Announcement

Collapse
No announcement yet.

Africarace 2019 . Rahm och Ã…mme till Dakar mallemotostyle!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    Dag 9,10

    Klockan 5 stängde dom CP 2 och alla drog vidare och meddelade att Sweepern skulle komma on 1.5 timme, förberede hojen för ett snabbt motorbyte och lämnade bara sving bulten kvar. Under tiden passerade 2 pickuper vissrligen åkte dom åt fel håll men sett i efterhand skulle jag stoppat dom och betalat för en trnasport till depån, men det är lätt att vara efterklok.

    Straxt erfter solnedgång kom Sweepern och jag var givetvis stressad att komma till depån men chefen för Sweepern tog snabbt ner mig på jorden och meddelade att det är tveksamt att vi hinner innan midnatt eftersom chaffören måste få sova lite och att dom har en till hoj att plocka upp i ett dyn område. Jag tog plats bak ihytten i ett minimalt utrymme efter någon timme får vi besked att även bil 226 har problem med främre drivaxel och behöver hjälp i samma område.

    Vi plockar upp nästa hoj och åker till bil 226, när Peter ska flytta lastbilen i linje med bilen så sjunker han ner i sanden och kör samtidigt av en drivaxel fram. Nu är klockan ca 10 på kvällen och det börjar bli ont om tid att komma tillbaka i tid. Vi skottar sand och provar alla möjliga metoder att få loss lastbilen alla hjälper till utom chaffören till bil 226 som bara tittar på, bara att inse att det blir ingen start nästa dag, klockan 5 ger vi upp och vilar tills det blir just igen går inte att sova eftersom lastbilen lutar 30 grader, när solen kommer upp så är vi på igen. Nu börjar det bli lite irriterat i lägret på chaffören till bil 226 och han får lite kommentarer av Hans chefen på sweppern och Carol läkaren att han borde hjälpa till det är för hans skull vi kommit men han går tillbaka till sin bil och vilar. Vi vill byta drivaxel eftersom vi har en reserv med oss med dom i depån är inte så pigga på det. Carol ser till att vi äter och dricker vatten under dagen och var 4 timme får jag ett piller och stränga order att inte använda handen och jag kan inte använda en spade men det är lika effektivt att använda händerna som skopa.

    Runt 12 på dagen tar vi beslutet att starta om med allt, vi lyfter upp lastbilen rakt och vi börjar byta drivaxel och nu har jag tagit över som arbetsledare, Peter är lyftkran Hans mekaniker och Carol hantlangare.

    När vi tog beslutet att byta drivaxel så inser chaffören på bil 226 att han inte ska få någon hjälp att komma därifrån och nu händer något som gör allt väldigt irriterade, han hoppar in i sin bil och kör förbi lastbilen utan att ta hänsyn till folk eller utrustning, som ett under kör han inte på någon men kör över mina kläder och lite annat. Jag är för fokuserade på att byta drivaxel för att reagera men dom andra blir tokiga och det blir väldigt irriterat när han kommer gående tillbaka efter att parkerat en bit bort.

    Det var helt uppenbart inga fel på bilen han var helt enkelt för lat att köra genom dyerna och skotta sig loss när det behövdes, dom andra kommuniserade med race office om det inträffade. Vi tog en paus och åt en lunch innan vi började med drivaxel bytet.

    Nu väger en drivaxel ca 50 kg och navet ca 100 kg så det tog lite tid och diverse dialoger på Tyskfranskdutchsvensktjekiska, eftersom jag var handikappad fick jag agera lyftkran ett spett på axels och min bogserlina för att lyfta av och på navet, Peter var allmän muskelkraft en riktig Farmerlip, Hans var allmän översättare av mina instruktioner och runt 7 tiden var allt ihopsatt igen. Nu dök även Tomas upp som äger lastbilen men som även tävlar i lastbilsklassen, efter målgång så åkte han ut till oss för att hjälpa oss suveränt gjort.

    Nu med drivning på framhjulen kom vi loss utan större problem. TBC
    Last edited by Åmme; 02-03-2019, 02:27 PM.
    "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

    Comment


      #47
      Dag 9,10

      Tog lite tid att komma igenom dyn fältet och en sak är säker kommer aldrig att köra bil eller lastbil ett jävla skumpande upp och ner, till slut var vi framma vid depån tyst och öde i hos Malle moto men så var klockan halv ett på natten, letade upp en sovande tävlingsledare och lämnade in tidskortet för sträcka 8 och fick ut road booken för sträcka 10, med första start 07,45. Knallade iväg för att se om det fanns någon mat kvar och fick i mig något kommer inte ihåg vad.

