Announcement

Collapse
No announcement yet.

Africarace 2019 . Rahm och Ã…mme till Dakar mallemotostyle!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tommi
    replied
    Fantastiskt!
    Undrar vad den där 226an har för sinnesrubbning..

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 12 sträcka 11,

Relativt kort sträcka någonstans runt 25 mil följd av en lång transport.

Åkte om någon i början men när vi kom till dynområdet gick det sakta var lite allmänt sliten och ont i handen men kom igenom resten av sträckan var i stort sett fullgas till mål men väldigt tungkört så hojen orkade inte riktigt med fullgs körning, slog av lite på tempot för att säkra målgång, ett jävla jublanden vid målgång eftersom det var sista stäckan som påverkade resultatet själv var det bara tomt. Zlatko skrotade på mållinjen tydligen fibblade han med bränslet, men han reste sig snabbt. Pratade med Maria som meddelar att Henrik har problem och det går sakta står stilla vid km15, funderade en stund på om jag skulle åka tillbaka men får lite senare får jag ett meddelanda att han rör på sig igen. Rullar vidare till depån ca 300 km bort passerar lite klassiska Dakar byar på vägen. Några timmar senare rullar även Henrik i mål sliten men glad att han är i mål.
    Last edited by Åmme; 02-10-2019, 02:49 PM.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 11 sträcka 10,

Yes back in the race. Den här stäckan har allt och är helt underbar eller borde vara helt underbar. Startar bra och är snabbt ifatt och om 6 till 7 förare, kommer fram till ett dynområde och kör fast lite och puff står det ett ångmoln runt hojen och den kokar. Låter den svalna lite och kör vidare men lite senare så stannar jag och det är kylarvatten över hela motorn. Slår i vatten och kör vidare men kommer bara 20 km innan det är tomt igen letar men hittar inget läckage så håller jag på någon timme, nu har jag slut på vatten och sist i fältet igen. Kommer till CP 1 och just som jag stannar så rinner det soppa från baktanken snabb kopplingen har blivit krossad av stötdämparen glömde att buntbanda vid moror bytet. Plockar ryggan full med vatten men tillslut så har jag slut på vatten och måste stoppa en bil för att få mera. Ger upp och stannar plockar av kåpan för riktig felsökning och tillslut hittar jag läckan, dåligt åtdragen klamma vid övre kylaringång. Nu är jag absolute sist igen men bara att bita ihop hojen går bra trots att den gått stundtals utan vatten. Rullar på bra och jag börjar plocka förare igen, stax innan CP 3 är det ett helt underbart dynområde och det är hojar och bilar överallt, glider igenom rätt så bra passerade nog 10 hojar bland annat Chinesen och Thomas S och tror det är målgång om 10 km p har dålig koll eftersom jag bara rullade i boken innan start. Kommer fram till CP 3 vid solnedgången och dom meddelar att det är 60 km till mål. Oh shit nu blir det tufft eftersom det är något fel på mitt lyse, drar så långt det går medan jag ser något men måste till slut stanna och vänta in något fordon, kommer en bil och jag hänger på i dammet utan glasögon men det går bara några 100 meter, sdan kommer en hoj och jag gör samma sak och lyckas hänga på någon km men måste sesan släppa. Sedan kommer Thomas S och Chinesen och jag visar till Thomas att jag kommer att ligga bakom han och använda hans lyse men det vart nog något missförstånd strax innan målgång så vurpar han och jag kör rakt in i Thomas. Han var inte glad jag fick höra ett och annat med rätt så kraftig tysk accent. Det var bara att buga och se ledsen ut för han hade trots allt rätt.

Kommer till slut fram till målet, möter broder som förmodligen väntat in den enda åkaren kvar i deras team Chinesen. Vi märket att det luktar bensin om hojen men ser inget läckage, åket till depån och där märker jag att det rinner bensin om injektorn när motorn är igång och tror att det är en dålig slang. Kapar slangen byter olja och lite annat jag inte hann i morse. Startar upp hojen runt midnatt och den läcker fortfarande bensin, men vad fan ska det aldrig ta slut på allt djävulskap är nu rätt sliten har ju trots allt inte sovit mer än 2 timmar på 60 timmar. Pillar loss injektorn och det är den lilla röda oringen som gått, byter den och nu är allt OK. Stupar i säng någon gång runt 2.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 9,10

Tog lite tid att komma igenom dyn fältet och en sak är säker kommer aldrig att köra bil eller lastbil ett jävla skumpande upp och ner, till slut var vi framma vid depån tyst och öde i hos Malle moto men så var klockan halv ett på natten, letade upp en sovande tävlingsledare och lämnade in tidskortet för sträcka 8 och fick ut road booken för sträcka 10, med första start 07,45. Knallade iväg för att se om det fanns någon mat kvar och fick i mig något kommer inte ihåg vad.

