Announcement

Collapse
No announcement yet.

Farbro blå tagit dig på LV med Enduroreg hoj?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Farbro blå tagit dig på LV med Enduroreg hoj?

    FInns det någon här som har fastnat i en kontroll med sin E reg hoj ?

    Lagen säger
    ENDAST FRAMFÖRAS AV FÖRARE MED GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SVEMO ELLER MHF OCH BRUKAS PÅ VÄG ENDAST I SAMBAND MED TRÄNING OCH
    TÄVLING SOM ÄR ORGANISERAD AV MOTORKLUBB REGISTRERAD I SVEMO ELLER MHF.

    Hur ska man kunna motbevisa om att man faktiskt är det, ja menar tävlingar och träningar sker regelbundet på helger

    #2
    Originally posted by MC Doctorn View Post
    FInns det någon här som har fastnat i en kontroll med sin E reg hoj ?

    Lagen säger
    ENDAST FRAMFÖRAS AV FÖRARE MED GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SVEMO ELLER MHF OCH BRUKAS PÅ VÄG ENDAST I SAMBAND MED TRÄNING OCH
    TÄVLING SOM ÄR ORGANISERAD AV MOTORKLUBB REGISTRERAD I SVEMO ELLER MHF.

    Hur ska man kunna motbevisa om att man faktiskt är det, ja menar tävlingar och träningar sker regelbundet på helger
    Klart du kan säga att du är på väg till träning, så länge du har bestämt dig för att du ska ut till den specifika slingan och träna så är du ju påväg till träning.
    Bara säga det jämt det =), detta är vad jag har hört och tror dock, jag kanske är ute och cyklar ,)
    Vit KTM FE 350 2019
    ----------------------------
    KTM 350 EXC-F Six Days 2014
    KTM 300 EXC Six Days 2013
    KTM 450 EXC-R 2008
    Suzuki 450 RM-Z 2008
    KTM 450 EXC-R 2008
    KTM 250 SX/F 2007
    KTM 450 EXC-R Factory 2007
    KTM 450 EXC-R 2006
    KTM 250 EXC 2004
    KTM 250 EXC 2000
    KTM 200 EXC 2000

    Comment


      #3
      Frågan har varit uppe ett par gånger förut. Självklart, om banan/spåret är öppet o så kan du säga det och då få väl dem bevisa nåt annat, men då ska det vara trovärdig oxå. Dvs rättklädd, utrustning osv. Det kan nog vara värre med försäkringar om det skulle hända nåt allvarligt och det kommer fram på nåt sätt att det är troligt att du inte skulle tävla/träna (de försöka alltid att slingra sig loss). Slutsats: det kan ju gå att ljuga sig fritt, men är det så smart? Köp LV-reggade enduro o ta bort blinkers är nog det bästa.
      /Stevethebrit

      GasGas EC300

      Comment


        #4
        Originally posted by KTMmarkus View Post
        Klart du kan säga att du är på väg till träning, så länge du har bestämt dig för att du ska ut till den specifika slingan och träna så är du ju påväg till träning.
        Bara säga det jämt det =), detta är vad jag har hört och tror dock, jag kanske är ute och cyklar ,)
        Har för mig att förutsättningen är att man har en aktiv tävlingslicens och att träningen eller tävlingen är officiellt sanktionerad. Dvs att fulköra i din lokala skogsslinga räknas nog eg. inte som legitim träning.
        -- "all u gotta do is hld it wide open on those jumps... i see it on tv everytime..."

        Comment


          #5
          vad gäller måste man ha körkort eller räcker det me tävlings licens för o framföra fordonet till o från träning o tävling??

          Comment


            #6
            Originally posted by stevethebrit View Post
            Frågan har varit uppe ett par gånger förut. Självklart, om banan/spåret är öppet o så kan du säga det och då få väl dem bevisa nåt annat, men då ska det vara trovärdig oxå. Dvs rättklädd, utrustning osv. Det kan nog vara värre med försäkringar om det skulle hända nåt allvarligt och det kommer fram på nåt sätt att det är troligt att du inte skulle tävla/träna (de försöka alltid att slingra sig loss). Slutsats: det kan ju gå att ljuga sig fritt, men är det så smart? Köp LV-reggade enduro o ta bort blinkers är nog det bästa.
            Självklart är det enklare att köpa LV reggat direkt:).
            Det var tanken att med relativt enkla medel LV-regga den, priset för ett LV kit ligger runt 4K men tyvärr så var det krångligare än jag trodde.

            Jag är alltid rätt klädd

            WR 426 som andra E reg hojar har dispans att köra utan hastighetsmätare och blinkers på allmän väg som tävlingsfordon.

            Dvs det går ej att trafikförsäkra ????men i din licens finns ju en försäkring den borde gälla om du gör rätt så att säga ???

            Det är ju personskadan man vill försökara sig för och vem säger att jag måste ha släp til bilen om träningen är 20 mil bort
            Last edited by MC Doktorn; 12-17-2007, 08:40 PM.

            Comment


              #7
              Originally posted by rockin_TOM View Post
              vad gäller måste man ha körkort eller räcker det me tävlings licens för o framföra fordonet till o från träning o tävling??
              Självklart måste du ha körkort...

              Comment


                #8
                I norge kjører jeg trening på offentlige veier med svarte skilt (E regget) Da må jeg ha godkjent lisens og kjøre i regi av en klubb. Har da med meg et skriv fra klubben der det går frem at jeg kjører etter roadbook og at den skal stemme med veibeskrivelsen. Om jeg kjører feil kan jeg kjøre til siste kjente note eller tilbake til utgangspunktet. Eller til og fra trening på bane som nevnt tidligere. Da kan i utgangapunktet banen være om så 20 mil unna uten at dette har noe å si.
                Dette blir jo ikke helt det samme som da jeg trener med en rally, men bare en liten tanke om temaet.
                Toros

                Comment


                  #9
                  Originally posted by MC Doctorn View Post
                  WR 426 som andra E reg hojar har dispans att köra utan hastighetsmätare och blinkers på allmän väg som tävlingsfordon.