      Fanns inte mycket att fundera på bara att börja byta motor, det var lite trixit eftersom vänster hand inte riktigt ville vara med men tillslut så kom den nya på plats, ny är kanske en överdrift den har gjort Dakar 2015 och 9 dagar av Africa 2017 men den går. Lite strul med att få till avgasröret eftersom jag glömt främre röret hemma till 450 motorn fick lov att slipa lite på kåpan och lite andra tillfälliga lösningar, 5 min innan min start så starta den stack iväg och fick mitt lunch pack och rullade i roadbooken. Snabbt besök hos sjukan för lite piller och sedan ut på en kort transport till starten som ni förstår var jag sista startande.
      "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

      Comment


        #48
        Dag 11 sträcka 10,

        Yes back in the race. Den här stäckan har allt och är helt underbar eller borde vara helt underbar. Startar bra och är snabbt ifatt och om 6 till 7 förare, kommer fram till ett dynområde och kör fast lite och puff står det ett ångmoln runt hojen och den kokar. Låter den svalna lite och kör vidare men lite senare så stannar jag och det är kylarvatten över hela motorn. Slår i vatten och kör vidare men kommer bara 20 km innan det är tomt igen letar men hittar inget läckage så håller jag på någon timme, nu har jag slut på vatten och sist i fältet igen. Kommer till CP 1 och just som jag stannar så rinner det soppa från baktanken snabb kopplingen har blivit krossad av stötdämparen glömde att buntbanda vid moror bytet. Plockar ryggan full med vatten men tillslut så har jag slut på vatten och måste stoppa en bil för att få mera. Ger upp och stannar plockar av kåpan för riktig felsökning och tillslut hittar jag läckan, dåligt åtdragen klamma vid övre kylaringång. Nu är jag absolute sist igen men bara att bita ihop hojen går bra trots att den gått stundtals utan vatten. Rullar på bra och jag börjar plocka förare igen, stax innan CP 3 är det ett helt underbart dynområde och det är hojar och bilar överallt, glider igenom rätt så bra passerade nog 10 hojar bland annat Chinesen och Thomas S och tror det är målgång om 10 km p har dålig koll eftersom jag bara rullade i boken innan start. Kommer fram till CP 3 vid solnedgången och dom meddelar att det är 60 km till mål. Oh shit nu blir det tufft eftersom det är något fel på mitt lyse, drar så långt det går medan jag ser något men måste till slut stanna och vänta in något fordon, kommer en bil och jag hänger på i dammet utan glasögon men det går bara några 100 meter, sdan kommer en hoj och jag gör samma sak och lyckas hänga på någon km men måste sesan släppa. Sedan kommer Thomas S och Chinesen och jag visar till Thomas att jag kommer att ligga bakom han och använda hans lyse men det vart nog något missförstånd strax innan målgång så vurpar han och jag kör rakt in i Thomas. Han var inte glad jag fick höra ett och annat med rätt så kraftig tysk accent. Det var bara att buga och se ledsen ut för han hade trots allt rätt.

        Kommer till slut fram till målet, möter broder som förmodligen väntat in den enda åkaren kvar i deras team Chinesen. Vi märket att det luktar bensin om hojen men ser inget läckage, åket till depån och där märker jag att det rinner bensin om injektorn när motorn är igång och tror att det är en dålig slang. Kapar slangen byter olja och lite annat jag inte hann i morse. Startar upp hojen runt midnatt och den läcker fortfarande bensin, men vad fan ska det aldrig ta slut på allt djävulskap är nu rätt sliten har ju trots allt inte sovit mer än 2 timmar på 60 timmar. Pillar loss injektorn och det är den lilla röda oringen som gått, byter den och nu är allt OK. Stupar i säng någon gång runt 2.
        "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

        Comment


          #49
          Dag 12 sträcka 11,

          Relativt kort sträcka någonstans runt 25 mil följd av en lång transport.

