Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blodigt allvar på skoj - da blågg - mot Dakarrallyt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Blodigt allvar på skoj - da blågg - mot Dakarrallyt

Detta är bloggen om en vanlig offroadentusiast, som drömmer stora drömmar. Jag skriver om allt jag kan och delar gärna med mig av mitt äventyr. Varmt välkomna.

Detta är första inlägget i bloggen, dvs inför DDU 2008.

(Officiell rapport om DDU kommer senare på grusåkarsidan och i separat tråd (När alla bilder är klara))

Jaha, så råkade man stå där, överst och spruta skumpa. Inte som stekarna på stureplan, utan på medtävlande och andra etusiaster och vänner. Rädd som en hare, men glad. Höjdaren var att bli hissad. Sist jag stod överst på en pall var jag 13 och hade just spöat svenska bob-landslaget i den enorma tävlingen SM i snowrace. Bucklan nu fanns inte, men destå mer i vinst. Start i Australiens ökenrally, 500 mil och fett allvar. Hade avstämningsmöte för DDU tillsammans med arranörerna, där bra och dåligt togs upp. Träffade även Rally-bilföraren Pelle som tillsammans med Olle som kartläsare också är med till Australien. laget ser alltså ut såhär:

Markus Green - KTM LC4
    Michael Badini - KTM 950 Adv
    Troy Carpenter - KTM 950 SE
    Carl Hagenblad - KTM LC4
    Olle och Pelle i - Okänd bil.

Planen nu är alltså att bygga om de fyra hojarna för rally, köras, servas och kastas in i en container, för frakt till andra sidan planeten. Min hoj är fiffigt nog redan inkörd, men lite i minsta taget, c:a 600 mil, och vad vill kanske ha 1000 på den. Två mekdagar hittills. Vi har strippat ner hojarna, stryp av och tagit bort dödvikt. Köpt grejor och där är vi typ nu. Massa krimskrams skall monteras. Eldrivna RB-hållare, vattentankar, dimljus, radio och annan dödvikt.

Min nya baby blockas av massa skräp:

Micke tar till hårdhandskarna och sluter väck en stör på styret:

Mackan mekar på hasplåten:

Alla bultar gäcklåsta och momentragna. Inte lita på löpande bandet i Österrike inte.
    Attached Files
    Last edited by Hagenblad; 11-29-2013, 04:44 PM.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

0705223: Karlshamns naturreservat: 8km terränglöpning: 41 min.

070525: Anna rakade min skalle och jag blev en shaolinmunk. Från nu skall jag flickflacka in i alla rum, hugga tegelstenar med handflatan, och kunna döda som Uma i kill Bill. Allvarligt skönt. Man kan ju för fan inte åka till öknen och se ut som en övervintrad hippie.

Haru nå braj eller grabben?

YEAH BABY!
    Attached Files
    Last edited by Hagenblad; 05-31-2007, 09:06 PM.

Comment

070526: Motocross Höstabanan: Torrt som attan, men askul. De har snärtat upp banan på riktigt och alla hoppa är vassa. Körde ett varv enduro med Annas hoj, jagandes Westman, som kört många varv på den banan. Lätt att följa en som vet spåren, och Westman är en snabb djävel. Vid tillfälle körde jag om och körde på känn. Över ett krön gick det bara inte, bytte spår, kilade framhjulet och över styret kom som ett brev på posten. Efter detta lade jag mig snällt bakom igen med svansen mellan benen. Anna passade även hon på att volta hojen, bröt träd och skrämde barnen på FMX-banan, som kom springandes. Gav upp spåret och övende banan igen. Dammigt och halt, men hur kul som helst. Vågade dock aldrig ta de stora platåerna.

Comment

070530: Enduro Älta: Tompa och jag körde svåra och lätta spår, tappade bort varandra och körde tillbaka halvtrötta. Bra flyt, men dimma, så sikten bakom glasen var rätt kass. Träffade på två andra snubbar och började jaga på en liten bana de körde. Inte bra, kraschade och landade med näven i bröstet. Tappade andan, men annars ok. Nu efteråt ganska öm i revbenen, men förmodligen inget brutet.

Comment

070603: Fick ett PM som bad mig förklara läget för vad som egentligen vanns iom DDU. Det gäller alltså en start i Australiens ökenrally, och all jag behöver göra är att läsa på och ta med hjälm och sovsäck till Arlanda, typ. Jag får alltså låna en hoj till detta. Just nu står den uppe hos Olle för att byggas om för rally, dvs dra ny el, kolla allt, montera RB, extra trippmätare, vattentank och hasplåt. Hur detta mekas kommer jag att fota, liksom packning, förberedelser och träning. Min träning denna helg skippade jag helt pga att jag har ont i revbenet sedan i onsdag, men nu kan jag i alla fall nysa utan att smälla av.
          Hojen nu: KTM LC4 SXC 2005 med 600 mil på mätaren, vilket är lite lite, men i bra skick. Jag vill ha typ 1000 mil, så man vet att alla måndagsexprylar redan pajat och inte i nån sanddyn där man genast blir mål för koalaattacker eller liknande. Fått hem stortank, sadel, tripp och RB, men skall gå igenom elen med Olles mek så att vi inte missar nåt. Vore rätt trist att grilla kablar mitt i ett rally. Köpte mig en prima sovsäck ner till -12 så nu behöver jag inte sova jedi-stajlii innutu en buffel eller vad nu mosvarigheten är där nere. På DDU frös jag som en hund i min mobförrådssäck för 75 spänn, men är huvet dumt får kroppen lida.

