Announcement

Collapse
No announcement yet.

SOE behöver driftas

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dagen har kommit då jag påbörjar en permanent flytt till Luleå vilket innebär att jag inte längre har möjlighet att drifta detta forum till noll kostnad. Jag kan ha ett helt rack utan kostnad i Gällivare men det blir 2x24mil att åka Luleå <-> Gällivare, dessutom börjar servrar och annan hårdvara bli till åren och att ersätta detta kommer att kosta för mycket. Som det verkar finns inga möjligheter att till rimlig kostnad hyra serverplats i Luleå och då känns det rätt att helt enkelt avsluta detta kapitel.

Jag hjälper till med flytten i mån av tid men ser helst att en annan kompetent person sköter allt detta och tar kommandot.

En lösning måste hittas snarast eftersom jag kommer att släcka ned infrastrukturen helt vilket även påverkar mina egna domäner.

Comment

OK, så vad behövs? Serverplats?
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Det som behövs är en (virtuell) server med en bra och supportad linuxdistro, typ 200gb utrymme och 16gb ram, 4 processorer. Hälften av den prestandan går också bra men just nu upptar forumet ungefär 20GB. Det går även bra med OpenBSD, FreeBSD osv. Forumet klarar max php-7.1 som lever ett år till, sedan blir det problem med säkerheten. Forummjukvaran måste uppgraderas eller migreras till något bättre. Det går även bra med någon supportad MS Windows server version.

Har en liten diskussion på facebook och one.com har en deal på 28:- + moms per månad, obegränsad trafik MEN varningsflaggor restes ganska omgående angående det där med "obegränsad". De förbehåller sig rätten att själva avgöra otillbörlig användning och/eller skicka räkning på extra trafikkostnader.

De svenska aktörerna som Binero, Glesys mfl. är hutlöst dyra för samma tjänst och har fasta trafiktak.

Som jag tidigare rapporterat så kan vi hyra ett helt rack på Hydro66 i Boden med grundpriset kring 4000:-/månad. Något annat finns inte att tillgå, vad jag vet i fyrkanten.

Ni andra får gärna söka alternativ men gör grundlig research och presentera det i denna tråd.

Comment

Sjukt tråkigt.

Man märker det överallt att forumens tid är på väg att helt fasas ut. Facebook i all ära, men den skiten kan inte helt ersätta en härlig vBulletin när den är som bäst. Enkelt att hitta och följa trådar, bra ordning och reda.

Jag bidrar gärna med dollars, men kan inte hjälpa till med drift eller underhåll.
          Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Originally posted by Mahhbechh View Post
            Sjukt tråkigt.

Man märker det överallt att forumens tid är på väg att helt fasas ut. Facebook i all ära, men den skiten kan inte helt ersätta en härlig vBulletin när den är som bäst. Enkelt att hitta och följa trådar, bra ordning och reda.

Jag bidrar gärna med dollars, men kan inte hjälpa till med drift eller underhåll.
            Håller med till fullo och tycker någon form av månads eller årsavgift skulle vara helt ok. Reklam har ju diskuterats förut, men det är väl svårt att lösa på ett "lagom" sätt.

Comment

Det blir strömavbrott idag 23:00 till 04:00 imorgon.

Comment

Forumet har 14077 medlemmar varav 791 är "aktiva". Av dessa har endast 104 personer svarat på denna undersökning och sedan har inget hänt på nästan 2 år eftersom Oden har tagit på sig att sköta allt själv gratis, vilket han ska ha en eloge för. Men alla ni andra då? Bara snack! Ingenting händer ju. Vad är problemet?

Nä, fram med vad som behövs i VPS-väg och så en Paypal-länk eller liknande så slängar jag in ett par tusenlappar direkt så forumet kan överleva. Jag vägrar nämligen använda Facebook och liknande och vill ha kvar diskussionsforum, denna utdöende plattform.

Comment

OBS. Om man väljer en vanilla php-stack som följer med exempelvis CentOS 7 så undelhålls den till 2024, men då får man dras med gammal patchad php-5.4.15. Kort sagt så kan man ta en vanlig distro som då underhålls av Redhat, Ubuntu eller OpenSUSE. Dessa ser alltså till att plugga igen säkerhetshål i php. De flesta användare gör ju på detta sätt.

Comment

Ska flytta infrastrukturen strax vilket betyder ett driftstopp på x antal timmar.

Comment

Originally posted by Mahhbechh View Post
                      Sjukt tråkigt.

Bidrar gärna jag också, men i dagsläget är det med dollares....

Originally posted by GöranKLE View Post
                      Håller med till fullo och tycker någon form av månads eller årsavgift skulle vara helt ok. Reklam har ju diskuterats förut, men det är väl svårt att lösa på ett "lagom" sätt.
                      Reklam har ju även problemet att majoriteten av människor använder ad-blockers. =(
                      Vit KTM FE 350 2019
                      ----------------------------
                      KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                      KTM 300 EXC Six Days 2013
                      KTM 450 EXC-R 2008
                      Suzuki 450 RM-Z 2008
                      KTM 450 EXC-R 2008
                      KTM 250 SX/F 2007
                      KTM 450 EXC-R Factory 2007
                      KTM 450 EXC-R 2006
                      KTM 250 EXC 2004
                      KTM 250 EXC 2000
                      KTM 200 EXC 2000

Comment

Jag bidrar gärna, tyvärr bara med pengar, men sätt i ens profil hur mycket som man bidragit med så kanske ens ord väger tyngre än random troll som startar nya olje- eller inkörningstrådar hela tiden....

Swish?
                        Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Kan absolut tänka mig att bidra med en liten slant för att hålla forumet levande. Avskyr reklam så betalar hellre lite grann för att slippa det.
                          //Mattias Nowak
                          Gasgas EC300 2001

Comment

Ovissheten kring ämnet och min del i detta kan ha löst sig nu.

Från 11/2 börjar jag växeljobba på prov. En vecka i Jokkmokk, nästkommande vecka i Luleå.

Ni som utan eftertanke brukar utbrista "det är ju bara att flytta!", jo tjena.

Comment

Originally posted by oden View Post
                              Ovissheten kring ämnet och min del i detta kan ha löst sig nu.

Från 11/2 börjar jag växeljobba på prov. En vecka i Jokkmokk, nästkommande vecka i Luleå.

Ni som utan eftertanke brukar utbrista "det är ju bara att flytta!", jo tjena.
                              Kul att internet och distansjobb äntligen verkar ha nått Luleå! Kämpa på.

Comment

Jag skulle vilja få spons att köpa två 1TB SSD diskar till servern som kör detta forum. Jag kollade idag och hittade för 1590kr/st.

https://vpcb.se/datorutrustning/79-s...s-garanti.html

Swisha gärna en summa till xxxxxxxxxxxxxxxxxx och skriv här i tråden. Eller hur denna insamling ska gå till?

Jag har idag köpt 120GB SSD diskar till systemet men det var inte så dyrt. Jag kör speglat, systemet på 2 diskar och virtuella hostar på två andra diskar.

Insamlingen avslutad, se senare inlägg.
                                Last edited by oden; 4 weeks ago.

Comment

Working...
                                X