Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Anders är en klok man! Sunt förnuft kommer man långt med!

Comment

Instämmer! Fint formulerat AndersX. Amen!
      Blicken långt fram!

Comment

Var ute och körde en sväng förra helgen då det plötsligt någon hade satt upp en kätting över vägen på den infarten ingen skylt. Det var en ren tur att jag körde så sakta så jag han stanna.

Comment

Originally posted by Lawson37 View Post
          Var ute och körde en sväng förra helgen då det plötsligt någon hade satt upp en kätting över vägen på den infarten ingen skylt. Det var en ren tur att jag körde så sakta så jag han stanna.
          Polisanmälan, som jag ser det.
          Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
          950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

...eller prata med markägaren och fråga hur han/hon tänker!!!
            F.d. Evil Invader

M Motoadventures Hojresor

Comment

Originally posted by Thomas i Järvsö View Post
              Tänker? Du e snäll du (smiley)

Comment

Originally posted by Thomas i Järvsö View Post
                Jag håller på dig Thomas.
                Din taktik funkar bäst i längden.
                Med lite flyt får du låna nyckeln till kedjan.
                Det är kanske inte ens dig han försöker få bort från sin privata infart.

Elving
                Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by Elving View Post
                  Jag håller på dig Thomas.
                  Din taktik funkar bäst i längden.
                  Med lite flyt får du låna nyckeln till kedjan.
                  Det är kanske inte ens dig han försöker få bort från sin privata infart.

Elving
                  Hej Elving, jag läste nyligen Mc-Folket och noterade ditt svar till en upprörd markägare - med innebörden att kedjan över vägen kan vara ett försök att förhindra inbrott i sommarstugorna.

Jag har en bekant som i sina tonår körde in i en över enskild väg uppspänd stålvajer - med ett imponerande ärr över halsen som resultat. Det var nära att han, med sitt permanent hesa röstläge, inte gavs någon möjlighet att berätta om denna incident

Självklart kan det vara fråga om en obetänksam sommarstugeägare utan något direkt uppsåt att orsaka personskada. Den uppenbara vårdslösheten - att inte märka ut en svårupptäckt kedja/vajer etc - bör vägas mot hur stor avskräckande effekt en dylik åtgärd verkligen har mot en inbrottstjuv in spe. Om avspärrningen sker på en väg som uppbär skattemedel så ser jag inte någon förmildrande omständighet öht.

Prata med fastighetsägare är säkert konstruktivt - men det förutsätter ju att motorcyklisten kan prata...

Comment

Att sätta upp en kätting utan att markera med skylt anser jag är väldigt destruktivt och omoget.
                    Nog bättre att resonera som vuxen och prata med kättingägaren men hur många gör det ?

Annars riktigt bra insändardebatt i senaste MC-Folket angående terrängkörnings lagen som alla borde läsa.
                    Last edited by Martin Eves; 10-28-2012, 09:12 AM.
                    I drive because i enjoy it.

Comment

Elvings svar på insändaren är det bästa jag läst någonsin om denna lag. När jag först läste insändaren tänkte jag, hur klarar man sig ur detta? Men, punkt för punkt klargjorde Elving hur det ligger till och hur man tolkar olika begrepp. Att det sen blev ett faktiskt brott i sista stycket får väl ses som en bra slutkläm.
                      I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Kan nån klippa in texten?
                        KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
                          Kan nån klippa in texten?
                          Kommer här:
                          Attached Files

Comment

Tänk på copyrighten och bli medlemmar också!
                            http://www.jsoffroad.se - Missa inte min OFFROAD-BLOG! Läs om prylar, utrustning och givetvis uppladdning inför Hellas Rally i Grekland!

Comment

Tattarsafari on the news.

Jag vet inte om det är några här på forumet som är medlemmar i det här gänget, eller om någon annan här har sett detta delas på FB. Jag hittade inget om dom när jag sökte i forumet i vilket fall.

Hursomhelst verkar det inte vidare populärt och det kan jag förstå. Det är lite som när fyrhjulingsgubbarna har som nöje att köra fast och bara tuggar sönder. Inte alla dock, men en stor skara.

Jag själv väljer att tänja lite på terrängkörningslagen med lite sunt förnuft eller vad man nu ska kalla det.
                              Jag kör på skogsvägar och stigar där det knappt syns att man farit fram utöver det att jag vanligtvis kör på anlagda banor.
                              Jag är nog inte ensam om det har jag en känsla av.

Dock sticker jag inte ut i helt orörd terräng och bara tuggar hejvilt som gänget i ett videoklipp jag tänkte bifoga. Men som nu tagits bort från Youtube.

Tänkte det kunde vara lite intressant läsning om inte annat och bli en lagom balanserad diskussion.
                              De som likt i skogsforumet skriker om att det är "olagligt" att köra i skogen, bör ju även rannsaka sig själva.
                              Det är ju trots allt olagligt att köra 5km/h för fort också.

Läste även på ett skogsforum till vilket jag även länkar, där det pratas uppsättning av taggtråd och dylikt vilket är minst lika förkastligt om inte än värre då det kan kosta liv.

Tidningsartikel:
                              http://nwt.se/sunne/2016/05/18/mc-ga...safari-forstor

Skogforumtråd om ämnet:
                              http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=26285

Comment

Originally posted by Bearwood View Post
                                Jag vet inte om det är några här på forumet som är medlemmar i det här gänget, eller om någon annan här har sett detta delas på FB. Jag hittade inget om dom när jag sökte i forumet i vilket fall.

Hursomhelst verkar det inte vidare populärt och det kan jag förstå. Det är lite som när fyrhjulingsgubbarna har som nöje att köra fast och bara tuggar sönder. Inte alla dock, men en stor skara.

Jag själv väljer att tänja lite på terrängkörningslagen med lite sunt förnuft eller vad man nu ska kalla det.
                                Jag kör på skogsvägar och stigar där det knappt syns att man farit fram utöver det att jag vanligtvis kör på anlagda banor.
                                Jag är nog inte ensam om det har jag en känsla av.

Dock sticker jag inte ut i helt orörd terräng och bara tuggar hejvilt som gänget i ett videoklipp jag tänkte bifoga. Men som nu tagits bort från Youtube.

Tänkte det kunde vara lite intressant läsning om inte annat och bli en lagom balanserad diskussion.
                                De som likt i skogsforumet skriker om att det är "olagligt" att köra i skogen, bör ju även rannsaka sig själva.
                                Det är ju trots allt olagligt att köra 5km/h för fort också.

Läste även på ett skogsforum till vilket jag även länkar, där det pratas uppsättning av taggtråd och dylikt vilket är minst lika förkastligt om inte än värre då det kan kosta liv.

Tidningsartikel:
                                http://nwt.se/sunne/2016/05/18/mc-ga...safari-forstor

Skogforumtråd om ämnet:
                                http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=26285
                                En skogsväg är väl inte terräng?

Comment

Working...
                                X