Announcement

Collapse
No announcement yet.

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Terrängkörning och terrängkörningslagen

Förlåt om jag tar upp nåt som säkert tagits upp många gånger men jag har försökt söka och dom svar jag har hittat är svårförstådda...

Jag undrar lite om terrängkörning.
    Får man köra i skogen?
    Isf var?
    Har läst mycket om att man inte får köra så man förstör vegetationen men får man köra på stigar som är framtrampade sedan många år där all växtlighet är några trädrötter?

Om det nu är tillåtet att köra på vissa ställen i skogen, är det okej med en oreggad cross/enduro? Antar att man inte behöver körkort isf, men om det krävs säg det gärna!

Tanken är att köra med min hoj (offroad) eller att köra med en cross (ska köpa det inom en snar framtid är det tänkt) i skogen härikring. Dels för nöje och träning (motion och körerfarenhet). Skogen har många fina vältrampade stigar som jag vill pröva, tror inte jag kommer störa nån men om det kommer nån så puttrar man förbi eller stänger av tills dom passerat. En del av skogen är K-märkt (pelarhallen, massa tallar skapar en "hall" full av "pelare"). Har det betydelse?

Kan man på enkelt/billigt vis få reda på var K-märkningen gäller och kanske var det är speciella förbud/dispenser?

Så tar jag gärna emot en "Terrängkörningslagen for dummies"-guide

Tack på förhand!

//Erik

Edit: en liten miss på ett ord :P
    Last edited by Igge; 08-11-2007, 09:13 AM.

Antar att du har läst terängkörningslagen..
    Du får inte köra i någon som helst teräng med vare sej cross eller reggad hojj, om inte det är ett specielt annlagt enduro spår= enduro bana som någon klubb sköter.
    I viss mån är det enligt terängkörningslagen (läs ordagrant översatt) lagligt att köra i terängen om fordonet inte vidrör marken typ skarsnö eller svall is. Detta gäller eligt vissa endast för snöskoter. Om du börgar köra i k märkt natur, natur reservat, vandringsleder, eller där folk offta uppehåller sej. Så kommer du med största sannorlikhet att orsaka iritation hos folk, detta kommer nog att resultera i besvär för dej (polis anmälningar mm.)
    Bästa ställena att bryta mot teränkörningslagen på är troligtvis skogstracktor spår och kraftledningsgator utanför bebyggda trackter..

Det är iaf mitt rakaste och ärligaste svar.
    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
      Antar att du har läst terängkörningslagen..
      Du får inte köra i någon som helst teräng med vare sej cross eller reggad hojj, om inte det är ett specielt annlagt enduro spår= enduro bana som någon klubb sköter.
      I viss mån är det enligt terängkörningslagen (läs ordagrant översatt) lagligt att köra i terängen om fordonet inte vidrör marken typ skarsnö eller svall is. Detta gäller eligt vissa endast för snöskoter. Om du börgar köra i k märkt natur, natur reservat, vandringsleder, eller där folk offta uppehåller sej. Så kommer du med största sannorlikhet att orsaka iritation hos folk, detta kommer nog att resultera i besvär för dej (polis anmälningar mm.)
      Bästa ställena att bryta mot teränkörningslagen på är troligtvis skogstracktor spår och kraftledningsgator utanför bebyggda trackter..

Det är iaf mitt rakaste och ärligaste svar.
      Tack så mycket då vet jag. Ja jag har läst terrängkörningslagen men har alltid haft problem med att förstå såna där jobbiga texter...

Skarsnö? Svall is?
      Nya begrepp för mej som jag inte förstår, hjälp tack

Comment

"slarsnö" en hård skorpa uppe på snön (brukar bildas om det blir 0 gradit och sedan blir rejält kallt tror jag)
        tjenare, kör en suzuki rm 125 03 :D

Comment

Jag tror att ingen hittils i sverige har blivit dömd för att ha brutit
          mot terrängkörningslagen. Rätta mig om jag har fel.

Comment

Det finns en tråd om detta.
            Mvh
            K-märk gruset!

