Announcement

Collapse
No announcement yet.

Försäkringsdjungeln

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Försäkringsdjungeln

Att det lönar sig med jämförelser har vi lärt oss, men ibland växlar det från billigt till rent brottsliga siffror. Jag ringde runt till 6 olika försäkringsbolag för att kolla hur mycket de skiljde i pris. Här nedan följer en jämförelse av olika prisförslag från de större försäkringsbolagen.
    Vissa bolag har "årsförsäkring" utan möjlighet att ställa av hojjen.
    Årsförsäkringen är oftast billigare utslaget på ett år och passar oftast bra om man kör lite fler månader på året.

En del bolag har högre självrisk än andra.
    Personligen betalar jag hellre en låg årspremie och en högre självrisk vid ev. olycka, än en högre årspremie med låg självrisk.
    Jag menar, vem fan vurpar?

Jag är 35 år, bor i Stockholms innerstad och har inga särskilda förmåner eller rabatter hos något av dessa bolag.
    Hojjen som ska försäkras är en: 2005 KTM 525exc.

Helår Helförsäkring = H/hel
    Helår Halvförsäkring = H/halv

IF
    H/hel: 9700:-
    H/halv 7100:-

Snygg Transa:
    H/hel: 13.495:-
    "Häpp!!! Ja tack då."
    "Vill du inte veta vad halvförsäkringen kostar?"
    "Nej tack"

Bilsport och mc:
    Offroadförsäkring H/hel = 6600:-
    Samtalet tar där abrupt slut med ett "Jaha, Ja tack då, klick..."

Folksam:
    H/hel: 5680:-
    H/halv 3368:-
    Men detta är inte Årsförsäkringar, utan vanliga.

Årsförsäkring H/hel: 3732:-
    Årsförsäkring H/halv 2395:-

Salus Ansvar:
    Lite dyrare med avställningsbar försäkring, annars exakt samma pris som hos Folksam.
    Årsförsäkring H/hel: 3732:-
    Årsförsäkring H/halv 2395:-

Det var också den sistnämnda jag tog. Det blir 196kr/månad.
    Varför Salus och inte Folksam?
    -Min erfarenhet är att det oftast är lättare att tala med mindre bolag. Färre kuggar i maskineriet.

Värt att nämnas är att jag även ringde Länsförsäkringar. Då slipper ni göra det alltså. Det var roligt. -Jätteroligt.
    Deras H/hel ville de ha 27.893 kr för!!
    Detta är alltså på en mc med 12kw i regbeviset...
    Long gone´s:
    1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
    2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
    2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
    1998 Tiger Triumph
    1999 Yamaha TT600R

Det är nog så att en del bolag går på effekten i regbeviset och vissa på ursprungseffekten. Upplevde samma sak med min XR. betalar idag dryga 1600:- för halvförsäkring/helåret hos Folksam. Bara att hoppas på att det inte sker några förändringar när nästa steg i premiehöjningarna sker nästa år.

Comment

Tur att man åker Honda och då kan köra på IF

2278/år i helförsäkring!
      // Christian

Grusbus I Jönköping!
      www.fraggel.se

Delar till din Africa Twin!
      http://forum.soe.se/showthread.php?t=45593

Comment

Billig Försäkring och strypt till 11KW .
        Men vad händer då Fb upptäcker det vid en ev olycka ...din försäkring blir inte giltig helt enkelt.
        Last edited by MC Doktorn; 10-07-2008, 09:39 PM.

Comment

Min Super Tenere kostar 1897 för H/hel hos Bilsport&MC.
          Med det priset såg jag ingen poäng i att ringa andra bolag...

Comment

Originally posted by MC Doctorn View Post
            Billig Försökring och strypt till 11KW .
            Men vad händer då Fb upptäcker det vid en ev olycka ...din försäkring blir inte giltig helt enkelt.
            Jag har faktiskt inte tänkt på hur det ligger till med skyldigheten att kolla effekten, är det nån som vet hur det fungerar?
            I reg. beviset står "Effekt 12kw", och jag antar att det är den effekten Mc`n reggas in i Sverige med. Om generalagenten eller importören tar in fordon och reggar in dom med 12kw torde det innebära att samtliga hojjar i den "kullen" har samma ursprungseffekt.

