Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och ny lagstiftning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Terrängkörning och ny lagstiftning

Hej!

First things first: Jag är ännu inte någon offroad entusiast (men kanske man kan lära sig att bli det), därför tänkte jag fråga er som experter.

Det pågår just nu en utredning om huruvida man behöver anpassa lagstiftningen kring terrängkörning. Detta mot bakgrund av att den nuvarande är lite för gammal och att antalet fordon ute samt tekniken har utvecklats.

Vi från SMC får också lämna våra synpunkter kring detta, men innan mina kollegor och jag gör det tänkte jag att fråga er vad man bör ta hänsyn till, och vad man helst ska undvika att det ska hända.

Utredningen är ganska maffig om man får säga så och det finns många aspekter man tar hänsyn till men framförallt djur och natur. För den extra intresserade finns länken här: https://www.regeringen.se/rattsliga-...12/sou-201967/

Tack på förhand för era konstruktiva synpunkter!

Hälsningar
    Christian/SMC

Skummade igenom detta och uppfattar det så att det i princip bara blir tillåtet för snöskotrar att köra på allmän skoterled mot avgift, friåkningen förbjuds förutom på avsedda platser samt att det blir skatt på snöskotrar. Inte så stora förändringar för barmarksperioden som jag tolkar det.

Comment

Originally posted by oden View Post
      Skummade igenom detta och uppfattar det så att det i princip bara blir tillåtet för snöskotrar att köra på allmän skoterled mot avgift, friåkningen förbjuds förutom på avsedda platser samt att det blir skatt på snöskotrar. Inte så stora förändringar för barmarksperioden som jag tolkar det.
      Tack! Tänkte ungefär samma. Men nu när jag väl har det här forumet. Finns det någonting som ni vill att man ska tänka på när man svarar på det? Ju mer synpunkter jag kan få desto bättre blir svaret.

Comment

Originally posted by SVMC View Post

Tack! Tänkte ungefär samma. Men nu när jag väl har det här forumet. Finns det någonting som ni vill att man ska tänka på när man svarar på det? Ju mer synpunkter jag kan få desto bättre blir svaret.
        Jag vill se ett totalförbud för motorbåtar och speciellt vattenskotrar i Stockholms skärgård. Jag blev så himla upprörd över hur illa en del betedde sig och vilket oljud det var då jag var där på semester en gång och ville ha lugn och ro på en kobbe jag paddlade till med min kanot.

Comment

Jag skulle vilja att trängkörningslagen försvann istället.. Eller återgår till va de va innan den infördes 1975...

Comment

Borde väl omfatta även MTB-åkare, de far fram i princip varsomhelst utan någon direkt hänsyn till människor eller djur.

Comment

Med tanke på det intresse som finns för att framföra olika motorfordon i terrängen så vore det bra med leder för MC/ATV.
              Motsvarande skoterlederna.
              Det är trist att endast miljömuppar och fotbollsnördar får sina intressen tillgodosedda.

/ Tommi

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Originally posted by LasseA View Post
                Borde väl omfatta även MTB-åkare, de far fram i princip varsomhelst utan någon direkt hänsyn till människor eller djur.
                Nu cyklar jag gärna själv, men har absolut iakttagit mycket trångsynthet i dom leden (mtb åkare).

Dvs de skyller all förstörelse i skog och mark på motorburna, men reflekterar väldigt lite över hur de själva sliter på skog och mark. Behöver inte vara raketforskare för att förstå att 1000 cyklister på samma stigar åsamkar stor skada. Min poäng, oavsett redskap, gång, cykel, mc så sliter det hårdare ju mer vi belastar utvalda leder.

Tråkigt om vi går mot en utveckling där alla typer av fordon/cyklar förbjuds i naturen. Vi är många som vill/önskar tillgång, och ju fler tillgängliga platser vi har ju mindre slitage på varje enskil plats. Givetvis med respekt för djur och mark, i synnerhet skyddad mark.

Comment

Tycker som någon nämnde tidigare att det skulle vara kul om man kunde få till någon form av "MC leder", kanske en möjlighet att kunna avnäda en del skoterleder på sommaren? för idag är ju enda alternativet enduro träning/tävling om man vill köra offraod. Då för de som är lagda mer åt adventure hållet finns det inga lagliga laternativ om man skulle vilka köra offroad/lättare enduro. Det närmaste man kommer är väl traktorvägar.

Visst slits det ju mer av en MC än en MTB och om det är få och populära ställen kommer det ju att slitas snabbare men det kanske går att lösa någon form av finnansiering av detta? Bara tänker högt nu...

Comment

Vi får väl hoppas att det inte blir som på Åland, tror det gäller även övriga Finland:

Ny trafiklag på gång mot onödigt körande
                    Kör du planlöst omkring med din bil, moped eller traktor. Då kan du i framtiden få en ordningsbot på 100 euro av polisen. Det säger den nya trafiklagen som är på gång.
                    – Jag tror nog inte vi kommer att märka så mycket av det, säger överkommissarie Benjamin Fellman.

Comment

Working...
                    X