Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Bearwood View Post
    Jag vet inte om det är några här på forumet som är medlemmar i det här gänget, eller om någon annan här har sett detta delas på FB. Jag hittade inget om dom när jag sökte i forumet i vilket fall.

Hursomhelst verkar det inte vidare populärt och det kan jag förstå. Det är lite som när fyrhjulingsgubbarna har som nöje att köra fast och bara tuggar sönder. Inte alla dock, men en stor skara.

Jag själv väljer att tänja lite på terrängkörningslagen med lite sunt förnuft eller vad man nu ska kalla det.
    Jag kör på skogsvägar och stigar där det knappt syns att man farit fram utöver det att jag vanligtvis kör på anlagda banor.
    Jag är nog inte ensam om det har jag en känsla av.

Dock sticker jag inte ut i helt orörd terräng och bara tuggar hejvilt som gänget i ett videoklipp jag tänkte bifoga. Men som nu tagits bort från Youtube.

Tänkte det kunde vara lite intressant läsning om inte annat och bli en lagom balanserad diskussion.
    De som likt i skogsforumet skriker om att det är "olagligt" att köra i skogen, bör ju även rannsaka sig själva.
    Det är ju trots allt olagligt att köra 5km/h för fort också.

Läste även på ett skogsforum till vilket jag även länkar, där det pratas uppsättning av taggtråd och dylikt vilket är minst lika förkastligt om inte än värre då det kan kosta liv.

Tidningsartikel:
    http://nwt.se/sunne/2016/05/18/mc-ga...safari-forstor

Skogforumtråd om ämnet:
    http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=26285
    Inte med i nån tattarkörningsgrupp men kör i det berörda området och gruppkörningar på skoterlederna har blivit problem här då grupper på 15-20 stycken kommer hit och bor en vecka och kör lederna gång på gång så blir det sönderkört så delvis förstår jag markägarna.
    Är inte ovanligt att det sker 3-4 helger i rad att såna gäng är och kör på i princip samma ställen så nog märks det av, verkar vara en modegrej att plöja ner sig värst och filma skiten vilket verkar vara det man retar sig på då det inte varit några protester alls mot att det körts här förr
    Nu ser det nästan ut som en skördare gått fram i tjällossningstid på en del ställen
    Last edited by sundström; 05-20-2016, 05:18 PM.
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Man skulle kunna få luckra upp terängkörningslagen lite me att införa att det är tillåtet att köra under kraftledningar så länge de inte är på odlad mark eller hagar...
      De är ett ställe där man röjer skog å kör ändå me massa maskiner.

Comment

Har det någonsin hänt att en hojåkare blir lagförd av polisen pga terrängkörningslagen? Eller när man kört förbi någon skylt typ "motortrafik förbjuden"?

Comment

Kollar ni skyltar.? Jag kör där jag tar mig fram. Men inte oftare än jag vill köra där av olika skäl.
          /Palle

Comment

Originally posted by Bearwood View Post
            In och läs på skogsforumtråden jag länkade till. Där har de en helt annan syn på det.
            Dom har fel. Jag har rätt.
            Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
            950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Originally posted by Kolja View Post
              Dom har fel. Jag har rätt.
              Hahahaha

Comment

"Färdled: En sådan led eller plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg."

"Med terräng avses enligt 2 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner ett område som inte är väg. Enligt samma bestämmelse avses med väg:
                1. en sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
                2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
                3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2"

Jag tolkar detta som att om tillräckligt många bryter mot terrängkörningslagen på samma ställe/sträcka så blir det till slut en färdled (eller väg) -som man får köra på...

Comment

Ojdå, det blev konsekvenser efter tattarsafarin.

http://nwt.se/sunne/2016/11/16/tatta...-sta-mc-ledare

Comment

Originally posted by JockeJ View Post
                    Ojdå, det blev konsekvenser efter tattarsafarin.

http://nwt.se/sunne/2016/11/16/tatta...-sta-mc-ledare
                    Det blev inte så farligt..

http://nwt.se/sunne/2017/01/23/utpek...ri-forare-fick

Comment

Originally posted by Herr Bäver View Post
                      För oss som kör där blev det det definitivt , jävligt onödigt att reta upp markägare i onödan då det förstör många år framöver.
                      Snyggt kört märks det knappt av och skogsbönder hälsar på en men filmas det när man gräver ner hojen och läggs upp på fb o liknande hytter dom i näven åt en när det uppmärksammas, all publicitet om sånt här i media är dåligt
                      I
                      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
                        För oss som kör där blev det det definitivt , jävligt onödigt att reta upp markägare i onödan då det förstör många år framöver.
                        Snyggt kört märks det knappt av och skogsbönder hälsar på en men filmas det när man gräver ner hojen och läggs upp på fb o liknande hytter dom i näven åt en när det uppmärksammas, all publicitet om sånt här i media är dåligt
                        I
                        Så är det ju generellt.. Det krävs inte många idioter för att förstöra för oss andra lite vettigare idioter.

Comment

det konstiga är hästar får rida över allt för dom ingår i allemansrätten ser ju förjävligt ut när flera hästar har vart ute i skogen här där jag bor.

sen är det väl bara sverige som har terrängkörningslag finland har det inte vad jag vet

Comment

De får rida men inte skada marken.
                            http://www.naturvardsverket.se/Var-n...aller/Ridning/
                            / Blutor

Comment

Originally posted by holm84 View Post

sen är det väl bara sverige som har terrängkörningslag finland har det inte vad jag vet
                              Skulle inte rekommendera bara gasa järnet i Finland i tron om att de inte har regler.....

http://www.eraluvat.fi/se/terrangkor...ngkorning.html

Skickat från min Runbo-EU via Tapatalk
                              Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

ex. Knalltackterfahrer

Comment

Jag skulle nog påstå att Sverige är ett av de bästa länderna i Europa att köra grus/offroad i - klart bättre än Norge t.ex. - och länder som Tyskland skall vi inte prata om... Några tyskar jag körde med för ett par år sedan berättade att de var tvungna att åka till Belgien för att hitta grusvägar där det var tillåtet att köra.
                                Vi har visserligen en terrängkörningslag, men om vi tar hänsyn, kör försiktigt vid hus, hälsar på folk längs vägen och inte står och gräver ner bakdäcket på en vandringsled och sedan filmar alltihop och lägger ut det på youtube så kanske vi kan fortsätta köra även i framtiden. Terrängkörningslagen är svårtolkad och vad som är väg och vad som är terräng är ibland en definitionsfråga. Hoppas det kan förbli på det sättet! Tycker dock jag ser en tendens till allt fler bommar och förbudsskyltar. Vill inte ha en situation där det bli skyhöga böter om man vågar sig ut på en traktorväg.
                                Anders J.
                                Last edited by Anders J.; 03-23-2017, 01:27 PM.
                                Det handlar inte om hur gammal man är utan hur man är gammal.

Comment

Working...
                                X