Men om Mc`n är "avstrypt" så bör det väl vara ett fall för besiktningen att anmärka på?
            (Just i detta fall blir det ju lite speciellt, då denna hoj är en -05:a och ännu inte besiktigats första gången...)
            Varje privatperson kan ju omöjligt veta hur många kw deras fordon egentligen har.
            Eller har man skyldighet att kolla effekten själv? I sådana fall skulle man ju bli tvungen att kontrollera varje nytt fordon man köper...?

Det innebär ju dessutom att alla som micklar med förgasarbestyckning, byter kammar, öppnar upp luftburkar och byter avgassystem, och därigenom höjer effekten, skulle köra runt oförsäkrade.
            Jag vet inte, men har svårt att tänka mig att tex. samtliga Harleys som är med i olyckor skulle bli föremål för "effektkoll" av försäkringsbolagen. I princip alla jag känner som har en HD har nån gång fipplat med luft och buller, portat toppar och bytt kammar.

Men detta tål att bena lite i. Jag pröjsar hellre mer i försäkringspremie än att köra runt oförsäkrad...

-Ni andra som har 525:or av senare årsmodell, vad står i pappret på era regbevis?
            Long gone´s:
            2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
            1998 Tiger Triumph
            1999 Yamaha TT600R

Comment

Jag har oxå funderat på det där. I princip kommer alla offroad/endurohojar tokstrypt från fabrik. Allt vad garantier heter är som bortblåst när man byter gasrulle/ta bort hylsan från throtteln (eller annan avstrypningsåtgärd). Den därmed är inte längre typgodkänd, en garantiobjekt eller, som följd, godkänt av försäkringsbolag. Systemet blir ännu konstigare när man tänker på allt som man gör för en besiktning, sätta på/byta blinkers, byta auspuff och allt vad det är. Sorry för utspårningen, men man undrar hur det blir om nån f-bolag skulle vilja sätta sig på tvären egentligen....
              /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Originally posted by stevethebrit View Post
                Jag har oxå funderat på det där. I princip kommer alla offroad/endurohojar tokstrypt från fabrik. Allt vad garantier heter är som bortblåst när man byter gasrulle/ta bort hylsan från throtteln (eller annan avstrypningsåtgärd). Den därmed är inte längre typgodkänd, en garantiobjekt eller, som följd, godkänt av försäkringsbolag. Systemet blir ännu konstigare när man tänker på allt som man gör för en besiktning, sätta på/byta blinkers, byta auspuff och allt vad det är. Sorry för utspårningen, men man undrar hur det blir om nån f-bolag skulle vilja sätta sig på tvären egentligen....

Hittade dessa länkar på nätet:

https://www.insplanet.com/forsakring...l_20080515.pdf

http://www.if.se/web/se/private.nsf/...3536_5_bil.pdf

Av dessa länkar att döma, ersätts inte trimmade maskindelar eller motorer vid maskinskada. Det står däremot ingenting om hur bolagen ställer sig till trimmade fordon inblandade i olyckor eller vållande av olyckor?

-To be continued most likely...
                Long gone´s:
                2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                1998 Tiger Triumph
                1999 Yamaha TT600R

Comment

Har själv inte pratat med något försäkringsbolag om det men en bekant hade visst haft ett långt snack med nån försäkringsnubbe.

Personskador täcker dom alltid även om det kan bli med förhöjd självrisk men där var det svårt få fram exakt vad förhöjd självrisk innebar det var som att det kunde variera från fall till fall.

Om fordonet är ändrat på något sätt täcktes det inte även om man hade vagnskada i försäkringen. Så som jag tolkar ger det inget att ha helförsäkrat på ett fordon där effekten inte stämmer med reg-beviset.

Sen är ju självriskerna ofta 6-10 tusen och för den summan får man repa rätt mycket på en enduro maskin. Många försäkringar täcker ju inte motorskador som jag förstår det.