Fanns inte mycket att fundera på bara att börja byta motor, det var lite trixit eftersom vänster hand inte riktigt ville vara med men tillslut så kom den nya på plats, ny är kanske en överdrift den har gjort Dakar 2015 och 9 dagar av Africa 2017 men den går. Lite strul med att få till avgasröret eftersom jag glömt främre röret hemma till 450 motorn fick lov att slipa lite på kåpan och lite andra tillfälliga lösningar, 5 min innan min start så starta den stack iväg och fick mitt lunch pack och rullade i roadbooken. Snabbt besök hos sjukan för lite piller och sedan ut på en kort transport till starten som ni förstår var jag sista startande.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 9,10

Klockan 5 stängde dom CP 2 och alla drog vidare och meddelade att Sweepern skulle komma on 1.5 timme, förberede hojen för ett snabbt motorbyte och lämnade bara sving bulten kvar. Under tiden passerade 2 pickuper vissrligen åkte dom åt fel håll men sett i efterhand skulle jag stoppat dom och betalat för en trnasport till depån, men det är lätt att vara efterklok.

Straxt erfter solnedgång kom Sweepern och jag var givetvis stressad att komma till depån men chefen för Sweepern tog snabbt ner mig på jorden och meddelade att det är tveksamt att vi hinner innan midnatt eftersom chaffören måste få sova lite och att dom har en till hoj att plocka upp i ett dyn område. Jag tog plats bak ihytten i ett minimalt utrymme efter någon timme får vi besked att även bil 226 har problem med främre drivaxel och behöver hjälp i samma område.

Vi plockar upp nästa hoj och åker till bil 226, när Peter ska flytta lastbilen i linje med bilen så sjunker han ner i sanden och kör samtidigt av en drivaxel fram. Nu är klockan ca 10 på kvällen och det börjar bli ont om tid att komma tillbaka i tid. Vi skottar sand och provar alla möjliga metoder att få loss lastbilen alla hjälper till utom chaffören till bil 226 som bara tittar på, bara att inse att det blir ingen start nästa dag, klockan 5 ger vi upp och vilar tills det blir just igen går inte att sova eftersom lastbilen lutar 30 grader, när solen kommer upp så är vi på igen. Nu börjar det bli lite irriterat i lägret på chaffören till bil 226 och han får lite kommentarer av Hans chefen på sweppern och Carol läkaren att han borde hjälpa till det är för hans skull vi kommit men han går tillbaka till sin bil och vilar. Vi vill byta drivaxel eftersom vi har en reserv med oss med dom i depån är inte så pigga på det. Carol ser till att vi äter och dricker vatten under dagen och var 4 timme får jag ett piller och stränga order att inte använda handen och jag kan inte använda en spade men det är lika effektivt att använda händerna som skopa.

Runt 12 på dagen tar vi beslutet att starta om med allt, vi lyfter upp lastbilen rakt och vi börjar byta drivaxel och nu har jag tagit över som arbetsledare, Peter är lyftkran Hans mekaniker och Carol hantlangare.

När vi tog beslutet att byta drivaxel så inser chaffören på bil 226 att han inte ska få någon hjälp att komma därifrån och nu händer något som gör allt väldigt irriterade, han hoppar in i sin bil och kör förbi lastbilen utan att ta hänsyn till folk eller utrustning, som ett under kör han inte på någon men kör över mina kläder och lite annat. Jag är för fokuserade på att byta drivaxel för att reagera men dom andra blir tokiga och det blir väldigt irriterat när han kommer gående tillbaka efter att parkerat en bit bort.

Det var helt uppenbart inga fel på bilen han var helt enkelt för lat att köra genom dyerna och skotta sig loss när det behövdes, dom andra kommuniserade med race office om det inträffade. Vi tog en paus och åt en lunch innan vi började med drivaxel bytet.

Nu väger en drivaxel ca 50 kg och navet ca 100 kg så det tog lite tid och diverse dialoger på Tyskfranskdutchsvensktjekiska, eftersom jag var handikappad fick jag agera lyftkran ett spett på axels och min bogserlina för att lyfta av och på navet, Peter var allmän muskelkraft en riktig Farmerlip, Hans var allmän översättare av mina instruktioner och runt 7 tiden var allt ihopsatt igen. Nu dök även Tomas upp som äger lastbilen men som även tävlar i lastbilsklassen, efter målgång så åkte han ut till oss för att hjälpa oss suveränt gjort.