          Åkte om någon i början men när vi kom till dynområdet gick det sakta var lite allmänt sliten och ont i handen men kom igenom resten av sträckan var i stort sett fullgas till mål men väldigt tungkört så hojen orkade inte riktigt med fullgs körning, slog av lite på tempot för att säkra målgång, ett jävla jublanden vid målgång eftersom det var sista stäckan som påverkade resultatet själv var det bara tomt. Zlatko skrotade på mållinjen tydligen fibblade han med bränslet, men han reste sig snabbt. Pratade med Maria som meddelar att Henrik har problem och det går sakta står stilla vid km15, funderade en stund på om jag skulle åka tillbaka men får lite senare får jag ett meddelanda att han rör på sig igen. Rullar vidare till depån ca 300 km bort passerar lite klassiska Dakar byar på vägen. Några timmar senare rullar även Henrik i mål sliten men glad att han är i mål.
          Last edited by Åmme; 02-10-2019, 02:49 PM.
          "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

          Comment


            #50
            Fantastiskt!
            Undrar vad den där 226an har för sinnesrubbning..

            / Tommi

            Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
            Där asfalten tar slut, börjar vägen..

            Comment


              #51
              På transporten till depån efter stäcka 11 vart det tid för lite reflektion av dom sista dygnen och summeringen var att jag måste lämna in en officiel protest mot chaffören av bil 226, drog hela historien först för FIM delegaten och sedan för FIA delegaten, fick frågan varför jag rapporterade så sent, vart då lite upprörd och förtydligade mina sista dygn och bad om viss förståelse varför jag inte rapporterat. Hur som helst det hela slutade med en förklaring att bil 226 redan fått böter och tidstillägg för någon annan dumhet han gjort och redan var på väg hem, här var det nog lite brister i översättningen eftersom bil 226 startade sista stäckan. Har även följt upp ärendet vid hemkomst och det hela har blivit rapporterat till FIA.
              "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

              Comment


                #52
                Stort tack för en spännade redovisning av det här äventyret!
                Har du spik?

                Comment


                  #53
                  Dag 13 sträcka 12

                  Kall och mörk transport från Saint Louis till starten vid Lac Rose utanför Dakar. Att stå på startlinjen vid Lac Rose är Dakar nördarnas dröm och dom flesta är överlyckliga av att bara komma hit och det är många blanka ögon vid målgång och givetvis gläds man åt alla som lyckats med sina mål.

                  Relativt kort väntan innan start och startskottet alla drar iväg och för dom flesta tar tävlingsdjävulen över och det gasas friskt på sandstranden som är ca 10 km och det gäller även Berglund blir snart passerad av vermlandsexpressen som beslutat att krama det sista ut 540 försöker hänga på men hojen mår inte bra och jag tappar inser det omöjliga och slår av och försöker istället njuta av ögonblicket det är trots allt få som har förmågan att göra vad jag lyckas göra och det gäller att njuta ibland.

                  Vid målgång är det pris utdelning och Hernrik fixar en 2 plats i plus 450 klassen och är nästan helt nöjd inte riktigt han vill gärna ha den där första platsen. Själv glider man upp bland dom sista och får ännu en medalj.

                  Hustrun ringer upp mig innan prisutbelningen och frågar hur det är och jag svarar nog lite svävande att det är OK men hon hör nog en hel del besvikelse, vet ni vad den underbara människan säger då " Vi skiter i Thailand nästa vinter DU SKA KÖRA igen" svarar lite svävande vi får se fast jag innerst inne nog redan tagit beslutet att så här får det inte sluta. Nu är det här inget lätt beslut eftersom Maria bor i Sverige och jag i Mongoliet och den tid vi har tillsammans är i stort sett våra semerstrar och ett rally tar en stor del av den semestern.

                  Målet var enkelt 1 i Malle moto och podiet i plus 450 nu kom jag inte i närheten av målet och ser man bakåt så var det mycket stolpe ut, men allt beror på mig själv har aldrig riktigt kört för plaseringar förut i Dakar 2015 var målet att nå målet och det samma AER 2017 nu märkte jag att jag måste göra mycket annorlunda för att nå målet har tagit fram en 43 punkters förändrings plan till nästa race och huvud punkterna har följande syfte.

                  1. Mindre tid för service varje dag, kommer att kapa ca 1.5 timmar per service varje dag.
                  2. Den tiden ska läggas på RD förberedelse av nästa sträcka och sömn.
                  3. Ny eldragning på tornet allt ska gå på utsidan av tornet
                  4. Lyse
                  5. Större kylare
                  6. Ny motor om jag inte hittar någon helrenovering av befintlig samt renovering av reservmotorn.
                  7. Mera egoist under sträckorna
                  8. Mera lös sandträning
                  9. Mera rygg och magmuskler

                  Nu var det betydligt starkare startfält än 2017 och det blir förmodligen ännu bättre nästa år men målsättningen är kvar.