/Johan
                  www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Saxat från SMC`s Försäkrings FAQ:

"Idag är det tyvärr så att även fast du kör en motorcykel som är strypt får du betala försäkring för ostrypt effekt. Detta är ett resultat av att försäkringsbolagen är trötta på att försäkra strypta motorcyklar. Det var nämligen väldigt vanligt att man ströp ner sporthojarna under åren 1992-1999 för att få en billigare premie. Detta ställde dock till det väldigt mycket för försäkringsbolagen eftersom dessa hojar stod för höga kostnader men betalade väldigt lite premier."

http://www.freespeed.nu/SMC/SMC%20F%...ings%20FAQ.htm

Det står sedan att detta kan komma att ändras, hur det är med det får man nog ringa respektive försäkringsbolag om.
                    -Men är det fortfarande är aktuellt, borde det innebära att samtliga premier är beräknade på ursprungseffekten. Då spelar det ingen roll vad som står i regbeviset, fordonet anses ändå av försäkringsbolaget som ett ostrypt fordon.

Läser man vidare i texten verkar det som att det kan vara olika regler hos olika bolag. Man får nog ringa sitt försäkringsbolag och fråga efter just deras regelverk helt enkelt.
                    Long gone´s:
                    2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                    1998 Tiger Triumph
                    1999 Yamaha TT600R

Comment

...Å nu har jag ringt.
                      Trygg Transa och Salus Ansvar, båda säger samma sak.

-Det är inte fordonsägarens skyldighet att varken ta reda på eller uppge fordonets ursprungseffekt.
                      Däremot åligger det faktiskt försäkringsbolaget att kontrollera vad de försäkrar. Detta gör de alltid via vägverket, och inte bilregistret. Vägverket lämnar också alltid ursprungseffekten som uppgift.
                      Så på min fråga "Om min hoj har 12Kw i regbeviset då?"
                      "-Så är din försäkringspremie ändå beräknad på ursprungseffekten."
                      Därför de har som praxis att försäkra på ursprungseffekten.

Summa summarum:
                      Smäller du med din avstrypta hoj och är försäkrad i något av dessa bolag så är du fortfarande helt försäkrad.

-Hur det är i andra bolag vet jag inte, men det verkade på Salus som att samtliga bolag arbetar efter den här metoden.

Tjingelinkan
                      Long gone´s:
                      2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                      1998 Tiger Triumph
                      1999 Yamaha TT600R

Comment

OK, bra att du kunde reda upp det där! Kan man dra den slutsatsen är att allt detta strypning är väl bara till emissionkraven? Om man nu inte har någon begränsad A-kort dvs.
                        /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Originally posted by stevethebrit View Post
                          OK, bra att du kunde reda upp det där! Kan man dra den slutsatsen är att allt detta strypning är väl bara till emissionkraven? Om man nu inte har någon begränsad A-kort dvs.

Ja det kan nog finnas en miljöaspekt. För höga emissionskrav begränsar ju säljmöjligheten. -Eller om tillverkaren även vill ha möjligheten att sälja motorcykeln som en "mellanklasshoj" kanske. (A1 heter det va?)

Jag skulle tro att det finns många orsaker till att man gör så här. Det nog lättare för tillverkaren att få in en mc med mindre kw i olika länder oavsett anledning.
                          Long gone´s:
                          2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                          1998 Tiger Triumph
                          1999 Yamaha TT600R

Comment

Originally posted by KalleP View Post
                            ...Å nu har jag ringt.
                            Trygg Transa och Salus Ansvar, båda säger samma sak.

-Det är inte fordonsägarens skyldighet att varken ta reda på eller uppge fordonets ursprungseffekt.
                            Däremot åligger det faktiskt försäkringsbolaget att kontrollera vad de försäkrar. Detta gör de alltid via vägverket, och inte bilregistret. Vägverket lämnar också alltid ursprungseffekten som uppgift.
                            Så på min fråga "Om min hoj har 12Kw i regbeviset då?"
                            "-Så är din försäkringspremie ändå beräknad på ursprungseffekten."
                            Därför de har som praxis att försäkra på ursprungseffekten.

Summa summarum:
                            Smäller du med din avstrypta hoj och är försäkrad i något av dessa bolag så är du fortfarande helt försäkrad.

-Hur det är i andra bolag vet jag inte, men det verkade på Salus som att samtliga bolag arbetar efter den här metoden.

Tjingelinkan
                            Bra research där och ganska naturligt och logiskt egentligen.

Vet dock ett fall där maskinförsäkringen slutade gälla då kunden hade tagit bort strypningen men det är ju en helt annan story

Comment

Originally posted by MC Doctorn View Post
                              Billig Försäkring och strypt till 11KW .
                              Rättar mig själv att detta stämde inte riktigt

Comment

Working...
                              X