Comment

Originally posted by Arno View Post
              Det finns en tråd om detta.
              Mvh
              Skulle du då kunna vara snäll o länka till den?
              För jag sökte men hittade inget tydligt lättförstått svar

Hittade en tråd som verkade vara på väg att bli bra så kopierade nån massa paragrafer sen dog tråden, men jag har försökt läsa dom där men blir bara tokig och ger upp att försöka förstå

Comment

Hej, Det är lagligt att köra på stigar och vägar som finns på "karta" typ teräng karta mm det här har stötts och blötts i eviga tider och här i vår klubb VMK Västerås Motorklubb Har vi en envis gubbe som heter Stig Holmbärg "PANKO" Och han gick till botten med Teränglagen och fick ett utlåtande av höggsta jurist mm att stigar och vägar får man köra på även avlysta vägar med bom om man iaktar och respekterar försiktihet då fara och hinder kan förekåmma, Att en markägare skulle förbjuda att en lagligt registrerad mc som kör i skogen på en stig är i prinsip omöjligt att styrka då vi här i Svärige har en allemansrätt+en teränglag och dom gör skog och mark tillgänglig för allmenheten och att köra med ett fordon där som är lagligt regiserat är helt i enhet med lagen, Och allt annat är ren och skär hörsägen. Bönder och marägare vill gärna att det tålkas till deras favör men att bli dömd och bötfäld är i prinsip omöjligt med dagens lag och ändras den kan i stort sätt all motor tävlingsvärksamhet lägga ner, Att man får spesielt tillstånd för att köra tävlingar som tex Rally och Enduro är bara för att allmänheten är i prinsip helt oförsäkrad om en olycka uppstår och tävlingsansvarig kan inte dömmas för vållande för annans skada. Det går att tolka lagar och föråningar olika men den här är enligt praxis och följs av höggsta domstol om det så skulle behövas. Så var glad och kör med förstånd i skog och mark så ingen får för sig att ändra lagarna så det blir som i tyskland mm. Jag tror på Panko för det passar mig bra, Om jag har fel så är jag och hela VMK lurad mvh YG Sorry om det är fel tråd oxså.
                Kärsta Carlsson

Comment

Originally posted by Yngve grov View Post
                  Hej, Det är lagligt att köra på stigar och vägar som finns på "karta" typ teräng karta mm det här har stötts och blötts i eviga tider och här i vår klubb VMK Västerås Motorklubb Har vi en envis gubbe som heter Stig Holmbärg "PANKO" Och han gick till botten med Teränglagen och fick ett utlåtande av höggsta jurist mm att stigar och vägar får man köra på även avlysta vägar med bom om man iaktar och respekterar försiktihet då fara och hinder kan förekåmma, Att en markägare skulle förbjuda att en lagligt registrerad mc som kör i skogen på en stig är i prinsip omöjligt att styrka då vi här i Svärige har en allemansrätt+en teränglag och dom gör skog och mark tillgänglig för allmenheten och att köra med ett fordon där som är lagligt regiserat är helt i enhet med lagen, Och allt annat är ren och skär hörsägen. Bönder och marägare vill gärna att det tålkas till deras favör men att bli dömd och bötfäld är i prinsip omöjligt med dagens lag och ändras den kan i stort sätt all motor tävlingsvärksamhet lägga ner, Att man får spesielt tillstånd för att köra tävlingar som tex Rally och Enduro är bara för att allmänheten är i prinsip helt oförsäkrad om en olycka uppstår och tävlingsansvarig kan inte dömmas för vållande för annans skada. Det går att tolka lagar och föråningar olika men den här är enligt praxis och följs av höggsta domstol om det så skulle behövas. Så var glad och kör med förstånd i skog och mark så ingen får för sig att ändra lagarna så det blir som i tyskland mm. Jag tror på Panko för det passar mig bra, Om jag har fel så är jag och hela VMK lurad mvh YG Sorry om det är fel tråd oxså.
                  Tack för ett omtyckt svar
                  Nu är jag tyvärr så otrevlig att fråga om du kan citera nån paragraf eller så som jag kan tycka passar, annars litar jag bara på dej o hoppas på det bästa

Självklart ska jag köra med förstånd!
                  Man vill ju inte skapa onödiga fiender

BTW: Panko? som i PANKO MC?

Comment

Originally posted by Yngve grov View Post
                    Fel. Du har fel, din vän Panko har fel och ditt inlägg är nog det värsta bullshit jag läst på ett forum, någonsin (och då hänger jag rätt mycket på sporthoj.com där det bullshittas något överjävligt). I princip så är allt du skriver totalfel.

Läs vad Lizzard skriver om terrängkörningslagen. Generellt sett så råder förbud mot att köra med fordon i terrängen och allemansrätten gäller inte motorfordon och enskilda (privata) vägar utan driftsbidrag kan väghållaren visst "avlysa" och då får du inte färdas där med motorfordon.