                  Tänkte lura med broder tycker han borde åka ett riktigt Malle Moto rally innan han lägger av, sedan tror jag Henrik gör ett till försök på att nå sitt mål och ta tronen från Zlatko.
                  Last edited by Åmme; 02-05-2019, 04:28 PM.
                  "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

                  Comment


                    #54
                    Jag gillar hur du tänker ����
                    F.d. Evil Invader

                    M Motoadventures Hojresor

                    Comment


                      #55
                      Riktigt spännande läsning. Jag hade nog stannat kvar hos ölen på casinot i Monaco... : )
                      En lite fundering dock, kan det inte vara värt att lägga pengar på en bättre begagnad KTM rallyhoj?
                      070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

                      Comment


                        #56
                        Originally posted by StefanW View Post
                        Riktigt spännande läsning. Jag hade nog stannat kvar hos ölen på casinot i Monaco... : )
                        En lite fundering dock, kan det inte vara värt att lägga pengar på en bättre begagnad KTM rallyhoj?
                        Jo visst har dom funderingarna funnits, ämnet var ofta uppe mellan dom svenske när RFR gått folket och lagt sig och vi båda fortfarande skruvade hasplåtar. Vinnaren i MM kom med en gammal RFR med ny motor.

                        Samtidig är vi ju lite udda figurer som kanske inte vill vara som alla andra utan får en kick av att göra tvärsom mot vad man borde göra, blir liksom lite mera spännade då. I bland lyckas det och ibland går det mindre bra.

                        Just nu är planen att köra en gång till på Husan, göra förändringar som behövs för att kapa service tiden på kvällarna
                        "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

                        Comment


                          #57
                          Originally posted by Åmme View Post
                          Jo visst har dom funderingarna funnits, ämnet var ofta uppe mellan dom svenske när RFR gått folket och lagt sig och vi båda fortfarande skruvade hasplåtar. Vinnaren i MM kom med en gammal RFR med ny motor.

                          Samtidig är vi ju lite udda figurer som kanske inte vill vara som alla andra utan får en kick av att göra tvärsom mot vad man borde göra, blir liksom lite mera spännade då. I bland lyckas det och ibland går det mindre bra.

                          Just nu är planen att köra en gång till på Husan, göra förändringar som behövs för att kapa service tiden på kvällarna
                          Endast döda fiskar flyter med strömmen? Kul du stretar emot vad alla de andra gör i hojval. =)
                          Husaberg Fe450-12
                          KX125-08

                          Comment


                            #58
                            Du vet vad som definierar en idiot va... nån som upprepar samma sak men förväntar sig ett annat resultat. KÖP EN NYARE HOJ GOD DAMNIT! [emoji6]Tack för bra läsning och kul rapport! Du har återigen visat att du har världens hårdaste pannben! [emoji106][emoji106][emoji106]


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                            Comment


                              #59
                              Anette har inga problem med definitionen av en idiot. Visst vore det skoj med en ny hoj men eftersom jag väljer att köra rallyn som Dakar och AER baserat på mina ekonomiska förutsättningar kontra att ha en ny bling hoj stående i garaget och inte köra Dakar eller AER är valet lätt.

                              Jag hörde en liknande kommentarer när jag startade Dakar 2015 i Malle Moto på en Husa då kom en Holländare som kört ett antal Dakar fram till mig vars son då fått ett semi fabriks uppdrag och uttryckte samma åsikt, dag 2 låg sonen under en helikopter och led av vätskebrist och fick bryta. Måste erkänna av att jag mådde jävligt bra nästa gång jag träffade Holländaren och lite ironiskt frågade om det går bra.

                              Vissa människor mår helt enkelt bättre av att inte vara helt vanliga. Vi kan utveckla samtalet någon kväll i MM depån den dagen du står på startlinjen i AER för du är väl ingen vanlig garage blingare ?

                              Förövrigt så var årets problem i huvudsak mina egna dåliga bedömningar och brister i förberedelser som orsakade resultatet.
                              "For those who sit at home and dream - let them... Meoni"

                              Comment


                                #60
                                Rätt tänkt där Anders. Så mycket tråkigare om alla kör lika hojar. Som du skriver är det föraren och förberedelserna som gör skillnad.
                                Kjell.e
                                Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

                                Comment

                                Working...
                                X