Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa hoj som aldrig ställts på - går det att enduroregga? Verkar som LV-reg är går

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Köpa hoj som aldrig ställts på - går det att enduroregga? Verkar som LV-reg är går

Hej!

Ska kolla på en hoj som inte varit i trafik innan 2016. Säljaren kände tyvärr inte till de nya reglerna och missade att ställa på hojen.

Funderar på vilka alternativ som finns för försäkring för en sådan hoj. Går den att enduroregistrera?
    Blir en enduro som egentligen är lv-mässig nu i praktiken (byråkratiskt) en cross?

Borde inte vara några problem att enduro registrera den. Men kolla först med Svemo om du vill vara säker.

Comment

Testade att ställa på (nya reglerna till trots). Till min stora förvåning gick det fint. Nästa besiktning 2021 :)
      Antingen uppfyller hojen i fråga EURO 4 eller så är transportstyrelsens system inte uppdaterade med de nya reglerna än.
      Last edited by XR6R; 01-29-2017, 10:37 AM.

Comment

Detta har jag missat, eller glömt. Minns att jag läst det tidigare men glömde uppenbarligen av det.

Efter att jag nu läst reglerna är det solklart att den _inte_ ska gå att ställa på.
        Måste fixa försäkring innan jag kan prova att ställa på den, testar i morgon.

Gäller en GasGas EC200 2013.

Comment

Originally posted by tophat View Post
          Detta har jag missat, eller glömt. Minns att jag läst det tidigare men glömde uppenbarligen av det.

Efter att jag nu läst reglerna är det solklart att den _inte_ ska gå att ställa på.
          Måste fixa försäkring innan jag kan prova att ställa på den, testar i morgon.

Gäller en GasGas EC200 2013.
          går väl om den klarar euro4 kraven?
          4 STROKE FORCE
          husaberg fe450
          husaberg fs650e
          honda xr650r
          gasgas ec300
          gasgas ec250f

Comment

Originally posted by gbr View Post
            går väl om den klarar euro4 kraven?
            Den gör tyvärr inte det.

Originally posted by Transportstyrelsen
            Under fliken Fordonsidentitet visas uppgiften typgodkännandenummer. Om det finns en referens i miljöuppgifterna om Euro 4 för ditt fordon behöver du inte ställa på det före årsskiftet.
            Finns ingen referens till Euro4 under miljöuppgifterna.
            https://www.transportstyrelsen.se/sv...r-motorcyklar/

Comment

Den gick att ställa på.
              Jag gissar också på att Transportstyrelsens system inte är uppdaterade med nya reglerna. Hoppas att dom inte gör någon kontroll i efterhand bara.

Comment

Originally posted by tophat View Post
                Den gick att ställa på.
                Jag gissar också på att Transportstyrelsens system inte är uppdaterade med nya reglerna. Hoppas att dom inte gör någon kontroll i efterhand bara.
                Va bra!
                Ska nog väldigt mycket till för att "dra tillbaka" en påställning och i efterhand förbjuda ett inregistrerat fordon från att beträdas på väg.
                Även om man sällan (eller i princip aldrig) kör på väg kan det ju vara bra för andrahandsvärdet och dessutom bra för icke-officiella banor.

Comment

Är det någon som lyckats få dispens för att få en landsvägsreggad enduro påställd och godkänd utan att den varit påställd innnan -17?

Ringde Trafikverket och dom sa att man ska ansöka om dispens men ingen kommer säga något innan den godkänts eller ej.

Funderar på att köpa en -13 men måste kunna få den godkänd för gatan

Comment

Finns det ingen som har försökt att söka om dispens?
                    Det står på transportstyrelsen att man kan använda detta formulär för att ansöka om det: https://www.transportstyrelsen.se/gl....0.tsv7006.pdf
                    Men är lite osäker på vad man skall skicka med för papper och vad jag skall skriva för motivering.

Comment

Originally posted by lud909 View Post
                      Finns det ingen som har försökt att söka om dispens?
                      Det står på transportstyrelsen att man kan använda detta formulär för att ansöka om det: https://www.transportstyrelsen.se/gl....0.tsv7006.pdf
                      Men är lite osäker på vad man skall skicka med för papper och vad jag skall skriva för motivering.

Testa att bara ställa på först.

Comment

Originally posted by XR6R View Post
                        Testa att bara ställa på först.
                        Det gick fint att bara ställa på :)
                        Eftersom den tog i bruk nu, är det 4 år tills den behöver besiktigas!
                        Så det verkar som systemen ligger efter, så ni som fortfarande inte ställt på era fordon så har ni ännu chansen!

Comment

Working...
                        X