Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 690-Tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by nilzz View Post
    Jag har t63 på nu och har kört både grus och asfalt, är helt ok grepp på bägge underlagen.
    Har inte kört så jätte hårt på grus men att åka på ställ i inte allt för hög fart har gått bra än så länge.
    Körde med mt 21 innan på en grustur och bakdäcket höll i ca 120 mil, dessa håller nog dubbelt så länge.
    Kan tänka mig att mt 21 fram och t 63 bak är en bra kombination.

Var köpte du däcken?

Comment

Originally posted by Dust View Post
      Hej!

Jag är på g att skaffa en 690
      Är det nån här som har tagit isär dämpare o gaffel? Jag tänker förlänga fjädringvägen till 290-300 mm.

Är det nån här som vet på rak arm vad som behöver göras?!

Kikade i specarna för bakdämparen, R'en bakdämpare har 10 mm längre slag än E dämparen. Kan nog vara svårt att få köpa bara kolvstången från en R, då får man nog svarva en egen. Alternativt konstruera om länkaget för att få längre slag.

Givetvis får man ju byta fjädrar o schimsa så man bli nöjd.

Va tror ni om detta? Nån som har gjort detta redan? Tips/info om vad som krävs mottages gärna?!
      Bakre dämparen från E varieanten har byggts om av flera vad jag har hört.
      Jag själv flyttade ner fästet för att få högre frigång men slaglängden är ju för kort för avancerad körning. Gaffeln fixade jag med hjälp av en gammal 640 gaffel. Om jag minns rätt så bytte jag stången, styrplasthylsan, fjädrarna, tror jag bytte hela chimssatacken också ,men jag är inte säker.
      Min rekomendation är att köpa en beggad exc/sx istället för att bygga om.
      Just nu så håller jag på med bakdämparen igen. Nu har jag fått dit rallydämparen genom att byta till triangellänken från rallyhojen (jag hade en över,5600 kr!!!) Övre fästet måste byggas om helt och där står jag just nu....Det går inte att använda orginaltanken då piggybacken tar i. Dock så funkar det med rallyns tank som är min målsättning med modifieringen.

Köp en R istället och skit i att åka på crossbana. Viktfördelningen är helt fel för att hoppa med. Den duger alldeles utmärkt till att köra enduro med ivarjefall!

Comment

Originally posted by Ditan View Post
        Var köpte du däcken?
        http://www.stenogrus.se/
        Ibland kan frakten ta lite tid, så var ute i tid innan du ska ut på någon planerad tur.

Comment

Originally posted by nilzz View Post
          http://www.stenogrus.se/
          Ibland kan frakten ta lite tid, så var ute i tid innan du ska ut på någon planerad tur.

Månge Tack.

Comment

Originally posted by Ditan View Post
            Var köpte du däcken?
            Jag köpte tre 140/80-18 MT21 och ett 90/90-21 MT21 från Highside i Karlstad. Leverans till nästa dag med bussgods, fantastisk service, kolla om dom har däcken du vill ha.
            Har du spik?

Comment

Punkaverktyg

Punkaverktyg 690E version 2.0 special edition:

HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                Punkaverktyg 690E version 2.0 special edition:
                Riktigt smart
                Själv går jag i tankarna att kunna fästa någon typ av verktygslåda/hållare på ramen, vissa hojar har en sådan monterad orginal.
                Orginalväskan till verktygen har fått en massa hål pga vibrationer, jag har den i min väska bak, den skramlar runt där.
                Ingen som vet var man kan få tag på en sådan verktygsväska jag menar?
                Så som skruvar skramlar loss på KTM är ju alternativet att köra utan verktyg otänkbar.
                Kolla bilden från en Yamaha 250, den har en sådan, den kunde varit lite större.
                Attached Files
                Last edited by badpitt; 06-02-2009, 12:06 PM.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                  Ingen som vet var man kan få tag på en sådan verktygsväska jag menar?
                  Kolla i butiker för pryttlar till trampcyklar.
                  HMR

The art event!

Comment

Är infästningen av framhjul o ok samma på gaffel från exc/sx eller blir det till att modifiera för att 690 framhjulet ska passa.

Isåfall blir det exc gaffel o sen längre kolvstång i orginaldämparen bak. Ska plocka isär dämparen inom kort o se om det ryms 10 mm längre stång.

Har redan köpt en 690 E o den är ju 20' billigare än R'en så det kan man ju hellre lägga på en fjädring som funkar. Det här blir fränt!

Tack för kloka tips!

Originally posted by Kapten View Post
                    Bakre dämparen från E varieanten har byggts om av flera vad jag har hört.
                    Jag själv flyttade ner fästet för att få högre frigång men slaglängden är ju för kort för avancerad körning. Gaffeln fixade jag med hjälp av en gammal 640 gaffel. Om jag minns rätt så bytte jag stången, styrplasthylsan, fjädrarna, tror jag bytte hela chimssatacken också ,men jag är inte säker.
                    Min rekomendation är att köpa en beggad exc/sx istället för att bygga om.
                    Just nu så håller jag på med bakdämparen igen. Nu har jag fått dit rallydämparen genom att byta till triangellänken från rallyhojen (jag hade en över,5600 kr!!!) Övre fästet måste byggas om helt och där står jag just nu....Det går inte att använda orginaltanken då piggybacken tar i. Dock så funkar det med rallyns tank som är min målsättning med modifieringen.

Köp en R istället och skit i att åka på crossbana. Viktfördelningen är helt fel för att hoppa med. Den duger alldeles utmärkt till att köra enduro med ivarjefall!
                    "-ingen kommer ihåg en fegis!"

Comment

"Verktygslåda"

Här finns en variant på verktygsväska http://www.adventure-spec.com/shop/t.../prod_114.html,den tycks dock vara slut för tillfället.

Comment

Originally posted by DaK View Post
                        Här finns en variant på verktygsväska http://www.adventure-spec.com/shop/t.../prod_114.html,den tycks dock vara slut för tillfället.
                        Det var något sådant jag tänkte på, gäller bara att hitta en lämplig plats att fästa den på.

Comment

Fram resp bakaxlarnas diameter är det någon som har koll.

Comment

Originally posted by MC Doktorn View Post
                            Fram resp bakaxlarnas diameter är det någon som har koll.
                            Fram har iallafall hålet på distanserna till hjulet 26 mm på min smc och där har jag fått på orginalfälgarna till 690 E , så det skall vara samma.

Likaså bak passa det rakt av med hjulet,har inte kollat måttet bak men gör en snabb mättning utanpå eller nåt vet ja

Comment

Trailtech X2 lyse

Jag funderar på att skaffa Trailtechs X2 lyse, har någon försökt sig på dem på 690 Enduron? Någon som vill göra en erfarenhetsåterföring kanske? Har halogen- eller HID-versionen olika krav på stator och så vidare (förutom att det tar tid att tända den stora lampan i HID-version).

http://trailtech.net/x2.html
                              Last edited by mattis; 06-04-2009, 01:10 PM.

Comment

Originally posted by Dust View Post
                                Är infästningen av framhjul o ok samma på gaffel från exc/sx eller blir det till att modifiera för att 690 framhjulet ska passa.

Isåfall blir det exc gaffel o sen längre kolvstång i orginaldämparen bak. Ska plocka isär dämparen inom kort o se om det ryms 10 mm längre stång.

Har redan köpt en 690 E o den är ju 20' billigare än R'en så det kan man ju hellre lägga på en fjädring som funkar. Det här blir fränt!

Tack för kloka tips!
                                Återkom gärna om hur detta går, hade varit mycket intressant med EXC fjädring.

Comment

Working...
                                X