Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tja....VISSA vilar kan ju ta sej fram under kraftledningarna utan större problem.....

Det kanske inte räknas när man behöver en duktig jeep förstås.

Comment

Originally posted by Keesen View Post
      Färdled....?

Vad detta?

Tex under en kraftledning så finns det ju allt som oftast en "väg".

Kan man då möjligen nyttja den?

Där är det ju bara bra om det hålls öppet och så.........
      "Undantaget för enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik
      bör inte anses omfatta leder eller spårbildningar som skapats av motordrivna fordon i
      samband med transporter eller i samband med annan körning inom exempelvis skogsbruk,
      jordbruk, anläggningsarbeten eller rennäring."

Näe, det kanske inte är nån som stör sig på det, men lagligt torde det nog inte gå att få det till att vara skulle jag tro.

Comment

Det är helt säkert så att man inte får köra där heller men man BORDE ju få det då dom ändå ska kunna ta den vägen om det händer nåt med ledningen.

Och växer det igen totalt är det ju klart svårare och då gör ju vi en insats i infrastruktursunderhållet.........eller...

Comment

Intressant är det som står att "Ringa" förseelse inte ska dömas till ansvar. Jag skulle nog gissa att det i praktiken betyder att man måste ha gjort brottet flera gånger eller systematiskt, eller på ett så dumt sätt att man faktiskt gjort riktig skada, för att dömas till böter. Exempelvis det som står i första inlägget - i en K-märkt skog skulle jag vara väldigt försiktig så det inte blir spår eller skador. Glid fram genom pelarsalen!

Om man beter sig som folk så kan man bli åthutad, men knappast dömd.

Är det förresten någon som fördjupat sig i vilket brott man begår när man kör på privat väg som är avstängd för motorfordonstrafik?
          --------------------------------
          Borde köra mer...

Comment

Jag har funderat på det där svaret med att man får köra på stigar som är kartlagda eller hur det nu var och att andra säger att man inte får det

Kan det vara så att det anses som "ringa" om man kör på sådana stigar och inte gör nån direkt förstörelse?

Angående det med K-märkt så vet jag att det bara är en del av skogen, men var kan man hitta nån karta eller så där man ser vad som är K-märkt?
            Sen är det så att ett nytt kvarter ska byggas där det är skog så där kan man nog köra, för dom borde väl inte vara lika griniga där eftersom det ska rivas om nåt år eller så?

Comment

Originally posted by Svekke View Post
              Intressant är det som står att "Ringa" förseelse inte ska dömas till ansvar. Jag skulle nog gissa att det i praktiken betyder att man måste ha gjort brottet flera gånger eller systematiskt, eller på ett så dumt sätt att man faktiskt gjort riktig skada, för att dömas till böter. Exempelvis det som står i första inlägget - i en K-märkt skog skulle jag vara väldigt försiktig så det inte blir spår eller skador. Glid fram genom pelarsalen!

Om man beter sig som folk så kan man bli åthutad, men knappast dömd.

Är det förresten någon som fördjupat sig i vilket brott man begår när man kör på privat väg som är avstängd för motorfordonstrafik?
              Din gissning är dessvärre ett önsketänkande. Man gör inte straffregler där normalgraden förutsätter upprepade gärningar utan att detta klart framgår. Och eftersom att det inte klart framgår så gäller att brott av normalgraden inte förutsätter upprepade gärningar. Det kan vi direkt stryka.

Ringa brott torde snarare vara av slaget att exempelvis backa in på en gräsplätt för att vända med en bil eller liknande.
              Last edited by jaso; 08-13-2007, 10:38 PM.

Comment

Svar på Tal

Härligt att se att du har koll på paragraferna Per, tur att vi håller oss till dem och inte kör på tex Roslagsleden...

Comment

Där jag bor så har vi tre stall inom en radie av 2 km. Vilket betyder att det finns överjävligt mycket hästar här som motioneras överallt i tid och otid.
                  Får jag motionera min mc på samma stigar som hästarna använder? Iom att skadan redan är skedd liksom.

Comment

Originally posted by Hulster View Post
                    Där jag bor så har vi tre stall inom en radie av 2 km. Vilket betyder att det finns överjävligt mycket hästar här som motioneras överallt i tid och otid.
                    Får jag motionera min mc på samma stigar som hästarna använder? Iom att skadan redan är skedd liksom.

