Announcement

Collapse
No announcement yet.

Besiktning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Besiktning

    Hej gott folk!

    Vad är SM-folkets erfarenheter av Bilprovningen när det gäller lite för små hjul och andra bromsbitar? Säger de aja-baja det står 21" i mina papper åsså blir det ny besiktning?

    Jag pratar om den vanliga (kontrollbesiktningen).

    Fenomenet besiktningsljuddämpare har funnits sedan urminnes tider men är det numera så att folk har ett par hjul som blir "besiktningshjul"?

    I mitt fall blir det nog rätt uppenbart eftersom det är fråga om gjutna hjul.

    Nyfiken på olika upplevelser och kommentarer/anmärkningar ni fått från Bilprovarna. (Gäller naturligtvis inte det motarder som är reggade med 17-tumshjul)

    ps: jag sökte på hjul, motard mm i detta forum och jag sökte på besiktning, bilprovning mm i SM-forumet. Ska jag anta att ingen haft några som helst problem med detta?
    Född och uppvuxen på grus.

    #2
    Vet besiktningsgubben om att denna hoj ska INTE ha dessa hjul så går han in i datorn och upptäcker det. Hjuldimensionen står inte i deras handdator som de jobbar med utan de måste gå in i datorn för att se dessa infon. Men har de bråttom och bara inte lust så skiter de i det!
    Annars är det föreläggande om regbesiktning ang hjuldimension överrenstämmer ej med regbeviset om detta upptäcks!

    Besiktningsgubbarna är säkert glada att få köra lite motard på arbetstid!!
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

    Comment


      #3
      Det kan väl inte vara värre än vad det är för folk som byter fälgar på sina bilar! Jag tror bilprovningen skiter i vilket, fösäkringsbolagen kan ha en annan åsikt, men det är en annan historia!

      Comment


        #4
        Originally posted by snoogans
        Det kan väl inte vara värre än vad det är för folk som byter fälgar på sina bilar! Jag tror bilprovningen skiter i vilket, fösäkringsbolagen kan ha en annan åsikt, men det är en annan historia!
        Nej hjuldimensionen får inte variera mer än 5% (eller om det var 10%).

        Bla. bromsar och hastighetsmätare måste anpassas.
        DEt går dock att regga in em motard med både 21 o 17 om man gör en reg bes

        /K
        Suzuki DR 650SE -97

        Comment


          #5
          Originally posted by klas
          Nej hjuldimensionen får inte variera mer än 5% (eller om det var 10%).
          Jo det föstår jag att det inte "får" vara så, men jag menar det får vara en ganska bra nitisk gubbe för att inte låta det glida igenom, det gör juh inte cykeln mera trafik farlig. Däremot om hojen är CE-märkt så kan det kladda till det med försäkringar, då hojen kanske inte är gjord fö så små däck.

          Comment


            #6
            Originally posted by snoogans
            Originally posted by klas
            Nej hjuldimensionen får inte variera mer än 5% (eller om det var 10%).
            Jo det föstår jag att det inte "får" vara så, men jag menar det får vara en ganska bra nitisk gubbe för att inte låta det glida igenom, det gör juh inte cykeln mera trafik farlig. Däremot om hojen är CE-märkt så kan det kladda till det med försäkringar, då hojen kanske inte är gjord fö så små däck.
            Det är mer det här med ev felmarginaler på hastigheten mm som spelar in!!


            KLAS: Känner du någon som har lyckats med att regga in båda?
            Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
            www.fastlinephotos.se

            Comment


              #7
              Originally posted by Tolan
              Originally posted by snoogans
              Originally posted by klas
              Nej hjuldimensionen får inte variera mer än 5% (eller om det var 10%).
              Jo det föstår jag att det inte "får" vara så, men jag menar det får vara en ganska bra nitisk gubbe för att inte låta det glida igenom, det gör juh inte cykeln mera trafik farlig. Däremot om hojen är CE-märkt så kan det kladda till det med försäkringar, då hojen kanske inte är gjord fö så små däck.
              Det är mer det här med ev felmarginaler på hastigheten mm som spelar in!!


              KLAS: Känner du någon som har lyckats med att regga in båda?
              Tony: Nja ärligt talat har jag bara gått på hörsägen av folk från svenska supermotardklubben.
              Där var ett par som sade att de hade reggat in hojen för båda, jag kan iof ha missförstått och de menade kanske reggat in den för 17" bara iof.

