Announcement

Collapse
No announcement yet.

SOE behöver driftas

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag har SOE att tacka för mycket roligt och jag försöker bidra till SOEs överlevnad med små strån ibland, och jag skummar nya inlägg dagligen. Jag har ett FB-konto som jag i stort sett inte använder och av det lilla jag kikar in där ibland tycker jag bara det andas oöverskådlighet och en enda stor röra jämfört med SOEs forum.

(Inom parentes kan jag nämna att jag lagt ribban för att acceptera så kallad ”vänskap” på Fejan på den nivån att man ska ha gått i mål antingen i Kåsan eller i Dakar för att jag ens ska överväga att acceptera en vänskapsförfrågan. Det är väl en av orsakerna till att jag bara har en enda FB-vän… ..fast det kan i och för sig finnas andra orsaker!! Rätt kul förresten att bara ha en enda FB-vän, inte så många i den skaran...)

Angående SOE tänker jag så här:
    Kan det vara för att det är gratis som det inte blir så attraktivt och som antal inlägg och utlysta körningar med mera minskar? Det som är gratis blir ju liksom var mans egendom, det blir ingen exklusivitet och inget värde i det. Om man i stället tänker sig ett medlemskap, och varför inte medlemskap i grader? Först en basnivå för en årlig femtiolapp eller hundring där man kan läsa och ta del av rapporter, kåserier och se vad som försiggår i största allmänhet. Kanske läsa mektrådar med mera?

För 300-400 pix(?) i årsavgift uppgraderar man sig och får tillgång till mer av SOE, typ möjlighet att se utlysta körningar och andra tilltag, samt möjlighet att lägga ut egna påhitt, posta eget material, kunna annonsera och så vidare?

Men jag inser samtidigt att allt detta inte fixar och sköter sig självt ens om SOE får in lite pengar, det måste till någon begåvad eldsjäl också. Det finns ett i mina något lördagsskumma ögon lite intressant erbjudande från Oden bakåt i denna tråd…

Förresten, en vägvisning kan ju vara hur många som deltar i denna omröstning. Nu är det ca 900 visningar, 28 inlägg och 51 pers har röstat. Det totala antalet röstande verkar litet i förhållande till visningarna. Kanske röstantalet kan ge en fingervisning om hur många som bryr sig över huvud taget? Det blir till att avvakta och se i så fall, men det bleve väldigt tomt och trist om inte SOE funnes.

Calle: Du kanske skulle ställa frågan rakt ut, fråga vad folk skulle vara beredda att betala per år för att få ha SOE kvar i livet? En fråga typ, är du beredd att pröjsa 50:-, 100:-, 200:- eller 500:- för att SOE inte ska släckas ned.

Så tänkte jag idag, men jag har tänkt fel förr / Edman

Comment

Originally posted by Kolja View Post
      Målet bör inte vara att nå massorna - utan att nå rätt personer. SOE behöver inte engångsbesökare som ställer samma frågor om och om och om igen....
      Den inställningen bidrar bara till att SOE sakta tynar bort. En förstabesökare, oavsett fråga, som blir vänligt bemött och får svar på sin fråga återkommer. Just nu känns det lite som en klubb för de redan insvurna. Enkla frågor från gamla rävar svaras gärna på, där svaren i sig kan vara än mer intetsägande, men frågor från någon med bara en handfull "inlägg" ignoreras. Det finns dock några vänliga själar som alltid ställer upp på dessa frågor.
      SOE är perfekt som en kunskapsbank där man kan leta bland gamla trådar, men så mycket nytt tillför den tyvärr inte. Det som dryftas här sker ju uteslutande mellan de som hängt här sedan "begynnelsen". Häri ligger nog en del av förklaringen till att så många tittat på denna tråd, men desto färre röstat och svarat i den. Som "ny" räknas ju ens åsikt inte riktigt...
      Gamla förhållanden
      ------------------------------
      KTM EXC 250R -05
      KTM 950 Adventure -05
      Kawasaki KLX250 -09
      Yamaha XTZ660 -96

Comment

Jag stöder en oberoende dokumentärskapare på något som heter Patreon.

Där kan du välja att stödja kreativa människor månatligen och ge dem en inkomst.

