Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Stripes.

Medans jag håller på och gnäller, så måste jag berätta att det satt fel stripes på min hoj, de var svarta!! Som tur var så gick det att få tag på stripes med samma färg som ramen. MVH. Kalevi.

Comment

Plocka ur bakre dämpare

Originally posted by Charli View Post
      Tja så där en kvart tar det väl, nä int fanint. Ni ser på¨bilden hur jag fick plocka isär det mesta innan jag kunde lirka upp den. Så i morgon tar jag och försöker montera tillbaka allt. MVH. Kalevi.
      Jag följde denna film när jag plockade ur dämparen, kanske annorlunda på en R.
      http://www.youtube.com/watch?v=kEtDU...eature=related

Fungerade bra, gick snabbt, sära även på bensinslangskopplingen till vänster om luftburken. Annars är risken stor att den böjs sönder när man lyfter tanken.

Comment

Xenon m,m.

Kanske någon vet?
        Har köpt mig ett kitt med xenon till min 690 är 35w och hel o halv ljus.
        Jag har även en 35w xenonhjälmlampa. Samt biltemas handtagsvärme, hittar inte hur många w dom är på.

Xenonlyset som sitter monterat på hojen och handtagsvärmen bör väll hojen orka ge stöm till?
        Men orkar den med att även koppla på hjälmlyset? Eller drar det ur batteriet så att man blir stående.

Handtagsvärmen är ju inte på hela tiden, inte heller hjälmlyset, utan när det behövs. Behöver tex inte ha värmen och hjälmlampan på samtidigt.

Men jag är totalt okunning på att få fram hur mkt el hojen ger och hur mkt utrustningen drar. Så jag vor mkt glad för lite hjälm.

//Johan

Comment

el

224W standard på KTM 690e.
          Batteriet ligger väll på 8.5Ah.

Värmehandtag:
          om det är 2x20Watts (40W) element så drar dom ca 3Ampere vid 13,6Volt.
          om det är 2x15Watts (30W) drar dom ca 2,2Ampere.

Vet inte hur biltemas reglage för effekt på handtagen funkar, men om det är variabel resistans så drar den lika mycket om den är på max värme eller mindre (på ratten).

Eller om det är hög/låg värme bara som man kan välja, så seriekopplade utvecklar de endast halva effekten(låg) och full effekt (hög). dvs 20w/30w.

rätta mig om jag är helt ute och cyklar,jag kan ha fel....
          Vill du få ned ström förbrukningen kanske du kan ersätta blinkers/bakljus mm med led belysning.

Sen får du gärna ta bilder på xenon installationen och berätta lite Nilzz.
          Kan vara kul o veta vilket kit du köpte och hur du fick lampan att passa, det lär vara ganska trångt om jag inte har fel, tror man ska ha 5-6 cm fritt bakåt från insaten..
          Ljusbilden kan också vara mycket intressant att se...
          Kanske du kan fortsätta på denna länk om det blir långt...

http://forum.soe.se/showthread.php?t...ight=ktm+xenon
          Last edited by cybbe; 01-14-2010, 03:13 PM.
          Fuel-infected

Comment

Originally posted by cybbe View Post
            224W standard på KTM 690e.
            Batteriet ligger väll på 8.5Ah.

Värmehandtag:
            om det är 2x20Watts (40W) element så drar dom ca 3Ampere vid 13,6Volt.
            om det är 2x15Watts (30W) drar dom ca 2,2Ampere.

Vet inte hur biltemas reglage för effekt på handtagen funkar, men om det är variabel resistans så drar den lika mycket om den är på max värme eller mindre (på ratten).

Eller om det är hög/låg värme bara som man kan välja, så seriekopplade utvecklar de endast halva effekten(låg) och full effekt (hög). dvs 20w/30w.

rätta mig om jag är helt ute och cyklar,jag kan ha fel....
            Vill du få ned ström förbrukningen kanske du kan ersätta blinkers/bakljus mm med led belysning.

Sen får du gärna ta bilder på xenon installationen och berätta lite Nilzz.
            Kan vara kul o veta vilket kit du köpte och hur du fick lampan att passa, det lär vara ganska trångt om jag inte har fel, tror man ska ha 5-6 cm fritt bakåt från insaten..
            Ljusbilden kan också vara mycket intressant att se...
            Kanske du kan fortsätta på denna länk om det blir långt...

http://forum.soe.se/showthread.php?t...ight=ktm+xenon
            Ska ta lite bilder på installationen och ljusbilden.

