Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

har du bara tillstånd från mark ägaren så får man nästan köra i alla länder i eu

inte som det är här jag äger mark själv och om jag ska följa lagen ska jag söka tillstånd för varje gång jag vill köra det som är det sjuka med lagen och det är det stora problemet för enduro klubbar utan fast bana

Comment

Originally posted by holm84 View Post
      har du bara tillstånd från mark ägaren så får man nästan köra i alla länder i eu

inte som det är här jag äger mark själv och om jag ska följa lagen ska jag söka tillstånd för varje gång jag vill köra det som är det sjuka med lagen och det är det stora problemet för enduro klubbar utan fast bana
      vad kan hända egentligen om du kör på din egen mark utan tillstånd ?

Comment

Originally posted by rockstone View Post
        vad kan hända egentligen om du kör på din egen mark utan tillstånd ?
        Rimligtvis samma som för annan överträdelse av terrängkörningslagen.

Bestämmelserna om påföljder finns i 4 § TKL och 12 kap. Brottsbalken

Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna
        döms till böter. Om gärningen är ringa, ska det inte dömas till ansvar.

Om gärningen medför ett strängare straff enligt brottsbalken så är det i första hand
        bestämmelserna om skadegörelse och tagande av olovlig väg som är aktuella att
        tillämpa. Straffskalan för dessa brott innefattar böter eller fängelse.
        Den som har orsakat skador genom sin körning kan också bli skadeståndsskyldig
        gentemot markägaren och andra med särskild rätt till marken.

Vem som helst kan anmäla överträdelser av lagstiftningen till polisen. Exempel på
        överträdelser är att köra utan en dispens eller köra trots att körningen inte omfattas av
        undantagen från förbudet mot barmarkskörning.

Comment

Originally posted by k1322 View Post
          Rimligtvis samma som för annan överträdelse av terrängkörningslagen.
          Hur mycket pengar pratar vi ?, skadeståndsskyldig känns ju långt bort.

Comment

Originally posted by rockstone View Post
            Hur mycket pengar pratar vi ?, skadeståndsskyldig känns ju långt bort.
            De bötesfällningar för brott mot terrängkörningslagen jag har läst om handlar om ca 600-1400 kr. Samt 5000 kr för företag som haft arrangemang.

Men brottet kan också klassas som "tagande av olovlig väg". Där är är också påföljden böter.

Skadeståndsskyldig lär man knappast kunna bli när man äger marken själv.

Comment

Dags för översyn av terrängkörningslagen enligt SVT igår.
              Detta pga av ökad snoskoteranvändning och 100000 4-hjulingar.
              I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Ca 13min in i klippet: https://www.svtplay.se/video/1748706...22-apr-19-30-3

Comment

Gäller ju framförallt alla handikappfordon
                  Tyvärr blir väl framtiden sämre för alla med mer förbud och regler =/
                  Och vi har ingen annan än oss själva att skylla eller nja alla som gör sådan där 4 hjulning??!! ;)
                  chasp.se

Comment

När jag är ute och kör i skog och mark så använder jag sunt förnuft och visar hänsyn. Kör inte samma spår eller område om och om igen utan letar hela tiden efter nya ställen att köra på. Min åverkan är en fis i rymden jämfört med vad en enda skogsmaskin åsamkar som kör fram och tillbaka med sin last.

Innan skogsmaskinen förstörde området bodde här flera rödlistade arter och det fanns en bäck full med bäcköring.

Last edited by Maxen; 09-10-2018, 10:03 PM.

Comment

Intressant läsning:
                      https://skogsforum.se/viewtopic.php?...tm_term=nr1018

Comment

Enklare om man hävde lagen istället....

Comment

Av med hjälmen och hälsa. Be om ursäkt om personen i fråga är förbannad det kommer man så långt med.
                          Har aldrig träffat på någon som varit otrevlig eller velat anmäla mig. Och då har jag korsat folks gräsmatta =s

En vilsen själ får ofta hjälp istället för skäll :D
                          chasp.se

Comment

Working...
                          X