Låt oss upprätta ett sådant konto, exempelvis $2/mån för vanligt medlemsskap och kanske $15 om du vill ha förtur till de 10 första platserna i en körning.

På det viset får SOE in alla stålar som krävs för att faktiskt kunna ge de som jobbar nån form av klok ersättning mer än bara äran (räcker väl till lite däck, olja etc.), vi kan skapa en återväxt bland nya åkare, för det är ibland väldigt svårt att hinna med då körningarna ibland är i princip fulla innan de kommer ut på forumet.

Är det någon som inte har råd med 20 spänn i månaden för det som borde vara Sveriges hetaste hojforum?

Hur kul det än är att lägga ner sin själ för något man brinner för, så måste det kosta något.

Vi pratar om 4 krogöl per år i pengar, 3 dagens.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Comment

Jag kan gärna tänka mig att bidra med en slant för att hålla denna kunskapsbank igång. Jag postar inte mycket, men läser desto mer. Detta är ett fantastiskt bibliotek!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Comment

Kan skrota FB vilken dag som helst men SOE är jag gärna med och stöttar på bästa sätt.
            Vill inte tappa Rally-trådar, soekörninar, mektips och annat livnödvändigt.

Peter

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
              Denna sida har parat ihop vänner, organiserat tävlingar, startat upp kollektiv, fått Svenskarna ut på den internationella rally raid-arenan och bidragit till otalet bra grejor, för att inte tala om all bra information här. Har väldigt svårt att se att t ex Facebook kan ersätta det du behöver söka på. Reklamfritt har alltid varit planen och jag ser ingen anledning att vika från det än. Som jag ser det finns det gott om pengar inom offroad och det kommer lösa sig. När SOE köpte sin egen hårdvara (server) gick det som smort utan reklam. Nu behöver vi hitta degen, men jag ser inga problem att få in dem. När omröstningen är klar kommer jag kolla prislapp och lösa det på snabban. Frågor på d?
              Svar nej .

Sent from my iPåne
              Carla

Comment

Som nybliven pensionär kan jag tänka mig att lägga någon timme i veckan på att hjälpa till med SOE/sidan. Får väl köra en extra sväng innan jag byter bakdäck för att finansiera ett medlemskap. Ett sätt att finansiera, utan reklambanners, är att ha en tråd för kommersiella inlägg där det kostar att posta. Känner att gränsen för vad som är en kommersiell körning eller inte är suddig.

Comment

Det här löser vi. Vi har garanterat kompetensen och kapitalet.

Hur hanteras driften idag? Ser ut som att den snurrar på en VPS/co-lo hos GleSYS?
                  Vad är planen? Flytta driften helt, eller pyttsa upp ett par kronor för att fortsätta låta den snurra vidare på befintlig lösning?
                  Piffa till Wordpress-sidan samt uppdatera vBulletin vore lämpligt. Ni kan nog alla utgå från att era lösenord finns hos kineser vid det här laget, versionen vi kör är full av säkerhetshål.
                  Det finns flera prisvärda alternativ för hosting där totalsumman för driften inte är många kronor per år. Jag bidrar gärna med såväl peng som kompetens kring det tekniska.

Utan SOE hade jag fortfarande trott att MC skulle köras på släta asfaltsvägar och att jorden var platt.
                  Utan SOE skulle det troligtvis inte finnas något svenskt rally-community, samt roadbook-navigering vara något att läsa om på lokala runstenen.
                  Lägga ner är inte ett alternativ.

Comment

Är inne på SOE minst ett par ggr/dag. Haft massvis med roliga körningar med SOE och gillar den trevliga andan. Hoppas på att man kan komma till Nora-Mikaels läge (pensionär) så att man får lite mera tid till grusåka. Bidrar gärna med en sudd stålar/år, är tyvärr ingen datahacker så där är möjligheterna till praktiskt stöd noll.

Comment

Jag betalar gladeligen för att ha kvar SOE!
                      I princip "name your price"

Är pga denna sida jag skaffade endurohoj samt att man träffat/träffar väldigt bra folk genom den. Både på körningar i Sverige och tex rallyn utsocknes. Plus all info som finns lagrat, många gånger man googlat och det slutar med att lösningen finns här.