              Rent principiellt borde väl det gå annars ? Eller är det totalkört att regga om förändringar i helfordonsgodkända fordon nuförtiden ?

              /K
              Suzuki DR 650SE -97

              Comment


                #8
                Har jag vägaran förbi min gamla station så ska jag fråga men de vette f.n om det går men tydligen enligt som sagt hörsägen!
                Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                www.fastlinephotos.se

                Comment


                  #9
                  Enligt vad jag läste i MC folket för ett tag sen så ska dessa bestämmelser vara ändrade på MC-fronten.... "mindre förändringar" som hjulbyte ska inte vara nått problem men man får inte byta gaffel, sving eller ändra gaffelvinkel hur sm helst....

                  Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer men jag tror det var förra året.....

                  JW
                  Jag kom inte sist, Det var flera som bröt.....

                  hUSABERG 600, xtz 750......

                  Comment


                    #10
                    Tack för alla svar!

                    Tolan: Har du jobbat på Bilprovningen? Det ger ju mer tyngd
                    åt dina svar.


                    CE-märkt eller inte så kan folk alltid hävda att en ändring
                    som ändrar grundläggande chassimått (styrvinkel, hjulstorlek mm)
                    kräver reg.bes. och frågan i mitt fall är hur noga de
                    är generellt. Sen beror det på personen som besiktigar
                    och på hans/hennes dagsform.

                    I mitt fall är det inte aktuellt att få bägge fallen godkända. Och
                    jag kommer ha lika liten bromsskiva och normalsmala däck
                    så det är bara hjulstorleken som skiljer.
                    Född och uppvuxen på grus.

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by sladdarn
                      Tack för alla svar!

                      Tolan: Har du jobbat på Bilprovningen? Det ger ju mer tyngd
                      åt dina svar.


                      CE-märkt eller inte så kan folk alltid hävda att en ändring
                      som ändrar grundläggande chassimått (styrvinkel, hjulstorlek mm)
                      kräver reg.bes. och frågan i mitt fall är hur noga de
                      är generellt. Sen beror det på personen som besiktigar
                      och på hans/hennes dagsform.

                      I mitt fall är det inte aktuellt att få bägge fallen godkända. Och
                      jag kommer ha lika liten bromsskiva och normalsmala däck
                      så det är bara hjulstorleken som skiljer.
                      Tidigare så gick det tydligen MEN så blev de lite kinkiga just ang detta med motard/grus hojar. Så det är en gråzon vad som gäller så jag ska försöka få fram nåt mer men det brukar gå lite trög i kloka huset med att få fram uppgifter!
                      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                      www.fastlinephotos.se

                      Comment


                        #12
                        Besiktning med extrautrustning?

                        Hej! Undrar om ni har bes med GPS-hållare monterad, och vad bilprovningen säger om det?? Själv har jag Touratech`s stötdämpande sitter på fågelpinnen, på min xrv, och den kan ju se lite futuristisk och farlig ut!!
                        Även har jag ett hembygge av en spoiler uppe på toppen av kåpglaset, liknande Touratech`s. Är ju iofs en skitsak att plocka bort grejjerna, men måste man inte så......
                        Mmmm, gott!!

                        Comment


                          #13
                          Tjaha säger ningen, det beror på hur det ser ut.
                          De kan vara kinkiga utstickande vassa delar som kan farliga..
                          En bild kanske kan hjälpa?

                          Jag har besiktigat två hojar med min GPS-hållare utan problem iaf..
                          Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                          (™Geggamoja)
                          http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

                          Comment


                            #14
                            Får se om jag köper en ny kamera i helgen, då jag efter att ha tagit ett par bilder på reskamraterna under vägen upp till Bukkerittet, helt iskallt la kameran på fikabordet och så drog vi därifrån och....ja...ni fattar!! Man är en klant! Kanske går att fråga bes-mannen om det får sitta, annars ta dän grejjerna på bilprovn. Är ju som sagt inget stort jobb, bara ta med några fasta nycklar.
                            Mmmm, gott!!

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Hoke View Post
                              Tjaha säger ningen, det beror på hur det ser ut.
                              De kan vara kinkiga utstickande vassa delar som kan farliga..
                              En bild kanske kan hjälpa?

                              Jag har besiktigat två hojar med min GPS-hållare utan problem iaf..
                              Hittade en bild som polarna tog på Bukkerittet. Där ser man faktiskt ungefär hur det ser ut!!
                              Attached Files
                              Mmmm, gott!!

                              Comment

                              Working...
                              X