Och Svärige stavas Sverige. För fan! Hur fan är det möjligt att stava fel på sitt eget (antagligen?) moderland?
                    Last edited by sgtpepper; 08-12-2007, 01:25 AM.
                    Honda XR650R | Triumph S3

Comment

Originally posted by sgtpepper View Post
                      Och Svärige stavas Sverige. För fan! Hur fan är det möjligt att stava fel på sitt eget (antagligen?) moderland?
                      (Lite OT och i egen sak.......)
                      Du har rätt angående terrängkörningslagen, men personangrepp är inte schyst. Läs och skrivsvårigheter är det många som har, mer eller mindre. Jag har jobbat hårt både med min egen och sonens dyslexi. Det är inte lätt med stavning när man inte ser vad man gör för fel.

/A
                      Last edited by AndersX; 08-12-2007, 08:44 AM.

Comment

Solklart: Terrängkörningslagen...
                        1§ Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet.

Men..
                        4§ Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar.

Alltså det finns olika grader i helvetet. Vad som bedöms som ringa, (liten) framgår inte.

Terrängkörningsförordningen meddelar de undantag som finns

När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas

1. av statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
                        2. av läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i yrkesutövning och
                        3. av fjällräddningen samt vid räddningstjänst av statliga brandkårer eller kommunal organisation för räddningstjänst.

Fordonen får användas av alla dem som utför

1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
                        2. projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar,
                        3. transport av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt eller i andra jämförliga trängande fall,
                        4. underhåll av renskötselanläggning och för arbete med renskötsel vid bevakning av renar och vid drivning och samling av renar inför omedelbart förestående märkning, slakt eller flyttning samt för renskötarnas försörjning med livsmedel och andra dagligvaror i direkt samband med renskötseln,
                        5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett och
                        6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.

Fordonen får därutöver användas

1. 1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
                        2. 2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.

Ovanstående understrukna paragrafdel är vad som överhuvudtaget möjliggör endurobanor.

Det som skulle vara intressant att se testat i en domstol, är att med stöd av denna formulering: "skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden", tillsammans med markägares tillstånd, hävda att skogsåkat är stigröjning i friluftsområde.

Comment

http://soe.se/info/lag/620-0136-1.pdf

Såvitt jag kan se så är all färdsel med motorfordon utanför väg(terräng=område utanför väg, vägren, dike och annan del av vägen) förbjuden, enda egentliga undantaget för ren nöjestrafik, vilket ju motorcykelåkande är att anse som, är att utnyttja färdleder, om det inte är en färdled som är förbjuden för motortrafik. En färdled är enligt "förordningen om vägtrafikdefinitioner":http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010651.HTM "En sådan led eller plats i terrängen som allmänt används för samfärdsel men inte är en väg" Här ska dock följande beaktas:

Allmänt råd till 1 § tredje stycket 1 TKF
                          Undantaget för enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik
                          bör inte anses omfatta leder eller spårbildningar som skapats av motordrivna fordon i
                          samband med transporter eller i samband med annan körning inom exempelvis skogsbruk,
                          jordbruk, anläggningsarbeten eller rennäring.

Enda chansen, som jag ser det, att lagligen framföra ett motorfordon i terrängen är alltså längs en gammal färdled, dvs traktorväg, cykelstig, kärrväg eller liknande.
                          Last edited by Gilbert utan XRV; 08-12-2007, 01:32 PM. Reason: la til lite mumbojumbo

Comment

Färdled....?

Vad detta?

Tex under en kraftledning så finns det ju allt som oftast en "väg".

Kan man då möjligen nyttja den?

Där är det ju bara bra om det hålls öppet och så.........

Comment

Originally posted by Keesen View Post
                              Färdled....?

Vad detta?

Tex under en kraftledning så finns det ju allt som oftast en "väg".

Kan man då möjligen nyttja den?

Där är det ju bara bra om det hålls öppet och så.........
                              Jag har gjort en hel del egen efterforskning i terränglagen och kom själv fram till ganska tråkiga resultat om man nu vill vara helt laglig...

Färdled är en väg som trafikeras regelbundet av biltrafik. En väg är alltså ett ställe där en bil kan ta sig fram utan större problem.

PS Det är mitt sätt att tolka de jag har läst ur Terränglagen, och jag är som alla andra här hobby advokater.
                              Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: http://forum.soe.se/showthread.php?5...ight=husqvarna

Comment

Working...
                              X