Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Kolja View Post
    En skogsväg är väl inte terräng?
    In och läs på skogsforumtråden jag länkade till. Där har de en helt annan syn på det.

Comment

Va inne å läste i skogsforumet, å vissa är helt rabiata då.... Tycker de är helt oki att spänna upp taggtråd å gå loss me påkar...
      Någon skogaägare tyckte de va värre me älgar å naturupplevelser, men han å vissa andra som oxå tyckte att de inte va så faligt var ju utsäde nästan...

Comment

Originally posted by JPT View Post
        Va inne å läste i skogsforumet, å vissa är helt rabiata då.... Tycker de är helt oki att spänna upp taggtråd å gå loss me påkar...
        Någon skogaägare tyckte de va värre me älgar å naturupplevelser, men han å vissa andra som oxå tyckte att de inte va så faligt var ju utsäde nästan...
        Ja det var lite smått hetsk stämning.

Comment

Originally posted by Bearwood View Post
          Ja det var lite smått hetsk stämning.
          Vet inte va de är me folk då... Ta cykelforum där dom blir minst lika tokiga på hoj åkare, å sen även naturmuppar om cyklister i olika spår i skogen...

Comment

Det här va En bra tråd jag missat.
            Jag förstår en hel del skogsägare, så att säga, jag förstår att dom inte förstår.
            Man kanske inte ska gasa sönder marken med 25 hojar eller cirkelkörande gång gång på gång.
            Men jag jag ett tips när man möter dom. Spela lite vilse o stanna o fråga om vägen. Många jag gjort det med har vart jättetrevliga. Man får ursäkta sig lite innan dom hinner säga nåt barskt.
            Jag e ju egentligen "aldrig" vilse, med tanke på att jag tog en kostig så vet man ju oftast att här får jag egentligen inte köra.
            Men sanning är att ett eller två däckspår inte gör skada utan skapar nya chanser för växtlighet.
            Hästar gör ju mer synliga märken, o dessutom ofta går samma vägar om och om. Jag har inget emot hästar. Men det kanske skulle klassas lite som samma sak så länge inget av det används till överdrift i en o samma skog.

Vi får väl vänja dom, med att gasa förbi. Stanna o förklara att vi faktiskt kör lagliga hojar o har körkort. Hamnar lite fel sida en bom ibland. Men med ett leende kommer man långt. (förutom med mitt)
            Glöm inte ta av hjälmen när ni ska prata med dom!
            /Palle

Comment

Originally posted by polle View Post
              Det här va En bra tråd jag missat.
              Jag förstår en hel del skogsägare, så att säga, jag förstår att dom inte förstår.
              Man kanske inte ska gasa sönder marken med 25 hojar eller cirkelkörande gång gång på gång.
              Men jag jag ett tips när man möter dom. Spela lite vilse o stanna o fråga om vägen. Många jag gjort det med har vart jättetrevliga. Man får ursäkta sig lite innan dom hinner säga nåt barskt.
              Jag e ju egentligen "aldrig" vilse, med tanke på att jag tog en kostig så vet man ju oftast att här får jag egentligen inte köra.
              Men sanning är att ett eller två däckspår inte gör skada utan skapar nya chanser för växtlighet.
              Hästar gör ju mer synliga märken, o dessutom ofta går samma vägar om och om. Jag har inget emot hästar. Men det kanske skulle klassas lite som samma sak så länge inget av det används till överdrift i en o samma skog.

Vi får väl vänja dom, med att gasa förbi. Stanna o förklara att vi faktiskt kör lagliga hojar o har körkort. Hamnar lite fel sida en bom ibland. Men med ett leende kommer man långt. (förutom med mitt)
              Glöm inte ta av hjälmen när ni ska prata med dom!
              Jo jag vet av egen erfarenhet att man kommer långt med ett leende. Jag har personligen inte råkat ut för någon grinig gubbe i de områden jag kör och det är ganska stor motoracceptans i området har jag fått känslan av. Men det bor ju många "Petrolheads" runt den lilla hålan där stigarna är belägna.

Jag hejar alltid när jag möter folk, sänker farten och visar respekt. Jag får alltid ett hejande tillbaka och ibland t.o.m. ett leende. När jag möter hästfolk stannar jag som oftast, stänger av motorn samt tar av mig hjälmen och hejar. Nu senast var det ett par som var ute och gick med islandshästar och jag saktade in och skulle stänga av motorn. Då började de vifta och hålla på, men med meningen att det var lugnt och bara att passera då pållarna var helt coola med omständigheterna. Så fick jag ett stort tummen upp och beröm för mitt hänsynstagande och det är alltid trevligt.