Så enligt din beräkning så funkar det att köra 2 xenon samt handtagsvärme?

Comment

Tack Pergite

Det var så att jag har varit bort och haft isär allt utom batteriet och kablaget, så jag har längtat efter att få orsak till detta. Nästa gång då jag ska montera org dämparen, så gör jag som på filmen. För nu är allt skit borta mellan tank och elprylarna och batteriet. Imorgon plogar jag isbanan, så till helgen blir det träna av. MVH. Kalevi.

Comment

Plats för däckjärn

Hittade ett smart tips på Advriders.com
                Han har lagt två däckjärn bredvid luftburken, jag tyckte det var en kanonidé.
                Attached Files

Comment

Originally posted by cybbe View Post
                  är det ingen som kan göra en vettig guide för hur man gör egen map switch, med resistorer,brytare,passande kontakt som passar i orginal stammen och färgerna på kablarna.

Jag har försökt samla ihop det matnyttiga för 690n i en tråd på fraggel:
                  där du bla kan se hur du ska göra switchen.
                  http://www.fraggel.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=852

KTM 690 Enduro

Comment

Bra jobbat
                    Originally posted by The_Wanderer View Post
                    Jag har försökt samla ihop det matnyttiga för 690n i en tråd på fraggel:
                    där du bla kan se hur du ska göra switchen.
                    http://www.fraggel.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=852
                    ----------------------------------------------------
                    Under stjärnorna är alla vi små

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                      Helt klart en bra ide, men man kanske ska linda in järnen i något så att det inte skaver på något.

Comment

Originally posted by nilzz View Post
                        Helt klart en bra ide, men man kanske ska linda in järnen i något så att det inte skaver på något.
                        En gammal cykelslang funkar kanon att lägga däckjärnen i, glöm bara inte att ta ut dom då och då annars rostar dom.
                        Bike _AiStU

Comment

Jag la däckjärn i en påse och sedan lindade silvertejp om däckjärnet.
                          Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
                          https://vimeo.com/user8505625

Comment

Filterolja på sprayburk. Bra generator.

Samlade ihop många strålkastare från några företag, testade ljusbild.
                            Har bara heljus (xenon) och parkering i stora lampan. Halvljus har jag på sidan om, ett Acerbic godkänt halvljus (typ fisköga) från en Endurolampa. Alla kablar och kontaktdon fick jag plats med i stora lampan, så det blev rent och snyggt.
                            Mega Ligth Xenon på hjälmen, Gerbings elstrumpor och handskar, tillika handtagsvärmare, vanlig lampa till halvljus 55 W 35Watts Xenon på helljus, 5 W parkering, 5 W bakljus. Sen så ibland när jag mår som bäst efter mycket bakhjulsåka så plockar jag bort den blå säkringen till lyset och tar fram ur byxornas sidoficka en liten kaffebryggare för en kopp nybryggt kaffe. Tänk er lukten i naturens stillhet vid någon sjö med vargspår över isen.
                            Å då är det bra med en stor generator, men skulle jag köra allt samtidigt så vore det illa.
                            Kedjan min har jag bara smort en gång på 50 mil, och då har jag kört med Västerås Värsta Aros i lössnö, 10 mil Enduro, och 30 mil efter skogsvägar, och mera lössnö. Efter nästan fyrtio års vinteråka, så har jag testat mig fram till att Shells Filterolja på sprayburk är bäst. Men akta er om ni får det på er, för det hjälper ej med Bräclean eller något annat för att få bort det. MVH. Kalevi.
                            Attached Files

Comment

Originally posted by nilzz View Post
                              Handtagsvärmen är ju inte på hela tiden, inte heller hjälmlyset, utan när det behövs. Behöver tex inte ha värmen och hjälmlampan på samtidigt.
                              Jag har kört många långa mil med handtagsvärmen på full effekt, 55W halvljus och mina 2x20W varselljus samtidigt. Inga problem så här långt.

Men det märks att mer kan jag inte koppla in. När kylfläkten går igång så sjunker spänningen. Min Garmin 278 har voltmeter och jag har haft den igång ganska länge för att kolla hur det funkar.
                              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                                Där du lagt däckjärnen har jag två smala påsar med verktyg. Däckjärn/hjulbultnycklar har jag i hasplåten. Låg tyngdpunkt....

HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X