Comment

Självklart ska SOE vara kvar.
                        Vore bra att veta lite vad planen är, Oden har erbjudit sig tidigare i tråden och han har både kompetensen och prylarna som behövs för att hålla SOE rullande.
                        Eller måste det vara en kommersiell aktör som driver siten för pengar, isåfall - vanligt webhotell eller VPS-lösning?

Börjar vi kräva pengar för medlemskap så går nog SOE i graven rätt snart då väldigt få vill betala för tillgång till ett forum där man inte är inarbetad.. så ska det betalas ska det vara på frivilligbasis tror jag.

Comment

Oden: Ring mig vid tillfälle.
                          Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

jag tycker forumet är delvis flummit å rörigt. Den som ska ta över hanteringen bör inte vara vem som helst. Kanske också är det dags att utse lite nya admins? Jag hänger för sällan på soe men sidan forumet behöver städas upp på alla "hej jag är ny" trådar och sålda annonser som ligger kvar

"Grussnack" verklar handla om allt mellan himmel å jord som har med motorcyklar å göra....flummit.

"Körningar" är den som fungerar bäst. Åks det nånstans så står det nästan garanterat där. Problemet är bara att folk skriver om körningar i de andra trådarna på forumet med, å då missar man det. ALLT som har med åkning grus lr cross lr enduro lr resor borde ligga där så man hittar det. Många åker mer än 1 gren å skönare om allt står på samma ställe.

"säljes" å köpes" gamla annonser som inte får så mycket uppmärksamhet glöms fort bort, säljaren lägger varken ut mail eller telefon. Oseriösa annonser så in i helvete ibland. Ofta utan bilder. Ta betalt 20 kr så slipper vi allt onödigt trams där. Sen annonser som är sålda å aldrig försvinner utan ligger kvar, f*tta var arg jag blir på sånt...Skärpning!!!

"körteknik" finns väl 1000 youtube videos på hur man åker hoj. började åka hoj år 2000 å inte satt jag å läste mig till hur man åker på bakhjulet lr vad det nu kan vara. Hursomhelst finns det andra diskussionsämnen som bör lyftas fram MER än något som "körteknik", körteknik kan gott vara en undertråd till något annat.

"Mek ock teknik" diskuteras redan i varje hoj specifik tråd. Känns lite tårta på tårta i min värld.

Enduro Motocross - njaaa då jag hängt på enduromx i väldigt många år så skulle jag aldrig snacka motocross på detta forum, finns bättre forum för sånt. Inge illa menat men har inte blivigt särskilt "impad" av vad folk kan här om cross å endurohojar. Soe.se är mer för förarna och hojarna som inte går varv efter varv på cross å endurobanorna, min åsikt. Sen måste det inte vara så, gör väl inget om det finns en sån avdelning på forumet men som sagt, det finns bättre forum att diskutera sånt.

MEN ALLA TYCKER JU OLIKA så här har ni bara lite konktreta förslag på förbättringar. Hoppas forumet utvecklas om ni tänker satsa vidare på det.

Comment

Efter 15 års troget SOE-surfande så betalar jag gladeligen någon hundring per år för att ha tillgång till den oändliga kunskap som finns här! Det är som att ha en interaktiv mekhandbok till alla hojar som någonsin byggts för att fungera utanför asfalten.

Alla de timmar man drömt sig bort med hjälp av fantastiska historier, reseberättelser och körningsrapporter är ju värt mer än någon hojtidningsprenumeration i världen!

Jag tror att försäljning av t.ex. SOE T-shirts och klistermärken kan vara ett alternativ? Borde ju dessutom gå att leja ut på någon firma för att ingen ska behöva arbeta ideellt med det?
                              Expert på att "hitta vilse"!

Comment

Slänger gladeligen upp nån hundring på periodisk basis för att säkra driften av detta eminenta forum.
                                Vill man undvika att stänga ute folk som inte lägger en slant så kan man istället för att begränsa funktionalitet och access göra som så att man lägger till en liten "skatteuggla" i vänsterkanten för de som betalar?
                                För pedagogikens skull, det är bra att bidra, bra saker kostar litet grann.
                                Sen kanske det är svårimplementerat i praktiken och kostar mer än det smakar.

Comment

Working...
                                X