Announcement

Collapse
No announcement yet.

Export fra Sverige?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Export fra Sverige?

Hej
    Har nogen erfaring med salg af hoj til eksempelvis Danmark?. Jeg er ved at købe en XR650R, men sælger og jeg har lidt problemer med papirene.

Følger i denne anvisning eller er der nemmere metoder?

Kan man ikke blot avregistrere i Sverige og så sælge den til udlandet?

Håber at i har nogle gode ideer. På forhånd tak

Jakob, Danmark

Finns det ingen dansk motsvarighet till vv som vet...?

Comment

Tak for svaret. Jo der findes en dansk udgave af vv. Her skal jeg bruge den originale reg. attest, men den mener sæljer at han skal aflevere hos VV og kan derfor ikke give mig den.

Jeg søgte erfaringer med hvad andre sæljere har gjort ved eksport/afmelding

Comment

Ska läsa noggrannare nästa gång.
        Last edited by Ivil; 07-07-2008, 06:43 PM. Reason: que

Comment

Originally posted by Ivil View Post
          Ska läsa noggrannare nästa gång.
          Ikke forstået. Hvad skal jeg læse noggrannare næste gang?

Ingen som har prøvet at sælge til udlandet?

Comment

Det var Ivil som ska läsa noggrannare! Han skrev säkert ett bra svar, men fel svar på din fråga!

Är det verkligen ingen som sålt till utlandet som vet hur man ska göra?
            Last edited by Mattsson; 07-07-2008, 08:17 PM.
            KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Kanske räcker om han får med den Blå delen av regbeviset men vet inte hur det blir om man måste avregistrera den i sverige??

Farsan köpte ju en hoj i tyskland för ett tag sen tror bara han fick typ ett regbevis av säljaren som vi visade upp på svenska besiktningen och sedan vi fått igenom den där fick han hem skylt och svenska papper.

/Johan
              www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Export av mc till utlandet (norge)

Hej,
                Jag har precis exporterat en hoj från Sverige till Norge.

Før att avregistrera hojen i sverige så skall VV ha:
                1: Regbevis del 2
                2: skylten
                3: kvitto på inførtullning i annat land

Jag gjorde så hær:
                Kørde hojen på kærra
                Ordnade ett køpekvitto, behøvs før momsberækning.
                Underskriven ægarbyte, Regbevis 1 och 2
                Vid tullen kørde jag på røtt, visade køpekvitto, regbevis och læmnade in skylten, fick betala moms på køpesumma + transport (tullverket i Norge skickar skylt och momskvitto till vv Sverige).
                Visade hojen før inregistrering på Norska vegvesenstationen, dom tog orginal regbevis 1 och 2.
                Sedan var den exporterad.....

mvh/
                Martin

Comment

Tak for svaret Martin

Sælger har desværre solgt til anden side, så det bliver ikke aktuelt lige nu. Mit problem er, at jeg ikke vil indregistrere den i Danmark og det danske vv kan dermed ikke give besked til svenske vv om at hojen er eksporteret!

Comment

Hej,
                    Det kanske ræcker att du visar den før tullen, betalar moms/avgifter dvs tullar in den i danmark, får ett kvitto på det.
                    Sedan skickar skylt, underskrivet regbevis 2:a delen och tullkvitto till svenska vv så tror jag det skall vara ok.

Det bæsta ær att fråga vv i sverige hur du skall gøra.

mvh/
                    Martin

Comment

Jag har exporterat 2 bilar och enligt VV ska skylten, del 2 av reg-bevis och tullintyg skickas till VV i örebro.
                      Ena bilen fungerade det hyfsat, men den andra var det bara besvär med....
                      Om köparen inte vill registrera bilen/hojen i nya landet direkt så skriver inte tullen ut nåt export-intyg, har man sålt till ett Nordiskt land (hela EU?) så får VV reda på när bilen/hojen reggats i ett annat land, automatiskt.
                      Sen visade sig att strulputten som köpte bilen av mig inte skulle regga den förrän i slutet av året efter så till slut fick vi reda på att det duger med ett skriftligt intyg av köparen att den skulle reggas senare...Till slut, 3 månader efter affären blev bilen avreggad hos VV.

Alltså:
                      Ska du sälja till utlandet så är det klart bäst om köparen hämtar bilen/hojen med släp så att du kan skruva av skyltarna direkt och att ni båda är överens om att den ska reggas i nya landet så fort som möjligt. Ska den inte reggas direkt så skriv ett intyg om det (snabbast så) och skicka in samtidigt som skyltar och del2 av reg-beviset.
                      Du är ägare till fordonet till den avregistrerats och måste alltså betala trafikförsäkring om ni inte ställer av den innan affären.
                      Last edited by Cyberhonda; 07-08-2008, 06:25 PM.

Comment

Working...
                      X