Announcement

Collapse
No announcement yet.

SOE behöver driftas

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det blir en brutal skillnad på storleken på mysqldumparna men framförallt tidsvinsten på flera timmar varje gång.

-rw-r-----. 1 root root 18G 30 dec 11.42 vbulletin-2017-12-30.sql.gz
    -rw-r-----. 1 root root 326M 31 dec 15.17 vbulletin-2017-12-31.sql.gz

Det är alltså inga binärer i sqldumpen mer, därför komprimeras filen från 1,6GB till 326M

Comment

Bytte just från php-7.2.0 till php-7.1.12 eftersom 7.2.x inte stödjs av vBulletin 4.2.5.

Yttermera så verkar det troligt att vBulletin 4.2.5 är den sista versionen av v4 där all support upphört. En död fisk mao. De vill att man uppgraderar till v5 (klokt nog hämtade jag även vb5_connect_5-3-1_VBFD52D5B1.zip som ingick i köpet av uppgraderingen).

https://www.vbulletin.com/forum/foru...fixes-combined

Det var ju piss eftersom jag flyttade sajten och uppgraderade 9/7 -17 tror jag och denna postning är daterad 26/7 -17. Hur kan man sälja en uppgradering till v4.2.5 kring 1/7 -17 och knappt en månad senare flagga för att det troligen är den sista uppdateringen? Begära pengarna tillbaka?

Jag skulle rekommendera att migrera till en opensource lösning. Är det någon som har tittat på exempelvis bbPress som är ett tillägg till wordpress?

https://bbpress.org/

Det lilla jag läst om vb5 connect är att det inte finns verktyg för att migrera till någon annan lösning som exempelvis bbPress.

Comment

Finns det verktyg för att migrera från nuvarande version till någon open source lösning?
        Gillar open source, men finns det inga verktyg så verkar vbulletin 5 vägen att vandra så att vi får med allt data, inlägg, bilder etc.

/Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
        Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Det verkar som att man kan migrera till bbPress. Vid tillfälle ska jag prova detta och se om det är ett alternativ. Välkomnar hjälp kring detta och kan tillhandahålla en klon att labba med.

Comment

Annars är phpBB ett populärt alternativ

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Comment

Forumet körde phpBB för 10-15 år sedan, men byttes till vBulletin.
              Jag har ingen koll på hur det har utvecklats, är säkert mycket bättre nu.

Comment

Får upp "Fedora test page" när jag surfar in på www.soe.se
                Upptäckte också att jag inte kan ladda upp bilder längre, väljafil dialogen kommer upp, väljer fil, trycker ladda upp, filen verkar laddas upp men inget mer händer.

/ Tommi
                Attached Files

Comment

Angående ladda upp filer. Jag tror att förändringar har gjorts i Firefox, Chrome mfl. som gör att den flashbaserade filhanteraren har slutat fungera.

För att komma runt detta har jag bytt till den ajaxbaserade filhanderaren. Det borde hjälpa.

Comment

Angående problemet med www.soe.se måste jag återkomma om det, pillar till helgen i mån av tid.

* http://soe.se/ <- funkar
                    * https://soe.se/ <- funkar ej
                    * http://www.soe.se/ <- funkar ej

Comment

Får inte upp formuläret för att ladda upp bilder. Webläsaren är Chrome.
                      Funktionen "vad är nytt" strular lite för mig, den sorteras konstigt och rubrikerna kan ej tydas.
                      Chrome även där om det spelar någon roll.

Vill inte vara den gnälliga otacksamma typen, men om admins inte känner till bekymren kommer de ju kvarstå.

Tacksam över att vårt fina forum fortf lever vidare!
                      Slide in - Burn out

Comment

Originally posted by oden View Post
                        Det verkar råda en missuppfattning att drift och administration av själva mjukvaran vBulletin är samma sak, det är det inte.

Detta forum behöver en administrator som sköter om forumet, dvs. att administrera mjukvaran vBulletin.

Jag sköter om drift av hårdvaran och underhåll av operativsystemet. Det slumpar sig som så att jag har lång erfarenhet av det. Jag har underhållit AMP-stacken i Mandriva Linux / Mageia Linux i tiotalet år men väljer CentOS 7 (med NSA SELinux aktiverat) för affärskritiska serverimplementationer samt en egen AMP-stack som går att installera härifrån: https://nux.se/repo/amp/

AMP-stack = Apache, MySQL, PHP programsvit.
                        Hej alla!
                        Kan vi inte skramla lite och hyra in en konsult nån timme för att fixa det buggar som finns?
                        Med vänlig hälsning
                        Andreas

Comment

Originally posted by Ante_H View Post
                          Hej alla!
                          Kan vi inte skramla lite och hyra in en konsult nån timme för att fixa det buggar som finns?
                          Med vänlig hälsning
                          Andreas

Självklart en bra idé för att säkerställa forumets framtid.
                          Eftersom jag personligen inte kan tillföra någon kunskap om driften ställer jag gärna upp med en slant.
                          Slide in - Burn out

Comment

Linan har uppgraderats till 100/100 men jag tvivlar att någon märker det

Comment

Originally posted by oden View Post
                              Linan har uppgraderats till 100/100 men jag tvivlar att någon märker det
                              Jorå, breställen blir bra mycket fetare nu..

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

Comment

Av en slump såg jag att jaag inte kunde ladda upp en bild, det har nog att göra med "php_admin_value upload_max_filesize 20M" som nu är just 20 mb.

Comment

Working...
                                X