Announcement

Collapse
No announcement yet.

DR650-tråden

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

DR650-tråden

Helt plötsligt när jag var ute och åkte lite jordbana så liksom small det till.
    Jag trodde det var en sten som slog upp men efter ett tag tyckte jag att det ven om motorn och ibland small det till igen.
    Tog mig hem i lugn takt och började kolla upp problemet.
    Såg att det läckte lite olja vid vänster motorkåpa och konstaterade att den spruckit vid ett fäste på undersidan.
    Plockade bort kåpan och såg att det lossnat en bit på motorhalvan enl. bild.
    Det var vid kugghjulet mellan startmotor och vevaxel.

Har nu två tänkta varianter.
    Den ena är att plocka isär hela alltet och bygga upp nytt gods i motorhalvan och den andra är att göra en platta i stål som man fäster i de två motorhalvsbultarna och därvid få ett nytt stöd för kugghjulet.

Nån som har ett tips?

EDIT: Detta får bli den officiella DR 650-tråden. Hittar ingen annan när jag söker och det borde vara dags för en. Vet ni någon bättre tråd för ändamålet så hojta till!
    Attached Files
    Last edited by Mattsson; 10-07-2009, 06:48 PM.
    KTM 300 EXC -09
    De´e´ roligt att ha kul!

Re: Motorproblem DR650

ungefär sådär har jag på min nu också, ett fäste till växelmekanismen har ena halvan borta i blocket... jag tänkte antingen fuska med att sätta dit en pinnbult och svetsa fast (svårt i gjutgods) eller borra längre in, gänga och kemisk-metall-täta (och förstärka).

Comment

Det här är den tredje DR650 som blcket går sönder på. Hmmm..

Går förmodligen att svetsa, men kolla först vilken metall det är. Be dem i så fall bygga på rejält med nytt gods. Sedan tror jag någon redan fixat denna typ av fel, så sök lite.
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Blir nog en platta.
        Mycket mätande lär det bli och det tar emot att bryta bort det som är helt så jag får nog fundera ett tag.
        KTM 300 EXC -09
        De´e´ roligt att ha kul!

Comment

Nu så har man då äntligen fått ihop den.
          Efter mycket mätande och trixande och ovärdelig hjälp från en kompis som kan bearbeta metall så plockade jag idag ihop motorn och det funkade.
          Det sved lite när man skulle kapa bort det som var kvar men det var ju tvunget.
          Efter kapning med vinkelslipen och putsning med dremeln så var det då dags att sätta dit den tillverkade biten.
          Den satt som en smäck.
          Dit med resten och sen provstarta.
          Ibland låter det extra skönt när man startar motorn! :D
          Attached Files
          KTM 300 EXC -09
          De´e´ roligt att ha kul!

Comment

Bra lösning ,har hört det varit problem med det förut.
            Men det du gjort verkar ju bra starkt!

//Lars

Comment

Snyggt jobb

Comment

Snyggt!
                Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Mkt proffsigt!
                  KTM 250SXF

Comment

Snyggt jobbat, har själv en DR650R-92, vet ngn om det är problem

på alla årsmodeller eller???
                    Jimmy Medic DDU

Hellre Vadetvägen gratis än Dakar för egna miljoner

Comment

Det var tydligen 98-99 som hade problem med detta. Kolla växellådsrastråden.
                      KTM 300 EXC -09
                      De´e´ roligt att ha kul!

Comment

Japp
                        Enligt "DR-guden" på http://kientech.com/index.htm så är det så. Men det finns en lösning:

DR650 no more red headed step child Update on the 650 grenade issue 1998 and early 99 were equipped with a solid idler gear that created a problem when the engine kicked back during shutdown, breaking out the gear bearing bosses due to its ridged design. 96 and 97 had the torque limiter gear that is designed to slip due to a preloaded slip clutch arrangement. Well they went back to this design in mid 99 after vin # X2100561 so if your Vin # predates this you should consider installing this updated item shown above.
                        Dr 600 året runt

Comment

Grymt gjort!!

Imponerande arbete, jag måste erkänna att det först låt lite moppefukko när jag läste din ide i ditt första inlägg.
                          Men när man ser resultatet så kan man inte annat än o buga o låta sig imponeras!!

Du lever upp till ditt nic! :D
                          Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

Comment

Originally posted by Björn F
                            Japp
                            Enligt "DR-guden" på http://kientech.com/index.htm så är det så. Men det finns en lösning:

DR650 no more red headed step child Update on the 650 grenade issue 1998 and early 99 were equipped with a solid idler gear that created a problem when the engine kicked back during shutdown, breaking out the gear bearing bosses due to its ridged design. 96 and 97 had the torque limiter gear that is designed to slip due to a preloaded slip clutch arrangement. Well they went back to this design in mid 99 after vin # X2100561 so if your Vin # predates this you should consider installing this updated item shown above.
                            Vad jag vet är DR650'ns motor väldigt hållbar. Det finns dock två st modellrelaterade fel:

Som Björn F skriver - det ena är ett konstruktionsfel på 98-99' där tydligen detta kan inträffa. "Kickbacks" från motorn vid avstängning sliter ut vissa delar/infästning (Även en frisk dr låter ganska illa precis när motor stannar med ett högt klonkande) - och till slut går ngt sönder. Tur i oturen att du inte fick in gods mitt ibland kuggen iaf - då hade kanske mer saker kunnat smälla

Det andra kända felet på DR650 är att cylinderfotspackningen börjar läcka kring 2000-3500 mil. Detta pga att orginalpackningen är av papp och inte klarar att block och cylinder utvidgas olika när de blir varma.

I övrigt har jag hört om mycket få fel på DR650's motorer, även om ngn enstaka förstås kan ha gått sönder - det är ju en motor trots allt :)

/K
                            Suzuki DR 650SE -97

Comment

Den där satsen verkar vara för att slippa problemen.
                              Klart rekomenderbart.
                              Men det verkar vara nabbar istället för kuggar.
                              Är de av gummi eller?
                              Vore kul att veta om någon provat denna sats.
                              KTM 300 EXC -09
                              De´e´ roligt att ha kul!

Comment

Working...
                              X