Frun håller på med hästar och jag vet hur olika individer de är (hästarna alltså) och att det inte är kul att sitta på t ex en unghäst (som blir rädd för sin egen fis), när det helt sonika dyker upp någon i hög fart med valfritt fordon utan att sakta ned.
              Last edited by Bearwood; 05-20-2016, 06:55 AM.

Comment

Frågan är betydligt mer komplex än att ta av sig hjälmen. Det handlar om ditt och mitt omdöme. Frågan vi kan ställa oss är alltid, är det lämpligt att köra här? Är vi så många på turen att det är bättre att ta en annan väg? Nu tänker jag på kulturstigar, kulturvägar och tydliga stigar där många vandrar. Att alltid nöta på samma spår, varje helg är heller inte omdöme. Att inte respektera markägare med synpunkter är heller inte omdöme. Det är inte någon rätt att köra överallt, oavsett körkort, skägg, eller registrerad motorcykel.
                Men som Bearwood skriver, respekt och hänsyn kommer man oerhört långt på, det är när det inte hjälper man bör vända och ta en annan väg.
                I detta fall verkar man ha kört utan omdöme, på samma ställen och med en oerhört korkad attityd.
                I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Jag har inte läst mer än det sista i tråden. Tyckte det va värt o diskutera. Så nån incident eller händelse visste jag inte om.

Vi är på samma plan sven.
                  /Palle

Comment

Originally posted by wr426 View Post
                    Det bästa inlägg jag läst pådetta forum

håller med! - intressant och kul läsning, ehuru skrämmande.

En tanke som slog mig. Man förbjuder markägaren att köra på sin egen mark. Men när diverse lösker folk (av "PK" skäl nämner jag inget mer specifikt...) ockuperar marken, skitar o bajsar till höger o vänster o allmänt skränar o stör friden o kör sönder den; då säger sig polisen inte kunna göra ngt...

Comment

Lite roligt att söka på "lagar" på skogsforumet. Hittade lite trådar som fick mig att småle en aning. Precis som jag misstänkte, så är det en helt annan syn på myndigheters bestämmande och att tänja på lagen för det egna syftet ses mellan fingrarna när det är lagar och regler som påverkar deras eget intresseområde negativt.

En del av de som skriker högt om att följa lagen till punkt och pricka har själv skrivit i dessa trådar. Hyckleriets högborg med andra ord.

Comment

Jo, människan tenderar - säkert jag själv också - att lägga ribban för vad som är "ok" lagöverträdelse, precis det som jag gör, det därutöver är helt förkastligt. - Och för att inte tala om överträdelser som är "till ens egna fördel" visavi dem som är "till ens egen nackdel"

Comment

Finns det något enkelt sätt att ta reda på vem som äger en viss mark? Känns som att man hellre fulkör lite i en skog som ägs av ett stort skogsbolag mot en skog som ägs av någon enskild hobbyskogsvårdare.

I övrig så är mitt tips att hålla sig till bergig och oländig terräng. Tänk mer extremenduro än snabbåkning, kraftledningsgator är bra tex där är det sällan någon annan som har något intresse av marken.

Comment

Originally posted by dr-Linus View Post
                            Finns det något enkelt sätt att ta reda på vem som äger en viss mark? Känns som att man hellre fulkör lite i en skog som ägs av ett stort skogsbolag mot en skog som ägs av någon enskild hobbyskogsvårdare.

I övrig så är mitt tips att hålla sig till bergig och oländig terräng. Tänk mer extremenduro än snabbåkning, kraftledningsgator är bra tex där är det sällan någon annan som har något intresse av marken.
                            Det finns markägarkartor att köpa.
                            Last edited by Bearwood; 05-20-2016, 10:53 AM.

Comment

De där me att kolla vem som äger marken har jag tänkt att man kan kolla på hitta.se så får man fram va tomten/marken har för betäckning å sen Maila den kommunen me förfrågan vem som äger... Har inte gjort än, men de ska väl vara ett altenativ.

Comment

Kolla inte! Kör med respekt o reson på rätt ställen tills det kanske blir liv om att. Annars har ni nog knappt nånstans o köra snart. Framförallt hästfolk har nåt emot det. Så extra stilla o hänsynsfullt för dom.
                                O treva inte samma spår om o om. Så tycker jag vi gör vi som vi alltid gjort. Alla jag lyckats komma in i deras trädgårdar eller hagar som jag mött har jag pratat med och jag har aldrig fått nå sura miner. Av me hjälmen o ursäkta att du e vilse. E dom arga så ta skiten på dig o kör inte där igen. ;)
                                /Palle

Comment

Working...
                                X