Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Igge
    started a topic Terrängkörning och terrängkörningslagen

    Terrängkörning och terrängkörningslagen

    Förlåt om jag tar upp nåt som säkert tagits upp många gånger men jag har försökt söka och dom svar jag har hittat är svårförstådda...

    Jag undrar lite om terrängkörning.
    Får man köra i skogen?
    Isf var?
    Har läst mycket om att man inte får köra så man förstör vegetationen men får man köra på stigar som är framtrampade sedan många år där all växtlighet är några trädrötter?

    Om det nu är tillåtet att köra på vissa ställen i skogen, är det okej med en oreggad cross/enduro? Antar att man inte behöver körkort isf, men om det krävs säg det gärna!

    Tanken är att köra med min hoj (offroad) eller att köra med en cross (ska köpa det inom en snar framtid är det tänkt) i skogen härikring. Dels för nöje och träning (motion och körerfarenhet). Skogen har många fina vältrampade stigar som jag vill pröva, tror inte jag kommer störa nån men om det kommer nån så puttrar man förbi eller stänger av tills dom passerat. En del av skogen är K-märkt (pelarhallen, massa tallar skapar en "hall" full av "pelare"). Har det betydelse?

    Kan man på enkelt/billigt vis få reda på var K-märkningen gäller och kanske var det är speciella förbud/dispenser?

    Så tar jag gärna emot en "Terrängkörningslagen for dummies"-guide

    Tack på förhand!

    //Erik

    Edit: en liten miss på ett ord :P
    Last edited by Igge; 08-11-2007, 09:13 AM.

  • bryggenz
    replied
    Av med hjälmen och hälsa. Be om ursäkt om personen i fråga är förbannad det kommer man så långt med.
    Har aldrig träffat på någon som varit otrevlig eller velat anmäla mig. Och då har jag korsat folks gräsmatta =s

    En vilsen själ får ofta hjälp istället för skäll :D

    Leave a comment:


  • JPT
    replied
    Enklare om man hävde lagen istället....

    Leave a comment:


  • LasseA
    replied
    Intressant läsning:
    https://skogsforum.se/viewtopic.php?...tm_term=nr1018

    Leave a comment:


  • Maxen
    replied
    När jag är ute och kör i skog och mark så använder jag sunt förnuft och visar hänsyn. Kör inte samma spår eller område om och om igen utan letar hela tiden efter nya ställen att köra på. Min åverkan är en fis i rymden jämfört med vad en enda skogsmaskin åsamkar som kör fram och tillbaka med sin last.

    Innan skogsmaskinen förstörde området bodde här flera rödlistade arter och det fanns en bäck full med bäcköring.

    Last edited by Maxen; 09-10-2018, 10:03 PM.

    Leave a comment:


  • bryggenz
    replied
    Gäller ju framförallt alla handikappfordon
    Tyvärr blir väl framtiden sämre för alla med mer förbud och regler =/
    Och vi har ingen annan än oss själva att skylla eller nja alla som gör sådan där 4 hjulning??!! ;)

    Leave a comment:


  • irish
    replied
    Ca 13min in i klippet: https://www.svtplay.se/video/1748706...22-apr-19-30-3

    Leave a comment:


  • SvenB
    replied
    Dags för översyn av terrängkörningslagen enligt SVT igår.
    Detta pga av ökad snoskoteranvändning och 100000 4-hjulingar.

    Leave a comment:


  • k1322
    replied
    Originally posted by rockstone View Post
    Hur mycket pengar pratar vi ?, skadeståndsskyldig känns ju långt bort.
    De bötesfällningar för brott mot terrängkörningslagen jag har läst om handlar om ca 600-1400 kr. Samt 5000 kr för företag som haft arrangemang.

    Men brottet kan också klassas som "tagande av olovlig väg". Där är är också påföljden böter.

    Skadeståndsskyldig lär man knappast kunna bli när man äger marken själv.

    Leave a comment:


  • rockstone
    replied
    Originally posted by k1322 View Post
    Rimligtvis samma som för annan överträdelse av terrängkörningslagen.
    Hur mycket pengar pratar vi ?, skadeståndsskyldig känns ju långt bort.

    Leave a comment:


  • k1322
    replied
    Originally posted by rockstone View Post
    vad kan hända egentligen om du kör på din egen mark utan tillstånd ?
    Rimligtvis samma som för annan överträdelse av terrängkörningslagen.

    Bestämmelserna om påföljder finns i 4 § TKL och 12 kap. Brottsbalken

    Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna
    döms till böter. Om gärningen är ringa, ska det inte dömas till ansvar.

    Om gärningen medför ett strängare straff enligt brottsbalken så är det i första hand
    bestämmelserna om skadegörelse och tagande av olovlig väg som är aktuella att
    tillämpa. Straffskalan för dessa brott innefattar böter eller fängelse.
    Den som har orsakat skador genom sin körning kan också bli skadeståndsskyldig
    gentemot markägaren och andra med särskild rätt till marken.

    Vem som helst kan anmäla överträdelser av lagstiftningen till polisen. Exempel på
    överträdelser är att köra utan en dispens eller köra trots att körningen inte omfattas av
    undantagen från förbudet mot barmarkskörning.

    Leave a comment:


  • rockstone
    replied
    Originally posted by holm84 View Post
    har du bara tillstånd från mark ägaren så får man nästan köra i alla länder i eu

    inte som det är här jag äger mark själv och om jag ska följa lagen ska jag söka tillstånd för varje gång jag vill köra det som är det sjuka med lagen och det är det stora problemet för enduro klubbar utan fast bana
    vad kan hända egentligen om du kör på din egen mark utan tillstånd ?

    Leave a comment:


  • holm84
    replied
    har du bara tillstånd från mark ägaren så får man nästan köra i alla länder i eu

    inte som det är här jag äger mark själv och om jag ska följa lagen ska jag söka tillstånd för varje gång jag vill köra det som är det sjuka med lagen och det är det stora problemet för enduro klubbar utan fast bana

    Leave a comment:


  • Anders J.
    replied
    Jag skulle nog påstå att Sverige är ett av de bästa länderna i Europa att köra grus/offroad i - klart bättre än Norge t.ex. - och länder som Tyskland skall vi inte prata om... Några tyskar jag körde med för ett par år sedan berättade att de var tvungna att åka till Belgien för att hitta grusvägar där det var tillåtet att köra.
    Vi har visserligen en terrängkörningslag, men om vi tar hänsyn, kör försiktigt vid hus, hälsar på folk längs vägen och inte står och gräver ner bakdäcket på en vandringsled och sedan filmar alltihop och lägger ut det på youtube så kanske vi kan fortsätta köra även i framtiden. Terrängkörningslagen är svårtolkad och vad som är väg och vad som är terräng är ibland en definitionsfråga. Hoppas det kan förbli på det sättet! Tycker dock jag ser en tendens till allt fler bommar och förbudsskyltar. Vill inte ha en situation där det bli skyhöga böter om man vågar sig ut på en traktorväg.
    Anders J.
    Last edited by Anders J.; 03-23-2017, 01:27 PM.

    Leave a comment:


  • JoHu
    replied
    Originally posted by holm84 View Post

    sen är det väl bara sverige som har terrängkörningslag finland har det inte vad jag vet
    Skulle inte rekommendera bara gasa järnet i Finland i tron om att de inte har regler.....

    http://www.eraluvat.fi/se/terrangkor...ngkorning.html

    Skickat från min Runbo-EU via Tapatalk

    Leave a comment:

Working...
X