Announcement

Collapse
No announcement yet.

Besiktning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ska man vara helt på säkra sidan så byt däck! Efter år 2000 så är alla mc "helfordonsgodkända" dvs du får inte byta tex däck dimensioner, avgassystem osv. Men såklart slinter nog mycket igenom ändå. Men ska du va helt säker, byt däcken innan du åker dit.

Comment

Nu så ska Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt (av fordonsslagen motorcykel och personbil), undantas från kravet på besiktning.

Det skall börja tillämpas from maj 2018.

(http://transportstyrelsen.se/sv/vagt...r-20-maj-2018/)
      Husqvarna 258A - Husaberg FE450 x2

Comment

Med följande textkoder i tilläggsinfo.

När de nya reglerna träder ikraft undantas tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt från kravet på besiktning.

Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel eller personbil undantas från kravet på besiktning. Det gäller när fordonen har följande textkoder:

Motorcykel

T71MC

Personbilar

T71R

*T71X,

T71Y

*T71Z

T71ZE

*T71ZK

Skickat från min F5321 via Tapatalk
        Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
        www.fastlinephotos.se

Comment

Försöker hitta en besiktningstid för MC under december i södra Dalarna, finns inte en tid! Besiktar man inte MC på vintern??

Comment

Originally posted by Nora-Mikael View Post
            Försöker hitta en besiktningstid för MC under december i södra Dalarna, finns inte en tid! Besiktar man inte MC på vintern??
            Opus besiktar bara april till oktober här hemma , försökte få igenom min gamla gris i vintras med endurodubb men dom ville inte besikta mc vintertid
            Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Försökte få besiktningstid för min TE250, på lokala Opus, men fanns ingen tid (dock fanns de flera st för bil...)
              Så jag körde dit hojen då de fanns drop-in tider... men de vägrade besikta cykeln. De sa att de var tvungen att provköra cykeln och det gick inte? -Jag påtalade att jag själv kört dit, och JA.. de finns ju grus på vägen efter vinterns sandning. De va helt ointresserad av att hjälpa mig.. så jag vände klacken å körde hem igen.

Ringde deras KS och fick en tid nu på onsdag (Gick ej att hitta nån tid på hemsidan).. ska bli spännade att se om de nekar igen.

Jag förstår att de inte vill köra omkull med en hoj. Men cykeln väger 100kg, har inte ABS, jag har nya skivor och belägg fram och bak, cykeln är knappt 4år gammal, räcker väl att kolla på den? Blir så less på gamm sur gubbar, som inte kan vara lite flexibel..

Och läser man nedan...
              . Prov kan genomföras om det finns en betong- eller asfalterad bromssträcka på ca 20 m tillgänglig, som är plan, jämn och fri från sand eller annat löst material.

TSFS 2011:101:

4 BROMSSYSTEM
              4.1 FÄRDBROMS - PRESTANDA

4.1.1 Retardation (1.2.2)

Kontroll Retardationsförmåga.

Metod Bromskontroll genom retardationsprov ska utföras. Prov kan genomföras om det finns en betong- eller asfalterad bromssträcka på ca 20 m tillgänglig, som är plan, jämn och fri från sand eller annat löst material. Retardationsmätare Montera och nollställ retardationsmätaren i fordonet. Välj en ingångshastighet till bromssträckan på 30 – 50 km/h. Bromsa så hårt det går utan att hjulen blockerar och avläs retardationen. Bromssträcka Fastställ fordonet hastighet, 30 – 50 km/h, och ansätt bromsen så hårt det går utan att hjulen blockerar. Mät effektiv bromssträcka. Ingångshastighet/retardationskrav > uppmätt bromssträcka.

Funktionskontroll vid provkörning. Vid låg hastighet kontrolleras funktionen på fram- och bakbroms var för sig.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

update: Besiktade TE250 igår utan problem - för kommunen hade varit där och sopat kring Opus.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Working...
                X