Mmmm. Värme.
          Attached Files

Comment

Häftigt!
            Detta skall följas med stort intresse!
            Mest credd åt frillan! :D
            Slide in - Burn out

Comment

Från PM:

Originally posted by cub
              Hej,

Jag tycker det är kanon med din nya tråd där vi kan följa hela vägen. Jag har lusläst andra trådar på andra forum om och med privatister som kört Dakar men det här är första där jag kan får hela uppladdningen inför ett rally också.

Nu till min fråga: Jag kan tänka mig att det dyker upp tillfällen då man vill fråga eller kommentera något. Har du någon idé om hanteringen av det? Ska man ta det i tråden, annan tråd eller kanske inte alls?

Lycka till och stort grattis!
              /Jimmy
              Tjena. Jag gillar också projektloggar, och därför tänkte jag bidra. Tidigare bra respons från vintermektrådarna, så det är bara att skriva på liksom.

Frågor, kommentarer och annat ni vill lätta era hjärtan med, är varmt välkomna i denna tråd. Jag svarar.
              Last edited by Hagenblad; 06-04-2007, 10:10 PM.

Comment

I helgen så kommer förhoppningsvis hojarna att plockas ihop och göras iordning för att kunna börja köra dom lite.

Skillnaden mellan hagenblads och min är att det jag kommer att köra på är lite nyare.

Var ute en rolig träningsrunda på min 525:a igår. Har hittat ett endurospår mitt ute i ingenstans som är hyfsat välgjort men det är aldrig någon som kör där...

Comment

Originally posted by Green View Post
                  Har hittat ett endurospår mitt ute i ingenstans som är hyfsat välgjort men det är aldrig någon som kör där...

Japp, jag blir svettig bara jag tänker på den rundan....
                  XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Var där ute igår och upptäckte hela spåret. Körde 3 varv sen var jag trött så jag åkte hem.

Det vi körde var ungefär 1/3. Riktigt jobbigt spår där det knappt finns ett ställe att gasa ut.

El Presidente: Jag tar gärna med dig ut där snart igen :) Inte skylla på den tjocka grisen denna gången också

Comment

070607: Idag kändes revben och annat så ok att det i alla fall kunde lyftas lite skrot hemma. Känns helt fel att vara passiv, och kroppen kliar av überschussig energi. Liksom Silas i davinci-koden behöver min kropp späkas ren med fysisk smärta, men att utöva det i TV-soffan känns inte som man vinner ökenrallyn på asså. I helgen kommer Green upp och vi skall se om inte vi kan pilla ihop mopparna.

Comment

Varnärhus

Coolt - Hagenblads väg mot ökenrally - när får vi se dig i Dakar :)

Sedan kan du ge ut dina memoarer - från SOE-nybörjare (läs på hemsidan om Hagenblads tid som rookie :) ) till Paris Dakar ? ;)

När skall detta lopp i Australien gå av stapeln

/K
                        Suzuki DR 650SE -97

Comment

Glöm inte att samla på dig material så ev någon mctidning kan ta del av drömåkningen.

Borde det inte bli lite av en dokumentär som det där killen som är vän med Ewan Mcgregor och körde sitt första Dakar. Man fick följa med från första stunden då denne skulle vägas och trimmas av dess kropp!
                          Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                          www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by Tolan View Post
                            Borde det inte bli lite av en dokumentär som det där killen som är vän med Ewan Mcgregor och körde sitt första Dakar. Man fick följa med från första stunden då denne skulle vägas och trimmas av dess kropp!
                            Charley Boorman...stackarn kommer alltid vara känd som 'han som åkte med Ewan McGregor du vet?'. :D

Faktum är att en videodagbok vore riktigt kul. Jag kan offra mig och vara kameraman under tiden i Australien.

Comment

Originally posted by cub View Post
                              Charley Boorman...stackarn kommer alltid vara känd som 'han som åkte med Ewan McGregor du vet?'. :D

Faktum är att en videodagbok vore riktigt kul. Jag kan offra mig och vara kameraman under tiden i Australien.
                              Och jag kan vara fotograf!

Rolig läsning för övrigt.

Hoppas den där växthusefekten kan skynda på lite så vi får öken här i Sverige snart.
                              Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Working...
                              X