Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köra motorcykel utan körkort. Blir stoppad.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Köra motorcykel utan körkort. Blir stoppad.

Vill redan ut ovanstående begrepp 1 gång för alla.

Vad händer person som framför motorcykel på allmän väg utan A-kort? om polisen stoppar en.

1: Tappar personen B-körkortet?
    2: Vad blir böten?

Gör det skillnad om cykeln är försäkrad/besiktad.

Jag fick erbjudande igår att köpa en klenod, en Honda CB125 -79 för en obetydlig slant. Jag har inge MC-kort, så jag tänkte rycka skyltarna och "låsas" vara mopedförare, bara åka runt och putra på cykeln, mest till och från fiske i skogen på grusväg. Alt ta kortet nästa sommar om jag finner åkningen tilltalande.

Tacksam för svar.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

1. Nej, inte första gången då det endast blir olovlig körning
    2. 1500kr då de alltid döms lägsta varianten av dagsböter första gången.

Stoppad 1 gång = ta körkort eller bli av med ditt b-kort andra gången..

Sen är inte jag en moralpolis men man ska ju förstås komma ihåg försäkringsbiten om man kör in i nån annan osv men det visste du säkert redan

Comment

Vad får man för böter om man framför en cross på allamän väg?
      Inte inne i stan men på nån grusväg?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
        Vill redan ut ovanstående begrepp 1 gång för alla.

Vad händer person som framför motorcykel på allmän väg utan A-kort? om polisen stoppar en.

1: Tappar personen B-körkortet?
        2: Vad blir böten?

Gör det skillnad om cykeln är försäkrad/besiktad.

Jag fick erbjudande igår att köpa en klenod, en Honda CB125 -79 för en obetydlig slant. Jag har inge MC-kort, så jag tänkte rycka skyltarna och "låsas" vara mopedförare, bara åka runt och putra på cykeln, mest till och från fiske i skogen på grusväg. Alt ta kortet nästa sommar om jag finner åkningen tilltalande.

Tacksam för svar.
        Tänk dig noga för nu.

Renovera klenoden i vinter, ta mc-kort till sommarn, och köp en moppe tills dess..

Comment

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K4P3
          Återkallelse av körkort
          3 § Ett körkort skall återkallas
          1. om körkortshavaren har brutit mot 1 § andra stycket, 4 eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott eller 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg eller 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519),
          2. om körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
          3. om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
          4. om körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
          5. om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
          6. om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
          7. om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
          8. om körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov. Lag (2004:524).

4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.
          5 § Ett körkort skall återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas villkorligt enligt 12 § på grund av 3 § 1 eller slutligt på någon av de grunder som avses i 3 § 1-7. Om beslutet grundas på misstanke om brottslig gärning, skall beslutets giltighetstid begränsas enligt vad som gäller för spärrtid enligt 6 §.

Comment

Älgen: Som jag misstänkte.

nxarn: Absolut man ska absolut inte köra utan kortet, dock åker man rätt mycket olagligt redan med crossen runt omkring i skogarna/grusvägar då man gillar enduro åkning mest.. man är ju olaglig varje gång man åker utanför den lokala banan.

Nu vart det mest som ett infall att köpa cykeln, for dit och skulle kolla på en vanlig tampcykel och då erbjöd mannen mig att köpa hans gamla motorcykel istället. Blir nog att renovera då den stått i 8-10år, men man vill ju kunna prova den då man skruvat.

Pelle: Kanoners! Svart på vit tack för infon

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Älgen View Post
              1. Nej, inte första gången då det endast blir olovlig körning
              Enligt trafikjuristens hemsida (som iofs inte uppdateras längre) kan det bli fråga om allt ifrån varning till 6 månaders spärrtid. Det är säkert så att de allra flesta fall genererar varning men man ska vara lite försiktig i dessa frågor.

Om inte annat visas skulle jag räkna med spärrat körkort så har man ställt in sig på worst case.

http://www.trafikjuristen.se/korkort...rkallelse6.htm

2. 1500kr då de alltid döms lägsta varianten av dagsböter första gången.
              Ja, det är lägsta antalet dagsböter enligt samma källa som ovan (30 st). Men dagsboten är ju beroende av inkomst. Ex tjänar man ca 20 000 kr / månad brutto kommer 30 dagsböter motsvara ca 6 500 kr. Svider kanske lite mer...

Comment

Bero väl på om man har prövo tid?
                vilket man har de 2 första åren efter man tagit kortet?
                under den tiden krävs det väl inte mycket för bli av med det?

Comment

Originally posted by Rasmus View Post
                  Bero väl på om man har prövo tid?
                  vilket man har de 2 första åren efter man tagit kortet?
                  under den tiden krävs det väl inte mycket för bli av med det?
                  Som jag förstått det är det lika lätt/svårt att bli av med kortet, men när man väl blir av med det måste man alltid ta om det om man har prövotid medan andra kan klara sig med en spärrtid på några månader. Men reglerna har kanske ändrats numera?

Comment

Om inte reglerna har ändrat i år, 2010, så ja. Ditt antagande är rätt!
                    RIDERS STHLM
                    "Norrort"

Comment

Nu är ju som sagt inte det värsta läget att du blir stoppad.

En polare köpte en ZX6:a och körde utan körkort. Första helgen efter köpet skjutsade han en tjej som stretade mot för mycket i kurvorna. Det bar rätt av vägen, cykeln blev skrot och tjejen bröt foten.
                      Polarn blev av med körkortet på en gång för olovlig körning eller nåt. Dessutom fick han inte en spänn av försäkringsbolaget + att han fick pröjsa tjejens självrisk. Nu var de ju polare, men hon hade haft en ganska bra chans att vinna i ett civilmål för "vållande av kroppsskada"...

Så tänk dig för f-n för innan du drar ut på vägarna utan körkort. Kör du ihjäl nån annan blir det INTE roligt för dig!

Comment

När man kör utan körkort så är det precis som ovanstående skriver inte att bli stoppad av de blåklädda som är det värsta som kan hända...

Comment

Fel forum, raderat!!
                          Last edited by StefanW; 03-01-2017, 12:46 PM.

Comment

Working...
                          X