Nu med drivning på framhjulen kom vi loss utan större problem. TBC
    Last edited by Åmme; 02-03-2019, 02:27 PM.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 9,10

Dagen började med lite dynkörning allt flöt på bra och jag var snart ifatt två av hojarna som startade innan mig, men en bit in vurpade jag vid landning från en dyn, gick inte fort alls men kände genast att något gick sönder i vänster hand men det gick att köra skapligt, kom till CP1 och där var även ett läkarteam så jag frågade efter lite piller dom blandade iordning en grogg and gav mig några piller 1 grams piller samt lindade handen värmlandsexpressen passade på att smita förbi när jag tog min grogg. Drog vidare och efter en stund släppte smärtan något och det kändes rätt OK så jag ökade lite, strax innan CP 2 började hojen gå dåligt liknande dåligt med bränsle slog av på farten och siktade på att ta mig till CP 2 men 2 km innan så stannade den totalt. Gjorde div felsökning men det lät inte bra från motorn när jag körde på starten. OK ut med bogserlinan för att ta mig till CP 2, lite senare kom Tomas letten glidande och han var villig att bogsera mig till CP. Akut felsökning började men hittade inga yttre fel på hojen. Schlesser kommer förbi och meddelar att jag får tillbaka tid från dagen innan, svarade att det spelar mindre roll eftersom jag nu stått still i 2 timmar.

Efter en stund var det bara att inse att det blir Sweepern tillbaka till depån, frågade om jag inte kunde åka med bränsle bilen istället, men dom skulle vidare till nästa depå. TBC
    Last edited by Åmme; 02-03-2019, 02:26 PM.

Leave a comment:

• Duddan
    replied
    Riktigt kul med vittnesmål från äventyret!

Leave a comment:

• Kärsta Carlsson
    replied
    Originally posted by Rickard View Post
    Kul läsning, tack!! Vilket äventyr,
    Intresant läsning. Du är kanon duktig. Bra kämpat!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Leave a comment:

• Rickard
    replied
    Kul läsning, tack!! Vilket äventyr,

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 8
    Ny lång sträcka och om jag minns rätt var det en loop, dagen började med fullgas i ca 100km otroligt tungt vi åkte på ett sandlager på ca 15 cm och det gick inte att ligga på högsta växeln hojen gick max i 110 km, kom snabbt ifatt vår glade fransos på en snygg konverterad KTM enduro #110 en otroligt trevlig fransos som var med oss i MM, kunde bli lite stressad när hojen inte fungerade. Han skruvade mycket el och bränsle insprutning. Efter en stund siktade jag ett nytt dammoln och nu var det Vermlandsexpressen som smygkörde för att spara soppa. Vid 50 km var det ett nytt dammoln att jaga men plötsligt ligger det en förare i spåret och hojen 20 meter vid sidan, stannar kollar föraren men han är medvetslös men andas. Kontaktar tävlingsledningen via ERTF som har inbyggd telefon och meddelar läget, går tillbaka till föraren som nu börjar vakna till liv och rör ben och armar. Efter en stund kommer Vermlands expressen och fransosen men jag ber dom åka vidare. Efter en stund kommer Franco Picco tillbaka i spåret det var hans kompis som låg ner. Enzio som nu börjat ge lite låta lite är förövrigt en ex motocross mästare. Enzio vill nu resa sig och försöker men trillar ihop igen. Eftersom Franco kommit och dom pratar så drar jag vidare. Har förövrigt allt på film.

Förövrigt gick dagen bra, lite navigations problem vid CP3 men alla snurrade runt för att hitta en WP kom även ifatt Zlatko runt CP 3 och körde förbi. Åkte lite fel strax innan målgång så Zlatko kom in strax efter mig, tog in lite tid på Vermlandsexpressen och Zlako och psykkriget började i depån, skulle även få tillbaka tiden jag stannat Enzio men inte förrän nästa dag protestrerade lite eftersom det påverkar startordningen nästa dag men no big deal och jag behövde fokusera på annat.
    Last edited by Åmme; 02-10-2019, 02:41 PM.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 6
    Vilodag i Dakhla fixade nytt fäste till Irritrac and ERTF antennerna det gamla gav upp igår, passade även på att fixa en tvätt av hojen och allmän storservice, hittade även felet på bränslet och det var löjligt enkelt bränsle kranen var tätt i reservläget. Mycket av dom tekniska problem har man hittat om man hunnit med en riktig shakedown helg innan start men det är alltid lätt att vara efterklok.