Ursäkta ett tråkigt och lite uppkäfftigt svar, som igentligen är helt överflödigt.

Bara för att offta griniga och totalt osympatiska människor, som inte tollerrerar att motorcycklar finns. Är ute och motionerar sina hamburger aspiranter till sälskapsdjur, i skogen så betyder inte det att de annlägger en väg när de färdas i skogen.
                    Som man kan läsa i tidigare inlägg i den här tråden, så är all körning bredvid en för motortrafik specielt annlagd VÄG FÖRBJUDEN!

Så nej du får inte åka där hästarna har gått, om det inte är på en väg!
                    När slutade folk att läsa (och förstå) det som skrivits i tidigare inlägg?

Sorry för mitt tasskiga bemötande, hoppas att du inte tog för illa upp
                    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
                      så betyder inte det att de annlägger en väg när de färdas i skogen.
                      Anlägger väg gör dom väl kanske inte, men nog blir det duktiga stigar efter att folk rider i skogen. Speciellt jävligt blir det när det är lite blött i marken. :)

Comment

Man bör dock rimligtvis få köra på vägar med servitut till skogsskiften och dylikt, under förutsättning att man kontaktar personen som har servitutet givetvis. För om personen som har servitut på vägen godkänner din framfart så är det eg grönt. Nu menar jag såna vägar som en gång i tiden var "landsvägar" men som kanske numera leder till diverse skogsskiften, dvs vägar som en ggn i tiden varit allmän väg. Inte nyanlagda skogsvägar och dyl.
                        www.99riderz.com

Comment

Angående hästar i terrängen

Samma lag gäller för hästar som för motorcyklar när det gäller att röra sig i skog och mark. Man får inte rida en häst mitt ute i skogen på stigar gjorda utav svampplockare. En häst kan göra lika stor skada på marken som en motorcykel. Vi har alla sätt hur det ser ut när nägra hästar har trampat fram på en sämmre grusväg? Blir stora spår efter dom också.

Fast folk är nog inte lika petiga när det gäller at hästar går på deras mark för att:

En häst väsnas inte lika mycket som en motorcykel.

En häst skitar inte ner lika mycket som en motorcykel.

En häst åker inte igenom skogen med en hastighet som ibland överskrider 70km/h.
                          Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
                            Angående hästar i terrängen

Samma lag gäller för hästar som för motorcyklar när det gäller att röra sig i skog och mark. Man får inte rida en häst mitt ute i skogen på stigar gjorda utav svampplockare. En häst kan göra lika stor skada på marken som en motorcykel. Vi har alla sätt hur det ser ut när nägra hästar har trampat fram på en sämmre grusväg? Blir stora spår efter dom också.......
                            Varsågod och läs så ska du se att det är skillnad på att tro och att veta: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Attt då hästar kanske inte precis svävar ovanpå mossan hör liksom inte hit, lika lite som det kanske är moraliskt mindre fel att köra längs "vägen" under kraftledningen än den orörda urskogen.

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
                              Varsågod och läs så ska du se att det är skillnad på att tro och att veta: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Attt då hästar kanske inte precis svävar ovanpå mossan hör liksom inte hit, lika lite som det kanske är moraliskt mindre fel att köra längs "vägen" under kraftledningen än den orörda urskogen.
                              Å de va som f%n... Då har jag fåt en del saker om bakfoten.

Att hästar får röra sig fritt i terrängen tycker jag är ganska korkat med tanke på vilka märken de kan lämna i skogen. En sån där stor brun klump väger en hel del ju. Jag vet att folk har klagat på hästar när de har ridit på den lokala motions slingan, även jag ogillar det. Framför allt de stora högar med bajs de lämnar efter sig.
                              Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Originally posted by enduroemil View Post
                                Att hästar får röra sig fritt i terrängen tycker jag är ganska korkat med tanke på vilka märken de kan lämna i skogen.
                                Jag var ute och fjällvandrade i Jämtlandsfjällen förra veckan och stötte på en stor grupp på säkert 20 personer till häst mitt ute på fjället (gissningsvis fjordhästar) och de gjorde inte mycket till märken överhuvudtaget, lite hovavtryck bara. Jag kan lova dig att hade det kommit 20 offroadhojar så hade det synts betydligt mer.
                                Honda XR650R | Triumph S3

Comment

Working...
                                X