Announcement

Collapse
No announcement yet.

SOE behöver driftas

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag trodde i min naiva enfald att det skulle vara skitlätt att hitta colocation i fyrkanten (Boden, Luleå, Piteå) eftersom där finns ALLT (sägs det). Lunet och Fortlax svarar inte ens på mail. Hydro 66 som är världens overkill kan hjälpa till men som väntat minst 4kkr i månaden.

Söker fortfarande en lösning och emottager tacksamt tips som leder till något till rimliga pengar.

Comment

Något är knas med www.soe.se, sidan ser inte ut som den ska.
      Click image for larger version

Name:	www_soe_se_trasig.jpg
Views:	1
Size:	169.6 KB
ID:	849547

/ Tommi
      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Hur ska man göra för att ladda upp bilder?
        Har testat olika OS (Win 7, Win 10 samt iOS (iPad) ) utan framgång samt olika webb-läsare (FF, Edge, Explorer, Safari samt Chrome) - helt utan framgång.
        Ett fönster öppnas där det är tänkt att man ska välja bilder för att ladda upp men sedan händer inget. Rutan förblir orange utan möjlighet att klicka, ladda upp eller ens någon text.

Vad att göra??
        XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Name:	KTM Logo by limitless-design on DeviantArt.jpg
Views:	2
Size:	290.4 KB
ID:	849564

Jag kör CentOS 7.4 med Firefox ESR 52.4.0 och har inga problem.

Comment

Name:	tux-158547_1280.png
Views:	2
Size:	387.1 KB
ID:	849566

Jag kör CentOS 7.4 med Google Chrome 62.0.3202.89 och har inga problem.
            Attached Files

Comment

Hantera bifogade filer funkar ej.

Comment

Name:	sketch-1510220787887.png
Views:	1
Size:	123.3 KB
ID:	849567

Den orange rutan funkar inte för mig heller, den heter väl något i stil med redigera bifogade filer och kom ihåg allt jag laddat upp. Den stannar i orange mode.

Inringad knapp på bifogad bild funkar dock.

Comment

Originally posted by Flanz View Post
                  [ATTACH=CONFIG]84760[/ATTACH]

Den orange rutan funkar inte för mig heller, den heter väl något i stil med redigera bifogade filer och kom ihåg allt jag laddat upp. Den stannar i orange mode.

Inringad knapp på bifogad bild funkar dock.

Ahaa...
                  NU fick jag det att funka - bug o bock, uppskattas verkligen!
                  XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

En fråga bara angående forumet..
                    Måste man ha tapatalk för att det ska fungera som det ska? Buggar en hel del via webläsaren.
                    mvh
                    Andreas

Comment

En liten heads-up.

I fredags vid 15:00´ish fick jag veta att de planerar en förändring jag inte tidigare visste om iom. att Teracom åker ut som kommunikationsoperatör v49 och ersätts av IT Norrbotten. Jävligt irriterande, men det är ju iaf. trevligt att de överhuvudtaget hörde av sig, om än i sista sekunden. Välkommen till glesbygden. Alltså, grejerna är i Jokkmokk och jag jobbar i Luleå på veckorna (2x17 mil).

Imorgon 4/12 08:00 ändras GATEWAY till
                      194.237.231.17
                      samt NETMASK till 255.255.255.240 på servern som kör *.soe.se.

Har vi tur så hinner ingen märka något problem.
                      Last edited by oden; 12-03-2017, 10:08 PM. Reason: oops. ser att jag visst glömt installera ntp på servern :-)

Comment

Det verkar råda en missuppfattning att drift och administration av själva mjukvaran vBulletin är samma sak, det är det inte.

Detta forum behöver en administrator som sköter om forumet, dvs. att administrera mjukvaran vBulletin.

Jag sköter om drift av hårdvaran och underhåll av operativsystemet. Det slumpar sig som så att jag har lång erfarenhet av det. Jag har underhållit AMP-stacken i Mandriva Linux / Mageia Linux i tiotalet år men väljer CentOS 7 (med NSA SELinux aktiverat) för affärskritiska serverimplementationer samt en egen AMP-stack som går att installera härifrån: https://nux.se/repo/amp/

AMP-stack = Apache, MySQL, PHP programsvit.

Comment

Som oftast så får jag "Database error" när jag ska försöka läsa mina PM.
                          Win 7, Firefox
                          XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Originally posted by El Presidente View Post
                            Som oftast så får jag "Database error" när jag ska försöka läsa mina PM.
                            Win 7, Firefox

Fixat.

Comment

Originally posted by oden View Post
                              Fixat.

Bug o bock, funkar som det ska nu kan jag rapportera!
                              XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Har efter lite labbande hemmavid flyttat 72370 bifogade filer från mysqldatabasen till filsystemet och verifierat att det fungerar. Gjorde denna procedur alldeles nyss på den skarpa sajten.

Detta kommer att förenkla och snabba upp backup av sqldatabasen eftersom den minskade i storlek från 20GB till 1,6GB.

[root@n24 /]# du -s -h /var/lib/mysql/vbulletin /var/www/sites/forum.soe.se/webroot/forumfiler
                                1,6G /var/lib/mysql/vbulletin
                                18G /var/www/sites/forum.soe.se/webroot/forumfiler

Comment

Working...
                                X