Dag 7

Tidig start i mörkret klockan 5 av någon anledning funkar inte mina lampor som förväntat dom lyser otroligt dåligt, lägger mig bakom några andra hojar med bättre lyse. Är fortfarande väldigt kallt på nätterna så alla fryser på transporten ner till Mauritanien vi stannar för den obligatoriska koppen kaffe på UN Hotellet som ligger i ingenmansland, pass och tull fungerar väldigt smidigt, Mauritanien gör liksom inte att beskriva men det är mycket Mad Max känsla och otroligt skitigt som att köra in till sopptippen i Ulaanbaatar vi har inget liknande i Svedala. Dagen skulle avslutas med en kort special på 18 mil en sträcka som jag sett fram mot på snabba sandvägar ni vet dom där du kan gå in i kurvan i 100 km och ge gas och bara skrika av glädje. Men nu blev det inte så, som sagt inte mitt rally. Helicoptrarna var fortfarande kvar i Marocko och fick inte lyfta dom skyllde på dimma men förmodligen var anledningen mera av politisk natur. Så vi fick fortsätta åka asfalt.
    Last edited by Åmme; 02-10-2019, 02:38 PM.

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 4
    Lång sträcka på 50 mil rätt mycket sten i början och lite fesh fesh på slutet, gick i huvudsak bra och plockade lite tid på dom framför mig i resultat listan, skrotade framhjulet idag men kom i mål utan problem men saknade 4 ekrar och övriga lösa. Notering alltid buntbanda ekrarna.

Dag 5
    Ny lång sträcka började bra och jag var snabbt i fatt föraren framför vid km 89 var det lite klurig navigering, dom flesta åkte fel men vart räddade av WP som låg 3 km bort, själv ville jag hitta rätt efter en stund kom Henrik och vi vart eniga om rätt väg, Henrik har dåligt med bränsle och jag lägger mig bakom till nästa bränsle stopp, det går lite sakta så jag åker upp och visar att han ska gasa lite mera och att jag har bränsle. Men problemen är inte över vid 200 km börjar hojen hosta igen kommer inget bränsle från baktanken, får stanna och blåsa fram bransle och tappar 15 min eftersom Henrik lämnar CP när jag kommer fram. Otroligt irriterad efter bränslestoppet och kör som en furie och passerar ett antal förare målet var att komma ikapp Henrik igen men det här är inte mitt rally 30 km från mål är det dags igen, bränslet rinner inte fort nog från baktanken funkar om jag håller 70 km men dom sista 30 km är fullgas blir passerad av packet igen, det är då själva fan. Dagen avslutades med lång transport till Dakhla

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Dag 1
    Kort transport till första specialen. Mycket nerver idag vid starten, väldigt mycket navigering 90 grader efter 500 meter som du såg från starten men många drog rakt förbi. Många felåkningar. Fokuserade på navigeringen och tog det allmänt försiktigt, kom in som hoj 9 efter att startat som 17 hoj. Lång kall transport på 50 mil. Nöjd med dagen.

Dag 2
    Mycket navigations strul trippen fick hjärnblödning och kunde hoppa fram 1 km för att senare fungera normalt i 5 mil för att senare få frispel igen, normalt inget problem eftersom du även har en trip i ERTF systemet men där var det fukt i remoten så istället för att korrigera trippen så ändrade den WP, vart tillslut helt lost var jag var på sträckan och tappade allt självförtroende. Även problem med bränslet från baktanken, trodde jag hittade felet men det skulle vissa sig senare att det var något helt annat. Fick hjälp av ERTF med deras remote och Henrik lånade ut en ny GPS baserad ICO.

Dag 3
    En mindre krasch efter 80km felnavigering vid 90 km, tappade bakbromsen efter 250km, felnavigering igen efter 300 km, tappade podium både i Malle moto och plus 450, när fjädringen bottnar så tog luftnippeln i den lilla toolboxen vid avgasröret, Ny bakbroms monterad, passade även på att byta bakdämparen till TTX men när jag skulle ställa in returen så fick jag inte till den att bli trög nog utan allför snabb och det med en nyrenoverad dämpare. Byte tillbaka till WP dämparen. En riktig skit dag but it aint over until the fat lady sing.

Leave a comment:

• Nora-Mikael
    replied
    After.jpgBefore.jpgIMG_20190113_113829 (2).jpgIMG_20190113_124217.jpg

Leave a comment:

• Åmme
    replied
    Ja hur fan summerar man ett total misslyckande ?

Det vanliga fibbet innan start, hann med det mesta förutom att byta bakdämparen, skoj att vara på plats. Henrik var lugnet själv nu när han skruvat fast kamdrevet.

Färja gick bra, det vanliga köandet för att fixa pass och tulldeklaration, Henrik lite stressed glömt något papper I lastbilen, lyckades bli lite uppretad på nåra ryssar som tror att dom har ett eget unik kösystem. Väl I land fick vi äran att inviga ett nytt sätt att tulldeklarar eftersom dom infört nytt system 1st Jan, papperen från helgens köande åkte I papperskorgen.

Leave a comment:

Working...
X