                  Dvs de går ej att trafikförsäkra men i din licens finns ju en försäkring den borde gälla om du gör rätt så att säga ???
                  För att framföra e-reggad cykel på allmän väg måste den vara påställd och försäkrad, svemo-licens medföras och på väg till/från träning/tävling godkännd av svemo. Hastighetsmätare skall finnas och resterande prylar som satt på vid bes. hos bilprovningen.


                  Men om polisen kollar upp om du är på väg till träning eller inte är en annan sak...
                  Gilbert

                  Honda
                  CRF250-RX

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Gilbert View Post
                    För att framföra e-reggad cykel på allmän väg måste den vara påställd och försäkrad, svemo-licens medföras och på väg till/från träning/tävling godkännd av svemo. Hastighetsmätare skall finnas och resterande prylar som satt på vid bes. hos bilprovningen.


                    Men om polisen kollar upp om du är på väg till träning eller inte är en annan sak...
                    Informativt

                    Men självklart måste väl trafikförsäkring gälla då om den ska vara försäkrad och svemo försäkringen på tävling/träning.

                    Således blir det en tolkningsfråga enl toros i värsta fall med RB och alla vägar bär till tävlingsbanan

                    Edit: I vv tilläggsuppgifter om fordonet står det följande

                    DISPENS:B13C KÖRRIKTNINGSVISARE
                    DISPENS:F37B HASTIGHETSMÄTARE
                    Så kravet på Hastighetesmätare stämmer inte.
                    Last edited by MC Doktorn; 12-17-2007, 09:15 PM.

                    Comment


                      #11
                      Ringde faktiskt till Trafikpolisen och frågade angående detta och deras svar var som följer.
                      Om du blir stoppad av en vanlig trafikpolis samt har körkort och hojen är bessad osv så kommer ingen med största sannolikhet att reagera. Tydligen visste dom knappat själva vad det va som gällde vid "Enduroreggat" osv.
                      Däremot om det e någon gammal uv som vet vad som gäller åker man dit för "Framförande av olagligt fordon" vilket ger böter på 1000:-,men inge mer.

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by MC Doctorn View Post
                        Informativt

                        Men självklart måste väl trafikförsäkring gälla då om den ska vara försäkrad och svemo försäkringen på tävling/träning.

                        Således blir det en tolkningsfråga enl toros i värsta fall med RB och alla vägar bär till tävlingsbanan

                        Edit: I vv tilläggsuppgifter om fordonet står det följande

                        DISPENS:B13C KÖRRIKTNINGSVISARE
                        DISPENS:F37B HASTIGHETSMÄTARE
                        Så kravet på Hastighetesmätare stämmer inte.
                        Hastighetsmätare är det krav på nuförtiden. Förr hade man dispans för det.
                        Om jag tänkte som fan,
                        kanske tänkte hela dan
                        på mitt liv och fann
                        en slags mening som var sann,
                        ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
                        att då gäller denna sanning bara mig.

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by lasser6 View Post
                          Hastighetsmätare är det krav på nuförtiden. Förr hade man dispans för det.
                          Hojen Besiktades senast 2006-04-13 utan hastighetsmätare, nästa kontroll besiktning är senast April 2008.

                          Menar du att nästa kontrollbesiktning gång kommer dom häva dispansen??

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Ivil View Post
                            Ringde faktiskt till Trafikpolisen och frågade angående detta och deras svar var som följer.
                            Om du blir stoppad av en vanlig trafikpolis samt har körkort och hojen är bessad osv så kommer ingen med största sannolikhet att reagera. Tydligen visste dom knappat själva vad det va som gällde vid "Enduroreggat" osv.
                            Däremot om det e någon gammal uv som vet vad som gäller åker man dit för "Framförande av olagligt fordon" vilket ger böter på 1000:-,men inge mer.
                            Det kritiska är väl att se till att ha en giltig försäkringen om man kör på allmänväg.
                            Se till att ha en giltig trafikförsäkring och en svemolicens.

                            Ringde nyss Bilsport & Mc och trygg hansa och dom hade aldrig hört att någon skulle torska på att köra e-reg på allmänväg så länge man har en giltig TF och Licens.


                            1/2 försäkring 3800 var ganska svettigt men

                            Comment


                              #15
                              Har inte de flesta bolag en klausul i sina försäkringar som säger att försäkringen inte gäller vid tävling eller under träning i samband med tävling? (lita inte en sekund över vad de säger över telefon, detta har de glömt direkt om det händer något -tro mig)
                              De bolag jag har kollat har bara haft "lv-försäkring", de gör ingen skillnad på "tävlingsfordon" och vanliga.

                              Dvs om det händer något kommer försäkringsbolaget att försöka krångla sig ur ansvaret iaf då det varit under SVEMO-tävling/träning.
                              Det samma om det inte var SVEMO-godkänt, eftersom man inte fick framföra fordonet på allmän väg alls (vid E-reg, vid LV-reg gäller försäkringen som vanligt antagligen).

                              Så försäkringen ur försäkringssynpunkt är väll rätt begränsad i praktiken för e-reggade hojar nu för tiden..?
                              (mer än att Svemo kräver det för att man skall få köra då...)

                              Eller?
                              Last edited by Hoke; 12-18-2007, 04:08 PM.
                              Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                              (™Geggamoja)
                              http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

                              Comment

                              Working...
                              X