet vart man kan hitta svart framstänka till enduron? Har nåt vagt minne av att jag läst att de ej går att få tag så lätt längre... (svartbygget?)
    Alternativt vilken av exc hojarna som passar med mindre modifikation?

    Leave a comment:


  • RR_larsson
    replied
    Någon mer som har en -19 och har stora problem att få den tät vid framdrevets packbox och hittat en lösning på problemet? 3e garantireparationen med samma fel på min och jag börjar bli jäkligt less på skiten. Verkar vara ett vanligt fel.

    Leave a comment:

Working...
X